12:orna - del 2

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare lewellyn
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 1 984
  • Visningar Visningar 247 814
Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 12:orna - del 2

Vad skönt att hon ser bra ut i ben och hull! :) du får återkomma med nya bilder på din svarta fining! Tack angående zolero.. det är tungt.

Jag kan ju svara mig själv. Det finns precis som för människor och kor, ston som har mer eller mindre bra mjölk och förmåga att ge di. Jag har tre ston med samma grundförutsättningar hag- och fodermässigt (när de inte har föl vid sidan alltså).
Det ena stoet har förmodligen inte speciellt kraftig mjölk då både årets föl och fjolårets var ganska klena i jämförelse med de jämnåriga hagkamraterna.
Sto nr 2 fullständigt mjölkade ur sig själv och fölet var fet som en julgris. Ju mer mat hon fick, desto fetare blev han.
Sto nr 3 verkar ha powermjölk och lyckades hålla både sig och fölet i bra hull.

Julgris haha en sån skön jämförelse :p

Har inget föl i år men diskussionen är intressant, man får se till individen helt enkelt och försöka bedöma situationen :)

*kl*

Mitt stoföl vandes av vid 6 månader. Anledningen var att jag leasade stoet, som var dräktig igen och skulle tillbaka till ägaren. Desutom kändes sto och föl redo, åt bra, gott hull, ingen separationsångest o.s.v. Vi hade inte forcerat fram en avvänjning om sto och föl inte varit redo, stoägaren och jag hade kommit överens om avvänjning tidigast vid 6 månaders ålder, och när den dagen kom kändes de redo båda två...

I den bästa av världar hade jag haft fler ston, fler föl, stora flockar och ett annat upplägg... Men man får göra det bästa av situationen...

Julgris haha en sån skön jämförelse :p

Har inget föl i år men diskussionen är intressant, man får se till individen helt enkelt och försöka bedöma situationen :)

Jag tycker också att det är intressant, det var därför jag undrade lite hur andra gör.. av ren nyfikenhet :)

Kl.
Idag har Hollie 7 månader fått en egen box! Pga att hon växer så fort så valde vi att separera dom nattetid nu så kan jag ha mer koll på hur mkt hon stoppar i sig. Hon kommer att fortsätta att gå ihop med sin mamma i hagen tillsvidare.

Hon gnäggade efter mamsen lite men inget större drama och äta upp maten kunde hon minsann göra utan problem :p

3792_10151203263006344_506344014_n.jpg

Suck, var precis ute i stallet och tog in dom små monstrena, och ser att Trassel har kliat sig, han har t om kliat bort en liten bit päls på strupen. Han har ju alltid tyckt att det är väldigt skönt att bli kliad på, och någon gång har jag sett att han stått och kliat sig, det har varit då man tagit in och tagit av grimman som han kliat sig lite vid huvudet, ingenting som jag tänkt på så, då det inte är speciellt ovanligt. Brorsan hans kliar sig inte öht.

Vad kan det vara? Någon slags litet äckligt djur känns lite konstigt då brorsans hans som han ju delar box, hage, ja allt med, inte kliar sig öht. Inga foder eller andra förändringar heller som skett nu...

Var lagom lätt att sitta på huk i boxen och kika efter om han kliat sig någon mer stans, både två var på "bita matte humör" vilket inte alls är uppskattat. Jisses, när slutar dom med detta? Jag säger ju givetvis till dom när dom bits, och tolererar inte det alls. Men jag vet att en del i stallet inte gör någonting, och eg är det ju inte deras uppgift att uppfostra mina hästar heller, men jag blir lite less när dom inte slutar bitas...

Vilken stor tjej!

Storm har fått boxen med galler som går hela vägen ner till golvet. Hon hade aldrig sett ut annars. :angel:

Hade bukebesök här nyss och mitt besök blev förvånad över hur liten Storm är. Hon är liksom mindre än vad man tror. :p

Det ska dom vara, men jag har inte gjort något kolla masken på dom. Kanske får ta och köpa det såfort apoteket öppnar och kika!

Vilken stor tjej!

Storm har fått boxen med galler som går hela vägen ner till golvet. Hon hade aldrig sett ut annars. :angel:

Hade bukebesök här nyss och mitt besök blev förvånad över hur liten Storm är. Hon är liksom mindre än vad man tror. :p

haha men så upplevde jag ju henne också när jag var hos er, mycket mindre än man tror!

Hollie står i en av ponnyboxarna, dom är lite mindre och lägre i takhöjd, men hon klarade även att titta ut ur solettes box! :o:D

Emor De kan få klåda runt strupen/hals av mask, så nog bra att kolla! :)

Kan det inte bara vara att han är varm i all päls, det blir fuktigt och kliar eller så? En tanke bara, misstänker att de är ganska lurviga :D
Kan ju bli väldigt tätt då, speciellt när vädret är som här med plusgrader och fuktigt - torkar aldrig!
Fast iof, kanske han borde klia på fler ställen...
(bara spånar lite)

Självklart aldrig fel att kolla masken först förstås!

Syrrans shettis åring kliade sig oxå mycket på strupen när hon köpte honom i våras, visade sig att han var full med löss. De har ju ganska så mycket päls de små :p

Roligt att se hur alla växer och frodas! :)
Känns som det dock är många föl man inte här så mycket om, vilket är lite tråkigt tycker jag, finns så många man skulle vilja se hur det går för :laugh:

Själv så fick jag igår hem min kille :D
Vi var och hämtade honom och väntade oss inte att det skulle gå så smidigt som det gjorde, han gick på transporten utan några problem ensam, trots att det är tredje gången han åkte och första gången ensam.

Sen har han fyllt ut sig själv mycket sedan jag såg honom sist, jättefin har han blivit och så lugn och vän i temperamentet :love:
Nu går han tillsammans med vårat russ hingst-föl vilket går jätte bra de leker och skojar och har verkligen funnit varandra, ingen av dem verkar speciellt bekymrade över att vara utan föräldrar :)

Chicago Fire e. Chirlon u.e Briar
dsc_0005_50e01ca5e087c35cb8493e7f.jpg

dsc_0042_50e01ddae087c35cce5021d1.jpg

dsc_0130_50e01b1cddf2b32cd900a31e.jpg

dsc_0156_50e028b2e087c35c68c7273c.jpg

dsc_0061_50e01f80ddf2b32cc900b0a8.jpg

Syrrans shettis åring kliade sig oxå mycket på strupen när hon köpte honom i våras, visade sig att han var full med löss. De har ju ganska så mycket päls de små :p

Jo, det var ju min första tanke också, men, borde inte isf Trubbel, som han gått med sedan födsel isf också klia sig?? Det gör han ju aldrig. Och ingen utav hästarna när jag var ner och hämtade honom såg ut som att dom skulle ha löss... Känns ju på att nu har det ändå gått 2 månader sedan jag hämtade dom, borde det inte märkts tidigare, och borde inte en andra brorsan (och hagsällskap till dom och så) också klia sig isf?

Jo, dom har ganska tät päls, och nej, dom hinner inte torka under natten dom står inne. Så visst kan det vara så. Jag börjar med att kolla masken, och så får jag ta det därifrån! Mask känns som att det är betydligt lättare att åtgärda än både löss och ev mycket päls, vill ju inte gärna klippa honom liksom.

74901_10151345432733679_244579253_n.jpg

Ett gott nytt år önskar jag er alla. Hemma hos oss har vi det lugnt och bra, lillprinsessan är ju bara 5 månader ännu så hon får nog gå med sin mor ett tag till, men de går ju på lösdrift i blandad flock med både äldre och yngrehästar och de trivs båda två som fisken i vattnet. På dagarna så är de inne och vilar några timmar så då får hon stå i egen box, samt att hon gärna lämnar mamma vid höhäcken en stund och busar med de andra unghästarna. I Hanteringen är hon helt okomplicerad precis som sin mor, hon är helt underbar att hålla på med. Hon har fått följa med på några promenader och hon bryr sig inte alls om trafik eller något annat. :)

Kl.

546173_10151207628313067_267521345_n.jpg

Här är min lilla skrutt, exakt 6 månader. Har nyss blivit verkad. Så duktig så.
Wrangler, du som är duktig på Quarteruppfödning. Hur ser hon ut?
Förutom att hon ser ut som ett marsvin med all päls :P

551735_10151207628283067_1208836999_n.jpg

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Gnägg Vad gör man när det känns omöjligt, jo man frågar Buke, hoppas på hjälp trots lite smålångt inlägg! :) Jag har fram tills för en månad... 2
Svar
21
· Visningar
2 630
Senast: fjutten
·
  • Låst
Småbarn Ny tråd! Vi får väl hoppas att @pollex bebis behagar att titta ut i den här tråden:D Listan: Januari 2 - Venus_in_furs, första barnet... 99 100 101
Svar
2 002
· Visningar
94 036
Senast: Heulwen
·
Hundavel & Ras Akita Inu 6 attacker. Dogo Argentinom 6 attacker. Dogs Canario 6 attacker. Amstaff 37 attacker. Schäfer 6 attacker. Rottweiler 24... 2
Svar
28
· Visningar
4 373
Senast: Raderad medlem 94602
·
  • Låst
Gravid - 1år Ny tråd! Länk till gamla ----> här! Listan, den senaste jag hittade. November 22/11 vinkelina, första barnet, pojke (Gustav) född 5/12... 98 99 100
Svar
1 995
· Visningar
88 965
Senast: supersonic
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka