10:orna kapitel 9

Och vi tränar på här, igår blev min tös tömkörd, alltid lika roligt att se en riktigt duktig (och "oberoende") hålla i andra änden. Vi fick beröm för att hon kändes både starkare och mer liksidig jämfört med förra träningen (en månad sen) och Kaprifol var riktigt arbetsvillig och hade bra driv. Så roligt att hon är så fin nu :) Nu taggar vi för dressyrträning på lördag!
img_8760.jpg
 
Sötaste hästen i tråden !

Haha, tack! Hon är ett charmtroll i verkligheten med :love:

Hur gick det på halloweenhoppningen?

Nu börjar vi hitta tillbaks lite till formen igen och nya blodprover är tagna och allt är normalt igen, så skönt! Det känns lite i dressyren att vi har en bit tillbaks till dit vi var, men hon känns ändå pigg och fräsch! Det är framförallt styrkan i galoppen som det märks på att hon inte är riden ordentligt, men det kommer nog snart igen. Vi tränar en hel del ute när vi hinner fånga dagsljuset, hoppas på det där med sommartid året runt så vi vinner en timmes dagsljus på kvällen!!

45393144_10156326662478113_2482820606978949120_n.jpg


Från andra synvinkeln :)
 
Haha, tack! Hon är ett charmtroll i verkligheten med :love:

Hur gick det på halloweenhoppningen?

Nu börjar vi hitta tillbaks lite till formen igen och nya blodprover är tagna och allt är normalt igen, så skönt! Det känns lite i dressyren att vi har en bit tillbaks till dit vi var, men hon känns ändå pigg och fräsch! Det är framförallt styrkan i galoppen som det märks på att hon inte är riden ordentligt, men det kommer nog snart igen. Vi tränar en hel del ute när vi hinner fånga dagsljuset, hoppas på det där med sommartid året runt så vi vinner en timmes dagsljus på kvällen!!

45393144_10156326662478113_2482820606978949120_n.jpg


Från andra synvinkeln :)
Nja det där med Halloweenhoppning var inte riktigt vår grej :angel: Hoppades att ingen skulle fråga men nu svarar jag. Jo första rundan gick bra, 90 cm. Vi fick till en väldigt fin omhoppningsrunda tyckte jag själv, tog in ett par snäva svängar (riktigt kul ju!) men rev ett hinder. Ok, bättre lycka i 1.00 tänkte jag då. Jag hade hästen med mig de tre första hindren men när vi skulle hoppa den halloweeninspirerade kombinationen så tyckte hon nog bara att det blev för mycket av alltihop och gjorde en tvärnit, varvid jag flög av. Så himla snopet! Jag som hade planerat omhoppningsrunda och allt.

Hade så himla ont i höften också så jag trodde först att jag hade brutit lårbenshalsen. Men jag linkade ut från banan och sen släppte värken efter ett par dagar. Men jag har en sårskorpa på ryggen fortfarande , det märkte jag inte ens att jag fick :grin:
Jag ska ta upp hoppningen igen, så lätt ger jag mig inte. Ska bara träna lite på kombinationer först också innan vi tävlar nästa gång.
 
Inte varit på Buke på en halv evighet och två potatiskok :angel:
Men dyker inte och säger hej :banana::banana: och hoppas få tummen ur att vara här mer :D

Ser några bekanta från när jag hängde i tråden sist, men oxå en del nya.
Biffen och jag fortsätter sätta skräck i älgarna i skogen, men snyggar ibland till oss och är lite seriösa. Jag hade ett tufft 2017 privat och även en del in på 2018 så tävlingsplanerna las på hyllan vid årsskiftet. Istället har vi myst, lekt och tränat.
44977694_10156084296118789_7184721833638232064_n.jpg

Taskigt bordsskick har han dock ännu :wtf::rofl:
 
Blev tipsad om ett så himla fint ställe utmed vättern, så förra helgen gav vi oss dit. Ghost var dock lite skeptisk till det hela :D

Visa bifogad fil 19685


Annars går ridningen på halvfart nu, har mycket på jobbet, och när jag och en stallkompis väl skulle rida ut ihop i veckan, så hade Ghost en sko på sniskan. Lyckligtvis hade tåkappa och sömmar ej satt sig olyckligt, och en annan hovslagare skulle ändå dit senare på kvällen, så han slog på en ny sko.
Fick iaf låna en ponny i stallet, så lite ridning blev det ändå :)
Vart är det nånstans?
 
Jag skriver heller inte så mycket precis. Hästen har ju blivit riden typ 20 gånger i sitt liv. Hon blev utdömd i vintras då hon fick allvarlig fång med både rejäl rotation och sänkning men på något sätt kom hon tillbaka. Kanske jag skrivit det innan. Ny röntgen om nån månad igen.
 
Min nya är ju egentligen 09 men känner mer samhörighet i tr¨den här så jag uppdaterar lite :)

Igår var vi på träning och tränaren tyckjet vi har gjort stora framsteg sedan sist. Hoppa kan hon nu ska bara markarbetet sitta och det är där vi är och tragglar nu.

Hon har ju haft 2 föl så hon är rejält efter i utbildningen men satan vad rolig hon är :D
 
Tråden verkar lite död, men tänkte att jag skulle hoppa in här då jag skaffat första egna hästen och han råkar vara en 10:a. Importerade honom från Irland i februari. Just nu jobbar vi mest med att bygga upp styrka och göra massa markarbete, men till våren hoppas jag köra lite pay&jumps, pay&rides och diverse terrränghoppningsträning. Han är rätt grön, men vill verkligen göra rätt, så det är oftast roligt att rida. Man får dock inget gratis, under måste verkligen rida, så nyttigt för mig som är van att mest sitta och åka på jättepigga hästar :)

141p769.jpg
 
I söndags var vi med på vår första hoppträning! Jag var nöjd med att jag kom till skott och var med, men det gick väääldigt fort, så idag gjorde vi ett nytt försök med hoppningen. Med bara vi och en stallkompis i ridhuset var jag väldigt mycket lugnare - något som förstås gav resultat i ridningen.

Och så underbart fin var Petra! Vi hoppade 75cm och jag (= fegis) tyckte inte att det var läskigt för så mycket som ett ögonblick. Som hon kan hoppa, alltså. Det är en njutning varje gång.
 
Har ju egentligen en -09 men känner mig mer hemma i den här tråden så jag uppdaterar lite här.

Ofrivillig vila i 2 veckor då jag först låg i influensa och sen en liten hovböld men nu är vi igång igen.

Bygger styrka så gott vi kan. Blir mycket åkande till ridhus men so be it.

häromdagen va hästen sjukt taggad och när vi hoppade 5½ med mycket låg oxer tog hon i som om det var 130 minst :rofl: Höll på att skjuta mig ur sadeln.

Igår vart hon inte lika laddad och vi kunde även gå på några galoppserier. Hon blir urstark och drar iväg i galoppen för tillfället.


Häromdagen när vi skulle ge oss på ett litet galoppbyte såg det ut såhär. Fullt ös medvetslös
48364280_10156123058326819_4313118712556158976_n.jpg
 
Har ju egentligen en -09 men känner mig mer hemma i den här tråden så jag uppdaterar lite här.

Ofrivillig vila i 2 veckor då jag först låg i influensa och sen en liten hovböld men nu är vi igång igen.

Bygger styrka så gott vi kan. Blir mycket åkande till ridhus men so be it.

häromdagen va hästen sjukt taggad och när vi hoppade 5½ med mycket låg oxer tog hon i som om det var 130 minst :rofl: Höll på att skjuta mig ur sadeln.

Haha, jag som har en häst som kan sega till lite ibland blir lite avis ändå, roligt när de verkligen vill jobba :)
 
Själv har jag börjat jobba lite med förvänd galopp med min Hugo, väldigt kul och lärorikt. Lyxar till det just nu och rider för tränare 2 gånger i veckan, så skönt att kunna ha både ett dressyrpass och hoppass i veckan. Har ibland lite svårt att komma på vad jag ska göra för något när jag rider själv, så det är skönt att kunna få små hemläxor mellan träningstillfällena.
 
För oss går det verkligen i vågor upp och ner. Efter förra Jeannaträningen har vi haft en helt brutal svacka. Koop blev bara spänd började trycka ut tungan på ena sidan och var helt omöjlig att få avspänd. Det glimtade till ibland men det var mer katastrof än nåt bra. Har hållit på att prova sadlar och allt blev väl för hattigt. Inför helgens Jeannaträning kände jag att jag var tvungen att hitta ett sätt att rida honom. Så tog en paus och sen backade jag bandet helt. Bara rida långsamt och runda av i formen. Till slut så kändes det bättre och på träningen var det bara basic. Kunna trava långsamt och få honom att stanna kvar där oberoende av handen. Så skönt med en träning som bekräftar att jag jobbat rätt och där vi verkligen går tillbaka till basic.

Nu har snön äntligen kommit så senaste passen har bara inneburit uteritter och galopp längs vägarna :D
48385938_10215816279751841_1928341265368219648_n.jpg
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Artroskopi äldre häst
  • Födda 2022
  • Mängd olja och lucern

Omröstningar

Tillbaka
Upp