11:ornas tråd, del 3

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 11:ornas tråd, del 3

Igår och idag kom Nasse SPRINGANDE i hagen när jag ropade :love: så gulligt!

Idag har vi varit ute och gått, var ute i 2timmar ca och kompisen tog ett kort
 
Senast ändrad:
Sv: 11:ornas tråd, del 3

Visst blir man glad i mattehjärtat när de gnäggar!!
Mysig promenad, bra koträning :D

Jag funderar på det här med hull.
Hur runda ska dessa tvååringar egentligen vara?
När min kastrerades förra året som ettåring så tyckte jag att han såg lite tunn ut i överlinjen men han hade ju mage å så. Jag frågade veterinären just för att jag inte vill ha honom för tunn. Veterinären sa då att han var åt det tjocka hållet, han hade fått bra med mat under vintern/våren.

Så här ser han ut nu!

549025_374168102686415_737229273_n.jpg


1176183_374168729353019_255575262_n.jpg
 
Sv: 11:ornas tråd, del 3

Oj, det gjorde min för läääääääänge sen :D


ps. jag håller tummarna för er redan nu

haha och min har en bit kvar att växa innan han uppnår sin mors höjd :D

tack för tummarna!

Ackio tack tack!! vi behöver nog alla tummar vi kan få

fia_lisa han är bättre än i början av sommaren ( backade flera steg pga kastreringen) men har en tydlig rörelsestörning hb.
Ex.
*När han sänker huvudet för att beta, åker hb upp.. ser ut som tuppspatt typ
*Han ser stundtals halt ut och i nästa stund ren¨
*Jag har faktiskt sett honom haka fast i hb en gång (några dagar sedan) typ patella. Han löste det själv och skrittade sedan vidare som om ingenting hade hänt.
*Galliga bakknän, piphas

Att alla dessa symptom hänger ihop pga ursprungsskadan verkar ju mest troligt.

Han rör sig ändå väldigt bra som du säger, luftig och uppför. Skulle vara kul att se honom frisk!
 
Sv: 11:ornas tråd, del 3

jag tycker han ser fin ut i hullet din grålle!

Zolero ser ut ungefär så nu (möjligen mer vällingmage :o), men han var tunn i våras.

Går ju inte att jämföra alla 2åringar med varandra, beror ju lite på byggnad osv, men dom bör ha en mer harmonisk och rund överlinje än ex. en ettåring som är lite kantiga.

Såhär ser Z ut nu, har tyvärr ingen ny där han står stilla, men han har betydligt mer mage som visar sig stillastående :D

1094825_10151606972741344_1871217193_n.jpg
 
Sv: 11:ornas tråd, del 3

Det är väl tur att man inte bara går på utseendet ;)
Jag har alltid sagt att jag INTE vill ha en vit, men köpte en skimmel.... :p

Och jag försökte förgäves att tillverka en brun fölis två år i rad..

bruna mamma och bruna pappor, hur svårt kan det vara? :cautious:

Två rödhåriga ungar blev det, en med vitt och en utan, men solette gav mig iaf en av varje kön :D

Igentligen är jag svag för mörkbruna hästar..
 
Sv: 11:ornas tråd, del 3

nu är camaro och dom andra hemma från betet...skönt att komma hem så det kan bli lite fastare rutiner,camaro har börjat tappa lite hull så nu har han börjat stödfodras med lusern.om någon/några veckor ska han åka igen för att bli inriden :) måste bara vänja honom vid lite kraftfoder så han inte får problem med magen då han ska iväg
 
Sv: 11:ornas tråd, del 3

Jag tycker han är fin i hullet. Lite rund och go om magen och fin i överlinjen.

Abbe är och har alltid varit en tunnis. Vi jobbar oss sakta men säkert uppåt i hull, men det är inte lätt med en häst som inte äter obegränsade mängder. Bra hösilage, lucern, hippo alfa grow och krafft muskel trycker jag i honom.
 
Sv: 11:ornas tråd, del 3

KL!

Har hängt på lilla Hugo 2 ggr nu & även gått med mig hängandes, utan några som helst problem! :D

1098298_10151596508601778_583147193_n.jpg
 
Sv: 11:ornas tråd, del 3

*KL* Idag kostar Abbe många pengar! Premiär med tömmar och han fattade kvickt vad som skulle göras. Ifrågasatte inte en enda gång vad vi pysslade med, blev endast lite rädd när tömmen hasade ner på benet första gången. Ganska snabbt kunde vi dessutom släppa draghjälp och styra runt själva på ridbanan.

AE berömde Abbe för att han hade bra huvud och var förtroendefull och lyhörd!

Så glad för min fina skrutt idag! :love:
 
Sv: 11:ornas tråd, del 3

Idag fick Roxi löshoppa igen =) Hämtade henne själv med transporten från betet och hon gick rakt på transporten! =)
Här är några bilder på snyggingen som äntligen börjar se ut som en häst! Löshoppningen gick kanonbra, fick en snutt på film men den är så skakig så ni får nöja er med bilder =)

1237105_10151648347273460_2142199823_n.jpg

1150584_10151648346813460_654673485_o.jpg

1147027_10151648345713460_1164753169_o.jpg

1172521_10151648347113460_407703030_o.jpg

622688_10151648347158460_1403601766_o.jpg

1233212_10151648345548460_1872463828_o.jpg

fel håll går också bra bara man får hoppa ;)
 
Sv: 11:ornas tråd, del 3

Fina bilder! Så fin hon är! :love: Är hon och Nixi helsyskon? :)

fia-lisa: Vad kul att det gick så bra! :) Har du inga bilder?

Quinny07: Härligt, grattis! :)


Kl
Idag var en kompis hos mig och fotade alla hästarna! Hon är utbildad fotograf, oj jäklar vad fina bilder det blev!!! Såg dem bara på kameran, iiih vad kul att få se dom på datorn sen! :love: Balder var inte på överdrivet bra fotohumör, han var mest hungrig. ;) Men jag tror det blev jättemånga fina ändå! Efteråt fick Balder en dusch, vi har haft jättevarmt och skönt idag så det var nog uppskattat. :)
 
Sv: 11:ornas tråd, del 3

Hur gör ni alla andra vid första gångerna tömkörning? Jag är själv och ska börja men vill försöka undvika de värsta missarna :(
Jag vet att det inte är optimalt men nu är det som det är här ute på ön...
 
Sv: 11:ornas tråd, del 3

Jag började ju så smått redan för ett år sedan. Hade svårt att få de andra att hjälpa mig så jag satte fast tömmarna i grimman bara och började med att gå jämsides med halsen. Eftersom Nangijala blivit upplärd att alltid gå bakom mig tyckte hon det hela var så konstigt och fel att hon knappt vågade gå i början :p Men jag gick i jämnhöjd med halsen, berömde när hon gick och i takt med att hon blev säkrare gick jag allt längre bak. Vi tömkörde en bit längs en grusväg till ett äppelträd där hon fick stå och äta lite när vi kom fram :) Hon lärde sig det snabbt och tyckte det var kul när tömkörningsgrejorna åkte fram.

Maja_kandi: Glömde säga att jag kollade på filmen, jättekul att du har en film att visa! Han var så fin Balder och uppförde sig så bra :D

oanki: Vilka fina bilder! Kul med löshoppning :)

Quinny07: Åh, vad kul!

fia-lisa: Kul att det gick så bra! Ska ni träna fler gånger för han? :)

Kl
Det enda jag och trollungen gjort i helgen är att beta. Lagom tills såret är läkt drar hon på sig en förkylning :meh: Hon är ju pigg och så men både hostar och snörvlar lite så hon får bara gå och äta och pysslas om. Har släppt henne lös på stallägarnas gräsmatta (som behöver klippas) medan jag legat och halvsovit i solen/skuggan i någon timme. Väldigt avslappnande och skönt!
 
Sv: 11:ornas tråd, del 3

Hon verkar vara så himla cool! :p

Gazque: Jag har alltid varit själv med mina så vet hur det är... Börjar med att gå på mycket promenader och vänjer in utrustningen eftersom, under tiden tränar vi på att starta och stanna och stå stilla och då använder jag alltid samma kommandon som senare i tömkörningen. Sen när hästen lärt sig vägen hem så börjar jag på infarten (300 m) att backa tillbaka lite i position. Först kanske bara strax bakom bogen, sen längre och längre bak i takt med vad hästen förstår. När hästen förstår att matte bara ska gå med där bakom så lägger jag till att stanna och starta också. I början stannar de oftast bara på kommando, och när det funkar lägger jag till ett mjukt tryck i tömmen. Samma i igångsättningen, först lyssnar de bra på smackning och sen lägger jag till att bara nudda med pisken för att göra den ofarlig. Eftersom börjar jag även gå bakom ute på turen när framåtbjudningen är på topp. Har funkat bra för mig. :) Jag utnyttjar alltid hästens egen motor och vilja framåt, för när den förstått vad jag vill när DEN vill, är det enklare att övertala den att göra det även när den är osäker. :)
 
Sv: 11:ornas tråd, del 3

Jaha då var man ägare till en 11.a också. Känns dock super bra, hade aldrig köpt pållen om mitt hjärta inte smält på 2sek efter jag sett honom! Härlig häst verkligen, lyssnar bra på när man ska stanna i grimma och inte springa iväg osv, men mer än det och lyfta fötter har han inte gjort. Passar mig utmärkt dock :)

Han var hingst(vilket inte märktes dock) men jag valde att låta de kastrera honom innan han kommer hit, så kastreras han imorgon är han här om ca 2 veckor. HÄRLIGT! :D
 
Sv: 11:ornas tråd, del 3

FiaLisa:Vad kul att det gick så bra för AE. Jag tog ju en lektion för honom med Imbra för ett par veckor sedan. Hon fick beröm för bra skritt, psyket sa han inget om ..... Han poängterade att hon måste kunna stå still länge om hon ska köras in. Hon var ganska pigg den här dagen och väldigt nyfiken och glad på allt.
Oanki: Vilken snygging!
MattiZ: Välkommen till tråden!

I fredags åkte jag till klinik med Imbra för att ta bort 2 vargtänder. Hon gick även denna gång rätt in i transporten på första försöket och tyckte det var väldigt kul och spännande på kliniken. Totalt fick hon 3 doser lugnande. Men även óm hon var pigg så var hon helt snäll hela tiden. Mätte henne ca 1/ 2 timme efter drogerna så hon blev väl lite lägre då än om hon varit odrogad, 153 cm är lill tjejan. Väx nu lilla häst!!
Här är en bild på Imbra innan vi går in på kliniken.
IMBRAPAringSTAV_zps3f0a21cf.jpg
[/URL][/IMG]
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Avel Håller på och avvänjer mitt föl och funderar på hur länge vi ska "hålla på". Fölet är 11 månader och går i flock med fyra andra...
Svar
5
· Visningar
769
Senast: Ketrawzc
·
Hundträning Hej Har lånat en gammal gatuhund någon gång i månaden i ett par år! Vi har super bra kontakt hon verkligen tyr sig till mig och lyssnar...
Svar
10
· Visningar
1 057
Senast: Bulldoozer
·
Hundhälsa 2 år gammal, HD A. I väldigt god kondition och välmusklad. Alltid betraktats som "lite klumpete", och var svår att lägga rakt vid...
Svar
18
· Visningar
893
Senast: AraSlei
·
Hästmänniskan Jag red som barn, men slutade efter en olycka i tidiga tonåren och satt inte på en häst på 15 år. Nu har jag ridit i vuxen ålder igen i...
2 3
Svar
44
· Visningar
3 461

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Oseriös avel 2023
  • Kattbilder #9
  • Bra blötmat

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp