10:orna kapitel 8

Status
Stängd för vidare inlägg.
@Diabetikern Jag överlevde! :D
Vi höll det ganska simpelt med enkelhinder på diagonalerna och två snälla linjer. Även om det blir lite vajsing ibland med landning mitt i hindret så bjuder hon lika friskt nästa gång. Har hon gjort "fel" en gång så gör hon rätt gången efter. Lite vingligt är det för det mesta men övning ger färdighet. Piloten ska lära sig att fånga upp i svängarna (vi gillar fullt ös medvetslös ;) ) och att räta upp sig över och efter hindren, det ska tydligen bli lättare då :angel:. Det var kul! Kanske mest för att jag satt kvar och för att hästen tycker att det är super kul... :p

@Thrillie igår blåste det halv storm ett tag. Vi hade tur och red tidigt på morgonen/fm så det blåste bara litegranna. Hade inte suttit upp efter lunch. Fifan vad det ven. Hästarna for runt i hagen i omgångar så jag hade inte suttit upp på en häst som vilat en vecka i det busvädret. Du är tuff! :D
Ja fy vad det blåste ett tag! :nailbiting: Tur att ni hann ut innan det blev som värst!
Haha, tuff, eller dum kanske :rofl: Men det gick ju bra tillslut! Min förra häst var precis likadan oavsett väder eller om han hade vilat en vecka eller två, så jag räknar ju bara kallt med att allt går, sen att jag har en häst nu med lite mer blod.. Ja det glömmer jag ibland :rofl:

Vi hade årligt julpyntande av stallet i helgen.
15267510_10154261691343789_6099229173115587465_n.jpg

Morgonen efter såg det ut såhär dock :cautious:
15170742_10154263199988789_6401580389469560142_n.jpg

Igår kom hovisen hem från sin resa och bäst som hon är kom hon direkt och slog på Våds sko. Tyvärr har han slitit den väl mycket efter att ha gått utan sko under helgen :down: Men hopppas den ska sitta kvar resterande 4 veckor tills det är dags att sko om. :D
Idag skall jag oxå hämta upp min nya sadel :banana: Så ikväll ska det f*n ridas :bump::bump:

@KrullTroll Haha det var inte mycket julpynt som blev kvar :rofl: Hoppas att skon sitter kvar ordentligt! Roligt med ny sadel också! :D

KL
Usch vad less jag är på mörkret, har noll motivation! Sambon ligger på sjukhus så just nu känns allt tråkigt. Får helt enkelt släppa kraven ett tag och ta nya tag såfort jag orkar!
Vad brukar ni göra för att hitta motivation när det är kallt, mörkt och allmänt tråkigt? :)

@KrullTroll Haha det var inte mycket julpynt som blev kvar :rofl: Hoppas att skon sitter kvar ordentligt! Roligt med ny sadel också! :D

KL
Usch vad less jag är på mörkret, har noll motivation! Sambon ligger på sjukhus så just nu känns allt tråkigt. Får helt enkelt släppa kraven ett tag och ta nya tag såfort jag orkar!
Vad brukar ni göra för att hitta motivation när det är kallt, mörkt och allmänt tråkigt? :)
Jag brukar släppa kraven och är nöjd bara hästen får röra lite på sig då och då :)

@Thrille jag är likadan nu tycker jag dock det börjar kännas lite lättare. Jag biter bara ihop och går ut. Det får bli vad det blir men lite ridning är bättre än ingen :D

Dock så klagar jag massor över det innan jag väl kommer upp på hästryggen för när jag väl sitter där känns det bra igen. Håll ut det är inte många veckor kvar innan det blir ljusare

Hahaha snyggt @KrullTroll :D Vi har också julpyntat stallet, dock lite mer sparsamt, och längre från hästarna hehe.

@Thrillie Hoppas sambon får komma hem snart! Visst är det mörkt och segt för tillfället, men det brukar alltid kännas bättre för mig när jag väl sitter på hästen så jag brukar "tvinga" mig dit. Och nu är det ju bara tre veckor kvar innan det vänder och blir ljusare igen!!

Skon sitter ännu :D
Och sadeln är premiärriden. Även om den är köpt begagnad så är det väldigt lite använd, så inte alls lika "inriden" som min gamla. Så smörja och rida är det som gäller så den mjuknar och formas efter min stjärt :p

Ang motivation så tryter den här oxå när det mest är mörkt, blött och lerigt. Men försöker ta vara på de dagar jag är ledig eller slutar tidigt för att få insupa lite dagsljus.
För att inte torka ihop av tristess i ridhuset söker jag övningar på hippson samt unnar mig träningar för inspirerande tränare.
Sen är det jävligt tråkigt och motigt ibland ändå och då tänker jag att Våd dör inte av att få nån extra vilodag eller gå kravlöst en vecka :)

Vi hade årligt julpyntande av stallet i helgen.
15267510_10154261691343789_6099229173115587465_n.jpg

Morgonen efter såg det ut såhär dock :cautious:
15170742_10154263199988789_6401580389469560142_n.jpg

Igår kom hovisen hem från sin resa och bäst som hon är kom hon direkt och slog på Våds sko. Tyvärr har han slitit den väl mycket efter att ha gått utan sko under helgen :down: Men hopppas den ska sitta kvar resterande 4 veckor tills det är dags att sko om. :D
Idag skall jag oxå hämta upp min nya sadel :banana: Så ikväll ska det f*n ridas :bump::bump:

Haha :D
Så hade de sett ut om vi pyntat utanför Talladin också!

Du har inte funderat på köpa boots att sätta på hoven tills ny sko kan slås på igen? Så slipper den gå sönder mer. Vissa rider med en sko och en boots tillochmed.

Har läst men inte skrivit på länge nu. Har kommit igång efter förlossningen ordentligt nu. Ridit både hoppträningar, pay and jump, pay and ride och tävlat en lokal hopptävling. :D härligt att vara tillbaka igen även om de fortfarande saknas lite magmuskler.
Talladin bytte stall samma dag jag födde Isabella och nu har vi gått över till lösdrift. Så härligt för oss båda. De har storbal med nät över i hagen så han är lite rundare än vanligt, men skönt att han kan röra sig så mycket han vill i hagen. Han verkar väldigt nöjd med att vara ute. De är 6 st hästar varav han och en till är ute hela dygnet. Har inte sett honom stå och vilja tas in nångång utan är oftast längst bort med sin nya tjej. ;)

Ja när man väl kommit upp på hästryggen känns det lättare, ibland får man tvinga sig själv dit, man ångrar ju sällan att man red :D
Igår longerade jag lite och promenerade en sväng, han var så lugn och fin! Brukar annars stressa upp sig när man promenerar med pannlampa :p
Hoppas på att komma iväg till ridhus för träning på fredag, förhoppningsvis kunde en kompis följa med (kan inte lasta osv själv). Har en så härlig tränare så det känns alltid kul att komma iväg och träna!

Haha :D
Så hade de sett ut om vi pyntat utanför Talladin också!

Du har inte funderat på köpa boots att sätta på hoven tills ny sko kan slås på igen? Så slipper den gå sönder mer. Vissa rider med en sko och en boots tillochmed.
Har faktiskt kollat på att köpa en doja att kunna sätta på, men funderar på hur det funkar i hage. Tänker på risken för skav när den sitter på så många timmar och det blir både blött och lerigt O_o

Har faktiskt kollat på att köpa en doja att kunna sätta på, men funderar på hur det funkar i hage. Tänker på risken för skav när den sitter på så många timmar och det blir både blött och lerigt O_o

Vi var tvungna att ha en sådan till Nilmar när han hade en rejäl hovböld. Tyckte inte den passade ordentligt hur vi än gjorde och han plockade av sig den ganska lätt.

Femle har fått sin "sista" stötvågsmassage. Och det är inte annat än att man blir lite avundsjuk när man ser hur gott hon tycker det är.

Vi var tvungna att ha en sådan till Nilmar när han hade en rejäl hovböld. Tyckte inte den passade ordentligt hur vi än gjorde och han plockade av sig den ganska lätt.

Femle har fått sin "sista" stötvågsmassage. Och det är inte annat än att man blir lite avundsjuk när man ser hur gott hon tycker det är.

Ja, det är ju oxå en detalj att fundera över. Våd hatar att ha saker på benen. Han hade omslag en gång då vi misstänkte böld, det gnagde han av på en halv dag.
Han hade boots i hagen ett tag för att förhindra tappskor då det är där skorna ryker (2 har rykt under ridning), men efter att ha gnagt av 4 par på en vecka så gav jag upp. En sån där gummidoja är lite för dyr för att han ska få gnaga av den :meh:

Såg ju filmen på insta och jepp, jag vill ha den behandlingen :D

Då har vi varit ut på våran första lilla promenad idag, och den blev som jag misstänkte mig :p haha
Efter att ha stått en längre tid så blir fröken uttråkad och samlar på sig överskottsenergi till tusen, speciellt på vinteråret!

Lugn och fin sessa till vi gått halva biten då hon börjar med sina skutteliskutt i luften/bakutsparkar men lugnar sig när hon var klar.

Sen dröjer det ett tag tills en bil kör förbi och hon åter igen är i luften.
Sen hela vägen hem var det trippande med hög svans lr flyga i luften, suck!

Korta promenader får det bli, bara för att få ut henne igen och förhoppningsvis lugnar hon ner sig snabbt :p Men hon såg väldigt nöjd ut att äntligen få komma ut utanför hagen/gården.

Idag var vi hos equiterapeuten (stavning?) och vi hittade precis som jag trodde en låsning höger bak. Nu har hon mjölksyra i bakbenet och ska ta det lugnt i 2 dagar sen ska vi bygga på som vanligt.

Woho snart kan vi köra igång rejält.
Tråkigt med låsning men roligt att ni kan köra igång nu! :D

Jag kämpar på med motivationen, ska åka iväg till en kompis och rida på hennes ridbana på fredag, bara för att få lite variation, ska bli så roligt!
Tränade markarbete för tränare i ridhus i fredags och hästen skötte sig toppen, ryttaren däremot kunde ha jobbat på lite bättre! Men är ändå nöjd! Allt blir så roligt med en trevlig häst! :D
Det är så svårt att lära sig rida ordentligt när man "skogsmullat" hela sitt liv och lärt in en massa ovanor :p

Har ni några specifika mål ni satsar på? Jag funderar på om jag skulle sätta upp lite mål och delmål. Något jag vill göra är iaf att komma ut på ett par pay and jump nästa år! :nailbiting:

Det är så svårt att lära sig rida ordentligt när man "skogsmullat" hela sitt liv och lärt in en massa ovanor :p
Ja fy tusan! Man får lära om på nytt, och med åldern så blir det bara svårare tycker jag. Allt det där som låter så enkelt, som rumpan i sadeln, vinkla inte handen och upp med blicken, är ju så jäkla svårt att få rätt samtidigt :wtf:

Har ni några specifika mål ni satsar på? Jag funderar på om jag skulle sätta upp lite mål och delmål. Något jag vill göra är iaf att komma ut på ett par pay and jump nästa år! :nailbiting:
Ja, mål och delmål är jätteviktigt för mig. Så för nästa år är det:
* Komma ut på riktiga dressyrtävlingar under våren/sommaren
* Rida på godkända % iaf LC, men klarar vi även LB innan 2017 är slut vore det gött najs.
* Gå upp i höjd på P&J
* Lyckas det så hoppas jag att någon klubb har några 80-klasser för stor häst,där vi kan få tävla på riktigt.
* Hade varit kul att komma ut på terrängbanan igen

Men viktigast av allt, fortsätta hålla oss skadefria och ha jäkligt roligt :D

Ja fy tusan! Man får lära om på nytt, och med åldern så blir det bara svårare tycker jag. Allt det där som låter så enkelt, som rumpan i sadeln, vinkla inte handen och upp med blicken, är ju så jäkla svårt att få rätt samtidigt :wtf:

Ja, mål och delmål är jätteviktigt för mig. Så för nästa år är det:
* Komma ut på riktiga dressyrtävlingar under våren/sommaren
* Rida på godkända % iaf LC, men klarar vi även LB innan 2017 är slut vore det gött najs.
* Gå upp i höjd på P&J
* Lyckas det så hoppas jag att någon klubb har några 80-klasser för stor häst,där vi kan få tävla på riktigt.
* Hade varit kul att komma ut på terrängbanan igen

Men viktigast av allt, fortsätta hålla oss skadefria och ha jäkligt roligt :D
Ja det är riktigt svårt att få ens hälften rätt på en gång, det är som man inte riktigt har kontroll över hela kroppen ibland :rofl:

Kul med mål att jobba mot! Det viktigaste är ju, som du säger, att få vara skadefria och ha roligt. Mål och delmål kan hålla uppe motivationen och så känns det ju himla bra när man uppnått ett mål! :D

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Gnägg Kunde inte se någon tråd så tänker jag startar en. Hur förbereder/firar ny in nyår med hästarna? Inne i stall, ute i lösdrift? Vi har... 3 4 5
Svar
94
· Visningar
5 623
Senast: WildHorse
·
Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
1 632
Senast: Lady_S
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
16
· Visningar
2 495
Senast: Edla
·
Tjatter Notera ny regel i fetstil! Regler: Var snälla mot varandra och mot LL, tänk på att det är en lek! Varje spelare ska varje dag avlägga... 48 49 50
Svar
988
· Visningar
16 615
Senast: qitis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka