+ 1 på bröllop

• Äldre
  • Trådstartare Trådstartare pepp
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 220
  • Visningar Visningar 19 578
Min bästis gifter sig i höst :love:

Jag stör mig dock på en sak, jag får ta med mig en person, men bara om det är en pojkvän?!
Frågade om jag inte får ta med en kompis (som hon också är bekant med) men nä det gick inte.

Kommer vara den enda personen i sällskapet som kommer själv vad jag vet nu.. så hade känts fint att ha med sig nån :)

Är jag extremt kinkig nu? :o vet ju att det är deras dag och det är ju det viktigaste.
Hur har ni som gift er gjort?

Jag har nog aldrig varit med om att +1 har betytt annat än +respektive när det kommer till familjära tillställningar som bröllop. begravningar, släktmiddagar osv. Där tänker jag mig att det är värden/värdarnas dag där de vill ha vissa människor på plats, och kan tänka sig att låta etablerade partners följa med. Jag ser inte den typ av tillställningar som en tillställning som man tar med sig vänner till heller. Det är ju planerat och värdarna betalar för alla, så extra gäster blir dyrt.
Jag har också varit med om att +1 är just +vem som helst, men då har det handlat om mer rena sociala tillställningar (födelsedag, föreningsfest eller fest i allmänhet) där man inte har något emot att det dyker upp okänt folk, men vill begränsa antalet extra gäster så att ingen dyker upp med 10 extra gäster. I de sammanhangen där +1 har betytt +vemsomhelst har det dessutom också gått bra att ta med fler än en om man frågar. Det är liksom inte alls lika noga, bara man inte blir fööör många. Oftast har alla betalat för sig själva eller så har det varit knyte eller enklare servering.

Min tanke är att det är värdarnas bröllop. Deras once in a lifetime.
Alltså får man göra som blir bäst för dem. Ens egen situation är underordnad dem.

Vill de ha en fest där endast vänner med respektive bjuds så är det så. Det är inte upp till gästerna att ta egna initiativ.

Med andra ord är TS bekymmer något att diskutera med kompisen om och höra hur kompisen vill ha det.

Jag förstår inte kompisens tänkesätt. Du får inte ta med en kompis som även bruden umgåtts med, men en pojkvän går bra även om det är nån ny som bruden knappt hunnit träffa?
1+ borde gälla just 1+, inte respektive/partner bara.
Det handlar nog om norm.
Respektive tas ofta med på denna typ av tillställningar men är du singel förväntas du komma själv.

Jag ser det som att de som gifter sig har all rätt att vara diktatorer för precis allt i hur bröllopet ser ut och hur det anordnas. Som gäst gör jag precis som de säger och enligt vad de önskar, och ifrågasätter faktiskt ingenting av vad de väljer att göra eller hur de vill ha det. Om inbjudan är oklar (tex vad +1 betyder) så frågar jag, sen gör jag som de säger i sitt svar. Mer än så tänker jag faktiskt inte på det hela. Jag har bara varit på ett bröllop när jag hade en flickvän med mig, annars har jag varit singelgäst ett par gånger. Märkte inte av några problem eller alls med det, blev inte satt vi några barnbord (på sittningarna var inte barn med ändå) eller nått i den stilen öht. Om det vore lite obekvämt på något vis för mig hade jag helt enkelt uthärdat det de få timmarna som det gäller, jag har ingen större betydelse just den kvällen.

Min tanke är att det är värdarnas bröllop. Deras once in a lifetime.
Alltså får man göra som blir bäst för dem. Ens egen situation är underordnad dem.

Vill de ha en fest där endast vänner med respektive bjuds så är det så. Det är inte upp till gästerna att ta egna initiativ.

Med andra ord är TS bekymmer något att diskutera med kompisen om och höra hur kompisen vill ha det.

Alltså, jag håller med egentligen och jag fattar att det är deras dag och de som bestämmer. Och att det är dyrt att arrangera bröllop. Men det jag reagerar på i det här fallet är att det är TS bästa vän och TS ska vara tärna. Då borde det vara ganska viktigt för brudparet att TS kommer.

I annat fall hade ju TS haft att välja på 1) gilla läget och komma ändå och 2) stanna hemma. Jag som förstår hur TS känner hade valt alternativ två, men det kan inte riktigt TS göra i och med att hon spelar en central roll i bröllopet.

Rent hypotetiskt hade jag, i brudens ställe, hellre sett att min syster (exempelvis, och den som hade varit tärna i mitt fall) hade haft med sig sin barndomskompis som hon umgåtts med hela livet och som också jag känner hyfsat väl, än en random kille som hon dejtar och som hon kanske inte träffar alls om ett år.

Ja, jag tycker att du är kinkig. Jag tycker att det är konstigt i ett sånt sammanhang att ta med en vän.

När vi gifte oss sa vi att de som anser sig vara i ett seriöst förhållande får ta med sin respektive. Det var faktiskt en som lät bli att ta dåvarande flickvännen. Men jag hade inte velat betala för att alla som vi bjöd skulle få ta med sig en kompis.

Precis så känner jag med :)
Är inte jätteförtjust i stora tillställningar heller. Just nu är jag mest orolig att jag kommer få ångest..

Jag hoppas dom åtminstone kommer ha blandad bordsplacering...

Enligt traditionen så ska inte gifta par sitta bredvid varandra på bröllop annat än sitt eget. Nyförlovade får sitta bredvid varandra men inga andra. Om de följer traditionen.

Enligt traditionen så ska inte gifta par sitta bredvid varandra på bröllop annat än sitt eget. Nyförlovade får sitta bredvid varandra men inga andra. Om de följer traditionen.
Sedan beror nog mycket på hur festen är upplagd också?

Är den stora delen sittning med mat, och man inte sitter med sin respektive, så spelar det kanske inte så stor roll om man har någon med sig eller inte. Är det fri bordsplacering eller stor del fritt mingel blir det lite annat.

Jag kan tycka, precis som många andra i tråden, att skriver man i inbjudan "+1" så är det just fritt fram att ta med sig ett sällskap oavsett vilken relation man har. Om det är otroligt viktigt att man ska veta exakt vilka personerna är (alltså par-relationer) så skriver man "Hans och Greta är inbjudna till bröllop" typ.
Sen kan jag tycka att bordsplaceringen verkligen är A och O under ett bröllop, det är det som gör om middagen fungerar eller ej, inte vilka som tagit sig dit via inbjudan. Här motsäger jag mig dock något eftersom då måste man veta alla individer.. men på bröllopet jag var på sist hade en riktigt bra placering där alla hamnade med något sällskap där man hade gemensamma intressen, bakgrunder, yrken eller liknande. Samtalet flöt på ganska bra. Bröllopet innan det var det minst en 30 årig åldersskillnad mellan mig och de andra, de hade barn i min ålder och det blev väldigt många tysta minuter för att vi inte hade någonting att koppla ett samtal till.

Jag stör mig dock på en sak, jag får ta med mig en person, men bara om det är en pojkvän?!
Frågade om jag inte får ta med en kompis (som hon också är bekant med) men nä det gick inte.

Kommer vara den enda personen i sällskapet som kommer själv vad jag vet nu.. så hade känts fint att ha med sig nån :)

Är jag extremt kinkig nu? :o vet ju att det är deras dag och det är ju det viktigaste.

Brudparet har min fulla förståelse. De flesta som gifter sig skulle vilja bjuda fler än vad som är möjligt. Dock hör det till god ton att bjuda par, även om man inte känner båda. Det finns däremot ingen anledning att prioritera vänners vänner, när man förmodligen inte kan bjuda alla man själv känner.

Vad jag förstår har inbjudan inte gått ut än, och då antar jag att man helt enkelt undersöker vilka som har sällskap, för att se hur många man kan bjuda. Om några inte har sällskap, kanske ytterligare några av brudparets egna vänner kan bjudas?

Jag har full förståelse för brudparet att de vill styra upp sin dag som de vill ha den.

Med det sagt, hade jag haft en kär vän som jag gärna ville ha där med TS problem (social ångest) hade jag naturligtvis inte haft problem om denne ville ta med sig någon annan än en officiell partner. En specialregel sas för en kär vän. Blir någon annan stött skulle jag skita i det, det är som sagt vår dag :D

Jag hade inte varit ok med det för någon inte så väldigt nära vän, då hade denne fått välja.

Jag tycker inte att det är så konstigt. Snarare märkligt att ta med någon utomstående vän till ett bröllop där personen inte känner någon annan än dig.
Jag skulle gått själv och sett det som en möjlighet att lära känna nytt folk kanske. Eller bara äta massa god mat :d

Får försöka svara alla :)
Inbjudan är som sagt inte skickad än (de pular på den i helgen)

Jag vet att det är en pengafråga för dom iallafall så jag har nog beslutat mig för att inte ta upp det. Det är ju trots allt hennes dag och för hennes skull jag är där :love:

Min mamma har bara träffat henne några gånger och vill gå, men vill inte se mig full :D
Får se det hela som en utmaning helt enkelt!

Ska dock fråga om bordsplacering så att dom kanske tänker på att blanda lite :)

Jag vet att det är en pengafråga för dom iallafall så jag har nog beslutat mig för att inte ta upp det. Det är ju trots allt hennes dag och för hennes skull jag är där :love:

Min mamma har bara träffat henne några gånger och vill gå, men vill inte se mig full :D

De tänker säkert redan på bordsplaceringen, men du kan ju nämna att du känner dig lite osäker och gärna placeras bland extra snälla människor ;)

Ja, jag tycker att du är kinkig. Jag tycker att det är konstigt i ett sånt sammanhang att ta med en vän.

När vi gifte oss sa vi att de som anser sig vara i ett seriöst förhållande får ta med sin respektive. Det var faktiskt en som lät bli att ta dåvarande flickvännen. Men jag hade inte velat betala för att alla som vi bjöd skulle få ta med sig en kompis.
Varför skulle det vara konstigt att ta med en vän som sin +1?

Jag kan absolut förstå brudparet och tycker att man på sin dag får bjuda vilka man vill (och det inkluderar att inte bjuda respektive). Samtidigt vet jag att alla som bjudit in mig till deras bröllop har tagit hänsyn till mina sociala problem på olika sätt. För mina vänner vore det otänkbart att inte vilja att gästerna känner sig bekväma och trivs de också.

Om det är en pengafråga för paret, kan det ju vara så att det finns en hel del "respektive" som de egentligen hellre hade låtit bli att bjuda för att kunna bjuda fler vänner, men känner sig tvingade att göra plats för pga att det är kutym.

Till de bröllop jag är bjuden till i sommar är det egentligen min pojkvän som är bjuden.
På några av kuverten stog mitt namn (vi bor ej tillsammans) , ett par hade hört av sig innan och frågade om vi fortfarande var ett par, inget konstigt alls i min värld då jag endast träffat paret en gång.
En annan inbjudan lämnades personligen till oss båda, även om jag sas är respektive och inte "huvudgäst"
I alla fallen tycker jag det har varit tydligt att barn tex ej är bjudna och vem inbjudan är tänkt till.

Respektive är självklart vad som menas, +1 blir luddigt. Och jag tycker det är viktigt att använda rätt termer på inbjudan för att förenkla för alla, alltifrån korrekta klädkoder till vem inbjudan rör till hur osa ska ske.

Jag tycker inte att det är så konstigt. Snarare märkligt att ta med någon utomstående vän till ett bröllop där personen inte känner någon annan än dig.
Jag skulle gått själv och sett det som en möjlighet att lära känna nytt folk kanske. Eller bara äta massa god mat :d
Fast så kanske det är för en ev partner med?
Jag har varit på bröllop där jag inte kände en kotte.
Jag som har social fobi tycker det är asjobbigt.
Jag väljer många gånger att låta bli att gå för att det inte går

Liknande trådar

Kläder & Bli fin Vi gifter oss i vår. En liten borgerlig vigsel och en blygsam men påkostad middag för 6 personer med hotellövernattning för alla som... 2
Svar
24
· Visningar
2 184
R
Kropp & Själ Först så vill jag på peka att dethär är känsliga ämnen så ni kan ju tänka på det både om ni ska läsa det och hur ni svarar ifall ni vill... 2
Svar
32
· Visningar
2 971
Senast: Amha
·
Övr. Hund Jag behöver höra nya infallsvinklar. Jag har en ung tysk terrier. Är uppväxt med rasen, men hon är min första egna. Enda sedan jag... 2
Svar
23
· Visningar
2 358
R
Övr. Hund Vi har fyra hundar i familjen. Två lite äldre, små herrar (en papillon och en blandras), och två unga retrieverherrar (en på snart två... 2
Svar
26
· Visningar
2 534
Senast: Raderad medlem 147980
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka