10:orna kapitel 9

Det har fötts ett föl i stallet, och min valack har blivit knäpp :rofl: Vill ha fölet inom synhåll hela tiden (de går självklart inte i samma hage :D) och gapar o skriker när man tar in honom. Fölet och stoet bryr sig ju såklart inte alls om min knäppis till häst :angel:
Igår skulle jag rida ut men det blev mest på bakbenen, skulle kasta sig runt och kuta hemåt. Men jag höll mitt lugn och var envis och väntade ut honom, tillslut kunde vi gå lugnt och sansat bort från stallet, så jag red en jättekort runda istället för att bråka, så vi slutade när det var positivt istället :up:

 
Vad roligt att se att det går bra för alla här i tråden :)
Jag har inte skrivit på ungefär 1 år, men jag har varit här inne och kollat emellanåt och det är kul att se att det går framåt.
Jag och Julle har hunnit med en hel del:
Vi var med och tävlade engelska ridklasser på New forest riks, vilket var roligt även om vi inte fick någon toppplacering
DSC_0282.jpg



Sedan spenderade vi hela sommaren med trevliga pass som detta
DSC_0106%201.jpg


DSC_0175%201.jpg


För sen i höstas flyttade vi till småland och har sedan dess roat oss med att rida i skog och backar samt träna dressyr i ridhuset. Jag tror flytten och miljöombytet var bra för oss, framförallt backarna har givit Julle väldigt god kondition och det är nu jag börjar se hur mycket muskler han har satt (han har växt på höjden fram till och med i mitten av höstas ungefär så inte förren då han börjat bredda sig) och han både beter sig och ser mycket vuxnare ut än bara för ett år sedan. Så kul att se att han börjar växa upp :love:
Men sedan vi flyttade har vi inte haft någon som kunnat ta bilder, men här är en film från en träning för ca 1.5 månad sedan

Och så här ser han ut just nu
DSC_0986-EFFECTS.jpg
 
Idag har JAG träningsvärk tror även Femke har det för igår fick hon bekänna färg. Några rejäla rivningar under träningen men sen lyfte hon på fötterna som hejsan,

Många nya övningar med massa språng och jag är supernöjd. Hem och jobba med mer nya saker men nu när vi är på träning kan vi ha en dialog jag och tränaren och ta fram henne därifrån inte bara som det var i början Hej jag är med och betalar för att rida runt lite och kanske ta ett språng här och där. :rofl:

Anmält oss till tävling nästa vecka då kör vi hela 1m x2 så får vi se vad som händer :)
 
Idag har JAG träningsvärk tror även Femke har det för igår fick hon bekänna färg. Några rejäla rivningar under träningen men sen lyfte hon på fötterna som hejsan,

Många nya övningar med massa språng och jag är supernöjd. Hem och jobba med mer nya saker men nu när vi är på träning kan vi ha en dialog jag och tränaren och ta fram henne därifrån inte bara som det var i början Hej jag är med och betalar för att rida runt lite och kanske ta ett språng här och där. :rofl:

Anmält oss till tävling nästa vecka då kör vi hela 1m x2 så får vi se vad som händer :)

Kul att du är nöjd och att det gick bra! :D

Kimito har gjort något knas i hagen så hon är inte fräsch, typiskt min otur :banghead: troligtvis en sträckning, ska avvakta i några fler dagar och se hur det reder sig.
 
Idag har JAG träningsvärk tror även Femke har det för igår fick hon bekänna färg. Några rejäla rivningar under träningen men sen lyfte hon på fötterna som hejsan,

Många nya övningar med massa språng och jag är supernöjd. Hem och jobba med mer nya saker men nu när vi är på träning kan vi ha en dialog jag och tränaren och ta fram henne därifrån inte bara som det var i början Hej jag är med och betalar för att rida runt lite och kanske ta ett språng här och där. :rofl:

Anmält oss till tävling nästa vecka då kör vi hela 1m x2 så får vi se vad som händer :)
Spännande med tävling! Hoppas att det går bra :)


Min häst känns inte fräsch alltså, så nu blir det att boka kliniktid och se vad det kan vara, hoppas det inte är något allvarligt :( Jag tror ju jämt det värsta om allt. Hoppas jag får en tid snabbt.
 
Spännande med tävling! Hoppas att det går bra :)


Min häst känns inte fräsch alltså, så nu blir det att boka kliniktid och se vad det kan vara, hoppas det inte är något allvarligt :( Jag tror ju jämt det värsta om allt. Hoppas jag får en tid snabbt.

Vad tråkigt :( Hoppas du får snabbt en tid och att det inte är något allvarligt.

Du är inte ensam om att tro det värsta, jag har tänkt på allt från kotledsinflammation till KS på bara några timmar, sen longerade jag henne och vi konstaterade att det är något vajsing med höger bak, det benet hon sträckte/fläkte sig med i söndags, när hon blev rädd för något och höll på att hoppa in i skogen med 3 ben, det 4e hann inte med :banghead: så frågan är nu om det bara är vila som gäller eller ska jag ta ut en equiterapeft? :confused:
 
Vad tråkigt :( Hoppas du får snabbt en tid och att det inte är något allvarligt.

Du är inte ensam om att tro det värsta, jag har tänkt på allt från kotledsinflammation till KS på bara några timmar, sen longerade jag henne och vi konstaterade att det är något vajsing med höger bak, det benet hon sträckte/fläkte sig med i söndags, när hon blev rädd för något och höll på att hoppa in i skogen med 3 ben, det 4e hann inte med :banghead: så frågan är nu om det bara är vila som gäller eller ska jag ta ut en equiterapeft? :confused:
Haha att man alltid ska tro det värsta :rofl:
Hoppas din häst känns bättre snart! :)
 
Hua ska vara med på kosseclinic nu i nya stallet... har aldrig ridit på kor, vet inte hur detta kommer gå alls, eller ens vad vi ska göra :p Vet inte heller hur Ghost kommer reagera på kor, när vi ridit förbi kossor har dom vart lite läskiga men inget extremt... Men tror det hjälper att andra hästar är vana. Hoppas jag iaf!! :D

Annars har det gått dåligt på sistone! Iaf i mitt huvud... han blev ju så himla rädd och stack med mig ett par gånger under den där ridturen jag skrev om sist.
Red ut ett par smårundor efter det och då var allt bra, men så första gången jag skulle ta en längre tur efter flytten, så blev vi jagade av en hund och han drog igen, vilket inte var så konstigt jö, men det satte igång min osäkerhet/rädsla rejält och jag började tänka på att han ju faktiskt stuckit med mig för några månader sen också, när han blev rädd för nåt bakom sig, och när han blir rädd kan han springa iväg ett par steg i galopp för att sen stanna, eller kastat sig åt sidan.
Innan har jag inte brytt mig så mycket, har han varit spänd och känts som att han vill springa iväg igen har jag suttit av, för jag själv blir spänd när jag sitter på då och kan lugna bättre från marken, men oftast har han lugnat sig direkt och vi kunnat fortsätta som vanligt.

Men nu har jag börjat tänka i dom där dumma "tänk om" banorna... att han säkert kommer dra igen...
Har iaf pratat med tränaren om det, och vi ska testa att jag får dra saker efter honom med lasso, så han vänjer sig vid att det händer saker bakom honom utan att han behöver bli rädd och galoppa iväg från det.

Det är också mycket mer liv och rörelse i det nya stallet, så jag hoppas även det gör att han blir lite mer härdad. På förra stället var det väldigt skyddat och lugnt liksom, och det var bara att rida rätt upp i trygga skogen :)

Haha oj vad långt det blev :D känns iaf gött att skrivit av sig lite!
 
Hellu!
Long time no see :p
Har inte uppdaterat eller knappt varit inne på buke sen i början på året. Mycket som har snurrat och tagit upp min tid. Ser att det är några nya i tråden, KUL!! :D Och till er som e gamla i gemet, HEEEJ!! :banana::banana:

Så vad har hänt sen i februari (tror det var då jag skrev sist).
* Jag sa upp min medryttare då Våd på alla möjliga sätt försökte visa för mig att det var nått som var fel. Tog en månad innan "min" Våd var tillbaka igen.
* Vi har startat vår första lokala i dressyr, hamnade precis utanför placering. Men var såååå nöjd med min häst. Fick så många fina kommentarer av dommarna och av publiken. Våd skötte sig som en kung :love:
* Vi har tävlat i lag för klubben, division III i dressyr. Vårt lag som bara består av nybörjare inom tävling knep en tredjeplats totalt i serien :bump: Nordsvenskarna (2 i laget) stod för de bästa % :p
* Jag har skrivit min c-uppsats (en anledning till min frånvaro) och tagit min examen.
* Har fått en fast tjänst på en arbetsplats jag stormtrivs på
* Har just nu ridförbud då jag vart översprungen av en häst i stallet för snart 3 veckor sedan. Läkaren och sjukgymnasten misstänker avsliten muskel/sena i överarmen/axeln. Tills ortopeden sagt sitt så får Våd lite vila och mycke träningar från marken.

Här kommer en liten bildbomb oxå från månaderna som gått, ifall ni saknat mig ;):p
17342515_10154609193908789_2217409245012660825_n.jpg

Transportåkandet går allt bättre :D

17553605_10154612831048789_6621287632517505805_n.jpg

Från en P&R i mars

17800372_10154648412773789_3001523556793846158_n.jpg

P&R i april där vi slog till med ett personbästa på dryga 64% :love:

17952934_10154674161803789_6486242312459035372_n.jpg

Jag har tagit tag i mitt liv och min hälsa, vilket resulterat i (förutom förbättrat mående) en rejäl viktnedgång (i skrivande stund 20 kg) Så belönade mig med ett par ridstövlar :D

18221990_10154710481458789_3253235801949291983_n.jpg

Från debuten...
18119465_10154710481128789_920789432053344227_n.jpg


18342547_10154738548103789_7537151653345125844_n.jpg

Testar gräset på andra sidan :p

18485801_10154756862288789_8233570178196602912_n.jpg

Vi tränar på, känner verkligen att vi hittat så rätt med våra tränare :)

18893204_10154818168328789_9118706561150687241_n.jpg

På nationaldagen var vi på p&j, hoppade första banan på ett halvår och han var sååå fin :love::love:

18920237_10154822105503789_5265992883278535838_n.jpg

18951052_10154819472738789_6397883069489655145_n.jpg

Nu är det bete och vi har turen att ha stora marker där alla hästar får gå tillsammans. Även lilla Nova 3 månader (ardenner) som är Våds skyddsling. Är man stor får man vara snäll, tills Nova växer ifrån honom om nått år :p Så skönt att se hur hästarna fostrar och fungerar i flock när det finns både föl och äldre individer :heart

19029524_10154835885923789_1861048582591931891_n.jpg

Från i morse, får man inte rida får man mysa :heart


Så...hoppas jag har tiden att hänga här mer nu. Att vara sjukskriven och rörelseförhindrad är verkligen inte min grej :banghead:
 
@KrullTroll Härligt att se dig i tråden igen! Och vad mycket roligt ni har hunnit med! Mindre roligt att bli översprungen av en häst, krya på dig!

____________
Empa är halt :cry: Upptäckte i dag att hon är halt på höger bak, min känsla är att det sitter i hoven. Hon rör sig "normalt" fram till just hoven men vill så fort hon sätter ner hoven rycka upp den igen. Full rörlighet i knä, has och kota. Puls i kotan och det brukar ju tyda på något i hoven. När hon var 4 år hade vi ju rätt mycket problem med stengallor och symptomen är likadana nu som då, så förhoppningsvis är det inget "allvarligare" än så. Men är hon inte bättre på några dagar får vi åka iväg till veterinären.

Fram till och med igår har hon i alla fall varit fantastiskt fin. Vi har varit i väg och tävlat igen och satsade bara på att jag faktiskt skulle rida ordentligt. Gav mycket bra resultat i 110n som vi var felfria i utan problem, helt fantastisk att rida. I 120n sen tror jag att vi hade lite väl roligt faktiskt, det gick lite väl fort så vi fick med oss lite väl många bommar, men vad gör det när man har roligt och det egentligen känns ganska enkelt, en lycklig häst ger lycklig ryttare. :bump:
 
Har nu toleranstränat lite med klumpen min :P
Som väntat hade han inget direkt problem med att gå fram och spana in/nosa på läskigheter, eller att jag rörde honom med dom och sådär, den läskigaste pipleksaken kunde jag efter ett litet tag klia honom i örat med och jag råkade pipa till med den då :o Fast han brydde sig inte nämnvärt.
Men så fort vi vände bort från grejerna och skulle gå ville han springa iväg från dom. Testade även att dra en hundleksak brevid och efter honom, skitläskigt :P Mot slutet lugnade han sig iaf och kunde traska med den släpandes efter sig, och förbi dom andra grejerna, utan att försöka springa iväg
Så det här får vi fortsätta träna på! :) Var riktigt roligt!
 
Vad tråkigt :( Hoppas du får snabbt en tid och att det inte är något allvarligt.

Du är inte ensam om att tro det värsta, jag har tänkt på allt från kotledsinflammation till KS på bara några timmar, sen longerade jag henne och vi konstaterade att det är något vajsing med höger bak, det benet hon sträckte/fläkte sig med i söndags, när hon blev rädd för något och höll på att hoppa in i skogen med 3 ben, det 4e hann inte med :banghead: så frågan är nu om det bara är vila som gäller eller ska jag ta ut en equiterapeft? :confused:
Hur är det nu? Jag skulle avvakta någon dag och ta ut veterinär om det inte gick över.
 
Tråkigt med knackiga hästar. Hoppas att det är snabbt övergående.
Roligt att du tittar in, @KrullTroll och vilken härligt inspirerande, glädjesmittabde bildbomb :love:! Hoppas på snar bättring för dig, såklart.

Jag har ridit tre dressyrpass den här veckan varav två träningar och hästen känns så fiiin. I dag hade jag ont igen och kunde bara skritta. Jag blir faktiskt rörd över min häst som tar hand om mig så väl :heart. När jag behövde gick hon ner i myrskritt och hon var så fokuserad hela tiden. Inte ens den stiliga flirtande hingsten som kom in kunde rubba hennes arbetsmoral. Hon viftade inte ens på ett öra åt hans håll.
Nästa vecka blir det skogen för hela slanten och en sväng på töm om planen håller.
 
Senast ändrad:
Clinicen är nu avslutad! Har haft så himla roligt verkligen :D
För att varit vår första gång med kor tycker jag ändå det gick bra :) Och framför allt var det som sagt väldigt roligt!
Det var inga som helst problem att nosa på korna, men lite läskigt tyckte han nog det var när vi var mitt i smeten och några rörde sig mot oss, då slängde han sig lite åt andra hållet, men han drog inte iväg iaf haha :D

Vi fick bland annat fösa korna från hagen, göra lite fence work (tror jag det hette...? :p), team penning, fast utan fålla, och herd work!
Team penning är väl det jag snappat upp mest av sen tidigare, har tyckt det sett skoj ut och jaa det var det ju också :)

IMG_2291_zpsoiyc14ff.jpg
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Uppdateringstråd
  • Dressyrsnack 16
  • Hingstval 2024

Omröstningar

Tillbaka
Upp