10:orna del 5

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 10:orna del 5

Jaha, haha, ja vem är jag? En glad tjej på 23 som bor på egen gård med sambo, tre hästar (två är mina), två hundar och två katter. Jobbar som personlig assistent, tycker mycket om odling i liten skala, såsom blommor, kryddor och morötter. Har alltid varit fascinerad av den äldre hästkonsten kring jord- och skogsbruk och följde äntligen drömmen och köpte mig i vintras en bruksnordis f. 2011. Det är så fantastiskt roligt att köra och att använda hästarna "på riktigt", jag är helfrälst! Har provat på skogskörning och ska i sommar vara med på vårbruk och slåtter - underbart! Till nästa sommar har jag bokat ett föl, hoppas på ett stoföl, men det spelar egentligen ingen roll, plus att jag kommer få låna mamman på foder då - en fantastisk möjlighet då hon är väldigt välutbildad, en perfekt läromästare! :)

Så plasthästarna kommer längre och längre ifrån mig känns det som, vi får väl se om Kaptenen blir kvar eller inte. Han ligger mig väldigt varmt om hjärtat men brukshästarna tar över mer och mer. Kommer inte släppa honom till vem som helst så han stannar tills nån perfekt plötsligt dyker upp. :)
 
Sv: 10:orna del 5

*kl*

När tror ni jag vågar tro att faran för infektion i såret är över? Kastrerades i tisdags och är inte dvullen och ingen feber. Äter med god aptit oxå.
 
Sv: 10:orna del 5

Hur kastrerades han? När jag kastrerade min på klinik hade jag han inne 1 vecka sen fick han gå ut i hagen igen med dom andra. Han var väldigt lugn av sig och kutade inte runt så mycket.
 
Sv: 10:orna del 5

Fiiiina fina kaptenen! :love:

Delvis knapp!

Jag håller till i mellansverige, hållt på med hästar sen 6 års ålder ungefär,fick rida min halvsysters russ då och då. Började rida seriöst på ridskola som 9-åring,och köpte min första häst som 11-åring,en kallblodstravare som folk kallade knäpp i huvudet,men jag fick ordning på henne tillslut,och hon gav mig 10 fina år! Tog lite stopp i hästeriet mellan 2008 och 2010,men det är det enda stoppet jag haft,då tog jag över kompisens gammla tävlingshäst,hon var triangelmärkt så vi mös mest,men tog några turer i skogen,och i bland något varv på ridbanan,hon fick somna in i December 2010,så hade henne bara i 11 månader. Vart hästlös då igen,men red lite på stallägarens d-ponny,samt en kompis häst. Hittade dock annonsen på min nuvarande Orvar i Maj,han hade allt,men jag hade inte dom pengarna. Kom i kontakt med ägaren faktist här på Buke,tog ett tag innan jag insåg att det var hon som hade Orvar till salu,och då vart det liksom "men guuuuuuuuuuuud!" ungefär! :D Hade fortfarande inte pengarna som krävdes,men efter många om och men så fick jag köpa han för pengarna jag hade,halva priset! :p Åkte sen 40 mil och hämtade hem han och har inte ångrat mig en sekund! Jag och fd ägaren har fortfarande kontakt och jag hoppas att även hon är nöjd med affären.

Jag och Orvar är ett bra team,men han är en riktig olyckskorp. Vi har varit på kliniken ett x antal gånger,det har varit sårskador,syningar,dräneringar osv. Senast log han ut en permanent framtand,så nu kommer han alltid att ha en glugg! :meh:

Han är riden sen senhösten/förvintern med mkt bra respons,riden i alla gångarter både ute och på ridbana. Han vilade sen från slutet av december till slutet av Mars,sen skulle vi sätta igång i April,men tidsmässigt så fick jag inte ihop det,så jusst nu är han hos en duktig tjej under Maj som ska sätta igång han åt mig. :)

Dock så har vi så gott som konstanterat sadeltvång på honom,så ibland finns det risk för luftfärd vid uppsittning. :eek:

Jag bor annars med min man,två hundar,och en 4 månaders bebis (därav tidsbristen.. :cautious: ;) )

536623_3550386832571_1780848191_n.jpg


198421_3701689655047_972592257_n.jpg


521400_10200141686239114_1664484539_n.jpg



Orvar går mest under "korven",så du inte blir fundersam om vem korven är! :p
 
Sv: 10:orna del 5

På klinik men inte sydd. Han har varit ute sedan dagen efter operationen. Skulle se till att han rörde sig flera gånger per dag vilket vi gjort. Tredje dagen var han lte lite svullen men sedan har det inte varit något mer.
 
Sv: 10:orna del 5

Jag är 23 år, fyller 24 senare i år, och håller till i Blekinge. Jag har pluggat på högskola några år, och tar kandidatexamen nu om en månad, känns lite overkligt att faktiskt lämna skolans "trygga" värld. ;)

Jag har ridit i stort sett hela mitt liv, började som treåring på grannens shetlandsponnyer, och gick vidare till ridskola när jag var sju. Fick min första ponny, en welsh mountain, 2000, då var jag elva och han nio. Ponny nummer två kom 2002 och det blev en korsningsponny (welsh-arab) född 1987, hon är kvar fortfarande. Vi har tävlat hoppning till och med lätt B innan jag blev för gammal, efter det har hon varit mest hobbyhäst. Jag hade båda mina små (en B-ponny och en C-ponny) fram till 2008, då gick B-ponnyn bort i cancer. Efter det har jag provat några olika stora hästar, men jag är bara 1,57 lång och insåg att det där med ponny var roligare.

Min 10:a är en new forest efter Rodlease Dancing Gold - Casimirsborgs Avocado. Första gången jag såg henne var hon fem månader gammal och det kändes som att få en käftsmäll, hon var en exakt kopia av min döda B-ponny. Hon fanns liksom alltid med i huvudet (hästägaren stod i samma stall som jag), och när det fullständigt sket sig med min dåvarande foderhäst köpte jag henne i februari 2012. Då kunde hon inte ens gå ordentligt i grimma, hon var i princip helt ohanterad.

dsc08764_157212217.jpg


Sommaren 2011, lite drygt ett år gammal.

I mars i år flyttade vi till ett annat stall, och efter det har hennes utveckling bara skenat fram. Hon var lite longerad, hade haft sadel på sig, hade "löshoppat" låga höjder ett par gånger och var tömkörd en gång när vi kom hit. Det enda som egentligen hade gått riktigt bra var lastträningen. Idag löshoppar hon 110, och är i princip inriden. Hon skrittar, travar och galopperar med ryttare utan problem. Tanken med henne i framtiden är en hyfsad allroundhäst, hon är maxad D-ponny som min förhoppning är faktiskt att hon växer över och blir bortåt 1,50, och att vi kan tävla lite både dressyr och hoppning.

dsc_0358_5172896dddf2b33d0d96575a.jpg


dsc_0390_517d2caaddf2b3732e5729a5.jpg
 
Sv: 10:orna del 5

Men så otur ni har haft, hoppas det vänder nu! Väldigt fin färg och uttryck!
 
Sv: 10:orna del 5

Frågan är om det är värt dubbla pengen när inget ingår, jag hade nog avvaktat och istället letat efter något som hade någon sorts service. Men du måste ju känna själv om fördelarna uppväger den dubbla hyran...

Jag har räknat med en höjning givetvis men jag hade accepterat 800 ev 900kr/box/mån bara stallet är BRA.

Jag får fundera lite till, det är mer pengar än det ovan det handlar om :(

Ang gjord, jag kom på att min ena dressyrgjord som jag har på bomlösa den är utan resår. Aldrig något jag tänkt på faktiskt och den har fungerat bra ändå.


Hur mycket handlar det om? Som att jämföra betalar jag 1050:-,då ingår utsläpp,luncning,insläpp Mån-Fre,på helgerna ingår endast lunchen,men stallägaren är med och delar på passen med hennes hästar också,så man fått ett pass var fjärde vecka,antingen Fredag insläpp,Lördag utsläpp,Lördag insläpp,eller Söndag utsläpp. Sen ingår liten ridbana 20x40,tyvär blir den obrukbar på våran då den blir dyngsur,men dom ska göra i ordning den nu i sommar så den blir bättre. Fri tillgång på spån,saltsten,hemmagjorda värmebaljor på vintern, kolla masken + ev avmaskning 2 ggr/år Sen såklart vatten,el osv.

Dock bara kallvatten... Strax under milen till 2 ridhus,sen strax över till ytterligare två,man måste åka transport till alla fyra.

Lite minus dock är att vinterhagarna är lite små,men dom får iallafall plats att springa och tokrejsa där inne,men jag vill ju ha JÄTTEhagar,och att det inte finns varmvatten. Sen ett stort minus för mig är att jag har 1,7 mil dit... :meh:

Men jag trivs superbra,stallägarna är dom finaste människorna på denna jord,och alla i stallet kommer skitbra överens,så jag är inte ett dugg intresserad av att byta stall till ett närmare! :p Det viktigaste är att man trivs,annars är det inget roligt att ha häst. Anser jag att man har råd att betala en högre kallhyra så är det inget hinder för mig,så länge det blir rätt!

Ska du ta med dig alla hästarna?

Jag ska stalla in två, Miraz och Sakura (5åringen).

Jag betalar 500kr/häst nu i kallhyra, här finns det då inge varmvatten, inte något varmt rum osv.
Jag sköter precis allt själv där ja står nu.

Det nya stallet, kostar 1250kr/box/mån, då finns det paddock, kall och varmvatten samt fikarum osv.
Vinterhagarna är inte så jättestora men helt OK ändå (av det jag minns när jag var där).
Sommarhagarna betydligt mycket större.

Här sköter man också allt själv, eller hjälps åt med varandra med pass.
Sen tror jag att man turas om med att sköta vatten i hagen tillsammans med dom vars hästar ens går med.

Vad jag vet så ingår ingenting, inget något sagt.
Man köper allt sitt foder och spån osv själv.

Jag är helt upp och ner :(
 
Sv: 10:orna del 5

Jag tycket spontant att det var för stor höjning jämfört med vad du fick extra. Finns det inte något annat ställe som kan vara intressant? Varmvatten kan man leva utan men det är lite surt att inte ha tillgång till paddock och att ta precis alla pass själv (men lunch och em går ju att fixa med foderautomater eller fri tillgång rundbal).
 
Sv: 10:orna del 5

Molin: Tycker det låter dyrt med 1250 i kallhyra!
I mitt stall ingår:
In och utsläpp alla dagar
Spån, ensilage/ hö ( fri tillgång )
Kraftfoder ( korn,betfor kli, salt )
Man har mockdag 1/10 dagar Så ca 3 gånger i månaden mockar man åt alla hästar och ser till att alla har vatten )

Vi har belyst paddock 20*40 fina ridvägar och ca 5-10 min bilresa till närmsta ridhus =)
2000kr/månad
 
Sv: 10:orna del 5

Jättesvårt det där... Har du möjlighet att köpa billigt foder så går det väll an,men ska du behöva betala 3,50:-/kg (som dom flesta tagit nu efter den här skitsommaren) så drar det ju iväg en hel del. Det blir ju 2500:- bara i kallhyran för dina två då.. Får du betala 3,50 för grovfoder så blir det väll säkert närmare 2000:- till beroende på hur mycket dina äter. Orvar käkar ju 15-16 kg om dagen tex,så två sånna hade ju dragit iväg hutlöst! :o

Hur är resvägen dit? Det får du lägga på också till kostnader. Speciellt om du måste åka flera ggr per dag.

Är paddocken bra och användbar året om? Dvs torr på höst/vår,plogad på vintern? Bara det är ju värt en slant! Hur ser förvaringen ut för foder/spån? Kan du köpa hem större mängder,eller måste du hämta ofta? Då kostar det en slant. Varmt rum är jätteskönt att ha! Det har inte vi... Dock "uppvärmd" sadelkammare som håller några plusgrader på vintern,alltså inget man kan värma sig i direkt om man inte sätter fötterna direkt på elementet. :p Hör dig för om regler! Jag har,av egen erfarenhet, lärt mig att inte stalla upp mig på ställen där reglerna sitter a4 efter a4! Oftast blir det bara en massa tjaffs om att reglerna inte följs,(fast dom gör det igentligen) och tyvär så brukar stallägaren/stallkamraterna vara sånna som man inte kan göra nöjda,hur man än försöker! O_o

Vet som ex i ett gammalt stall där stallgången skulle sopas varje dag,och jag jobbade kväll så jag var ju alltid först på morgonen och sopade alltid hela stallet,varje dag i veckan. På helgerna var jag oftast där på eftermiddagarna,och jag sopade faktist inte stallet på helgerna då jag sopade varje dag under veckorna (tog självklart upp efter mig och min häst) och då fick jag skäll för att jag aldrig sopade,för det stog ju på reglerna att vi i stallet skulle hjälpas åt! Undrar om dom trodde stallet sopade sig själv varje morgon under veckorna? Och står det på en lapp att stallet ska vara släckt tex 20.00,så blir det ett helvete om man råkar vara där till 20.15.

Ett till exempel var en liten ponnytjej,vars ponny inte så gärna ville stå still på stallgången. Stog på reglerna att grimman alltid skulle tas bort från gången,det gjorde hon,men eftersom det var full fart ut på ponnyn så fort hon knäppt bort allt så hängde hon grimman på en träkloss som satt på väggen vid gången,och varje gång hon kom tillbaka efter att vissa personer varit/var där så hade dom hängt hennes grimma på hennes box,för det skulle inte finnas några grimmor i stallgången! Detta gorde så att det vart en massa problem för denna tjej då hon inte kunde sätta fast sin ponny direkt,och när hon fick lov att leda ponnyn mot boxen så plöjde han över henne flera gånger för att han skulle in (trodde han) och få mat. Ouppfostrad ponny,javisst,men måste man göra det svårare än vad det var? Dom andra kunde ju parkera sin häst på gången medans dom gick och hämtade grimman,men då drog denna ponnyn järnet... Grimman störde ju ingen när den hängde där på väggen liksom,men detta var ett typiskt sån där fall där reglerna följs,eftersom den inte satt fast i varken kedjorna,eller i gången,utan på en kloss på väggen brevid,men enligt vissa så dög inte det...

I nuvarande stall har vi inte en enda regel,mer än att hästarna ska vara ute SENAST klockan 8 på morgonen,och att insläpp ska påbörjas runt kl 19. Det är den enda regeln vi har. Det finns 16 platser + 8 på lösdriften,och det är ALDRIG något tjaffs eller bråk,eller skitsnack! så ju färre regler,desto mindre problem! För dom flesta människorna är faktist vettiga nog att hålla rent efter sig utan att det ska stå på en lapp! ;)

Och syna stallägaren noga,får du en dålig magkänsla av h@n,så stämmer oftast det. När jag var och kikade på nuvarande platsen vart jag kvar i tre timmar,och det kändes som om vi alltid kännt varandra och det liksom bubblade i magen när jag åkte därifrån efter vårat trevliga samtal,och jag blir fortfarande lika glad varje dag jag träffar min stallägare! :D Hon är den bästa man kan ha! :love: Bara att hon stog ute i stallet med mig den där decembernatten i vintras när korven var jättedålig,när vi trodde att han t.o.m skulle dö ifrån oss i bland,i 28 minus,som stöd och hjälp att hänga upp hans dropp m.m pga att jag var höggravid,det säger allt om denna underbara människa! :love:

Har du råd,OCH DET KÄNNS BRA, så slå till,det är värt varenda krona! Visst,det var en dyrare kallhyra,men om stallet är trevligt,vettiga folk,och ligger bra till så är det ju faktist värt det. Du kan inte hyra in dig på bete i sommar bara så du får känna av stället lite? Eller ska Sakura också upp till betet mellan Blg och La? Du behöver ju inte säga upp platserna du har nu direkt i sånt fall,så du har möjlighet att flytta tillbaka om du känner att du inte trivs.
 
Senast ändrad:
Sv: 10:orna del 5

Gud vad skönt att ha mockdagar så där! :up: Hade jag också gärna haft,men tror ingen mer i stallet är så sugen på det... :( Vi kan däremot "köpa oss fria" för 50:- dagen om vi inte vill åka ut,då fixar stallägaren allt! ;)
 
Sv: 10:orna del 5

Svarar alla...

Ni är så gulliga :)

Ja det är rejäl höjning, mycket mer än jag hade tänkt mig.
Och jag tror tyvärr jag tänker säga nej också om han begär detta pris fast jag stallar in två.

Jag har nog tyvärr inte råd att lägga bara 2500kr/mån på en ren kallhyra, det blir tok för mycket för mig.
Hade jag haft EN häst hade jag inte tvekat en sekund, då hade jag sagt JA direkt!

Vet tyvärr inte hur banan ser ut under alla årstider, tror den kan bli lite blöt under våren osv.

Jag får fundera lite till och sen se!

Nu har jag ju så att dom kan gå in/ut som dom själva vill, fri tillgång på hösilage som jag beställt hem inför vintern osv.
Jag har överlevt 3 vintrar hos dessa jag är inhyrd hos nu och jag trivs, men det finns nackdelar som behövs åtgärdas om jag ska stå kvar.

Jag får nog prata mer även med dom!

TACK alla =D

Finns ett ställe till jag kan tänka mig, där är det lösdrift med STOOOOOR hage och massa kompisar!
Men hittills ingen plats ledig!
 
Sv: 10:orna del 5

Molin: Tycker det låter dyrt med 1250 i kallhyra!
I mitt stall ingår:
In och utsläpp alla dagar
Spån, ensilage/ hö ( fri tillgång )
Kraftfoder ( korn,betfor kli, salt )
Man har mockdag 1/10 dagar Så ca 3 gånger i månaden mockar man åt alla hästar och ser till att alla har vatten )

Vi har belyst paddock 20*40 fina ridvägar och ca 5-10 min bilresa till närmsta ridhus =)
2000kr/månad

Du hade ett lyx stall iaf! ;)
 
Sv: 10:orna del 5

Du får ställa dig på kö till det stället,sen får du be nuvarande stallägare fixa till bristerna,så får du stå där tills det blir plats ledigt på lösdriften. Blir ju lite saftigt som sagt att stalla in 2 hästar på detta stället.

Det verkar ju inte vara panik i nuläget för dig iallafall att komma därifrån eftersom du endå trivs,och då är det ju dumt att flytta till ett ställe som du tvekar på. :)
 
Sv: 10:orna del 5

*kl*

När jag hade hästen installad i stan så kostade det 1200:-
Då ingick strö, 10 kg hö, havre avmaskning, utsläpp alla vardagsmorgonar. Det ligger på en ridskola så det finns tillgång till två ridhus, paddock och gräsbanor. Dock är det rätt små hagar.
 
Sv: 10:orna del 5

Du hade ett lyx stall iaf! ;)

Haha, ja dom som har hästar här har det bra,dom behöver inte åka ut till stallet om dom inte vill/hinner... ( Jag har det lite jobbigare som gör allt :D )

Jag vill att det ska vara ordning och reda och rutiner på hästarna. Dom går tex ut varje dag kl 6.00 och in kl 21.00 stallet ska vara mockat innan kl 14.00 och alla ska sopa efter sig och hjälpa till att hålla snyggt.
Finns faktiskt fler än en person som har fått lämna stallet för att dom är för slarviga och inte velat bättra sig. Jag menar att har man mockning 1/10 dagar så ska man vara noga, och det är inte så kul för dom som sköter sig när en person sabbar för resten =) Kanske är en jobbig stallägare som har såna krav ;)

Fibusen: Här kan man köpa sig fri från mockningen också ;) ( Dock inte jag ) haha
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
Avel Startar nu en 5:e tråd, föregående http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=1079516 Och jösses vad vi kan skriva alla ;) Nu är...
98 99 100
Svar
1 984
· Visningar
153 753
Senast: Görel
·
  • Låst
Träning Idag var jag ute hos Ariel och jobbade ganska hårt på hennes tålamod. :p Först rengjorde jag alla benen genom att stoppa dem i...
54 55 56
Svar
1 100
· Visningar
79 028
Senast: IngelaH
·
  • Låst
Gravid - 1år Ok då fortsätter vi här. Cilla hälsar till alla och säger att Matildas tillstånd är ganska ovanligt men det är inget livshotande och...
99 100 101
Svar
2 007
· Visningar
124 184
Senast: Snurrfian
·
Avel Vad har Du för ston i avel? Presentera! Hur är de utvalda och vad har de för något som gör just dem lämpliga i avelsboxen? Hur har de...
2 3
Svar
43
· Visningar
9 024
Senast: em76
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp