10:orna kapitel 9

Hoppade lite igår, han var så himla rolig att rida, kändes så glad och framåt (han är annars en ganska lat en :o). Så vi hoppade inte så mycket, slutade när allt gick bra och var roligt :up:

Hoppjpg.jpg
 
Idag var Ghost med på sin första riktiga tävling, jag själv är bortrest, det var en stallkompis som lånade honom.
Han och en annan stallkompis startade team sorting och dom kom 3:a! Så himla roligt :)
Förutom stallkompisen som red Ghost så var det allas (hästarna + andra ryttaren) första kossetävling, superduktiga! :D
IMG_5703.JPG
 
Jag följer er i det tysta:) Det är så kul att följa er! Lider med er från andra sidan skärmen när livet går emot och gläds med er i framgångar! Tyvärr har det varit lite dåligt med inlägg från min sida...

Jag och pålle gjorde säsongens första tävling i helgen som var och gisses vad nervös jag var :nailbiting: Tur att jag blir lugn så snart jag sitter till häst. ;) Målet var att ta oss runt utan att hon skulle spänna sig och det lyckades vi med, över förväntan till och med! Framridningen blev lite för lång tyvärr. Så himla svårt att tajma in tiden i förhållande till dagsformen :banghead: Det blev lite soppatorsk i slutet av programmet men vad gör det när hon var kalasfin i övrigt! 68.571% och en fjärdeplacering! :banana: Eftersom matten är lite rookie på det här med prisutdelning och glömde hjälmen (det var till fots...) så kunde vi nog likaväl blivit utan pris... :p
I helgen ger vi oss på det igen med samma mål som sist, inga spänningar!
 
varit tyst från mig länge, men vi lever!

Anledningen till att det har varit tyst för jag inte ville jinxa vår tävlingsdebut den 13 maj, men det gick åt skogen ändå, för en vecka innan tävling så skadade hon sig på hoppträningen :banghead: hon rev ett hinder och bommen slog till henne på insida has. Dagen efter var hela benet svullet men hon var inte halt så hon fick en aktiv vila med skritt och lite trav, hon blev bättre och jag började galoppera lite men sen gick veckorna och vi är inne på vår 5 vecka nu och hon var fortfarande inte bra så i fredags tog jag ut veterinären och tänkte att det här kommer gå åt skogen men veterinären sa åt mig att sluta noja och överanalysera och rid igång hästen det är inge fel på den :confused: så hon får antiinflammatorisk och så ska jag rida lungt i 10 dagar sen snäppa upp ridningen och ta ut en ET tyckte veterinären och vid bakslag kontakta vet igen.. så ja nu har jag en övertaggad Kimito som slappat i 5 veckor, hon var helt galen igår och visade veterinären alla sina konster, så det kommer nog ta någon månad innan vi är tillbaka där vi slutade.
 
@sofiaspel Vilken otur med skadan, men skönt att det inte var så allvarligt :) Hoppas ni är igång och allt känns bra snart igen!



Själv var jag på tävling i helgen, min andra tävling i hela mitt liv. Hopptävling 80 cm. Allt gick toppen runt omkring, men jag blev lite för passiv i min ridning så vi blev uteslutna, vägrade på tre olika hinder :o Skyller inget på hästen, han behöver stöttning hela vägen fram och jag gav honom inte det.

Men jag är glad ändå, kan inte öva på "tävlingsridning" annat än på tävling, blir inte alls lika nervös på t.ex. P&J. Outar mig lite med en film här :nailbiting: Men alla är vi väl nybörjare i början :)

 
Jag och Empa hoppar på. Vi är verkligen på gång nu och det känns super bra, Empa är riktigt fräsch och jag rider bättre och bättre, även om det är mycket kvar att jobba på.

Vi har hunnit tävla lite nu i vår. Vi började lite lugnt i en 110 avd b där vi var felfria. Tävlingen efter var vi tillbaka i avd a och red både 110 och 120. felfria trots rätt mesig ridning från mig i 110n, placerade. I 120n red jag bättre men vi fick med oss tre bommar då jag tappade yttersidan lite grann, men känslan! :love:


Efter detta har vi varit i väg två gånger till och hoppat endast 120, första tävlingen efter var det så bra! tills jag fick för mig att ta en halvhalt i onödan så vi rev sista i omhoppningen... :banghead:
Och i helgen var vi iväg igen, i lördags red jag svindåligt, och Empa den stjärnan bara "det är lugnt matte, jag löser det åt dig" :love: ett ner blev resultatet. I söndags red jag bättre men resultatet blev två ned, sånt som händer.

Nu väntar några veckor med träning, träning och träning, blandat med massor av goseturer. :love:
 
Just nu vilar Ghost, han drog av en sko och lite väl mycket av hoven hängde med så han blev rejält öm.
Fixat nu men han markerade fortfarande liiiite igår, så han får stå lite till.

Har även anmält oss till en team sorting clinic (man är två i ett lag, och ska i nummerordning fösa kor från en fålla till en annan, det går på tid och flest djur vinner, på ett ungefär). Aldrig testat det innan, så det ska bli kul!

Och så två barrel racing och pole bending clinics, en i juli och en i augusti. En stallkompis har precis köpt ny häst, hon ska också vara med på en av dom, så vi ska se till att smygträna lite för stallägarn innan :angel:
 
Kul att några är flitiga på att uppdatera här inne!

Vi jobbar på med våra svagheter här hemma, tråkigt nog är det lite uppehåll i dressyrträningen för tillfället då vi är för få för att tränaren ska komma ut. Men det verkar vara flera som vill vara med "om ett tag", så får se om vi kan få igång det hela igen efter sommaren kanske.
Jag har däremot haft väns vän hemma på tömkörningsträning och det ger ju minst lika mycket, hon är superduktig och identifierade våra svagheter på trettio sekunder ungefär, hehe. Så roligt att se :)
Vi har kommit igång lite med hoppningen igen också och min höjdfeghet blir bättre och bättre! På onsdag är vi anmälda till Kaprifols tredje P&J i livet, 70+80 ska vi försöka kravla oss över :p

img_7392.jpg
 
12190DAB-129E-40B5-BD03-E5DF67AB8DBB.jpeg

Vi har haft lite problem att rida ut själva, då han är både väldigt flockbunden och otroligt tittig och nervös ensam. Det har varit med livet som insats man ridit ut själv. Men de senaste gångerna har det gått riktigt bra, blir så glad, älskar att kunna rida ut själv ibland :love: Är så glad i min lilla häst!

Nu ska han vara borta en månad, ska få lite hjälp med utbildning. Tycker det är så bra att kunna ta hjälp när det behövs! Som tur är kommer han bara vara 15 min hemifrån mig och jag har en annan häst jag får rida under tiden för att hålla igång min ridning. Plus att jag kommer att rida honom för utbildaren, så att vi rider "ihop" oss :)
 
I förrgår var det äntligen träning igen, vi fick rida en bana med massa bommar och koner. Jag som har en ovana att bara åka häst, fick rätt mycket "rid din häst!!" ropat till mig :p Och när jag väl gjorde det gick det helt ok ändå!
På slutet tränade vi på byten, sist vi gjorde det var för runt två år sen när jag precis köpt honom, och det gick väl därefter i förrgår. Men vi fick till två bra i ena varvet, och ett i andra :)

Efteråt red vi ner och badade igen, så lyxigt att ha Vättern precis nedanför stallet!

IMG_6194.JPG
 
Hej, alla. Jag har inte skrivit något på länge. Jag tycker att det är lite tråkigt att posta eftersom jag så sällan har några foton att visa, men, men.
Det går framåt. Hästen är frisk och glad och jag rider så mycket jag hinner och orkar, som vanligt.
Idag tränade vi. Plockade in hästen från betet där hon bara fått gå och vara häst i två veckor och fick ännu en bekräftelse på att hon nog skulle gynnas av att gå på lösdrift egentligen. Hon var så fin, så fin! Så glad, positiv och med mig. Vi gick framåt ett snäpp både i traven och galoppen, fick jättefin kvalitet. Dock lite studsigt eftersom hon fick sådan snurr på bakdelen men saknar styrka för det och min bålstabilitet räckte Inte till för att ge henne det stöd hon behövde, men nu får vi jobba oss starka på den här nya nivån :up:!
Och äntligen fick jag till skänkelvikningar i båda varven!!! Det är min stötesten, jag har aldrig på mina typ 30 år i sadeln lyckats rida en korrekt skänkelvikning, men idag föll sista delarna av sitsen på plats och ja, då blev de helt okej. Jag måste hålla om bättre med ytterskänkel som jag gärna vill ställa ut lite och tänka att jag ger hjälpen med sidförande skänkel lite längre fram, mot armbågren för att inte få felaktig vridning i bålen. Tjoho! Vad vi är bra! :banana:
 
75D68921-92B2-485D-A147-FF627D42D000.jpeg

Pappa är på besök, så jag tvingar ut honom för att fotografera mig och Empa lite. Detta är en av sååå många fina bilder det blev igår.

Empa är pigg och glad som vanligt. I dag ska vi till stranden, pappa ska med så förhoppningsvis blir det en bild eller två till.
 
Idag har jag och Ghost varit med på team sorting clinic, det gick faktiskt över förväntan. Riktigt kul!
Jag hamnade i lag med en jag känner sen innan, som aldrig heller ridit det innan, och vi sa att går det bra så anmäler vi oss till Hjoko. Så nu är det gjort det med! Vi har båda prestationsångest och blir supernervösa. Men vi har iallafall varandra!! :D:nailbiting:
Usch. Jag som mådde dåligt på en liten träningstävling, hur ska detta gå... Jaja! Vi har som sagt varandra, och vi ska bara ha kul!

Har iaf även badat igen, vi var några som red ner efter clinicen var slut. Ghost blev glad och la sig ner i vattnet två gånger, med mig på ryggen. Andra gången dök hela han under ytan, huvud och allt :D Stolle!

IMG_6267.JPG
 
Nu har jag vilat upp mig efter helgens barrel racing och pole bending clinic, puh! Har sån träningsvärk i benen alltså, men det betyder bara att jag använt dom! :D
Det är så himla roligt verkligen (och läskigt!), fast svårt att göra bra mönster när det går fortare än trav :p Men tränaren tyckte att vi blivit bättre än sist iaf, det är alltid kul att höra! :)

Tunnorna är lite lättare än pinnarna, men Ghost verkar tycka pole bending är roligare och blir piggare när vi kör det, och det är ju alltid roligt när man märker att hästen gillar det vi gör :)
Sista passet på söndagen så var vi rätt trötta båda två, och det blev lite ofokuserat och slarvigt emellanåt. Men jag är nöjd ändå!
Vi körde med öppen grind på tid också, det var riktigt roligt att galoppera in på banan och försöka rida fort haha. Vår bästa tid i BR blev 21 sek. och i PB 32 sek. (för att jämföra lite, tränaren hade en tid på 13.49 sek. i BR på en tävling på gården nu i våras, och en av sveriges bästa PB ryttare red på 21 sek i helgen, vilket var rekord för henne, så lite att jobba på har vi! :D)


tjo.jpg
 
Nu äntligen är tävlingsdebuten avklarad!
I fredags var vi på Christinehamns ridklubb och hoppade en 80 cm clear round 0 fel och 90 cm två faser 0+0 fel och 8e placering! Kimito var helt underbar att ha med på tävlingsplatsen och hoppade snällt över alla hinder. Tyvärr kom bara 80 rundan med på film då mannen gjorde klassikern att trycka på foto istället för video när 90 rundan började :grin:



37488243_10155655942651417_1663583357935550464_n.jpg
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp