10:orna kapitel 9

Fina bilder! @Esswe

Här har jag haft ett superhärligt pass under kvällen! I snön på ridbanan med mörkret omkring oss så man verkligen hamnar i sin egen lilla bubbla. Vi är relativt igång just nu och hoppas på att träningarna drar igång snart i ridhuset som byggts bara två kilometer från oss :)
 

Bifogade filer

  • 8FE45CC5-579E-4F41-87B3-B7CD3D981136.jpeg
    8FE45CC5-579E-4F41-87B3-B7CD3D981136.jpeg
    269 KB · Visningar: 29
Igår var vi iväg på årets första hoppträning.

Gick ok. Testade nya bettet (kombinationsbett) och det var en mycket annorlunda känsla när hästen inte tokdrar framför hindret utan fick tid att tänka lite. Ska definitivt hoppa på det mer men ha något att byta med hemma då jag upplever att hon "knäcker av" lite i nacken. Hon går fint och sänker sig och jobbar.

Träning nästa tisdag också ska bli intressant att se.
 
Har varit sånt himla hemskt väglag här till och från så jag har inte kommit iväg och tränat. Men hoppas hoppas att jag kommer iväg ikväll. Under tiden har vi "övat" på annat, som att rida ut i mörker med pannlampa osv. Har hittills gått oväntat bra, han är en liten guldklimp min lilla häst :love:

DSC_0064.JPG
 
@Diabetikern ajaj! Hoppas det läker fort och det inte är allt för smärtsamt!

_____________________
Empa är friskförklarad nu! :bump:

Nervös som bara den när vi åkte på återbesök i dag, hem lyckligare än någonsin med en urfräsh häst! Fanns inget att anmärka på nu så behandlingen har verkligen hjälpt, så skönt. Nu väntar en långsam igångsättning, med vad jag kan tänka mig, en överanalyserande ryttare och våldsamt pigg häst. Skulle ju skritta och trava lite redan en vecka efter behandlingen och det har varit, hm, spännande. Empa har gjort "stotjut" och sen bockat iväg lyckligare än någonsin. Hon har dessutom busat väldigt mycket i hagen, dragit repor av högsta grad så jag har blundat och bett till högre krafter. Så hon har i alla fall visat tydligt att hon mår bättre. Nu är det bara upp till mig att se till att vi håller oss något sånär på mattan och inte överanstränger oss. :D
 
Har vart modig denna helgen!
Igår red jag och stallägarna ut barbacka, eller jag och en av dom red barbacka, den andra hade piggare häst och valde sadel.
Vi kom dock inte så långt, hade visst pigga hästar vi med så vi hoppade av båda två efter ett tag och gick.
(Med pigg häst menar jag att Ghost skakade på huvudet och tog något steg i trav på sniskan, stannade snällt när jag bad om det, jag kollade förskräckt bakåt på sällskapet, hon tittade förskräckt tillbaka på mig, jag hoppade av, tittade lättat men skamset flinande tillbaka på henne, hon nickade godkännande och förstående och så gick vi vidare :rofl: ord var överflödiga hahaa)
Tillslut orkade vi inte gå i snön mer, så sällskapet med sadel tog våra två barbackahästar på släptåg, och red hem och hämtade fyrhjulingen för att sedan köra och hämta oss haha :D
Men vi red iaf lite barbacka och var stolta över oss själva! Man måste börja nånstans!

Idag tog jag sadel istället och så var vi ett gäng som gav oss iväg till åkrarna och galopperade i snön. Var mer nervös över det än barbackaturen, men vi gick inte omkull (:p) och det var så himla härligt och roligt! :love:
 
Visa bifogad fil 11396
Här är en bild på oss från igår! Maken fotade oss i det fina vädret, fick några fina bilder. Ser ni att Fendi är äntligen av med sin mage, hon börjar få magmuskler istället :D

:love:

Ser underbart ut!

Själv ska jag prova att galoppera för första gången sen kraschen. Kan röra mig någorlunda nu och denna vecka har vi ridt. Enbart i skogen men ändå. Kan trava och rida lätt men absolut inte sitta ned eller halvhalt. Galopp några steg går bra i lätt sits.

Helvetes jeckla skit vad lång tid detta tar!
 
Vi har kommit igång och börjat träna igen! Varje lördag är vi en liten grupp i stallet som rider för tränare ihop. Det är skönt att det blir av kontinuerligt :)
Förra helgen var jag dock sjuk, så en stallkompis (hennes dotter har sin ponny i stallet) fick låna Ghost. Var kul att se någon annan rida honom! Han skötte sig bra :) Jag är sån som gärna råkar släppa tyglarna helt även fast han inte går i form, och hon är tvärtom en sån som smyghåller, tänkte att det var bra omväxling för Ghost haha :D

Har även anmält oss till årets första kosseclinic, i slutet av april. Så nu har jag något att träna inför! Tycker det är gött med snön nu så att han får pulsa runt lite :)
 
Här har det varit så himla tråkigt väder en hel vecka, kallt och jätteblåsigt. Har inte ridit alls sen träningen förra lördagen :o
Men idag kom jag till stallet och det var vindstilla!
Hade dock fel skor för stigbyglar, och orkade inte sadla och tränsa, så gick ner till ridbanan och red lite barbacka istället.

Var jättelängesen jag red med grimma, och första gången med bara ett vanligt grimskaft att hålla i. Har ridit mycket utan tyglar, särskilt första sommaren jag hade honom, men alltid haft dom runt hornet så jag kunnat ta tag i dom i nödfall :p
Trodde det skulle gå rätt dåligt, men han lyssnade jättebra verkligen och jag vågade mig på lite galopp med, även om jag blev rätt spänd och skumpade runt lite för mycket :p

2GOWICh.jpg
 
Hej, alla.
Förlåt för att jag är dålig på att uppdatera. Det är roligt att läsa om er och se bilder på era fina tior.
Alltså, jag har inte mycket att komma med.. Det är jätteroligt att rida och hästen är frisk, men jag sliter ju inte på hästen så det stör som vanligt, eftersom tiden helt enkelt inte räcker till :angel:. Varannan vecka blir det två till tre pass och varannan tre till fem pass.
I februari var maken bortrest i tre veckor och under den tiden blev det bara något enstaka pass.
Det är stressigare, men så himla roligt så det är värt det att ha häst på anläggning för första gången på trettio år. Ett år har vi stått där nu och det är guld värt att kunna rida på och följa sin plan de dagar jag faktiskt hinner aktivera hästen :banana:.

Det går framåt saaakta tack vare få pass såklart, men också tack vare Skit I Sadeln förstås. Hästen är åtta år och först nu börjar vi få lite snurr på bakbenen :o. Aja, det går ju åt rätt hål iaf. Hon är snygg i kroppen och blir starkare och starkare. Hade jag stått på förra stället hade det inte blivit mycket gjort denna vintern och definitivt ingen träning eftersom transporten inte är i skick. I nuläget tränar jag tre ggr per månad för två olika tränare. Tänkte försöka komma ut på lite hoppträning till våren för omväxling och som ett led i grundutbildningen. Annars är målen i år Lb på stabilt godkända procent och La på godkända procent på pn'r eller tävling.

Heja på alla! Snart är det vår! Kram
 
Senast ändrad:
Här går det otroligt långsamt. Igångstartning efter igångstartning och jag börjar tröttna rejält på att inte komma någonstans.

Revbenen är läkta nu även om jag kan känna av dem vid tryck, Har inte varit iväg på en enda hoppträning än. Hann en gång till ridhus.

Mitt andra sto har blivit dåligt vet inte om det är ligamenten i bäckenet eller om det är fölet eller båda.

Men men vi kommer väl igång så småningom
 
@Diabetikern :( hoppas allt blir bättre snart!

Kl
Här går det också rätt långsamt. Snön är väl ok, men det är så himla halt på vägarna här och har varit länge. Har inte velat rida ut på ett bra tag, inte ens vågat mig ut på promenader. Broddar fram men oskodd bak, funkar bra i hagen och i paddocken, men isgatorna på vägarna, näe.

Ghost behöver mer motion och mindre mat, och kommer gå med några andra mer lättfödda hästar så fort det är möjligt. Så jag hoppas verkligen våren kommer mer stormsteg snart :p

Positivt är att en westernklubb kommer att hålla till lite på anläggningen där jag står, så har blivit medlem så jag kan vara med på deras träningar också. Har även anmält mig till kosseclinic nummer 2! Två veckor efter första, blir nog bra med så kort tid emellan, så vi minns lite mer från första tillfället :)

Annars tränar vi vidare varje helg, och har fortsatt att rida en del barbacka.
En av gångerna hade Ghost lite väl roligt dock, vi red i deras sommarhage... Skitskoj! Han var pigg och på spänn, men han lyssnade ändå, tills vi skulle uppför en backe och den andra hästen var före oss, bock bock galopp och så preja sig förbi och iväg. Satt iallafall kvar (hans bockningar är inte dom smidigaste :p) och tog sen backen själv och i skritt som det var tänkt från början.
Gick på promenad där igår, och han blev lika stissig då, så tänker ta ett varv där nån gång i veckan så han vänjer sig :)

Nu skiner solen och fåglarna kvittrar, den där våren är nog inte alltför långt bort va?
 
Jag är lite dåligt på att uppdatera, men vi knegar på! Pusslet med bebis (sex månaders) och häst funkar helt OK ändå får jag säga, rider verkligen inte varje dag men ett par dagar i veckan och så blir det longering/tömkörning/promenader där i mellan. Blir lite svårare sen när jag börjar jobba i juni, men det löser sig nog.
För ett par veckor sen var vi på dressyrträning i ett nytt ridhus bara två kilometer från mig, så himla kul att komma igång med träningen igen och guld värt att det är ridavstånd! Nästa träning är i början av mars, hoppas snön smälter undan snart så vi kan komma igång lite mer. Det är som hos er andra bitvis rätt isigt och otrevligt. Men nu töar det för fullt!
img_1893.jpg
 
Då har jag kommit till beslutet att jag och Femke går skilda vägar, Femke kommer betäckas istället och ägaren tar hem henne så får hon gå och ge lite fina föl istället. Hennes avkomma har ju börjat visa framfötterna rejält.

Tråkigt men ändå skönt.
 
SNabba ryck. I lördags var jag och hämtade nya hästen. Sto 2014 e: Boss ue: Cortez inriden, inhoppad men inte mycket utbildad alls. Väldigt grön så det blir till att börja om lite.

Blaise (heter egentligen Blade men gillar inte riktigt det namnet)

30227082_1812204915479386_1274265768216756224_n.jpg


Ska bli spännande att se hur detta utvecklar sig :)
 
SNabba ryck. I lördags var jag och hämtade nya hästen. Sto 2014 e: Boss ue: Cortez inriden, inhoppad men inte mycket utbildad alls. Väldigt grön så det blir till att börja om lite.

Blaise (heter egentligen Blade men gillar inte riktigt det namnet)

30227082_1812204915479386_1274265768216756224_n.jpg


Ska bli spännande att se hur detta utvecklar sig :)
Vilken fin tjej! Grattis till köpet.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp