10:orna del 5

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 10:orna del 5

KL*

Jag hoppar in jag med så här i slutet av året med min 10:a, är så himla nyfiken på era 10or och era planer för dem under det kommande året :)
Här är iaf min lilla tjej.


Hon är e: Business ue: Dammen och mäter ynka 160 cm över havet, men hon är lagom stor till mig :)
 
Senast ändrad:
Sv: 10:orna del 5

jamen juste det gjorde jag ju.
hon är Empire - Cagliostro - Arlekin. undan selektionssto.

Sar: Hon var 161 när jag fick hem henne. Men hon har växt en del så ca 163 skulle jag tippa på.

I övrigt har vi i dag ridit i snön, det var roligt! Vilan hon fick var tydligen väldigt bra för några polletter verkar ha trillat ner. Innan tog hon skänkel men nu kändes det som hon förstod det bättre och framåtbjudningen var det inga som helst fel på! Det är så roligt med de här små, utvecklingen går med stormsteg! :D
 
Sv: 10:orna del 5

KL

Min lilla -10:a har inte gjort ett smack mer än varit sällskapsdam åt en åring och fått en massa spö av min dräktiga hagga. Efter ungponnyfinalerna i Falkenberg så åkte hon till min kompis i Skåne som också har det dräktiga stoet. Planen är att hon ska få vila fram till efter jul sen så ska tjejen som ridit in henne sätta igång med lite ridning försiktigt igen. Hoppas på att de kommer ut på lite Pay and Jump under våren. Sen så tror jag att hon kommer att betäckas om hon inte säljs. Jag (nåja med lite hjälp) har hittat en fantastisk liten ponnyhingst från det franska landet som jag tror jag kommer att försöka med, det lär bli svindyrt om hon inte tar sig.

Rapporterna från Skåne säger att hon sköter sig strålande och det är mycket praktiskt med en så liten häst som sällskapshäst - lite att mocka och lättmanövrerad i allmänhet. Den dräktiga haggan (min alltså) är lägst i rang av avelsstona och vill verkligen tala om för liten vem som bestämmer. Dumskalle, lillan skulle aldrig ta sig i ton.
 
Sv: 10:orna del 5

Välkommen hit! Så roligt med angloblod, jag hade en medryttarhäst en gång i tiden som jag tyckte väldigt mycket om som var angloarab.
För att svara på din fråga om planerna framöver så fick jag kaffet i halsen när jag läste att preliminärdatumen för kvalitets är redan den 14 juni!:arghh: Det positiva där är väl att de kan få gå på sommarbete och bli tjocka och feta med gott samvete.

Vår plan är att fortsätta löshoppa, Adrielle var aldrig löshoppad före hon kom till mig så vi måste sätta höjderna så hon känner sig trygg där. Vi har löshoppat 5 ggr totalt och hon hoppar drygt en meter utan problem så nu kommer jag att börja bredda mer och även sätta lite högre höjder. Jag kommer att köra en ordentlig "uteridningsdrive" nu när det äntligen snöat så vi fått ett drägligt underlag. Det känns viktigt att hon får börja långgaloppera för att ge henne mer kondition och styrka.
Sedan kommer jag att ta några dressyrlektioner för tjejen som ska visa henne på kvalitets i kombination med min egen tränare och förhoppningsvis kan tjejen som ska visa henne sitta upp såsmåningom och då får jag väl veta hur mycket hon tycker att hon behöver rida henne för att känna sig väl till mods inför visningen.
Jag skulle gärna vilja skutta lite uppsuttet men jag vet inte riktigt vilka möjligheter som kommer att finnas på anläggningen där jag står eftersom jag gärna vill ha medhjälpare till hands.
 
Sv: 10:orna del 5

Tack så mycket! Ja, hon är härlig med hela 77% anglo i sig. Tanken är att hon ska gå i pappas fotspår (och mammas) och bli fälttävlanshäst, så vårt sikte är inställt på 4-års championaten i fälttävlan nästa år.

Det var värst vad tidigt kvalitén var! Ja men precis :)

Hur ser vardagen ut för era bäbisar (som snart är stora hästar) nu under vintern?
 
Sv: 10:orna del 5

Korven rör på sig ca 4 dagar i veckan nu efter vilan,då rider jag minst en dag,max tre. 9 av 10 ggr så blir det två dagars ridning/vecka. Resten promenerar vi eller tränar lite nh/trick i rundcorallen.

Annars så går han som sagt på lösdrift med kompisarna och äter och har det bra. Planen är väll att till våren traska ner till grannen och ta 30 min lektioner varannan vecka eller liknande. Nu vet jag inte hur mitt schema på jobbet kommer se ut heller nu när jag börjar jobba i Februari igen,men kan hända att han får sin vila i Februari istället för Januari eftersom vilan nu vart lite längre än vad som var tanken pga lite krångel med magen,vinterskor m.m. Då kan jag komma in i rutinerna i lugn och ro med dagis/jobb. Har väll tänkt mellan 4-6 veckors helvila. Sen sätta igång ute i skogen nån vecka innan vi påbörjar att rida för tränare. Tanken är också att vi ska in i ridhus och kika på det också för första gången till våren,samt skutta något hinder för första gången. Har skuttat en liten stock i skogen ett par gånger med draghjälp,gått hur bra som helst,så vi börjar väll med det igen först och främst.

Annars så har vi inga direkta planer på något speciellt,men han är ju "bara" en hobbyhäst också.
 
Sv: 10:orna del 5

Tippar på att de är fertila. Det är ju inte så testiklarna saknas, de ligger bara inte där de ska.
 
Sv: 10:orna del 5

Får nog ta och fråga upp det imorgon... hmm.. pirrebebisar har vi ju inte riktigt haft i planeringen..
 
Sv: 10:orna del 5

Hm, nån som verkar dräktig?

Hippocampus: Hur gick det på kliniken?

Axeliina + Esswe: Kul med nykomlingar i tråden! Välkomna! :)


KL
Jag for ju på mage efter Kaptenens kompis i söndags och fick en rejäl smäll på låret. Läkarna trodde det var antingen en rejäl lårkaka eller så kunde det vara nåt muskelfäste eller nåt, ingen fraktur iaf. Om jag fick mer ont skulle jag återkomma, har inte haft direkt ont men det känns helmysko i benet och knät.

Nu inledde jag morgonen med att halka, det har kommit så mycket fint vitt också ska det prompt till att töa och bli is på sina ställen! :rage: Jag skulle bara kliva ut ur stallet, släcka och stänga, men så flög vänsterfoten iväg på isen, högerfoten med skadade låret stod kvar inne i stallet, nivåskillnad på ca 2 dm, och vad gör man då? Jo man spänner sig såklart för att inte ramla. Jag skrek rakt ut, fy fan vad ont det gjorde rent utsagt! :arghh: Benet krampade en kort stund och jag kunde inte göra annat än bara stå still så jag fick ringa sambon så han fick hjälpa mig de knappa 30 metrarna in i huset igen. Yeeey. Usch. :( I den här takten kommer jag ju inte gå normalt på länge ju! :arghh:

Kaptenen har vilat i fem veckor och egentligen hade jag planerat att sätta igång honom nu. Men i dagsläget kan jag typ bara gå "på sving" och får skitont om jag råkar vrida benet eller liknande. Så nu kan jag ju inte göra nånting med nån av hästarna. :wtf: Inte har jag nån aning om hur länge jag tänker vara såhär heller, hur hade ni gjort? Skickat bort honom till nån annan? Låtit honom vila mer? Han VILL igång, gör inget annat än att pocka på uppmärksamhet och är så himla fin i kroppen nu, både i hull och proportionerligt. Blä för å göra illa sig. :yuck:
 
Sv: 10:orna del 5

Fertila är dom,men däremot så kan dom ha lite tröga simmare då dom ligger alldeles för varmt där inne i buken,därför det normalt hänger utanför ;). Däremot kan dom producera mer testosteron där i värmen,och tex hundar har då en ökad risk för prostatacancer.

Detta är även ärftligt,har du kollat upp om fler hästar är drabbade i stammen?
 
Senast ändrad:
Sv: 10:orna del 5

Alltid bra träning med olika ryttare,men däremot så dör han ju säkerligen inte av lite mer vila! ;)

Har du nån bekant du funderade på,eller skicka han till nån tränare? Om jag hade råd,och vart skadad,så skulle jag se det som ett perfekt tillfälle att skicka iväg på lite utbildning en månad.
 
Sv: 10:orna del 5

Har funderat på några duktiga bekanta på olika håll... Jag har tyvärr inte möjlighet ekonomiskt att skicka iväg honom till nån mer specifik unghästutbildare/beridare, annars hade jag gärna gjort det! :) Men får jag inte napp av nån så får han väl stå och uggla då. :p
 
Sv: 10:orna del 5

Då ska vi hålla tummarna att hans simmar VÄLDIGT trögt.. För han hann ju tyvärr uppvakta en del brudar väldigt kärvänligt innan han fick egen hage..
Imorgon åker han in till kliniken.. lite nervös blir man ju
 
Sv: 10:orna del 5

Stormen Sven förstörde allt :rage:

Men jag pratade med de igår och eftersom hon stått nu i 2 veckor så sa de att jag ska rida och känna av hur det känns innan vi gör något.
Men damen i fråga drar av sig skor varannan dag och igår när hon kom in (såklart med en sko böjd) så hade hon också lyckats få sår på rumpan och lite svullnad vänster skenben, ser ut som hon slagt sig själv. Ingen hälta dock. Ingen verkar dock tro att det jag kände innan är något farligt, bara jag som tror det värsta...
 
Sv: 10:orna del 5

Va kul med en Business x-dotter! Tycker det är en väldigt trevlig anglohingst. Jättefin är hon!
Jag är rätt tyst i denna tråden men det beror på att vår 10a är dräktig så hon går bara o skrotar i en hage just nu:)

-Sar, jag har känslan av att det kommer gå rätt bra på kvalitén för er. Jag har ju sett bilder på henne för lääängesedan och då såg hon himla fin ut :heart
 
Senast ändrad:
Sv: 10:orna del 5

De där jäkla stormarna... :rage: Nu verkar det ska komma nån oinbjuden Ivar hit inatt. :mad: Har fixat så hästarna ska få gå in redan runt fem och hällt upp extra vatten och grejer. Det var oanki här på buke som gav mig lite heads up!

Men vilken otursfågel du har! Det där med tappskor känner jag ju igen sen förut, jäkla krångel... Hoppas hon känns bättre nu ändå!
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
Avel Startar nu en 5:e tråd, föregående http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=1079516 Och jösses vad vi kan skriva alla ;) Nu är...
98 99 100
Svar
1 984
· Visningar
153 753
Senast: Görel
·
  • Låst
Träning Idag var jag ute hos Ariel och jobbade ganska hårt på hennes tålamod. :p Först rengjorde jag alla benen genom att stoppa dem i...
54 55 56
Svar
1 100
· Visningar
79 028
Senast: IngelaH
·
  • Låst
Gravid - 1år Ok då fortsätter vi här. Cilla hälsar till alla och säger att Matildas tillstånd är ganska ovanligt men det är inget livshotande och...
99 100 101
Svar
2 007
· Visningar
124 184
Senast: Snurrfian
·
Avel Vad har Du för ston i avel? Presentera! Hur är de utvalda och vad har de för något som gör just dem lämpliga i avelsboxen? Hur har de...
2 3
Svar
43
· Visningar
9 024
Senast: em76
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp