10:orna del 5

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 10:orna del 5

Vi fick ny tid 7 Januari, men de skulle höra av sig från kliniken om det kommer någon ny tid innan det.. :)
 
Sv: 10:orna del 5

Underlaget var ju VÄRDELÖST (is under,sen hade det kräksnöat ca 1 dm uppe på det...) så jag vågade inte rida,tyckte det kändes bättre att han fick ha ryggen fri när det var lite halt fläckvis,så jag tiggde skjuts i vagnen,sen fick korven gå på släp bakom! :D Var verkligen helmysigt,och bjällrorna bekom honom inte det minsta,precis vad jag misstänkte! Dock så tyckte han nog det vart lite jobbigt då ponnyn får en helt annan skritt när hon drar,så han fick länga stegen ordentligt för att hinna ikapp! :p

Tänk att en d-ponny kan gå så otroligt mycket snabbare än en högbent häst på 163-164! :D Han fick verkligen jobba på alltså. Var ute ca 45 min har jag för mig,enbart skritt då pga underlaget. Släppte några gånger under fötterna på dom,men absolut ingen fara. Nu däremot så är det glansis överallt med nån mm vattenhinna på,så nu kommer knappt jag fram över stallplanen... :meh:

Vi hade ju planerat en tidig morgonritt på självaste julafton,med bjällror och allt (som sagt så ska flingans ägare ha barn under första veckan i Januari,så hon rider ju inte längre) men nu ska det ju bara vara plusgrader så tror vi la ner den idén.... :(

Jag kräks på det här vädret!:yuck: Jag vill ha kallt och SNÖÖÖÖÖÖÖ!
 
Sv: 10:orna del 5

Ja vädret är verkligen bedrövligt... Enligt långa prognosen ska det regna på julafton! :arghh:

Jaja, jag hade ju sagt att Kaptenen skulle få vila tills underlaget blev bra, så han får väl vila vidare då... Idag red jag ponnyn för första gången sen jag drog i backen och det gick bättre än jag trodde. :) Är peppad att komma igång igen, så nu hoppas jag att vädergudarna slutar vara på dåligt humör...
 
Sv: 10:orna del 5

Idag hängde jag riktigt löst i snöret... Jag skulle longera några varv innan uppsittning och Adrielle fick ett riktigt tokryck och bara sprang och sprang och sprang. Det är sådana gånger det är rätt skönt att ändå ha fyra väggar istället för att stå mitt ute på ett fält... Den efterföljande ridningen gick dock riktigt bra ( hon var väl helt knäckt..;)) jag provade sitta ner kortare pass i traven och hon är verkligen mjuk att sitta på och vi gjorde övergång halt- trav för första gången. Imorgon planerar vi en skogstur
 
Sv: 10:orna del 5

Hoppsan! :p

Kul att ridningen gick bra sen iallafall! :)

Jag var ut på en liten tur i dag också,gick hur bra som helst. Uppsittningarna går riktigt bra nu också,känns som det mesta av sadeltvången är borta. Jag skulle säkert kunna hoppa upp direkt,men jag tycker det är dumt att chansa. Men i dagsläget promenerar vi ett varv på gårdsplanen innan jag sitter upp och det räcker,han är oftast helt avslappnad nu vid alla uppsittningar.

Nu har han även kommit igång att leka på nya stället,han har inte gjort det hitils,men i dag var det full fart på han! :D

Ridningen gick jättebra,vart lite stissigt när vi fick två mycket heta hästar i nacken,den ena var knappt hållbar alltså,bara stutsade runt och andades i superfart,så korven var väll lite fundersam,sen hann dom knappt passera innan dom började trava igen,men det gick ok. Han höjde huvudet och längde steget lite,men inte mer än så,så det är fullt godkänt iallafall. Vart alla gångarter,men mest skritt.

Dock har vi lite "problem" med hastigheten! :meh: kompisen körde sin flinga i trav,vi ligger bakom i trav,jag går ut åt sidan brevid vagnen och fattar galopp (vill inte ligga bakom vagnen ifall det blir något glädjeryck så han springer in i den), rullar på i bra tempo där brevid vagnen,men sen börjar flingan sakta ner lite när hon hör/ser att vi kommer upp brevid,för hon går gärna i rumpan på nån annan. Då går korven om henne,och när han då ligger nån meter framför så gör han en superökning! :p Så klart helt kontrollerat,men endå,han gasar på ordentligt om han ligger först. Annars så gick det som sagt superbra,inget att klaga på. :)

Dock till tråkigheter.... En stallkompis fick åka in med sitt sto i går till Ulltuna (26 mil) för hon hade fått en spark på hasen,telefonstolpe och feber,visade sig att hasleden var skadad så som jag fattat det,satt nattvak vid mob och facebook i går i väntan på besked,strax efter kl 02 skulle dom börja rulla hemåt igen,kom in vid 23, men pållen blir ståendes på Ulltuna ett tag till,minst en vecka. Hon opererades i dag för en ordentlig koll samt spolning,och ledvätskan skulle kollas igen på Måndag.

Usch,inge kul alls,och lider så fruktandsvärt med både häst och ägare... Var så tomt i dag när dom fattades... :( Håller alla tummarna att det går bra för dom!
 
Sv: 10:orna del 5

Kl

Va långt alla har kommit med sina 3 åringar:o Min är precis inriden och hemkommen igen.
Häftig känsla att få rida på sin häst första gången, även om det var lite av och på:)
Nu åker dojorna av och en låång vila för grabben.

Ca 8e gången han blir riden och premiär tur för mig:D

Screenshot_2013-12-17-14-38-33-1_zpsopyjzdsu.png

Screenshot_2013-12-17-14-39-25-2_zpsvoc1ozfn.png
 
Sv: 10:orna del 5

Jätte fin modell!! ♥

Jag kan trösta dig med att alla inte har kommit så långt. ;) Min är bara insutten för när jag skulle trava så slängde han av mig och jag skadade mig lite. Sedan så har det varit strul med svullna ben och nu har han fått rasp på ena bak, skrapprov taget och vi väntar på svar.

Nästa vecka så flyttar vi till nytt stall och det ska bli så fruktansvärt skönt av många skäl, bla mycket närmre, mer välordnat och bättre hagar. Längtar och hoppas att nya hagen även ska göra susen för hans rasp!! Stallansvarige är dessutom hippolog och ridlärare och hon har lovat hjälpa till med inridningen.:banana: Så jag hoppas på ett härligt 2014!!

Vill passa på att önska alla i tråden en riktigt God Jul & Gott Nytt År!:bump:
 
Sv: 10:orna del 5

Vad kul!!! Ser fin ut, väldigt lätt i modellen! :)

Sar: Hihi, hoppsan! :D Överskottsenergi? ;)

Fibusen: Vad roligt att det börjar fungera så bra för er! :) Dock himla tråkigt med stallkompisen, håller tummen att det går bra!

super: Låter härligt med nya stallet, hoppas det blir så bra det bara kan bli. :)



KL
Idag tror jag att unge herr röd ska få lufta sig lite. :) Tar kanske ner honom på lägdan och tömkör lite, eller mest dubbellongerar kanske, jag är inte så överdrivet smidig än. :p
 
Sv: 10:orna del 5

I morse var halva mellan väggen insparkad i grannens box.
Men bara nedre delen. Vad sjutton har hänt?
Jag tror att han kanske har rullat fast? Och sedan sparkat frenetiskt för att komma upp? Han är inte vildsint i vanliga fall.
Några teorier?
 
Sv: 10:orna del 5

Inte en skråma på någon av dem. De stod så lugnt och fint och väntade på sin frukost, så ja båda oskadda tack och lov.
Men nu blir jag ju såklart orolig att det ska hända igen.
Kan man förebygga?
 
Sv: 10:orna del 5

Vilken tur att det gick bra ändå! Det är nog svårt att förebygga en sån sak... Jag misstänker att Kaptenen också rullat fast förut, det var höga sparkmärken på väggen, dörren hade hoppat ur spåret (skjutdörr) och vattenhinken var tömd. Han hade också tagit sig upp och stod så glatt och väntade på morgonen... Men som sagt var det nog boxdörren som gav vika den gången.


KL
Nu har pålle vilat i exakt sex veckor, men idag fick han komma ut och lufta sig igen! Han blev så glad när han fick komma in! Stod som ett ljus på gången. Han fick på sig senskydd, sadel, tömkörningsgjord utanpå sadeln, och träns och tömmar. Sen var vi rustade. Jag skrattade gott åt honom, det märks att det är krut i maten, hans gjord nådde nästan inte runt! :D Har köpt en ny i läder (120 cm) med elastiska stroppar på båda sidor, så den kanske är lite stel än, men det var riktigt segt att få runt den! :p Sist jag fick slita så mycket på den fronten var på ridskolan med nån tjock ponny. :laugh: Han ser dock inte tjock ut från sidan, men han har fått en liten bula. Framför allt har han fyllt ut överlinjen och är rund och fin över ryggen och rumpan. :)

Jaja, hur som helst. Eftersom att jag fortfarande är lite handikappad så tänkte jag mest tömma honom på volt, men först tog vi en liten runda i skogen. Han knallade på så glatt men tittade misstänksamt på det mesta, han har ju inte varit ute ur hagen sen det kom snö så det var inte så konstigt. ;)

När vi kom tillbaka hem gick vi in på min blivande lilla ridplan (den ska alltså hållas öppen och plogad i vinter, men än så länge har det varit så lite snö så det har inte ens behövts :meh:). Han stirrade storögt på de sex klamparna som markerar kanterna, men sen gick han sååååå braaaa! :love: Alla polletter har trillat ner nu under vilan. Eftersom att det var första gången ville jag inte hålla på nåt länge, så han fick bara gå en gång åt vardera håll innan vi slutade. Gjorde massor av övergångar - alla satt som en smäck! Han gick så rund och fin och sög på bettet så det skummade och rann överallt. Låg stadigt kvar i form mellan gångarterna, höll galoppen, tog i ordentligt med bakbenen och var bara såååå fiiiiin! :love: Höll bara på typ tio minuter innan jag avslutade. Han var inte ens varken varm eller andfådd. :p Det märks att deras busrejs i hagen är nyttiga. ;) Vi avslutade med att gå en vända ut till vägen och tillbaka.

Idag är han dyyyyyyyyyyr min pärla! :love:
 
Sv: 10:orna del 5

Läskigt med boxdörren tyckte jag....tur att det gick bra för din med.
Vad roligt att Kaptenen gick så bra :)
Längtar tills vi sätter igång igen!!!
 
Sv: 10:orna del 5

Vilken härlig känsla när hästen vilat och själv lagt poletterna i rätt ordning när det är dags att sätta igång igen! Han bli mörkt innan jag kom till stallet och nu är det bara isunderlag så det blev manegen igen. Ingen longering före!;):D
Hon kändes riktigt fin så nu får hon vila imorgon och så ska jag ut i skogen på söndag oavsett underlaget för nu är jag verkligen less på att inte komma mig ut...
 
Sv: 10:orna del 5

*kl*

Länge sedan jag uppdaterade här :p
Ove ser ut som en bison så har inte vågat arbeta honom i det varma vädret då det tar honom dagar att bli torr om han skulle bli blöt eller svettig. Så velar om jag ska klippa honom lite eller ej, han e ju så söt nu XD

2013-12-13-0053_52aa4c67ddf2b3650c1c0df2.jpg
 
Sv: 10:orna del 5

Trist med bakslag:( Jag lämnade bort min på inridning, han är så känslig. Har varit lite spänd över ryggen med sadel. Var lite rädd för att förstöra mer än tillföra något.
Fick tillbaka en trygg och inriden räka:)
Min hade också rasp förra vintern hos förra ägaren. Innan han åkte på inridning fick han mugg i en av karlederna. Men det försvann när han var på inridning. Så det kan hjälpa att byta stall o hagar. Nu är jag rädd för att det ska dyka upp igen:(
Vädret är ju skit :mad:

Kl
Har ridit grabben två gånger sen han kom hem och igår galopperade jag första gången på honom, yeah....Tror att jag nöjer mig med ridningen nu och låter honom smälta det han lärt sig.
DSC_0689-1-1_zps03d18401.jpg


God jul alla blivande 4årings ägare:bump::banana:
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
Avel Startar nu en 5:e tråd, föregående http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=1079516 Och jösses vad vi kan skriva alla ;) Nu är...
98 99 100
Svar
1 984
· Visningar
153 754
Senast: Görel
·
  • Låst
Träning Idag var jag ute hos Ariel och jobbade ganska hårt på hennes tålamod. :p Först rengjorde jag alla benen genom att stoppa dem i...
54 55 56
Svar
1 100
· Visningar
79 028
Senast: IngelaH
·
  • Låst
Gravid - 1år Ok då fortsätter vi här. Cilla hälsar till alla och säger att Matildas tillstånd är ganska ovanligt men det är inget livshotande och...
99 100 101
Svar
2 007
· Visningar
124 184
Senast: Snurrfian
·
Avel Vad har Du för ston i avel? Presentera! Hur är de utvalda och vad har de för något som gör just dem lämpliga i avelsboxen? Hur har de...
2 3
Svar
43
· Visningar
9 024
Senast: em76
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp