1 eller 2 dvärghamstrar?

J

Jozephin

Har hört att man inte skall ha dvärghamstrar själva utan minst 2 stycken. Är det så? Vill ha två men vill ju också vet att det går bra att ha två ihop med.
 
Sv: 1 eller 2 dvärghamstrar?

Det beror på vilken av arterna du har. T.ex. roborovski har jag aldrig hört om någon fall där ett par eller grupp inte har fungerat. Medans jag själv som har haft vintervita (sibiriska) endast har fått hon/hane att gå ihop inte ens mamma/dotter. Campbell har jag ingen erfarenhet av.

Lycka till hur dte nu går.
 
Sv: 1 eller 2 dvärghamstrar?

Skall ha två roborowski är det tänkt. Läste på en sajt att det funkade att ha två hanar ihop. Någon som vet hur det funkar?
 
Sv: 1 eller 2 dvärghamstrar?

*rahahahaha* Hade när jag var en liden knodd två sibiriska saker som dom i zoobutiken sa "åtmindstone var av samma kön, men vilket kunde dom inte säga". :P
Så en dag kryllade buren av små skära hamsterbäbisar. Vi hann knappt skilja dom åt förrän det kom fler. Till slut var vi väl uppe i en 25 skära småsaker, stora som ett halvt lillfinger ungefär. Dom var inte lätta att bli av med till slut! Usch, aldrig mer hamstar. Aggresiva var dom också... Fats dom kanske inte tyckte om knoddar.... ;)
 
Sv: 1 eller 2 dvärghamstrar?

Jag har haft sibiriska, hade hane och hona ihop (eftersom de sa på zooaffären att de helst ska vara två men inte av samma kön). Zooaffären sa också att de inte är helt lätta att få att försöka sig. Mina producerade (tyvärr) inga hamsterbebisar.

Honan dog före hanen och han blev som förbytta v sorg. SLutade äta, slutade vara aktiv och satt bara i hjulet (stilla) och..satt. När ett par veckor gått och han inte verkade pigga på sig så skaffade jag en ny hona åt honom. Trodde jag ja. Hanen blev tvärförtjust men HONAN ansåg att hanen skulle DÖ. Så vips satt jag med en hona och en hane i varsin bur, båda ensamma. Hanen verkade dock leva upp av att ha en kompis på andra sidan gallret iaf.

Saknar fortfarande hanen (nya honan var en pest och mest bet), han brukade sitta på min axel eller i min luva på tröjan hela tiden. Charmade tom mamma som brukade ha honom på axeln när hon fixade i köket, tills han remlade ner i salladsskålen en gång när han sträckte sig för att norpa sallad :devil: Han rymde en gång, buren stod på verandan och av någon anledning välte den och dörren gick upp. Ingen hane inom synhåll. Jag var otröstligt. Nästa morgon kom min lillebror in med något i handen och sa 'Titta vad som satt på trappen'. Just det, hanen, han satt där buren hade stått. Han blev tre år och som sagt,s aknar honom än, men hona nr två (som bara bets och var elak även mot mig) avskräckte mig från att skaffa fler.
 
Sv: 1 eller 2 dvärghamstrar?

Frågat om sibiriska som dom kallas innan här på buke och fick som svar att sibiriska var egentligen en blandning mellan campbell och rysk vintervit och att dessa kunde vara väldigt bitiga och bitska.
Har dock tänkt satsa seriöst och absolut inte köpa på zoo. Zoohandlarna verkar sällan vara så inlästa på området trots att dom verkar tro sig vara det. Trisst tycker jag när zooaffärerna kör den stilen.
 
Sv: 1 eller 2 dvärghamstrar?

Nja inte riktigt.
Jag sa att sibiriska dvärghamster är det gamla namnet på rysk vintervit men att dom vanligtvis var korsning mellan campbell och vintervit som ofta benämns som sibirisk dvärghamster i zoo-affärer.
Mongolisk dvärghamster kallades campbeller för förr.
Dom "gamla" campbellerna vi hade här i Svergie var ofta aggressiva i vissa fall så dom attackerade om man satte ner handen i buren och det är dessa som blivit uppblandade med vintervita och som säljs i zoo affärer.
Vissa linjer av vintervita är dessutom mer aggressiva mot sina burkamrater än vad andra är och det är någon som uppfödare är mer medvetna om i sin avel.
Jag känner en uppfödare med en hanne som bet ihjäl alla sina artfränder oavsätt om det var honor eller hannar. Däremot kom han bar överens med en roborovskihanne av någon anledning.
Campbellerna som uppfödarna oftast har idag härstammar från USA där dom genom kontrollerad avel fått fram campbeller med mildar temperament men det är oftast inte dom som du hittar i affärerna.
Zoo-djur dvs djur som enbart är uppfödda för att säljas är jag skeptisk till av flera orsaker.
1 dom föds inte upp med kontroll på livslängd vilket riskerar att få fram djur med kortare tidsspann och risk för tex hjärtsjukdomar mm ökar.
2 dom föds inte upp med temperament som en stor prioritet vilket kan ge nafsiga djur eller tom mycket aggressiva.
Djur som nafsas är obehagligt men djur som bits är mycket mer obehaglig med.
Bra hamstrar med bra temperament behöver inte "vänjas" in för dom bits inte om dom känner sig hotade och dom känner sig inte hotade speciellt lätt.
Sedan finns det trevliga individer hos korsningarna också så alla blir inte nafsiga eller bitiga men varför chansa när man kan få lov att träffa ungarna innan man köper dom och se hur dom uppför sig vid hantering.
 
Sv: 1 eller 2 dvärghamstrar?

Jag har haft robbar som inte funkar ihop efter ett tag.
Bröder ena gången då den ena brodern fick vara pälslös på häcken resten av dess liv samt mor och två döttrar som levt ihop i 1 år där den ena dotter helt plötsligt vägrade att underkasta sig sin mamma (bla att bli putsad på magen). Jag kunde ha den andra systern ihop med mamma eller syster men aldrig alla tre igen.
Så du kan uppdatera för robbar kan vara lika "elaka" mot varandra som vintervit och campbell.
Kinesisk dvärghamster är en helt annan klass.
Skall man ha hona och hanne ihop så måste man fixa det när dom är små och när honan fått ungar har hon ofta ihjäl hannen :crazy:
Däremot är dom vad jag har uppfattat det som lugna och snälla hamstrar.
 
Sv: 1 eller 2 dvärghamstrar?

Var visserligen så jag menade men skrev det kanske lite luddigt.
Är också mycket skeptisk till "zoohamstrar" Dels för att jag sett hur dom sköter sina djur plus att jag tittat på såna hamstrar och alla jag kikat på har varit aggressiva på något sett. För dåliga erfarenheter av zoodjur med så.

Just därför vill jag absolut inte köpa från zoo.
 
Sv: 1 eller 2 dvärghamstrar?

Mina "zoo-sibirier" var aggresiva....
 
Sv: 1 eller 2 dvärghamstrar?

Jozephin skrev:
Frågat om sibiriska som dom kallas innan här på buke och fick som svar att sibiriska var egentligen en blandning mellan campbell och rysk vintervit och att dessa kunde vara väldigt bitiga och bitska.
Har dock tänkt satsa seriöst och absolut inte köpa på zoo. Zoohandlarna verkar sällan vara så inlästa på området trots att dom verkar tro sig vara det. Trisst tycker jag när zooaffärerna kör den stilen.

Tja, av tre 'zoo sibirier' så var 2 goda som guld och den tredje, ja soms agt hon fick mig rejält avskräckt. Hon var övht inte trevlig alls, bara aggresiv och bitig (och hon attackerade handen när man tog in den i buren etc. Däremot hade man väl fått fatt i henne och tagit upp henne var hon snäll. Fast hon njöt inte direkt). generellt så tror jag varken hon eller jag var särskilt lyckliga över det hela och det var faktiskt på sätt och vis en lättnad när hon dog, både för hennes skull och för min. För hon kan inte ha mått bra liksom, och borde nog fått leva 'vilt' eller i en superstor gigantisk bur under naturliga förhållanden och slippa människor.

Men de två första, de var superkeliga och sociala och aldrig varken bitiga eller skygga (alla kom från samma zoo btw). Men de kan ju varit rena lyckträffar.

Men ska jag någon gång skaffa fler (inte alls omöjligt, men tre katter och två hundar gör att jag inte vill ha små minihamstrar som riskerar att komma lösa, inte säkert de hinner ända till dammsugarröret med så mycket blodtörstiga fiender på platsen *s*) så skulle jag inte heller skaffa dem från zoo. Just för jag blev avskräckt av den sistas temperament. Och okej, man kan ju stoppa ner handen i buren och se om någon av dem är social, fast det gör så ont när d einte är det ;)

Men som sagt jag gillade skarpt de sibiriska och de två första var uppenbart rena praktexemplar =) (även om de då eg är en korsning, jag tyckte det var en djungel på benämningarna och har sett dem säljas under fel namn många ggr i olika zoobutiker, verkar nästan vara vara slumpen som avgörs om de kallas rysk, kinesisk, sibirisk eller helt sonika dvärghamster :crazy: Så..hmm..det slog mig nyss..mina sibiriska kanske inte alls var sibiriska.. utan renras.. ehh..
 
Sv: 1 eller 2 dvärghamstrar?

:confused: Ihh får beslutångest. Verkar inte finnas några robbar nånstans i närheten där jag bor. :(
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: 1 eller 2 dvärghamstrar?

jag har haft flera dvärghamstrar, såna där gråa, är det dom som kallas robbar? -kan inget om hamsterraser-
först hade jag fyra hanar som jag fick ta över från en kompis. dessa var från en uppfödare, och hon hade sagt att hanar gick bättre ihop än honor. undrar då varför dessa hanar halvt höll på att äta upp varandra - de la varandra på rygg och bet, hade stora sår under magen. tillslut lämnade jag tillbaka dem till uppfödaren och fick två honor istället. dessa bråkade nästan lika mycket, så tillslut tröttnade jag och lämnade tillbaka dom också.
riktigt tama blev de aldrig, men de bet mig aldrig i alla fall. andra hamstrar har jag betydligt sämre erfarenhet av - nästan alla har attackerat om man har stuckit ner handen. usch, aldrig mer hamstrar för mig! tacka vet jag marsvin och råttor, som pussas! :D
 
Sv: 1 eller 2 dvärghamstrar?

Det finns jätte tama och gosiga hamstrar men dom hittar du oftast hos uppfödare som har prioriterat temperament.
Alla hamstrar bits inte och här har du en av dom ;)

Citadellets%20Kira%20(11).jpg


Det är min dotter på 7 år som håller i henne.

Här är våran hamster som vi har nu och åter igen är det min dotter som håller:

Micke%20(9).jpg


Så som sagt var alla hamstrar bits inte men det gäller att leta upp dom med bra temperament och lättast hittar du dom hos uppfödare som har det som en prioritet i sin avel :cool:

Detta är förövrigt en robbe:

robbe.jpg
 
Sv: 1 eller 2 dvärghamstrar?

Nemen åhh såna sötnosar!!!

Jag har nu noga övervägt beslutet om dvärghamstrar och har faktiskt ändrat mig vad gälle rmitt val. Jag har bestämt att jag vill kunna lägga mer tid på en hamster så det får blir en guldhamster i alla fall. Frågan är nu bara var 17 skall jag få tag i en!!! :confused:

Letar som attans på internet varge dag men inte nånstans finns några kullar på g eller precis födda. :(
 
Sv: 1 eller 2 dvärghamstrar?

Du kan ha en ensam dvärghamster. Bara du sysselsätter den tillräckligt. Byt "leksak" en gång i veckan och låt den komma upp ur buren nån stund varje dag. Dvärghamstrar är egentligen inga gosedjur som marsvin, men åh så söta. Själv har jag två dvärghamstrar av rasen rysk vintervit, de bor ensamma i terrarium, de rök bara ihop, fastän de har bott ihop sedan födseln.

Här kommer en bild på min absoluta favorit bland de hamstrar jag haft. Hon heter Inez och är en rysk vintervit.
255609_87569.jpg
 
Sv: 1 eller 2 dvärghamstrar?

hej! jag heter nhi men det utalas ni. jag har haft 2 dvärg hamstrar men honan dog och då blev hannen jätte ledsen!!!!! och så har han rymt en gång fast han kom tillbaka :banana: men han va fortfarande olycklig så jag undra om jag ska sälja honom elr skaffa en ny hona?
mvh nhi!
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: 1 eller 2 dvärghamstrar?

hej hej du!samma här ! allt det du skrivit om har hänt mig! honan dog hanen blev ledsen och allt det där men jag undrar om du tycker att jag ska sälja honom elr skaffa en ny hona?
 
Sv: 1 eller 2 dvärghamstrar?

Då kan du lägga till fall där det funkat så dåligt att en blivit dödad.
Även andra där pälsen på rumpan aldrig växte tillbaka mm.
Grupper som gått bra i ett år och där det helt plötsligt blir slagsmål på liv och död :crazy:
Jag födde upp robbar ett tag och har varit med om alla sorter.
Det är så att slåss två om dominansen kan det sluta med döden om buren inte är stor nog med många flyktvägar.
 

Liknande trådar

Övr. Djur Hej! Hoppas på att det finns någon hamsterkunnig här inne, försöker läsa på så mycket som möjligt men min kunskap räcker inte till just...
Svar
4
· Visningar
1 264
Övr. Djur Hej alla fina! För några månader sedan tog vi hand om två hamsterbröder som förra ägarens små barn inte ville ha kvar. Nu har deras...
Svar
7
· Visningar
907
Däggdjur Flera gånger, senast nyss, vid tio i ett på natten så är det någon av våra kaniner som skriker. Vi har tre stycken kaniner av...
Svar
11
· Visningar
962
Senast: Efwa
·
Katthälsa Där jag går nu kostar det knappt 1300, men har nu fått reda på att det verkar ligga på runt 900 hos flertalet övriga. Dit jag går är...
Svar
14
· Visningar
1 241
Senast: gul_zebra
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp