10:orna kapitel 9

@Diabetikern Men fy så tråkigt att du har så mycket otur! Jag hoppas att det ordnar upp sig för dig snart, riktigt jobbigt när allt går emot en 😔 Håller tummarna för god bättring 🤗
 
Så ledsamt för er med skadade/ofräscha hästar. Jag håller en tumme för att de blir bra snart igen!
____________________________________________

Jag uppdaterar som vanligt när jag varit och tävlat. I går var vi iväg och hoppade 115 och 120 med 0+4 fel i bägge klasserna. Året börjar verkligen med 4 fels rundorna. Hur som var det verkligen roligt att tävla igår. Empa var snäll med hyresvärden som fick följa med som hästskötare och hon hoppade verkligen helt fantastiskt på framhoppningen.
Inne på banan blev hon lite väl glad i första klassen kanske. Hade inte riktigt läget under kontroll och hon rann iväg för mig mer och mer. Försökte svänga lite innanför men vi svängde lite för bra och då fick vi svårt att nå över. Till andra klassen hade vi superfin känsla återigen på framhoppningen, men tappade det helt på hinder 1-3. När Empa blir lite väl på blir hon kort i nacken, "stampig" i galoppen och kommer inte riktigt fram. I det läget måste jag våga länga tygeln lite och bara vara där med skänkel men i övrigt stilla, men hinder 1-3 försökte jag bromsa mig till framåtlägena :banghead: Vid hinder 4 skärpte jag mig och gjorde vad min tränare sagt åt mig och vips så blev sprången så mycket bättre och distanserna fina. :D
För er som sen orkar kolla filmen så kommer ni även se att i 120n så tänder hon på typ vartenda hinder hon ser under omhoppningen, därför ser det lite svårstyrt ut vilket det också var.

Mer träning, och kanske mer dressyr också. Månaden som varit har vi mest jobbat på konditionen, trimningen har helt enkelt fått stå lite åt sidan. Till nästa tävling får vi öva upp precisionen och lydnaden lite. Men, jag är så glad i min lilla häst, hon verkligen älskar att tävla och är världens bästa vän! :heart
 
Det blev ännu mer vila för Koop, och jag hoppas istället på grönt ljus efter åb på onsdag. Tog lite foton häromdagen och han ser iaf fin ut i kroppen!

54522472_10216459369308678_7544192037759746048_n.jpg


53687164_10216459369588685_3576231010372681728_n.jpg


54730137_10216459369828691_5559786545642209280_n.jpg
 
Vi jobbar vidare! Jag hade helst velat att jag kunde utvecklas snabbare så att jag kunde rida min fina häst som hon faktiskt förtjänar ;) men jag får ändå medge att det har hänt mycket på ett halvår!

Gårdagens träning:

Såhär såg det ut i början av oktober:
 
I helgen kunde vi starta igång igen.

i fredags fick hon en behandling av min vän med biolight.
55939413_10156336001421819_6172981659307081728_n.jpg


I söndags hann vi precis ut innan det började hagla/regna/snöa och fick en härlig tur. Micha verkar helt ok nu hon också. Lite stel men det får man vara när man är 18 och under igångsättning.

54727340_10156338160746819_5769533756033466368_n.jpg


54518003_10156338160946819_6906333637038309376_n.jpg


54524879_10156338160701819_7438617794549121024_n.jpg
 
Vi börjar fundera på tävling snart, det lutar åt 2 starter i april. Den första får bli ren miljöträning då jag tror att hon kommer spöka loss ordentligt i det ridhuset. Det är en cafeteria högt på kortsidan och under den så är det som en mörk grotta in med en liten läktare och där sitter domaren. Fröken fräken är extremt tittig, framförallt när hon ska springa fint och det är lite jobbigt ;) Jag gissar att ögonen kommer vara stooora och hon helst kommer vilja stanna och glo när vi rider upp på medellinjen. Det får bli en Lc och en Lb den gången och sedan helgen efter åker vi till ett annat ställe och rider Lb och La, då hoppas jag att hon har glott av sig lite :)

Jag köpte ju en ny sadel för snart ett år sedan och jag förundras verkligen hur stor skillnad det har blivit i våra framsteg under det här året. Tänk vad viktigt det är att sitta bra och kunna inverka på rätt sätt! Magiskt! Hon är otroligt fin just nu, jag hoppas verkligen att vi kan visa lite av det på tävling med :love:✊
 
Jo, det är bara jag som är lite feg sådär med första egna hästen, tycker det är så svårt att bedöma när underlaget är lämpligt etc. Men jag jobbar på att bli lite mindre fjantig. Och nu har ju snön smält så nu går allt bra igen :)
Men ut och skritta kan du göra på allt utom sumpmark och kvicksand, så ut och rid :D! Sen är det faktiskt ingen nackdel att trava/jogga lite på lite hårt underlag heller, särskilt inte om det är mycket ridhusridning annars :). Så våga lita på ditt omdöme, och jag kan nästan lova att så länge du rider balanserat så kommer du absolut inte göra nån skada på häst!
 
Bortsett från att min bästa vän just är min bästa vän är hon dessutom beridare hos en av Sveriges just nu framgångsrikaste ryttare. Det gör ju att jag kan få lite tips och råd. Vilken hjälp hon är! I går var vi och övade lite banhoppning. Så roligt!

Skickar in en film. Det vi övade på var mest att jag ska lita på att vi faktiskt har bra distanser redan när vi svänger och att jag inte ska börja fippla med varken skänkel eller hand. Svårt men vad bra det blir. Fick ett fint tips "ANDAS!" Ta djupa andetag när jag svänger och fokusera lite på det i stället för att fippla. Sen så klart om med benen utan att klämma men finnas där samt att våga hålla lite mer i handen utan att bli dragande. Och vad min lilla häst hoppar!:love: Hon hoppar verkligen bättre och bättre. I bland får jag dåligt samvete för att hon inte är hos någon bättre så hon kunnat få visa sin kapacitet bättre. Men, så tänker jag också att hon inte lider av att inte få gå större än hon gör, hon verkar ändå rätt lycklig. :D

 
@Esswe Ser jättefint ut! Roligt att det går så bra för er. :D Empa har en så härlig uppsyn :love: TYcker hon är jättefin.


På tisdag så har vi återbesök hos Charlotte Lindgren. Ska vi se om hon hittar något. Hon har känts riktigt fin än så länge peppar, peppar ta i trä.
 
Tja vad ska man säga?

Halt häst igen... Var ju och tränade, kompisen kom ut och vi körde biolight. Vetcheck på tisdagen med behandling hos equiterapeut (stavning?) Allt såg jättefint ut och det skulle bara vara och tuta och köra. 2 dagars vila efter behandling sen skritt/trav lugnt på fredagen alternativt vila om de har en större hage att röra sig i (viket de har)

Tar in hästen på kvällen och voila! rejäl hälta nu vb (höger är ju hennes svaga sida/ben) misstänkte hovböld då jag hittade aningens värme insida hov. La jodopaxomslag för säkerhets skull men på morgonen hittar jag ingenting. Hon är rejält stel vb. Tr ut henne på en skrittur på efm och tyckte det hjälpte lite. Idag komer min vän ut och ger en behandling med bioligth för att se om hon har en sträckning någon annanstans nu. Blir så jädra trött på det här. Snart har jag ägt hästen i 1 år och hittills ridit ca 3 mån totalt.

Ruggigt jäkla motigt.

56226167_10156367218171819_1716364692072431616_n.jpg
 
@Diabetikern Vad gjorde egentligen et under sin behandling? Har tyvärr sett skräckexempel där de manipulerat hästarna så mycket att det inte kan hantera det och då blir halta. En strävar förstås alltid efter jämna hästar, men om de är sneda kan en inte korrigera för mycket på en gång, utan det måste göras stegvis.
 
Bortsett från att min bästa vän just är min bästa vän är hon dessutom beridare hos en av Sveriges just nu framgångsrikaste ryttare. Det gör ju att jag kan få lite tips och råd. Vilken hjälp hon är! I går var vi och övade lite banhoppning. Så roligt!

Skickar in en film. Det vi övade på var mest att jag ska lita på att vi faktiskt har bra distanser redan när vi svänger och att jag inte ska börja fippla med varken skänkel eller hand. Svårt men vad bra det blir. Fick ett fint tips "ANDAS!" Ta djupa andetag när jag svänger och fokusera lite på det i stället för att fippla. Sen så klart om med benen utan att klämma men finnas där samt att våga hålla lite mer i handen utan att bli dragande. Och vad min lilla häst hoppar!:love: Hon hoppar verkligen bättre och bättre. I bland får jag dåligt samvete för att hon inte är hos någon bättre så hon kunnat få visa sin kapacitet bättre. Men, så tänker jag också att hon inte lider av att inte få gå större än hon gör, hon verkar ändå rätt lycklig. :D

Men gud så fin häst!
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Senast tagna bilden XV
  • Uppdateringstråd 29
  • Valp 2023 -den andra

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp