Varför är det konstigt? Man har ju oftast ingen nytta av att veta den. Om behov uppstår, t.ex. vid operationer, så kollar de ju ens blodgrupp där och då för att det ska bli rätt.
Ptja. Som blodgivare kan ju jag tycka det är relevant att veta tex.
Dessutom kan jag väl tycka att det är som allmänkunskap om sig själv.
Är man rh- kan det ju vara vettigt att veta om man vill skaffa barn med tex.
 
Ptja. Som blodgivare kan ju jag tycka det är relevant att veta tex.
Dessutom kan jag väl tycka att det är som allmänkunskap om sig själv.
Är man rh- kan det ju vara vettigt att veta om man vill skaffa barn med tex.
När man ger blod så kollar de väl blodgrupp varje gång om jag fattat det rätt, precis som de kollar blodsjukdomar. De kan ju inte gå på givarens uppgifter, ifall denne råkar ha fel.
Angående graviditet så har sjukvården ett system för att kolla rh-faktor.
 
Senast ändrad:
När man ger blod så kollar de väl blodgrupp varje gång om jag fattat det rätt, precis som de kollar blodsjukdomar. De kan ju inte gå på givarens uppgifter, ifall denne råkar ha fel.
Angående graviditet så har sjukvården ett system för att kolla rh-faktor.
Som sagt. Det ställs mer som en kontrollfråga, de använder inte mitt svar som facit. Precis som de frågar om personnr även om de kollar leg.

Ja, det vet jag men jag tycker sånna saker ingår i saker som man bör veta om sig själv.
 
Och det står inte i vanliga journalen, eller vanliga labblistan, utan är ett särskilt datasystem som labbet har när man beställer blod. Så vanliga doktorer och sköterskor kan oftast inte svara på vilken blodgrupp patienten har, för vi har inte inlogg i det systemet.
Stämmer att det är ett skilt system från själva patientjournalen, men har själv aldrig upplevt att i arbetet inte ha tillgång till det (olika sjukhus/olika vårdnivåer). Det behövs ju för att kunna beställa blod, se historik, signera att transfusionen är given, registrera eventuella komplikationer/reaktioner och dyl. Brukar finnas ett, för enheten, allmänt inlogg vid arbetsdatorerna.
 
Fick ni inte kolla blodgrupper i skolan? Vi gjorde det på biologin tror jag..
Tycker nog det är lite konstigt att man inte har koll på sin blodgrupp faktiskt.
Det gjorde vi i gymnasiet. När jag blev blodgivare noterade jag dock att det test jag gjorde i gymnasiet inte alls stämde. I gymnasiet när vi kollade blodgrupp angav testet att jag hade O. Visade sig dock att jag är A+ :p
 
Jag har blodgruppskort, född -72 och sambon har det med, född -63. Jag fick mitt blodgruppskort i samband med att jag slutade nian ihop med vaccinationskortet och detsamma gäller sambon. Det rekommenderades då att man förvarande blodgruppskortet i plånboken. Jag har förutom det alltid fått lämna blod för att testa blodgrupp innan större operationer.
 

Liknande trådar

Fritid Det är nu klart att jag flyttar till Åland. Ska jobba i Kastelholm. Letar bostad och har ställt hunden i kö på hunddagis i Jomala. Nu...
Svar
4
· Visningar
584
Senast: Otherside
·
Samhälle Jag har köpt en ny mobil och där finns möjlighet att lägga in nödinformation som går att se på låsskärmen. T.ex. ICE-kontakt, blodgrupp...
2
Svar
38
· Visningar
2 640
Senast: MayGrace
·
Kropp & Själ Det är ju en jäkla djungel med smartwatches! Har läst igenom gamla trådar men inte riktigt hittat var jag vill ha. Har aldrig haft en...
2
Svar
32
· Visningar
723
Senast: Cattis_E
·
IT & mobiler Gmail appen i min Samsung har plöstligt slutat avisera att jag har nya mail. Vad jag minns har jag inte ändrat några inställningar och...
Svar
10
· Visningar
516
Senast: Magnum
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp