11:ornas tråd del 4

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 11:ornas tråd del 4

Vart borta från Buke en lång tid, har hänt mycket under tiden. Ninja har vilat i 2 månader, vi har bytt stall, vi var i väg första gången på löshoppning mm..

Ninja skötte sig exemplariskt på löshoppningen och tyckte de va super skoj.. Vi lastade in henne och körde hemmåt. På vägen hem håller hon på o stutsar bak i släpet så vi stannar och hittar henne hängandes i buken över bommen. I panik lossar vi bommarna i säkerhets funktionen som finns utanför transporten... När jag kommer in i transporten har hon voltat bakåt och hänger fast i säkerhets haken och har alla ben och huvud längst fram i transporten som en ostkrok och får ingen luft.. Vi fick handla väldigt fort och fick till slut loss henne så hon volta bak på rampen och sparka ner mig liggandes. Till slut fick vi ur och upp henne från transporten mitt på en busshållsplats i Kolbäck centrum. Ett under står min hela häst på benen bredvid mig, jag som trodde hon skulle dö eller åtminståne komma upp med ett brytet ben. För att få in henne igen i transporten igen fick jag gå till ett stall nån kilometer bort, då går hon i princip rätt in och sen tar det 20 meter så är hon uppe på bommen igen..

Jag tror detta är det värsta jag vart med om, det handlade om sekunder och man bara far runt med adrenalin i hela kroppen. Jag tror jag skulle kunnat bära ut hästen om jag hade behövt. Och inte tala om chocken som kommer efteråt..

Men men nu står jag här med en häst som hoppar över bommen, ska börja lastträna igen i helgen.. Känner mig sjukt nojjig men vi kommer börja om från början igen och bara gå ut och in i transporten på gårdsplanen. Vi får helt enkelt se om det äns blir nått 3års test eller inte, tråkigt men huvudsaken jag har en helhäst.

Pga denna händelsen fick hon såklart mer vila för att kunna återhämta kroppen. Det ända man kan se på henne är att hon har typ klämt sig efter bommen och har en liten påse typ som en blåsa mellan frambenen där hon hängt.

Nu har jag iallafall börjat rida på henne igen och min kompis var ute i helgen och travade och galopperade henne för första gången på 2 månader :)

http://www.youtube.com/watch?v=8SN5R0w9CgM
Haha, mobba henne inte för sin feta mage, det är resultatet av vila och fri tillgång på hö ;)

Photo%202014-02-05%2012%2017%2021.jpg
 
Sv: 11:ornas tråd del 4

Trist med transporten, förhoppningsvis så lärde hon sig att inte klättra över. Och att hon inte blir nervös inför framtida åkturer!
Jag lasttränade en häst som hoppade över bommen och ut genom skötardörren,(baklyckan var öppen så han hade kunnat backa ut ) fastnade med höfterna och blev hängades. Vi fick hämta såg och såga sönder transporten, men han klarade sig utan skador, förutom lite bortriven päls..
Men då jobbade man på adrenalin, och sen var man hyffsat skakis efteråt :/ Men hästen gick att lasta sen och var då väldigt lugn.

Väldigt fin bild! =) Hon är så lik en häst jag haft! =)
 
Sv: 11:ornas tråd del 4

Fy så hemskt..min värsta mardröm
Tur att det gick så bra som det gjorde i alla fall.
Hoppas hon inte gör om det igen.
 
Sv: 11:ornas tråd del 4

Men fy va hemskt! Jag hade blivit jätterädd också, är lite nervös vid transport..
Vilken tur att det gick bra!
 
Sv: 11:ornas tråd del 4

Åh fyyy vilken mardröm! :eek: Vilken ofantlig tur att ingen av er skadade er! Det är lätt att man kommer i vägen vid såna situationer... Du gjorde dig inte illa när hon träffade dig?

Ett tips jag fått en gång när jag hörde om en häst som hoppade över bommen, var att höja bommen så att den satt lite för högt och sen knyta kort i en ring nära golvet framme i transporten så att hästen inte kunde få över frambenen, men ändå kunde parera och hålla balansen som vanligt.


KL
Jag är så urbota less på Balder... :yuck: Det är så sjukt jobbigt att mocka åt honom, han är en riktig jävla skitgris! Varje dag ser han ut såhär:

DSC_1067_zpse9c66d05.jpg


Även om han varit renputsad på kvällen ser han ut att aldrig ha sett en borste morgonen efter. :arghh: Jag får stå och skotta ut ur boxen, det är inte ens nån mening att försöka mocka, det är bara små spillror av alltihop och en härlig "galoppbana" runt runt i boxen. Det första han gör är att kissa när han kommer in, och det sista han gör är att kissa innan han går ut. Sen skiter han på mitten och springer runt det över allt. :banghead:

Ja, jag är LESS! För tillfället undrar jag varför jag ens köpte honom, han tar bara tid utan att ge nånting tillbaka. Ja, han är söt, men att mocka 30 minuter i en box varje dag är inte kul nånstans. Och när man knappt kan göra nånting med honom heller känns det bara piss, om jag iaf kunnat köra honom så man hade nånting roligt som kunde väga upp den där äckliga halvtimmen... Det är ju inte ens roligt att ta in honom från hagen... Om jag ändå kunde rida in honom så att man fick GÖRA nånting vettigt med honom hade det kanske känts roligare, men just nu är jag verkligen i en riktig dipp med honom... :arghh:
 
Sv: 11:ornas tråd del 4

:crazy:

Har du halm eller spån?

Min är också en riktig skitgris, hans svans är ALLTID full med bajs. Sen att de ligger ner mycket kan ju bero på att de växer.
Kan du inte börja rida in han då?
 
Sv: 11:ornas tråd del 4

Mitt gammelsto är en riktig skitgris. Jag prövade att ställa henne på pellets och det var en enorm skillnad. Skiten hamnar liksom ovanpå bädden istället för att grävas ner i den. Jag har testat både halmpellets och spånpellets och det var likadant med båda.
 
Sv: 11:ornas tråd del 4

oanki: Oj! Ja man ska väll fane mig va med om allt här i livet

ponniplutt: Hoppas verkligen att det inte händer igen.. Man vet inte om man har samma tur då.

Fragile: Ja tur i oturen.

Maja_Kandi: Ett blåslaget knä och öm i hela kroppen men inget allvarligt. Tur man inte fick en känga i huvudet, hade inte direkt tid o hämta hjälmen..

Måste ringa vetrinären i morgon, misstänker att båda mina hästar har fått regnskållor (dom har haft varandras täcken). Är så jävla trött på allt det är ju nått hela tiden.. Har bara haft elände i 5år i streck nu, går med tårarna brännandes i ögonen jämt känns det som.. När får man tillbaka nått för allt slit man gör?!

Förlåt för depp inlägg men känns som vad man en gör blir allt fel.
 
Sv: 11:ornas tråd del 4

Jag har kutterspån. Han har fått börja ha för lite spån nu med tanke på att jag bara slänger i princip allt, han grisar ner precis lika mycket oavsett om han har bara ett tunt lager spån eller om han har två dm... (Nej, det är inte lite som i att betongen syns, men lite för att vara jag, de andra hästarna har tjocka mjuka bäddar.)

Görel: Jag försökte med spånpellets men jag fick spunk på det. Det blev bara som en hård extramatta ovanpå betongen och det gick knappt att mocka med det heller. Jag trodde det skulle bli mjukt och fluffigt, men det blev som ett stenhårt lager... På det viset kunde jag inte mocka bort kisset, men visst var det lättare att ta träcket...

tengstrom: Jag förstår precis hur du känner dig! Hoppas det får vända för dig snart, styrkekramar!
 
Sv: 11:ornas tråd del 4

Fy farao vilken otäck upplevelse..
Trots att jag kört med hästar sen jag var 19 år (42 nu :)) så är jag alltid lite nojig. Inget allvarligt har någonsin hänt men är ändå otroligt lättad varje gång jag kommer hem igen...

Frågan är hur din häst hade reagerat i en "baklänges" transport?

Himla söt på bilden. Jag är lite svag för fuxar just nu.
 
Sv: 11:ornas tråd del 4

Åh, jag förstår att det känns motigt. :( Hästar som klättrar över bommen har jag tack och lov inga egna erfarenheter av, men jag vet andra som har haft. Där har man löst det på olika sätt, bl.a så som du redan har blivit tipsad om, men jag vet även dem som helt tagit bort den främre bommen. Det sista alternativet är dock ett alternativ som jag skulle dra mig för att testa.. Jag är livrädd för att hästen skulle få upp lilla dörren.. :(

Regnskållor däremot, det hade vi förra året.. Har de mycket eller är det bara litegranna?
 
Sv: 11:ornas tråd del 4

Inte provat med halm?
Jag har det till min och öser in massor och "fluffar" upp högar utmed väggarna (något jag lärde mig när jag jobbade i stall) och när jag kommer o ska mocka så syns kanske 3 högar men sen hittar man mycket under torr fin halm
 
Sv: 11:ornas tråd del 4

*kl*

Idag skrittade jag ut på Ai-chan efter att hon har fått vila i en månad. Skönt att ha en häst som kan stå ett tag och sedan är det bara att sitta upp barbacka och endast i grimma och hon bara lunka på som vanligt :love: Planen är att det blir en lugn igångsättning denna månad med korta pass då hon har växt som ogräs så sadeln ligger inte så optimalt längre och nya kommer början på februari. Så blir nog mest barbacka turer om jag inte kan få låna stallkompisens sadel någon gång. Sedan hoppas jag banan ska tina upp så vi kan börja träna lite och år allt som planerat så startar vi en pay and ride i april. Beror lite på om de kommer ha skritt och trav klasser :)

wpid-DSC_00102.jpg.jpeg
 
Sv: 11:ornas tråd del 4

Åh tvi vale vilken hemskt upplevelse det måste varit :eek: Vilken tur det gick så bra ändå!

Maja_kandi: Dett är så jobbigt med grisiga hästar. Nangijalas mor är precis som Balder och min värsta fasa var typ att hon skulle ärva det :p istället blev det tvärtom och hon är den renligaste av de alla så att mocka går ju på några få minuter. Vi har aldrig försökt få ordning på hennes mor, men mn systers ponny hade liknande tendenser och när vi ) hängde upp ett sånt där finmaskigt hö med nattmaten blev han mycket renligare. Det var en trevlig biverkning när det ursprungliga syftet med nätet var att hålla honom sysselsatt så att han slutade hacka i boxdörren på mornarna :) Den ponnyn bestämde sig för övrigt för att prova att hoppa över boxdörren (lika hög som han själv) förra veckan när Nangijala skulle släppas ut på morgonen. Stackars stallägaren lugnade inte ner sig på ett tag fastän ponnyn otroligt nog var oskadd trots att han fastnade och trillade ner...

KL
Min goa ponny är tillbaka! Satte på mig själv, hämtade dressyrspö, longerlina och tränsade Nangijala innan vi gick ut i skogen. Gjorde lite ledövningar påväg ut från gården vilket hon var med på. Gick i 40min och hon var en ängel. Visst gick hon och skakade en massa på huvudet den första kvarten, men det har hon ju gjort i mer än ett år nu :) det var härligt att gå med en avslappnad, lugn men ändå pigg ponny vid min sida. Vad det nu var för knäpp hon hade i söndags var den nog tll stor del orsakad av brist på aktivitet förra veckan när jag var borta. :p
 
Sv: 11:ornas tråd del 4

Va skönt! Min tjockis drog ju omkull mig förra söndagen och va rabiat men han är som vanligt igen nu med :)
 
Sv: 11:ornas tråd del 4

Kan du inte börja rida in han då?

Missade detta. Jo, egentligen kan jag väl det. Det är bara jag som tjurat på och ska ha honom inkörd innan så man kunde bygga muskler innan man satt upp. Jag har varit så inställd på att verkligen köra mycket i vinter fram till sommaren, sommarvila, premiering och inridning till hösten. Så egentligen finna väl inget direkt hinder mot att rida in honom nu, han har vuxit i kroppen ganska bra nu faktiskt...

Ang halm så har jag inte provat, jag hatar att hålla på med halm. :p Vi har haft det till ponnyn ett tag förut och det funkade bra, det är ju så mysigt, men hon måste vara en av de renlighet hästarna som finns så det är inget direkt problem. Balder skiter på mitten och måste ju ska ha nån form av race under natten och sprider ut det i mikroskopiska delar i heeeela boxen. :meh: Hopplöst... Nästa vinter ska han banne mig ut på lösdrift så jag slipper mocka efter honom varje dag...

Exoticz: Ja, min mamma häst var också en riktig skitgris men hon blev faktiskt bättre med åren. Man kan ju hoppas... Skönt att pållan skötte sig! :)
 
Senast ändrad:
Sv: 11:ornas tråd del 4

Han har nog muskler nog att bära dig redan. Så har du något att pyssla med :) ut och rida i skogen!
Ställa lite krav på geniet ;)
 
Sv: 11:ornas tråd del 4

Ja precis, ut och lufsa och bli av med lite fett. ;) Det vore kul. :) Hm, nu blev jag ju faktiskt sugen att börja! Undrar hur länge det tar innan jag flyger i ett av de där galna bocksprången... :p
 
Sv: 11:ornas tråd del 4

Å jag vet precis hur det är att ha en skitgris!
Min gamling flyttade allt i boxen till en hörna på natten.
Spån, bajs och hö i en härlig röra så det var bara att ösa ut ALLT varje dag. Det gick över efter sommarbetet när han fyllde tre.

Hade jag varit du så hade jag antingen slängt ut honom på lösdrift eller gjort en spilta av boxen. Bundit upp honom så kan han bara skita i ett hörn i alla fall.

*KL*

Idag rök manen!
Så nu börjar mitt lurv också se ut som en ridhäst :D
Testade benskydd också, lyckades bita sönder det ena direkt.... suck! Dessa unghästar :crazy:

1660443_426856347417590_1370953692_n.jpg


1901232_426856357417589_451405668_n.jpg


1743685_426856354084256_1174290108_n.jpg
 
Sv: 11:ornas tråd del 4

Kan du inte lämna bort Balder för inkörning då? Då får ni ju dels lite paus från varandra och kanske hittar suget, han får utbildning och du kan förhoppningsvis ta över med det roliga igen.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hemmet Tog mig friheten att starta en ny tråd då den gamla är full! 🙂 La ut både en liten rutschkana och en halvdefekt gräsklippare på...
11 12 13
Svar
253
· Visningar
5 906
Senast: farin
·
Avel Håller på och avvänjer mitt föl och funderar på hur länge vi ska "hålla på". Fölet är 11 månader och går i flock med fyra andra...
Svar
5
· Visningar
766
Senast: Ketrawzc
·
Övr. Hund Vi är många här på Buke med trimmraser. Och trimpälsar är ju en hel vetenskap! Så jag tänkte vi kunde ha en tråd med fokus på deras...
2
Svar
30
· Visningar
1 877
Senast: Jeps
·
Övr. Barn Hejsan! Kände att jag ville gå med i tråden, även fast vi inte börjat försöka än. Vi tänkte börja försöka i juni om det går som det...
2
Svar
22
· Visningar
2 065
Senast: orkide
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp