10:orna kapitel 9

Här kör vi förgiftning 2.0 :meh:
Jag minns inte vilka som varit med i tråden från start, men har ni det så minns ni kanske att min lilla pålle knaprat i sig giftiga växter som 1-åring med. Då blev det en fotosensibilitetsreaktion efter att ha smaskat i sig vild palsternacka. Den här gången har hon kalasat på renfana och fått ordentliga hudinflammationer och påverkan på slemhinnor, tack och lov ingen påverkar på lever och njurar än så länge (vi ska ta om de proverna igen när hon är kliniskt frisk).
Jag förbannar mig själv som inte kollade upp renfanan när jag såg den i hagen, jag tänkte typ -Undra om den där är giftig, men hon har ju inte ätit av den... Sen släppte jag det :banghead: Några veckor senare så är alla blommor avgnagda och bara stjälkarna står kvar och konstiga svullnader ploppar upp på kroppen och exploderar nån dag senare tillsammans med muggsymtom.
Såååå.. vi pausar igen.

Hon är pigg och glad i alla fall, så det är skönt!
Åh fy vad tråkigt :( Hoppas hon blir bra igen fort!
 
@aida Jag minns när hon var dålig förra gången, hur går det för er nu?

Jag och Koop jobbar vidare med att lära känna varandra och hitta ridningen och kommunikationen. Det går upp och ner, men de bra stunderna blir iaf fler och fler :).
42132843_10215219054261577_7446791379306414080_n.jpg


42167279_10215219065061847_2876319690957783040_n.jpg
 
@aida Jag minns när hon var dålig förra gången, hur går det för er nu?

Jag och Koop jobbar vidare med att lära känna varandra och hitta ridningen och kommunikationen. Det går upp och ner, men de bra stunderna blir iaf fler och fler :).
42132843_10215219054261577_7446791379306414080_n.jpg


42167279_10215219065061847_2876319690957783040_n.jpg

Sakta men säkert går det åt rätt håll. Det är framförallt ett bakben som gjort mig orolig, det har varit lymfangittjockt från kotan upp till hasen, med "bara" muggsår i karleden som ändå sett relativt fina ut, vilket hon även haft på 2 ben till utan att de svullnat. Men sen började det tränga igenom vätska på fler och fler ställen på det tjocka benet längs skenbenet, så uppenbarligen så var det mer skit som skulle "ut" där. Nu börjar den svullnaden äntligen att lägga sig. Jag har varit på utbildning 2 dagar, men enligt rapport från stallet igår så såg allt mycket bättre ut, så det ska bli intressant att se hur hon ser ut idag! Hoppas att jag kan ringa ut veterinären nästa vecka och ta om proverna och sedan kan sätta igång henne igen.

Apropå tidigare 10-trådar, vet du hur det går för 10an som du födde upp och sålde @Fiorano ?

Fina bilder på dig och Koop, vem har du med dig som tar så fina bilder hela tiden?! Lite avis!
 
Här kör vi förgiftning 2.0 :meh:
Jag minns inte vilka som varit med i tråden från start, men har ni det så minns ni kanske att min lilla pålle knaprat i sig giftiga växter som 1-åring med. Då blev det en fotosensibilitetsreaktion efter att ha smaskat i sig vild palsternacka. Den här gången har hon kalasat på renfana och fått ordentliga hudinflammationer och påverkan på slemhinnor, tack och lov ingen påverkar på lever och njurar än så länge (vi ska ta om de proverna igen när hon är kliniskt frisk).
Jag förbannar mig själv som inte kollade upp renfanan när jag såg den i hagen, jag tänkte typ -Undra om den där är giftig, men hon har ju inte ätit av den... Sen släppte jag det :banghead: Några veckor senare så är alla blommor avgnagda och bara stjälkarna står kvar och konstiga svullnader ploppar upp på kroppen och exploderar nån dag senare tillsammans med muggsymtom.
Såååå.. vi pausar igen.

Hon är pigg och glad i alla fall, så det är skönt!
Men nää! Stackars er. En del verkar ha förkärlek till olämpliga växter :nailbiting:.
Hoppas att hon återhämtar sig snabbt.
 
Men nää! Stackars er. En del verkar ha förkärlek till olämpliga växter :nailbiting:.
Hoppas att hon återhämtar sig snabbt.

Tack, jag hoppas det med! Ja hon är uppenbarligen förtjust i bittra växter :cautious: renfana innehåller tydligen alkohol så hon har nog haft party! Det här med att hästar ratar det som är giftigt är helt klart en myt, det kan tydligen vara så att de istället får smak för dessa växter och till och med söker upp dem :down:
 
@aida Vad härligt att hon blivit bättre! Min 10a Denali är mitt stora ånger att jag sålde :(. Köparen rider tyvärr inte så bra som hennes dåvarande tävlingsresultat visade och Denni har nog varit alldeles för stor, rörlig och svår för henne. Jag försökte faktiskt köpa tillbaka honom för några år sen, men det fick jag inte. Han var tydligen skadad eller sjuk i våras, men sen dess har hon inte lagt ut nåt om honom på insta och hon har tagit bort mig på fejan. Tror tyvärr att hon kanske tagit bort honom. Önskar så att jag hade behållit honom, men det är lätt att vara efterklok.
 
Blev tipsad om ett så himla fint ställe utmed vättern, så förra helgen gav vi oss dit. Ghost var dock lite skeptisk till det hela :D

IMG_20180922_070023_569.jpg



Annars går ridningen på halvfart nu, har mycket på jobbet, och när jag och en stallkompis väl skulle rida ut ihop i veckan, så hade Ghost en sko på sniskan. Lyckligtvis hade tåkappa och sömmar ej satt sig olyckligt, och en annan hovslagare skulle ändå dit senare på kvällen, så han slog på en ny sko.
Fick iaf låna en ponny i stallet, så lite ridning blev det ändå :)
 
@aida Vad härligt att hon blivit bättre! Min 10a Denali är mitt stora ånger att jag sålde :(. Köparen rider tyvärr inte så bra som hennes dåvarande tävlingsresultat visade och Denni har nog varit alldeles för stor, rörlig och svår för henne. Jag försökte faktiskt köpa tillbaka honom för några år sen, men det fick jag inte. Han var tydligen skadad eller sjuk i våras, men sen dess har hon inte lagt ut nåt om honom på insta och hon har tagit bort mig på fejan. Tror tyvärr att hon kanske tagit bort honom. Önskar så att jag hade behållit honom, men det är lätt att vara efterklok.

Men nej vad trist att det blev så :( Den stora ångesten med att sälja häst, man kan aldrig riktigt veta, det hade ju lika gärna kunnat bli jättebra. Det står inget på blup?
 
Men nej vad trist att det blev så :( Den stora ångesten med att sälja häst, man kan aldrig riktigt veta, det hade ju lika gärna kunnat bli jättebra. Det står inget på blup?

Han är inte inrapporterad som död iaf. Men har inte tävlat sen förra hösten. Så nåt är fel :(.
 
I dag firar jag och Empa fem år tillsammans :love: eller snarare att det var fem år sedan hon blev min på riktigt, fem år sedan hon klev av lastbilen hemma på min gårdsplan. Det var ju faktiskt så att jag bestämde mig redan när hon var typ en sisådär två veckor gammal att hon en vacker dag skulle bli min.

Bjuder dagen till ära på en drygt åtta år gammal bild på mitt allt :heart
039.JPG
 
Väldigt mycket... motsatser denna veckan och förra.
Ghost har varit jättetrög ena dagen, för att sedan vara piggare än någonsin nästa (bockade, stegrade och sparkade när han inte fick springa som han själv ville... tur han inte är så smidig! Men det var på håret att jag flög av ändå, tack westernsadeln för hornet att grabba tag i!)
Det har verkligen gått pissdåligt att rida på banan, för att nästa gång gå så jävla bra! (min tränare var gladare än jag, och berättade om det för alla i stallet haha :D )

Idag var han iallafall lagom framåt på uteritten, det var skönt!
IMG_20181007_174319_478.jpg

Har stått i stallet över ett år nu, och först förra veckan upptäckt denna stig som går utmed vättern?! För dåligt...
 
Nykomling i tråden!

41460110_10214983005186736_2392686298751041536_n.jpg
Det här är Petra. Hon är min första "helt" egna häst (och den första jag betalat något för, hehe). Jag har bara haft henne i en månad, så vi håller fortfarande på att lära känna varandra. Men hon är en riktig ängel - så otroligt snäll, tjänstvillig och go att ha att göra med. Vaken och med eget driv, utan att för den saken hitta på något (överdrivet). Nämnde jag snäll? ;)

Än så länge är det nog mest piloten som ska lära sig var alla knappar sitter för att det ska bli tipptopp :idea: Men hon får en ältande försiktightsknarkare som jag att faktiskt hänga med och njuta av nuet. Jag hoppas att vi ska få många år och många roliga erfarenheter tillsammans.

 
Koop och jag har tävlat i helgen! I lördags red vi en LB2 som trots en hel del spänning gav oss 65.3% och vi var första utanför placering. På söndagen hade jag förhoppningen att han skulle spänna av mer inne på banan, men tyvärr blev det tvärtom och härdsmälta. Så jag valde att utgå och fick trava runt lite därinne och då spände han av till slut. Nu är det långt till våren och vi har en helt vinter att jobba avspänning och genomsläpplighet :).
43950370_10215390828795833_6382064356653268992_n.jpg


43952820_10215390833515951_8894648047611412480_n.jpg

43951250_10215390816195518_8254116648223506432_n.jpg
 
Nu är vi äntligen på gång igen!
Det väntar några veckors lugnare igångsättning innan vi kan börja träna ordentligt igen, men tills dess så njuter vi av hösten (minus för alla förbaskade älgflugor, jäkla otyg!!!)

Fina hästen som nästan alltid gör mig så här glad att rida :D :angel:

43950482_10156279017238113_8131387090156912640_n.jpg


43951554_10156281464248113_6803091024198500352_n.jpg


44023316_10156281464393113_3594380550028132352_n.jpg
 
Efter den lilla muskelsträckningen Empa drog på sig för två månader sen så har vi nu äntligen kommit igång så smått. Hopptränat för ny tränare, kändes toppen "fin, välhoppande häst som är försiktig" och kommentar på min ridning "du kan rida, men måste bli mer bestämd och faktiskt agera som en pilot och inte bara åka med" inget jag egentligen inte visste, men det var lättare att få till ridningen när tränaren faktiskt sa vad som var bra och när, samt vad som var dåligt, när och varför! Så pedagogisk!

Vi har även hoppat en liten lokal 110 avd b. Bara för att komma igång lite (tävling tycker Empa är rena semestern). Felfria, och jag red banne mig banan igenom, inte perfekt någonstans, men jag red och visste vad jag gjorde hela tiden. Så nöjd! :banana: Empa är ju en stjärna som vanligt :love:
 
Nu är vi äntligen på gång igen!
Det väntar några veckors lugnare igångsättning innan vi kan börja träna ordentligt igen, men tills dess så njuter vi av hösten (minus för alla förbaskade älgflugor, jäkla otyg!!!)

Fina hästen som nästan alltid gör mig så här glad att rida :D:angel:

43950482_10156279017238113_8131387090156912640_n.jpg


43951554_10156281464248113_6803091024198500352_n.jpg


44023316_10156281464393113_3594380550028132352_n.jpg
Sötaste hästen i tråden !
 
Vi har sadlat om till hoppning för tillfället. Jag tävlade ju enbart hoppning förr, tills för några år sedan då jag insåg att dressyr var ju lite smidigare (slippa släpa fram bommar mm) lat som man är av naturen :angel:.

Hästen har gjort flera fina resultat i msv:c och tanken var ju att nu istället träna lite på galoppombyten för att bli redo för msvb. Men så hoppade vi lite tillsammans med dottern och hennes ponny och nu blev jag helsugen på att tävla lite i hoppning igen! Var iväg förra helgen.

Första tävlingen för Fendi var hon felfri både i 80 och 90 cm, blev omhoppning i 90 också haha har inte ridit det på år! Så himla roligt! Så nu är vi anmälda till ett par hopptävlingar till. Längtar inte alls till att träna några galoppombyten o msvb just nu. Får se hur det känns efter nästa hopptävling. Det är en halloweenhoppning så jag hoppas att det inte innebär alltför många skrämselhinder , men vi får väl se :D.
 
vi har precis avslutat en 10 dagars antibiotika kur här för borrelia. Kimito blev sjuk strax efter sin vaccination 19 september medans jag var på solsemester, tog ut veterinär och tog blodprov så fort jag kom hem, hon är redan piggare och alertare så jag hoppas medicinen har gjort susen. Därav tystnaden från oss, innan sjukstuga hann vi dock med omgång 2 i seniordressyren en 6e plats i LC:2 på 68,167% och KM en 2a plats i vår första LB:1 på 65,892 %, dessvärre missade hela vårt lag finalomgången i seniordressyren, sjuka hästar, tappade skor med mera så vet faktiskt inte vad vi fick för placering i slutändan.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp