10:orna kapitel 9

Nu äntligen är tävlingsdebuten avklarad!
I fredags var vi på Christinehamns ridklubb och hoppade en 80 cm clear round 0 fel och 90 cm två faser 0+0 fel och 8e placering! Kimito var helt underbar att ha med på tävlingsplatsen och hoppade snällt över alla hinder. Tyvärr kom bara 80 rundan med på film då mannen gjorde klassikern att trycka på foto istället för video när 90 rundan började :grin:



Visa bifogad fil 17499
Vad roligt, grattis! Såg enkelt och härligt ut :)
 
Sådär ja! Min första riktiga tävling är avklarad, att det bara råkade vara på en av sveriges största westerntävlingar, inför fullsatta läktare och med endast en träning i grenen... tjaa, vad gör väl det 😁
Jag och lagkamraten hade skitroligt iaf! Det var jättenervöst, men efter första heatet släppte det.
Första fick vi in en ko, men på andra kon blev vi taggade och då råkade en annan med fel nummer hänga med.
Andra heatet sa vi att vi skulle ta det lugnare, fick in en, sa att vi nöjer oss, ångrade oss när nästa stog så bra till, tog den och nöjde oss, sen såg vi att nästa stog ännu bättre till, men då tog tiden slut istället :p

Vi hade iaf som sagt jätteroligt, och känner båda för att gör om det 😁

received_10156704121342384.jpeg

(Vi med vita skjortor)
 
Sådär ja! Min första riktiga tävling är avklarad, att det bara råkade vara på en av sveriges största westerntävlingar, inför fullsatta läktare och med endast en träning i grenen... tjaa, vad gör väl det 😁
Jag och lagkamraten hade skitroligt iaf! Det var jättenervöst, men efter första heatet släppte det.
Första fick vi in en ko, men på andra kon blev vi taggade och då råkade en annan med fel nummer hänga med.
Andra heatet sa vi att vi skulle ta det lugnare, fick in en, sa att vi nöjer oss, ångrade oss när nästa stog så bra till, tog den och nöjde oss, sen såg vi att nästa stog ännu bättre till, men då tog tiden slut istället :p

Vi hade iaf som sagt jätteroligt, och känner båda för att gör om det 😁

Visa bifogad fil 17673
(Vi med vita skjortor)
Men vad härligt! Det låter som en mycket lyckad debut. Friskt vågat hälften vunnet!
 
Bosse.png


Var iväg på en liten P&J, hoppade 60 cm och tränaren hoppade honom 80 cm. Han var så duktig! Även allt runt omkring verkar han ta med ganska mycket ro nu, så som framridning/hoppning, lastning osv.

Han har blivit mycket trevligare att rida nu sen jag haft iväg honom på träning en månad :) Sista veckan red jag honom mycket med tränarens hjälp. Känns riktigt kul!

Igår kunde vi rida ut själva utan några större problem, var rädd att de problemen skulle komma tillbaka när han kom "hem" till sitt riktiga stall och sina bästisar igen men än så länge går det bra! Vad jag älskar den här lilla hästen alltså :heart
Har en plan framöver med lite P&J och lokala tävlingar, bara att träna på :nailbiting::up:
 
Jag fortsätter att tjata på :rofl:
Var på öppen bana och hoppade igår! För första gången blev han nästan het, fullt ös medvetslös tyckte han var lagom ibland :D Men gick riktigt bra ändå! Inser dock att jag måste korta mina läder.. Jag som tycker jag rider med så korta :grin: In med armbågarna kan ju vara en ide också :angel:

hopp.jpg
 
Anmält mig till en sorting och penning clinic om någon vecka, ska bli skooj! (Som vanligt på gården, så jag slipper åka iväg, och allt är tryggt och bra för nervösa mig :D )

Idag hängde samdon med till stallet, skulle stajla och hoppa upp barbacka direkt från backen, kan det ibland men måste kravla mig upp sista biten, men nu bara flög jag upp som jag aldrig gjort annat! Så jävla nöjd med mig själv haha

FB_IMG_1533739633003.jpg
 
Nu har vi tävlat igen, red en rätt medioker runda i 110, tittade ner på hinder tre och fick med en bom. Till andra klassen "satte jag mig på arslet och red". Med pepp från min kompis som var med som hästskötare red jag faktiskt en bra runda. Det lönade sig, felfria och placerade i 120n. Så härligt!

Bästa bästa Empa :love:

 
Hej hej! Jag hoppar in i tråden med min nyköpta 10a! Koop är en valack född i Ungern och kom till Sverige via Polen i januari-17. Det var en klubbkamrat som importerade honom och jag har sett honom väldigt mycket under hans tid i Sverige. Han var verkligen väldigt grön och yvig när han kom. Han är enorm med sina 177 cm, särskilt för mig som mest ridit ponny de senaste sju åren :D. Ridmässigt är han så lätt och känslig att hans storlek bara märks i gångarterna. Har faktiskt hunnit starta en tävling med honom redan, innan köpet och femte gången jag satt på honom. Vi vann ett Childrenprogram (motsvarande LB-ish) på drygt 68% och det känns som om det bådar gott inför framtiden :). Otroligt glad i min nya jättehäst :love:!
37938971_10214845488562668_4601978902712156160_n.jpg
 
Hej hej! Jag hoppar in i tråden med min nyköpta 10a! Koop är en valack född i Ungern och kom till Sverige via Polen i januari-17. Det var en klubbkamrat som importerade honom och jag har sett honom väldigt mycket under hans tid i Sverige. Han var verkligen väldigt grön och yvig när han kom. Han är enorm med sina 177 cm, särskilt för mig som mest ridit ponny de senaste sju åren :D. Ridmässigt är han så lätt och känslig att hans storlek bara märks i gångarterna. Har faktiskt hunnit starta en tävling med honom redan, innan köpet och femte gången jag satt på honom. Vi vann ett Childrenprogram (motsvarande LB-ish) på drygt 68% och det känns som om det bådar gott inför framtiden :). Otroligt glad i min nya jättehäst :love:!
37938971_10214845488562668_4601978902712156160_n.jpg
Välkommen :)
 
Har nu tränat barrel racing och pole bending i helgen, tog en lektion i fredags med :D Mest är det olika stärkande, tekniska och lära sig mönstret korrekt övningar, vilket är jättebra!

Vi har som vanligt haft skitroligt, och det känns som att vi gör framsteg för varje gång, men det blir också mer teknik för varje gång, vilket är svårt! Jag var helt lost ett tag haha, har iaf en massa bra saker vi kan träna på själva, och det känns som att Ghost fattar grejen mer och mer.
Som alltid blir han mer taggad av pole bending, fast han blir lätt lite "det här kan jag!" och mosar på utan att bry sig om vi välter några pinnar på vägen :D Men jag får bara rida mer ordentligt så går det bra

Tränaren tycker han blir piggare för varje gång, och att han ser busig ut vid sista pinnen när han vet att han ska rejsa upp :D Jag känner det i hela honom att han tar sats för att komma iväg och det är jättekul att han verkligen verkar tycka det är skoj! Han är väldigt bekväm av sig annars :p Nu ska jag och en stallkompis, som också var med i helgen, träna ihop en gång i veckan, kommer bli bra haha
 
@Blimblom roligt att få följa med in i din värld, lite annorlunda mot för vad jag är van vid :)

Här har vi haft en lugnare sommar, Rozalie vilade 3-4 v när jag var på semester och sedan jag kom hem så har vi smugit igång med mest uteritter. Sen tappade hon en sko för första gången i sitt liv och med torkan och de hårda markerna så tordes jag inte rida innan den slogs på en vecka senare, så det blev en till mikropaus. Nu är vi igång igen och igår red vi vårt första riktiga dressyrpass på banan och hon var hur fin som helst!
Fokuserade på att hon skulle svara kvickt på hjälperna och tragglade snabba övergånger i alla gångarter. Riktigt riktigt fin! Vi avslutade med att göra ett rent byte till vänster, vilket är det lättare varvet, så roligt!

38812830_415005038989401_7368107612803432448_n.jpg



Försökte få in ett par filmer från vår härliga uteritt sist, men det ville sig inte riktigt, vet inte hur man kopierar in från instagram. Kanske länken fungerar? (Filmerna är alltså "bakom" bilden, så man får bläddra). Vi hittade massor av smaskiga äpplen längs vägen, bästa rundan EVER sa Rozalie! :D
 
@aida Fina lilla Rozalie! Så kul att ni är på gång!

Mitt jättedjur tycker att hans nya liv är lite konstigt och det är ett visst stresspåslag. Tycker dock att det blir bättre varje dag och han äter iaf väldigt bra! Har ridit litegrann och min plan har varit att han ska få ta det lugnt tills han spänt av lite mer. Insåg dock ikväll att just ridningen och att han blir rastad är vad som lugnar honom. Red ca 25 minuter nere på stora banan och han var ordentligt på tårna i början och jag känner mig väldigt liten på honom då :p. Men när han väl hittar fokus så slappnar han av i arbetet och jag är helt kär i känslan han ger mig, kan inte fatta att han är min :love:. När vi kom tillbaka till stallet var han sitt hittills lugnaste jag, ställde sig direkt och åt hö och såg så himla nöjd ut i blicken :heart.
 
Vi har gjort vår dressyrdebut!:bump:

I vårt distrikt går något som heter Seniordressyren i höst och jag var intresserad redan förra året men Kimito var inte riktigt redo då. Seniordressyren innebär att man ska vara 30 år fyllda och inte ha placeringar i LA om du rider LC:2 och MSV C om du rider i LB:1 dom senaste 24 månaderna. Alla i laget behöver inte vara med i samma klubb utan man kan bilda kompislag.

Jag och 3 tjejer från min klubb ville vara med och vi red första omgången förra helgen. Jag fick inviduell placering i LC:2 med hela 67.667 % och dom andras resultat gjorde att det räckte till vinst första omgången, så kul! Kimito var en ängel på tävlingsplatsen, gick in och ur släpet snällt 3 ggr och var med på sina 2 första prisutdelningar, som var lite konstigt men kul när alla tittade på en :D Jag var inte direkt nervös innan men inne på banan blev jag nojig att jag skulle rida fel eller glömma bort programmet. Det värsta är att jag är redan nervös inför nästa omgång som är 8 september.... man vill ju inte få sämre :grin:

här är ritten om någon är intresserad av att kolla
 
Här går det framåt och Koop har funnit sig gott till ro i sitt nya liv. Han är väl inte överförtjust i att vara ensam medan jag rider Barb, men han får så vackert lära sig. Ridmässigt försöker jag hitta rätt väg och sätt att rida honom. Ikväll vart ag dock lite sur och fick verkligen sätta mig och rida ordentligt för han drog bara runt med mig. Jag som bara ridit ston i princip aktar mig alltid för att komma ihop mig med hästarna utan lirkar och fixar mest. Funkar kanon på stona men uppenbarligen inte lika bra på stor brun valack som gick som tåget när jag väl tog tag i saker. Är förstås inte dum med honom, men fick rida i en lite snävare ram än jag vill, men när den väl var satt kunde jag lätta av och länga ut formen och han blev kvar hos mig. Tror vi rider en tävling nästa helg :D.
39594220_10215001722188411_3686681643487068160_n.jpg
 
Ser himla härlig ut! @Fiorano Och ja det är ju lite skillnad på ston och valacker i mellanåt :D

Här har vi kommit igång lite igen efter en lat sommar! Dressyrträning i söndags (första sen typ april/maj) och det dröjde inte länge innan vi började hitta tillbaka! Har en tjej som kommer och tömkör en gång i månaden också, superduktig och guld värt! Och skoj att se sin häst från marken :)

img_8409.jpg
 
Jag skriver väl lite igen då! :D I helgen var vi ute på årets tredje pay&jump, hehe, vi är ute ofta vi.
Tidigare resultat har varit:
Nr1: 70cm: två stop, 70cm igen: Felfri!
Nr 2: 70cm: felfri, 80cm: Ett stop
I helgen var jag anmäld till 80cm två gånger och första rundan gick fint och felfritt, hon var avspänd, hade önskat lite mer bjudning men det var ändå okej, så jag ändrade min andra anmälning till debut i 90cm i stället. Även här var vi felfria och eftersom det var på hemmaklubben var det även "klubbtävling" på 90cm så vi fick hoppa omhoppning och var felfria även där! Himla skoj att vara uppe på "tävlingshöjder" äntligen, med min höjd-feghet som bromsar :P

Skärmklipp.PNG
 
Ytterligare en barrel race och pole bending helg till ända. Som vanligt jättebra övningar att träna vidare på själv, och bra pepp från tränaren!
Hon tycker att vi har utvecklats mycket från när vi började förra året, och tycker det är dags att börja tävla lite :D Sånt smicker faller en annan ju lätt för haha, men får väl se om jag känner att vi har liiite bättre koll till våren :)

Vi fick iaf till vår bästa runda i pole bending någonsin, tror jag, det kändes så himla kul verkligen! För att sedan gå rätt dåligt :p Ghost blev för taggad och bara köttade på, lyssnade inte alls bra utan mosade och välte pinnar kors och tvärs.
Så fick göra halt mitt i och börja om, frustrerande tyckte Ghostan, men jag får börja göra så, sa tränaren. Inte låta honom fortsätta mönstret när han skiter i mig. Så det ska nog lösa sig med lite mer träning! :)
Han tycker ju det är skitskoj iaf, och jag med :D

I veckan kommer equiopaten ut, sen ska han få en liten välförtjänt minisemester.
 
Det verkar gå bra för många av här inne nu! Härlig läsning!

Empa kom in halt för två veckor sedan, jag panikar och ringde veterinären på en gång. Skulle det vara kotlederna igen ville jag inte chansa. In på kliniken samma dag. Med tanke på historiken så bedövas kotled bort, fortfarande halt. Hovled bedövas bort, fortfarande halt. Hovböld? Nej, fortfarande halt efter att hoven bedövas bort. Kotsenskida fram bedövas bort, samt carpus, fortfarande halt. Slår i alla fall lite plåtar på fram för att se så det inte är något i skelettet. Inget där heller, hon är felfri på plåtarna. Något öm i musklerna, kan det vara en sträckning kanske?

Skickas hem igen med smärtstillande och vila i två veckor i alla fall då det inte gick att bedöva bort mer vid detta tillfälle och vidare utredning inte längre skulle bli "trovärdig".

När jag senare samma dag kör till jobbet kommer jag ju på att vi snubblade till rätt rejält dagen innan (helt borta i mitt paniktillstånd). Kan det verkligen vara så enkelt att det är en sträckning/fläkning? Hon har fått gå i hage i två veckor. Har knappt kollat om hon blivit ren, sprang med henne en gång efter att smärtstillande kuren var slut, ohalt.

I dag var vi på återbesök/vidare utredning. Inte ett uns av hältan hon visade fanns kvar. Hon rör sig superfint både rakt fram och på volt (både mjukt och på asfalt). Veterinären hittar absolut noll och inget och landar helt enkelt i att det måste varit något muskulärt. En led/sena/ligament/whatever läker inte ut på två veckor. Så, det är inga fel på min häst :banana:. Fick i övrigt beröm för att hon är en fin häst som ser väl omhändertagen ut, det värmde.

Nu ska vi rida igång lite försiktigt igen och hålla oss från den något knöliga stigen på gärdet.

Har av flera personer fått höra att jag måste ha lite "is-i-magen" när hon visar något jag inte känner igen. Att jag inte borde kasta mig i väg till veterinären på en gång. Men, jag vägrar ta minsta lilla symptom på allvar. Hon är värd alldeles för mycket för mig :love: , jag kan inte chansa. Hon är ju min bästa vän och det absolut finaste jag har. :heart

Oj, nu blev det en hel novell här. Bjuder i alla fall på en bild också.


41797701_323767798394202_1798613998690631680_n.jpg
 
Här kör vi förgiftning 2.0 :meh:
Jag minns inte vilka som varit med i tråden från start, men har ni det så minns ni kanske att min lilla pålle knaprat i sig giftiga växter som 1-åring med. Då blev det en fotosensibilitetsreaktion efter att ha smaskat i sig vild palsternacka. Den här gången har hon kalasat på renfana och fått ordentliga hudinflammationer och påverkan på slemhinnor, tack och lov ingen påverkar på lever och njurar än så länge (vi ska ta om de proverna igen när hon är kliniskt frisk).
Jag förbannar mig själv som inte kollade upp renfanan när jag såg den i hagen, jag tänkte typ -Undra om den där är giftig, men hon har ju inte ätit av den... Sen släppte jag det :banghead: Några veckor senare så är alla blommor avgnagda och bara stjälkarna står kvar och konstiga svullnader ploppar upp på kroppen och exploderar nån dag senare tillsammans med muggsymtom.
Såååå.. vi pausar igen.

Hon är pigg och glad i alla fall, så det är skönt!
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp