10:orna kapitel 9

Flytten gick bra! Hans halvsyster står på nya stället, hon är jättesöt! :love:
Red dit och vi stötte på både cyklist som kom bakifrån och skällande hund i trädgård. Alltså det som var allra läskigast i förrgår. Tror ni han brydde sig igår? Nope :p Han reagerade inte ens det minsta på cyklisten, när hunden skällde ryckte han till lite och stannade, sen vare bra... Föredrar honom såhär :D
 
Bjuder på en bild på min prinsessa som gottar sig, hon verkar väldigt nöjd med och leva detta livet.

Ni kanske kan minnas att hon annars är en häst som blev lite väl sprallig när hon fick längre vilor, men har inte märkt av något konstigt med henne nu. Supernöjd verkligen!

1F537D1B-BEC6-4983-8CA1-22BB8D8F606E_zpssytgswwq.jpg
 
Det blev ingen pay and jump för mig den 25e tyvärr. Han kändes inte helt ren en vecka innan (tränaren trodde det var en liten sträckning, fick vila en vecka och nu kan vi inte se nånting.) och så var det även kvarkavarning i ett stall en bit från p&jn så de ställde in.

Hoppas på att kunna komma iväg den 13e på en kvälls p&j, men första start är 17 och jag slutar 17 och har en timmes resväg.. Så vi får se hur det blir med den saken, den enda som kan ersätta mig på jobbet har semester då såklart så jag kan inte sluta tidigare :p

Funderar på det här med hopptävling, när är man redo för att starta egentligen? Jag har aldrig tävlat i hela mitt liv så :rofl: Men så kollar jag på filmer från när folk tävlar 80 cm (de flesta är väl CR på den nivån men..) och det ser ju inte så mycket svårare ut än en pay & jump. Kanske jag skulle ta mod till mig att anmäla mig till min första, riktiga, tävling snart! Får prata med min tränare :o
 
@Thrillie Det är inte svårare än en pay and jump. Det är inte förens man börjar klättra i klasserna och man vill få placering det börjar gälla :D

I söndags var vi iväg på en pay and jump i Mölltorp. Jag tuggade lite grus vid ett hinder och i nästa klass fick vi 2 rivningar men jag är supernöjd.
Hon laddade som hejsan och bråkade mer med mig än koncentrerade sig påhindren.Vid hinder nummer fyra slog hon innan avståndet blev så jädra fel så hon fick slå på bromsen och jag gled av och landade i hindret. Satt upp och fick fortsätta och då vart hon klockren och fokuserad. Kändes hur bra som helst och fina språng.
Andra omgången (hoppade 2st 90cm) hade hon hunnit bli lite trött i musklerna och orkade inte riktigt varav det blev 2 pet men fick ett jättebra flyt så det känns toppen. Nu laddar vi om för en riktig tävling hela 90cm clear round och nu SKA vi ha rosett :D

Jag gillar denna tokfröken.
Hade tur att hitta några bilder från pay and jumpen.Syns att det är lågt men det gör inget.

18813494_10154710399321819_3179730892776660978_n.jpg

18738571_10154710407151819_2802516463989965509_o.jpg


Lite skillnad från när jag tog från film på kameran :rofl:
18698439_10154706927026819_4647103854063336394_n.jpg
 
Hej.
Hoppar in i tråden, tror jag har skrivit i en 10a tråd tidigare, då trodde jag att jag skulle få köpa hästen jag red åt ägaren men den höjde plötsligt priset till det dubbla så det blev inget köp, sen mellanlanda jag i 12 tråden då jag hittade min drömhäst efter många många provridningar, tyvärr fick hon avlivas nu i januari pga förstoppning, det var något som inte stämde med hennes matsmältning så efter 5 månaders kämpande med X antal förstoppningar fick hon vandra vidare :cry:
241192_01.jpg


Jag bor i Närke, är gift och fyller 30 om 13 dagar, ångest :wtf: ridit hela mitt liv, hade en paus med hästägandet 2009-2015, försökte vara medryttare/fodervärd å allt sånt där men det gick inte, sa till mannen jag måste ha en egen häst som jag får bestämma över själv... hej kontrollbehov :laugh:

Men anledningen till inhoppet då, är ju såklart min nya häst som jag hämtade hem i början av april, fuxsto vid namn Kimito född 2010 e. De la Gardie, ue. Goodtimes. Såldes som projekt/problem häst, även fast det inte stod direkt det i annonsen men jag är ju hopplös å fastnar för dom där lite halvknäppa hästarna.
Hon sköter sig bra är pigg som fan men vi tränar hoppning 1 gång i veckan och kör mycket varierat, så hon får utlopp för sin energi.. är en riktig arbetsmyra, är sjukt taggad för pay and jump nu i sommar :bump:
Har inte varit aktuell på tävlingsbanan sen 2005 på min d-ponny, så många år sen :angel:
233687_04.jpg


Har inte riktigt koll på er andra men jag ska försöka hänga med så gott det går :love:
 
@sofiaspel Tråkigt med tidigare hästen :( men vad roligt att du kikar in här. Välkommen :D

Känns dessutom skönt att det kommer in en "knäppis" häst till så inte bara min får all uppmärksamhet :rofl:
Min är som 4 utbildningsmässigt och i skallen med massor av egna åsikter och humör :D

Återigen välkommen!
 
Åh den fuxen såg jag ute på annons när det begav sig. I de första annonserna beskrevs problemen för att sedan... Inte nämnas i själva annonsen så att säga. Kul att hon fått en chans! Diggar hennes "full-i-fan-uppsyn". :p
 
@Diabetikern
Tack. Haha låter lite som min :laugh:

@Mirabilis
Jag letade inte häst första svängen hon var ute så jag vet inte vad som stod i den första annonsen.. kommer du ihåg får du gärna skicka meddelande till mig. Har pratat med både utbildare och tidigare ägare så inget har undanhållits. Jag har inga som helst problem med henne hon är pigg som fan bara :D och jag är inte rädd å rider på det kanske är det som är skillnaden från tidigare ryttare.
 
@Diabetikern
Tack. Haha låter lite som min :laugh:

@Mirabilis
Jag letade inte häst första svängen hon var ute så jag vet inte vad som stod i den första annonsen.. kommer du ihåg får du gärna skicka meddelande till mig. Har pratat med både utbildare och tidigare ägare så inget har undanhållits. Jag har inga som helst problem med henne hon är pigg som fan bara :D och jag är inte rädd å rider på det kanske är det som är skillnaden från tidigare ryttare.

Nää det stod väl inget mer än det du beskrivit nu, att det var en dam med attityd. Men de kom väl på att det kanske inte var så bra att skriva det det första de gjorde i annonsen så att en sådan som du kunde ge henne en chans. Vore kul att se en film på henne!
 
Nää det stod väl inget mer än det du beskrivit nu, att det var en dam med attityd. Men de kom väl på att det kanske inte var så bra att skriva det det första de gjorde i annonsen så att en sådan som du kunde ge henne en chans. Vore kul att se en film på henne!
Lägg till mig på Instagram där finns en film från helgen kommer säkert fler med tiden :D har samma nick där :up:
 
Vi hade hoppträning idag, trots lite muppig på uteritten igår så skötte hon sig super fint idag, hade liksom förväntat mig det värsta, typ inte vilja skritta, bockserier och slänga sig åt olika håll.. Hoppade 1 meter och jag lovar att jag trodde det var typ 120, såg super högt ut :laugh: orutinerad som jag är så sitter jag antingen å väntar å väntar å väntar, typ in i hindret eller så ser jag något avstånd 5 meter framför, 1 2 3 SMACK SMACK! HOPPA!!!!! ja ni förstår ;) hästen hoppar det ju som 50 cm men jag måste nog nöta runt på den där höjden ett tag innan jag tycker det känns bekvämt, skyller på att jag har hållit mig på kaninhoppning nivå på bäbishästar allt för länge :angel:

Hoppade plastmatta mur, helt förskräckligt äckligt tyckte Kimito, slängde sig några gånger åt olika håll, stegra iväg en gång, värsta drama Queen :grin: rider på hindret igen, tittar, tvekar, flaxar åt sidorna men tar världens minsta skutt över å river övre bommen, så läskigt va det:D. Tränaren tycker absolut vi ska ut på pay&jump snart för att se hur hon beter sig, om hon fortsätter att briljera eller om hon flippar ut, så har nästan bestämt mig för en den 18 juni :nailbiting:
 
Jahopp...

Knäpphästen har bestämt sig nu kan hon det här så nu måste jag upp minst 1 klass för att hon ska ta i.

Rev 2 hinder rejält för det var så pyttigt tyckte hon. *morr*

Imorgon är det hoppträning igen och då ska vi banne mig lyfta på benen.

Vi var även och inseminerade Micha igen så nu är det bara att hålla tummarna för att det tar sig .Iallafall ett ägg.Självklart hade hon 2 som hon släppte. Tillbaks den 20 juni för kontroll

18838993_10154728019541819_5459567708790261535_n.jpg
 
En liten uppdatering från oss. Jag skriver inte så ofta men läser så fort ni andra gör inlägg. Mysen har inte varit helt 100 sedan i vintras när det var så isigt i hagen så han var tvungen att gå med dojjor på hela tiden, han blev även sparkad både på ena knät och på höften. Jag ställde därför av honom en månad med en kur djävulsklo i hopp om att det skulle ge sig. Jag kunde aldrig se någon hälta men han var avig och arg när man red, blev dock för det mesta fin på slutet av passen. Men nu på sistone så fick han även ont i ländryggen efter ridpasset så då ringde jag i fredags till min vet och fick komma redan i lördags. Vet hittade en ledinflammation i vbknä som nu är behandlad. Ryggen var troligen sekundärt då dom inte kunde se ngt på ultraljudet. Så nu behandlad i knät och vila tills åb nästa lördag igen. Håller tummarna att det släppt så vi kan köra igång igen.:nailbiting:
Vi har även bytt ställ och nya stället blir nog jätte bra, har precis startat efter att stått tomt i 18 månader. Hagarna är mycket bättre och tjejen som ska driva det är jätte rar så det känns jätte bra!!
 
En liten uppdatering från oss. Jag skriver inte så ofta men läser så fort ni andra gör inlägg. Mysen har inte varit helt 100 sedan i vintras när det var så isigt i hagen så han var tvungen att gå med dojjor på hela tiden, han blev även sparkad både på ena knät och på höften. Jag ställde därför av honom en månad med en kur djävulsklo i hopp om att det skulle ge sig. Jag kunde aldrig se någon hälta men han var avig och arg när man red, blev dock för det mesta fin på slutet av passen. Men nu på sistone så fick han även ont i ländryggen efter ridpasset så då ringde jag i fredags till min vet och fick komma redan i lördags. Vet hittade en ledinflammation i vbknä som nu är behandlad. Ryggen var troligen sekundärt då dom inte kunde se ngt på ultraljudet. Så nu behandlad i knät och vila tills åb nästa lördag igen. Håller tummarna att det släppt så vi kan köra igång igen.:nailbiting:
Vi har även bytt ställ och nya stället blir nog jätte bra, har precis startat efter att stått tomt i 18 månader. Hagarna är mycket bättre och tjejen som ska driva det är jätte rar så det känns jätte bra!!
Självklart hålls tummmarna för snar bättring! Det låter ju som det kan bli väldigt bra med nya stallet!
 
@Thrillie Det är inte svårare än en pay and jump. Det är inte förens man börjar klättra i klasserna och man vill få placering det börjar gälla :D

I söndags var vi iväg på en pay and jump i Mölltorp. Jag tuggade lite grus vid ett hinder och i nästa klass fick vi 2 rivningar men jag är supernöjd.
Hon laddade som hejsan och bråkade mer med mig än koncentrerade sig påhindren.Vid hinder nummer fyra slog hon innan avståndet blev så jädra fel så hon fick slå på bromsen och jag gled av och landade i hindret. Satt upp och fick fortsätta och då vart hon klockren och fokuserad. Kändes hur bra som helst och fina språng.
Andra omgången (hoppade 2st 90cm) hade hon hunnit bli lite trött i musklerna och orkade inte riktigt varav det blev 2 pet men fick ett jättebra flyt så det känns toppen. Nu laddar vi om för en riktig tävling hela 90cm clear round och nu SKA vi ha rosett :D

Jag gillar denna tokfröken.
Hade tur att hitta några bilder från pay and jumpen.Syns att det är lågt men det gör inget.

18813494_10154710399321819_3179730892776660978_n.jpg

18738571_10154710407151819_2802516463989965509_o.jpg


Lite skillnad från när jag tog från film på kameran :rofl:
18698439_10154706927026819_4647103854063336394_n.jpg
Hon är så fiiin! Gillar henne verkligen. Snygga bilder!
 
Hej.
Hoppar in i tråden, tror jag har skrivit i en 10a tråd tidigare, då trodde jag att jag skulle få köpa hästen jag red åt ägaren men den höjde plötsligt priset till det dubbla så det blev inget köp, sen mellanlanda jag i 12 tråden då jag hittade min drömhäst efter många många provridningar, tyvärr fick hon avlivas nu i januari pga förstoppning, det var något som inte stämde med hennes matsmältning så efter 5 månaders kämpande med X antal förstoppningar fick hon vandra vidare :cry:
241192_01.jpg


Jag bor i Närke, är gift och fyller 30 om 13 dagar, ångest :wtf: ridit hela mitt liv, hade en paus med hästägandet 2009-2015, försökte vara medryttare/fodervärd å allt sånt där men det gick inte, sa till mannen jag måste ha en egen häst som jag får bestämma över själv... hej kontrollbehov :laugh:

Men anledningen till inhoppet då, är ju såklart min nya häst som jag hämtade hem i början av april, fuxsto vid namn Kimito född 2010 e. De la Gardie, ue. Goodtimes. Såldes som projekt/problem häst, även fast det inte stod direkt det i annonsen men jag är ju hopplös å fastnar för dom där lite halvknäppa hästarna.
Hon sköter sig bra är pigg som fan men vi tränar hoppning 1 gång i veckan och kör mycket varierat, så hon får utlopp för sin energi.. är en riktig arbetsmyra, är sjukt taggad för pay and jump nu i sommar :bump:
Har inte varit aktuell på tävlingsbanan sen 2005 på min d-ponny, så många år sen :angel:
233687_04.jpg


Har inte riktigt koll på er andra men jag ska försöka hänga med så gott det går :love:
Välkommen till tråden! Hon är fin, din fuxa.
 
Jag har inte så mycket nytt att komma med. Min hälsa blev försämrad igen, så jag har bara orkat med något pass i veckan den senaste månaden. Familj och jobb måste komma först (fast i mitt tycke vore det ju helt klart rimligare med familj och häst och strunta i jobbet, men så var den lilla detaljen med ekonomin då ;)...).
Jag var i alla fall lite bättre förra veckan så då blev det hela tre pass (kors i taket); Tömkörde på onsdagen, red ut och skuttade lite stockar i skogen på torsdagen och red ett riktigt dressyrpass i alla gångarter på lördagen! Yeey! Hästen är otrolig och bara vill och vill och är så nöjd när hon får jobba :love:. Jag är rätt ostabil, men det kändes ändå helt ok. Min rulta är fin i hullet nu och har till och med fått upp lilla magen (sedan ser hon ju rund ut ändå, trots att revbenen syns, men hon är ju skapt sådan).
Jag har gott hopp om att bli bra/bättre, men om jag fortfarande är så här dålig efter sommaren får jag väl fundera på att skaffa medryttare så att hon får gå lite mer.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp