10 anledningar att inte studera

Sv: 10 anledningar att inte studera

Känner så väl igen alla dina klagomål, från tråk-grupp till hopplösa köer till dyr mat och dessa förbannade tåg som kan gå prickfritt i veckor, men den dagen man absolut inte får bli sen....

Men som du också säger, att lära sig nya saker är en av meningarna med livet för mig, så man kämpar på. Fast jag kan hålla med om att de där 90-talisterna kan vara riktigt svåra att samarbeta med i vissa lägen. Har funderat på om det är för att jag är gammal (30+) eller om de gjort om skolan så mycket att vi inte längre har samma tankesätt kring studier? Det pratas nästan oavbrutet på föreläsningarna och sen ankomst är kronisk, varför ens gå in i en sal om det är 5 minuter till rast?
 
Sv: 10 anledningar att inte studera

Kan bara säga att jag lider med dig. Jag tycker att grupparbeten är djävulens påfund.

Be strong :D

Och jag förstår inte hur folk kan ha ett sådant agg emot grupparbeten. Eller ja jag kan ju förstå aom man inte tycker det är roligt, men att folk anser att det inte bör förekomma, att man ska få välja sina grupper själv, osv osv.

Arbetslivet är ett enda stort grupparbete. Att i skolan få öva på att arbeta och samarbeta med grupper som inte fungerar fullt ut är den bästa träningen man kan få och antagligen oändligt mycket viktigare än den faktan man tar fram i arbetet.
 
Sv: 10 anledningar att inte studera

Grupparbeten ja. Lärarna talar sig varma om hur utvecklande det är och vi studenter kräks.

Jag läser ju på distans och hittills har vi nog haft grupparbeten i i alla fall hälften av de 20 kurser vi läst. Distansfaktorn, att inte kunna diskutera arbetet face to face, gör det vansinnigt svårt. Värst var i höstas när vi var en grupp på 12 pers. :crazy: På kurserna efter berättade lärarna lyriskt hur vi skulle göra ett stooort grupparbete över båda kurserna. Vi var inte lika lyriska. :D
 
Sv: 10 anledningar att inte studera

Och jag förstår inte hur folk kan ha ett sådant agg emot grupparbeten. Eller ja jag kan ju förstå aom man inte tycker det är roligt, men att folk anser att det inte bör förekomma, att man ska få välja sina grupper själv, osv osv.

Arbetslivet är ett enda stort grupparbete. Att i skolan få öva på att arbeta och samarbeta med grupper som inte fungerar fullt ut är den bästa träningen man kan få och antagligen oändligt mycket viktigare än den faktan man tar fram i arbetet.

Jag förstår att det är värdefullt att lära sig att arbeta i grupp. Knäckfrågan är väl hur man gör avvägningen mellan det och att ges en rimlig chans att prestera på en nivå som ger en rättvisa betyg.

På min utbildning finns ett ganska ordentligt mått av "betygshets" samtidigt som en klick av studenterna verkar använda skolan mera som en plattform för sitt sociala liv och nätverkande, och därför nöjer sig med att bli godkända. För någon som satsar på att dels faktiskt lära sig något och dels få betyg som står sig i konkurrensen finns nog få mer frustrerande situationer än att hamna som ensam ambitiös i en hög av glidare när halva kursbetyget beror på gruppinlämningen. Ska man göra allt själv då?

(Jag argumenterar alltså inte emot dig utan tänker nog egentligen bara högt.)
 
Sv: 10 anledningar att inte studera

Men vad sjutton, har ni aldrig jobbat?

En av fördelarna med arbetslivet tycker jag är att jag tvingas knåda mig mot folk jag aldrig någonsin skulle välja att umgås med. Det är inte lätt alltid - men det är nödvändigt.

En annan fördel är att man faktiskt vid någon punkt oftast inser att man inte är världsbäst. Att resultatet faktiskt blir bättre när man är flera, när folk i gruppen har olika input. Precis som i grupparbeten, alltså:laugh:
 
Sv: 10 anledningar att inte studera

Jag utgick från din lista inte för att kritisera den utan för att den påminde mig om några av de bästa sakerna med min utbildning. Det gör verkligen jättestor skillnad att få välja gruppmedlemmar själv och jag avundas dig inte alls! Har det nämnts vilken tanke som ligger bakom att ni inte får göra det? Tar den som delar in er i grupper hänsyn till vilken betygsmässig ambitionsnivå ni har?

Åh vad jag önskar att någon lärare hade gjort gruppindelningen under min studietid. Nu var det så att man fick välja själv och var man inte nog snabb att hamna med dom man ville första gången så hamnade man med dom som man inte ville. Och sen var alla(?) utom jag så nöjda med sina grupper att man behöll samma under alla år. Det spelade liksom ingen roll ifall man frågade någon i princip samma sekund som grupparbetet presenterades för då var det redan "förutbestämt" att hen skulle jobba med dom hen brukade jobba med. Hade varit underbart med nya fräscha grupper tilldelade av en lärare.
 
Sv: 10 anledningar att inte studera

Grupparbeten ja. Lärarna talar sig varma om hur utvecklande det är och vi studenter kräks.

Jag läser ju på distans och hittills har vi nog haft grupparbeten i i alla fall hälften av de 20 kurser vi läst. Distansfaktorn, att inte kunna diskutera arbetet face to face, gör det vansinnigt svårt. Värst var i höstas när vi var en grupp på 12 pers. :crazy: På kurserna efter berättade lärarna lyriskt hur vi skulle göra ett stooort grupparbete över båda kurserna. Vi var inte lika lyriska. :D

Fast det får mig snarare att ifrågasätta lämpligheten med distansstudier än lämpligheten med grupparbeten.
 
Sv: 10 anledningar att inte studera

Ojdå, det låter inte som någon vidare situation det heller. Själv har jag försökt hamna i lite olika grupper från gång till gång för att få tillfälle att lära känna fler personer och det verkar som om många runt mig väljer på samma sätt. Synd att den aspekten inte värdesattes där du pluggade!

Jag är för övrigt inte egentligen emot att lärare gör indelningen, så länge man kan ordna det så att medlemmarna i varje grupp ligger på ungefär samma ambitionsnivå. Det kan visserligen skapa problemet att folk påstår sig vara beredda att satsa hårdare än de egentligen är för att hamna i oförtjänt bra grupper men förhoppningsvis begränsas det fenomenet av att de måste studera vidare med personer som de visat sig lura och åka snålskjuts på. Om någon aldrig ens påstått sig sikta på mer än godkänt så tror jag inte att socialt tryck från högpresterande teammedlemmar är lika effektivt.
 
Sv: 10 anledningar att inte studera

Men vad sjutton, har ni aldrig jobbat?

En av fördelarna med arbetslivet tycker jag är att jag tvingas knåda mig mot folk jag aldrig någonsin skulle välja att umgås med. Det är inte lätt alltid - men det är nödvändigt.
Det där är något jag önskar att jag sluppit, det finns en anledning till att jag hoppade av löntagararbete och startade eget och trots att jag ibland bad folk fara och flyga och ge fan i att lägga sig i så ville dom gärna ha mig som back-up när det krisade för dom visste att jag kunde det jag utgav mig för att kunna och ställde upp 365 dar om året. Många tårtor och smörgåstårtor och middagar blev det i försoningens tecken när dom tabbat sig. :D
 
Sv: 10 anledningar att inte studera

Och jag förstår inte hur folk kan ha ett sådant agg emot grupparbeten. Eller ja jag kan ju förstå aom man inte tycker det är roligt, men att folk anser att det inte bör förekomma, att man ska få välja sina grupper själv, osv osv.

Arbetslivet är ett enda stort grupparbete. Att i skolan få öva på att arbeta och samarbeta med grupper som inte fungerar fullt ut är den bästa träningen man kan få och antagligen oändligt mycket viktigare än den faktan man tar fram i arbetet.

Jo men i kurssammanhang blir det så konstgjort. Och jag tycker inte att det ger någon vidare träning för arbetslivet. Det är iaf min erfarenhet.

När jag har gått kurs (och jag har gått många, många kurser) så kan jag inte erinra mig ett enda grupparbete som jag personligen lärde mig något av. Däremot kan jag komma på många sådana erfarenheter från arbetslivet och föreningslivet. Måste man, så kan man.

Dessutom ska vi inte nödvändigtvis hylla arbetslivets "grupparbetskultur" heller. I alla fall på mitt jobb finns oändliga möjligheter att gömma sig i diverse arbetsgrupper och aldrig få något vettigt gjort. ;)
 
Sv: 10 anledningar att inte studera

Åh vad jag önskar att någon lärare hade gjort gruppindelningen under min studietid.

Och jag önskar att jag hade sluppit. För jag är övertygad om att jag åtskilliga gånger har hamnat i vissa grupper för att vara "mamma" åt studenter med problem.
 
Sv: 10 anledningar att inte studera

Tja, där har du väl ungefär 8 anledningar till att plugga distans utan sammankomster ;)

Jag kan inte plugga så bra på distans. Jag behöver just det där att vara på plats fasta tider, eller ganska fasta, och höra, skriva anteckningar om det så bara är skriva av power pointen (som vi dessutom får ut sedan efteråt) och sedan kunna fortsätta hemma. Jag kan inte lära mig i min ensamhet faktiskt, jag måste ha någon att fråga ifall jag går bet, just där och just då, rent fysiskt och inte över internet. Man tappar jättemycket över nätet tycker jag. Jag måste lyssna på personen som ska lära mig något, att själv bara läsa sig till saker är jättesvårt.
 
Sv: 10 anledningar att inte studera

1. Grupparbeten där man har fått välja gruppsammansättning själv
2. Gruppens medlemmar när de är ens kompisar som man dessutom kan ha ett fungerande samarbete med
3. Vad man lär sig om kommunikation när den plötsligt inte fungerar i gruppen
4. Mycket att lära sig
5. Man kan ta med egen lunch eller köpa på plats
6. Föreläsare som kan sitt ämne, älskar det och att lära ut
7. Studiekamrater som är intresserade av ämnet
8. En lärportal med bra upplägg och administrationspersonal som är hjälpsam
9. Skolan ligger bra till för pendling från ens bostad
10. Man har studentrabatt på resorna och en massa andra saker

Jag utgick från din lista inte för att kritisera den utan för att den påminde mig om några av de bästa sakerna med min utbildning. Det gör verkligen jättestor skillnad att få välja gruppmedlemmar själv och jag avundas dig inte alls! Har det nämnts vilken tanke som ligger bakom att ni inte får göra det? Tar den som delar in er i grupper hänsyn till vilken betygsmässig ambitionsnivå ni har?

Att välja gruppsammansättning själv tycker jag nästan är ännu värre än att inte få välja. Har traumatiska minnen av att aldrig bli vald utan få stå där sist och så får den där gruppen TVINGAS att ha mig med. :crazy:

Förra grupparbetet var helt ok, det var roligt att träffa dem, vi blev en GRUPP. Redan från start, och märk väl- vi började utbildningen i höstas, var det motstånd och konstigt bemötande. Jag oroade mig för just detta, att lämna den där trygga gruppen jag hamnade i, den där alla lyssnade på mig när jag hade något att säga, där jag bemöttes i respekt. Bara det gör ju livet betydligt lättare! Här är det INTE så.

Jag är inte en dominant person, ingen ledare alls. Jag hamnar ogärna i konflikter, tycker mest det är jobbigt, tidsödande och fjantigt. I dag ägnade vi 2 timmar åt att försöka läsa ett gräl som jag trodde var över sedan länge. 2 timmar gick åt för det. Jag hade kunnat SOVA 2 timmar längre eller göra vad som helst. Istället satt jag där och blev mer och mer irriterad när en person hoppade på min vän där så till den milda grad att hon grät. När jag märkte att inte läraren tog tag i situationen riktigt blev jag så klart arg och sa ifrån till den här som anklagade den andra för saker som var rent löjliga. Vad hände med respekt? Vad hände med att vara öppna mot varandra? Vad hände med att tagga ner och INTE tro att allt ska ske på sitt sätt? Detta är det värsta med grupparbete- att någon hackar på en person och de andra vågar/ vill inte försvara personen när det som sägs är felaktigt.

Vad tusan, kommer sådant med ålder då? Måste man vara över 30 för att begripa att världen inte kretsar om en själv och att man ska visa andra människor respekt, vara empatiska, artiga, trevliga och kunna sopa framför sin egen dörr? :mad:

Avreagerade mig nog bara lite nu! :o:o

Ingen har sagt något om varför vi inte får välja grupper själv, men jag tror inte det är bättre att själv får välja.
 
Sv: 10 anledningar att inte studera

Känner igen en del av det du skriver. Jag är heller inte mycket för grupparbeten, men har nu för första gången hamnat i en bra grupp och då går det hyfsat :)

Tänkte på det där med mumlande lärare. Jag har problem med inlärning och koncentration och fick därför en liten diktafon för att kunna spela in föreläsningarna. Då kunde jag lyssna i lugn och ro senare och även välja volym. Man kan även ställa in så bakgrundsljud försvinner och det blir tydligare ljud. Kanske kan vara något även för dig?

Ramona har faktiskt givit mig det tipset förut :) Jag kanske borde testa det, men känner samtidigt att om någon mumlar så funkar det ju inte ändå.

Jag får helt enkelt använda hörapparaterna. Den ena funkar inte riktigt som den ska dock. Man kan annars ställa in dem så att all bakgrundsljud försvinner har jag för mig. Anledningen till att jag inte använder dem är att jag får så ont i huvudet av dem, en hörapparat sållar ju inte bland ljuden som ett riktigt öra gör. :cry:
 
Sv: 10 anledningar att inte studera

Typ allting, biljetter, datorer, böcker, mat. Det mesta liksom!

Regga dig på www.mecenat.se

Jag har egna datorer, en lap top som åker med varje dag, nästan, och en stationär hemma. Funkar bra. Förutom när jag varit så korkad och gjort något arbete på den stationära och tar med mig laptopen för att arbeta med arbetet jag gjort.....smaaart! :D
 
Sv: 10 anledningar att inte studera

Känner så väl igen alla dina klagomål, från tråk-grupp till hopplösa köer till dyr mat och dessa förbannade tåg som kan gå prickfritt i veckor, men den dagen man absolut inte får bli sen....

Men som du också säger, att lära sig nya saker är en av meningarna med livet för mig, så man kämpar på. Fast jag kan hålla med om att de där 90-talisterna kan vara riktigt svåra att samarbeta med i vissa lägen. Har funderat på om det är för att jag är gammal (30+) eller om de gjort om skolan så mycket att vi inte längre har samma tankesätt kring studier? Det pratas nästan oavbrutet på föreläsningarna och sen ankomst är kronisk, varför ens gå in i en sal om det är 5 minuter till rast?

Känner igen det om 90talisterna. Det får också mig att känna mig gammal faktiskt. Jättegammal till och med, som värsta tanten som sitter och knorrar över att folk tisslar och tasslar hela tiden. Fråga mig inte varför 90talister är så ego, för det vet jag inte, det jag vet är att det inte alltid är så positivt! :D
 
Sv: 10 anledningar att inte studera

Arbetslivet är ett enda stort grupparbete. Att i skolan få öva på att arbeta och samarbeta med grupper som inte fungerar fullt ut är den bästa träningen man kan få och antagligen oändligt mycket viktigare än den faktan man tar fram i arbetet.
Precis!

Men vad sjutton, har ni aldrig jobbat?

En av fördelarna med arbetslivet tycker jag är att jag tvingas knåda mig mot folk jag aldrig någonsin skulle välja att umgås med. Det är inte lätt alltid - men det är nödvändigt.
Eller ochså hänger man på bukefalos- det är bra träning det med!:D
gulan
 
Sv: 10 anledningar att inte studera

Men vad sjutton, har ni aldrig jobbat?

En av fördelarna med arbetslivet tycker jag är att jag tvingas knåda mig mot folk jag aldrig någonsin skulle välja att umgås med. Det är inte lätt alltid - men det är nödvändigt.

En annan fördel är att man faktiskt vid någon punkt oftast inser att man inte är världsbäst. Att resultatet faktiskt blir bättre när man är flera, när folk i gruppen har olika input. Precis som i grupparbeten, alltså:laugh:

Jag har jobbat sedan 2005. Innan dess har jag pluggat enbart. Efter dess har jag pluggat OCKSÅ. Jag är ENSAM på mitt jobb :p Och jag har haft samma jobb hela tiden.

Jag kan förstå kopplingen till att kunna arbeta med ett grupparbete och att jobba i grupp. Samtidigt är ett jobb avlönat, man väljer oftast att jobba med något man på något vis brinner för eller är intresserad av. Sedan ska man väl kunna arbeta i grupp när man går en högskoleutbildning? Det lär man ju sig på lågstadiet! Det handlar ju om grundläggande kunskaper om hur man behandlar andra människor. Det komiska i det hela är att vi just har läst en kurs i just hur man bemöter andra (medarbetare och patienter)... :p

Det här med att inse att man inte är världsbäst tror jag snarare kommer med åren lite. Och uppfostran. Det finns alltid några människor som inte utvecklas och som ALDRIG någonsin kommer inse att världen inte kretsar runt dem, så är det bara. Och visst blir många gånger arbetet man gör bättre i grupp. OM gruppen funkar. ;)
 
Sv: 10 anledningar att inte studera

Ojdå, det låter inte som någon vidare situation det heller. Själv har jag försökt hamna i lite olika grupper från gång till gång för att få tillfälle att lära känna fler personer och det verkar som om många runt mig väljer på samma sätt. Synd att den aspekten inte värdesattes där du pluggade!

Jag är för övrigt inte egentligen emot att lärare gör indelningen, så länge man kan ordna det så att medlemmarna i varje grupp ligger på ungefär samma ambitionsnivå. Det kan visserligen skapa problemet att folk påstår sig vara beredda att satsa hårdare än de egentligen är för att hamna i oförtjänt bra grupper men förhoppningsvis begränsas det fenomenet av att de måste studera vidare med personer som de visat sig lura och åka snålskjuts på. Om någon aldrig ens påstått sig sikta på mer än godkänt så tror jag inte att socialt tryck från högpresterande teammedlemmar är lika effektivt.

Jag siktar på godkänt. Det är inte betygen som avgör huruvida jag är bra på mitt jobb eller inte. Har jag en examen har jag klarat min utbildning och har ett yrke. Dessutom är jag inte smart nog att få högre :p
 

Liknande trådar

  • Låst
Kropp & Själ Tänkte att jag börjar med att dra lite snabb bakgrundsfakta för att göra dagens situation tydligare: Är rent allmänt väldigt smärttålig...
9 10 11
Svar
207
· Visningar
21 045
Senast: LenaH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Kemisk kastration?
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp