11:ornas tråd del 4

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 11:ornas tråd del 4

Normalt så är jag rätt hård jag med, men när man står där med grimma och en häst som man plötsligt inte kände igen, oroar sig hur det gåty för shettisens ryttare och vill bara efter får man försöka få någorlunda kontroll innan man går ;) och att låta henne trava runt mig var det säkraste i med atthon stegrade om kag försökte lugna ner henne nära. Smått otäckt när man inte känner igen sin egen häst... :crazy:

Idag tränade vi på banan. Hästen står vid grinden och gnäggar medan jag mockar. Kommer så snällt när jag ropar och går och ruskar på huvudet när jag leder henne (pigghetstecknet). Tränar svängar och stopp vilket går bra ett tag. Sen stegra hon två gånger mem jag drar ner och runt henne och då ger hon surmulet upp och sköter sig :)
 
Sv: 11:ornas tråd del 4

Jo det var inte menat som kritik. Det finns alltid lägen när man helt enkelt för lösa situationen på det för stunden bästa sättet, även om det är långt från vad man egentligen skulle vilja göra. Utan var mer tips för framtiden =)
 
Sv: 11:ornas tråd del 4

skönt att hon verkar lyssna på tillrättavisning iaf, hoppas det "går över" snart...

Rapport om våra så smått.

Nanook har vilat (igen) eftersom hon varit förkyld (igen). Nu verkar hon dock ha blivit av med basiluskerna så då sätter vi igång henne.
Jag fick den äran och tog ut henne tillsammans med Bosse (rikshästen).
Nanook skötte sig bra, dock märktes det att hon blev lite trött. Jag ska nog vara glad att vi hade plegat lite...hon är ju ganska tittig och under turen dök det upp en del som hon förmodligen hade reagerat lite mer på utan pleg...
http://stallmalmborg.se/bilder/2014-01-31 (5).JPG

Lukas siktar på start i slutet av Feb, och då tror vi han har bra segerchans.
Han har riktigt fin aktion
http://stallmalmborg.se/bilder/2014-01-31 (3).JPG

Här är han med Nanook och Ivy
http://stallmalmborg.se/bilder/2014-02-01 (4).JPG
 
Sv: 11:ornas tråd del 4

Nej jag förstod det när jag läste det lite noggrannare. Blir lite fel både att läsa snabbt och sedan svara ;) det låter lätt surt/kritiserande fastän det inte är det. Tips mottages, stegringar har jag då aldrig haft att göra med innan.... inte hennes temperamentsfulla mor brukar göra det. Hon körde mestadels skrämseltaktik mot alla för att se om hon kunde få bestämma :p

supercassie: Måste bara fråga, vad betyder "plegat"? :D
 
Sv: 11:ornas tråd del 4

Pleg = plegicil = handelsnamn på lugnande medel med acepromazin som verksam substans. Plegat/pleggat = gett lugnande.

:)
 
Sv: 11:ornas tråd del 4

*kl*
Förra veckan när det var snöstorm hade jag en grå vildhäst som både stod på bakbenen och slog bakut!
Idag var tittade solen fram och han sig själv igen!

1800332_426077360828822_1327211189_n.jpg


Hade hjälp så vi testade att tömköra honom.
Först var det lite läskigt med något på rumpan men sen gick det bra.
Satte tömmarna (eller longerlinorna som vi använde) i grimman och det gick både svänga och stanna :D
Fortsätter han så här, så är planen att hänga på honom nästa vecka!
 
Sv: 11:ornas tråd del 4

Precis som Alexandra_w skriver. Pleg=plegicil.

Nanook hade fått lite lugnande sådär första dagen efter vilan. :)
Vi har ju (som tidigare nämnt) haft alla hennes äldre syskon i träning och den här familjen har en tendens att vara lite heta i pannan.
Förra gången hon sattes igång efter vila kastade hon av sin ryttare i en rejäl bockserie... :meh:
 
Sv: 11:ornas tråd del 4

Ger ni pleg innan ni rider?

Finns inte en veterinär här som skulle skriva ut för att jag skulle kunna rida, vilken skillnad det är i hobbyhästvärlden kontra proffssportvärlden.

exotic, jag tycker att du kan låta henne trava på lina om du känner att hon är så tokladdad så hon knappt är kontrollerbar.
 
Senast ändrad:
Sv: 11:ornas tråd del 4

På ett stall där vi stod för några år sedan fick dom "fina" dyra dressyr hästarna pleg innan dom fick gå ut i sin lilla ruta i ½ - 1 timma..Såå det finns överallt.
I bland kan jag önska att min tokstolle kunde få lite lugnande..
Han lyssnar absolut inte på en om man bara har grimmma och grimskaft.
Så på promenad osv är det träns eller kedja som gäller..
Han är inte elak bara jättebusig.å liiite bortskämd..kanske..
Och fruktansvärt söt;)
 
Sv: 11:ornas tråd del 4

På ett stall där vi stod för några år sedan fick dom "fina" dyra dressyr hästarna pleg innan dom fick gå ut i sin lilla ruta i ½ - 1 timma..Såå det finns överallt.

Det är ju för jävligt rent ut sagt. om hästar måste drogas för att kunna gå ut i hage så är man i mina ögon väldigt fel ute.

Att man gör det en gång för att undvika personskada kan jag förstå även om jag här hade haft svårt att få igenom det. Sen hade jag haft väldigt svårt själv för att sitta upp på en sederad häst men då rider inte jag löphästar.

Jag har haft ett gäng unghästar här hemma både hingstar och ett o annat sto men att sedera för att kunna vardagshantera finns inte, då får man träna mer istället.

Jag har hållit på med hästar i över 30 år och under dessa år har jag personligen gett sedering en enda gång när det gällt annat är rent veterinära ingrepp. Den enda gången var efter att en häst gått omkull på en transport och fastnat där och vi skulle lasta första gången efter detta, då fick han lite peroralt innan.

Gällande din kille så hingst- kastrera -om inte träna mer.
 
Senast ändrad:
Sv: 11:ornas tråd del 4

Håller med dig helt och full..

Min buse blev kastrerad när han va 14 månader.
pga att han va så vild och inte gick att ha i en hage utan att han sprang rakt igenom.
Vi tränar för full..
Å han blir bättre..men en promenad utan träns eller kedjegrimskaft går inte så bra.
För om han tycker att nu springer vi..då är de det som gäller.
Det som är bra är att han aldrig sparkat eller stegrat eller bitit..
Jag har också hållit på med hästar i väldigt många år.
Jobbat på både travstall och inackorderingstall med alla sorters häst..men ingen som denna..
han är absolut inte dum..men när han får för sig att gå så går han och har man då ingen broms så blir det jobbigt.
Ingen av hans syskon har ens varit i närheten av han buserier..
Men vi tränar..och han vet att är kedjan där så bestämmer folket annars..INTE..
 
Sv: 11:ornas tråd del 4

Det är inga större mängder,
Men ja det händer att vi plegar vissa individer när de ska sättas igång, och det är i de fallen (för det gör vi verkligen inte med alla) för att undvika personskada. Och självklart i förlängning för att undvika hästskada (hästen kastar av och kommer lös...osv).

Men det handlar ju alltså om ridning, vi plegar inte för att de ska ut i hage eller så. Och som sagt så rör det sig inte alls om ALLA hästar som ska sättas igång. Den jag nämnde här kastade vid förra igångsättningen av väldigt rejält på en lugn tur i skogen, så nu när hon skulle ner på banan kändes det dumt att riska.
 
Sv: 11:ornas tråd del 4

Ger ni pleg innan ni rider?

Finns inte en veterinär här som skulle skriva ut för att jag skulle kunna rida, vilken skillnad det är i hobbyhästvärlden kontra proffssportvärlden.

exotic, jag tycker att du kan låta henne trava på lina om du känner att hon är så tokladdad så hon knappt är kontrollerbar.

Jag har fått vetranquil utskrivet för flera stycken övertaggade som skulle sättas igång efter konvalescens. I några fall fått det för att under mer ordnade former kunna promenera övertaggade boxvilehästar med. Så stor skillnad vet jag inte om det är, skillnaden är väl då att när jag fått har det varit en konvalescens i botten så det varit önskvärt med en kontrollerad igångsättning och här verkar det mer handla om en rutinvila?

Jag tycker inte om att rida sederade hästar, man får en reaktionsfördröjning i signalerna - men jag rider hellre en sederad häst än en skogstokig, erkännes.
 
Sv: 11:ornas tråd del 4

Vi har ju också lite dilemmat såhär års att vi inte har många ställen med vettigt underlag annat än just stora banan, förra gången den här sattes igång var hon mer i luften än på marken, men då kunde vi hålla oss i skogen och på några av de andra områdena man kan rida..för då var det bättre underlag överallt.

Då var hon inte plegad. och kastade av och kom lös.
Den här gången var det visserligen inte jag som bad att få henne plegad innan, men med tanke på att jag tidigare fått känna på hur hon rör sig när hon blir crazy (första hästen jag ramlat av på mer än 15 år) så tackade jag inte nej heller.

Förstår att det kanske låter dumt och/eller konstigt... :(
 
Sv: 11:ornas tråd del 4

ja det är ett gissel om man ska sätta igång en häst som stått skadad och som stått på boxvila, de kan också skutta allan i hagen.
 
Sv: 11:ornas tråd del 4

Idag har mina blivit fotade i hagen, en hel del roliga bilder blev det så det blir en bildbomb här ;)
Har ridit alla 3 idag igen, Roxi red jag ut på själv och på vägen hem galopperade jag! =) Supermysig galopp och hon är verkligen lik sin storasyster i ridningen!:D
Magnus travade jag några varv i paddocken med och det gick super, han har verkligen coolat ner sig och fokuserar på det han ska göra.
Tummen red jag ut barbacka på i skogen ensam =) Hon är för mysig den lilla knabstruppen! =)
1558573_10151980193483460_336049386_n.jpg

1656408_10151980194048460_887873581_n.jpg

1896749_10151980194258460_1967639428_n.jpg

Min gopropp! ;)
1798645_10151980194633460_514524358_n.jpg

1604380_10151980203498460_1993750996_n.jpg

1662370_10151980201738460_1614152039_n.jpg

1555514_10151980202728460_1780604960_n.jpg

Haha!
1899895_10151980203293460_162793893_n.jpg
 
Sv: 11:ornas tråd del 4

Vad fina de är alla tre, du har verkligen en blandad skara där :)
Och vilka fina bilder, vad har du för kamera?
 
Sv: 11:ornas tråd del 4

Tack, ja dom är verkligen olika varandra! Både till sett och utseende ;) Jag fotar med en system-digitalkamera Canon 600D objektiv 18-200 =)
 
Sv: 11:ornas tråd del 4

Vilka fina bilder!
Vad fin fuxen är i kroppen på sista bilden, min liknar mest en raggig ponny :o.

Jag får skylla på att jag är ny i tråden men är alla tre födda -11?
 
Sv: 11:ornas tråd del 4

Tack! Ja Magnus ( fuxen) var riktigt ful för 1,5 år sen ;) alla är födda 2011.
Den bruna Roxi är min egna uppfödning.
Magnus var 7 månader när han kom.
Tummen fick jag i oktober av en vän :)
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hemmet Tog mig friheten att starta en ny tråd då den gamla är full! 🙂 La ut både en liten rutschkana och en halvdefekt gräsklippare på...
11 12 13
Svar
253
· Visningar
5 905
Senast: farin
·
Avel Håller på och avvänjer mitt föl och funderar på hur länge vi ska "hålla på". Fölet är 11 månader och går i flock med fyra andra...
Svar
5
· Visningar
766
Senast: Ketrawzc
·
Övr. Hund Vi är många här på Buke med trimmraser. Och trimpälsar är ju en hel vetenskap! Så jag tänkte vi kunde ha en tråd med fokus på deras...
2
Svar
30
· Visningar
1 877
Senast: Jeps
·
Övr. Barn Hejsan! Kände att jag ville gå med i tråden, även fast vi inte börjat försöka än. Vi tänkte börja försöka i juni om det går som det...
2
Svar
22
· Visningar
2 063
Senast: orkide
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp