• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Yttik
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 1 990
  • Visningar Visningar 258 407
Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 12-orna

Tycker din bebis e så himla fin! Sitter ofta här o läser men skriver sällan, kanske på tiden nu då. Som sagt, supersnygg fölis!:laugh:

Då var vårt sista föl här för iår.

14/7 fölade Emma, på dygn 317. En liten hingst, Fritz.
e: Bäckens Helgon
ue: Furunäs Nelson.
553226_10150965294239261_386577396_n.jpg

Nämen hur gullig får man bli?? Fritz..tror jag dör så sött...

Din får nog en fin fuxfärg när han fällt klart och fin apelkastad rumpa!:)

Här kommer min rugguggla, Orion. Han ser lite rolig ut förtillfället.

IMG_2869.jpg

Jag har bara läst denna tråd, har inget att bidra med själv men måste säga att din är absolut bland de mest vackra fölisarna här inne! Vilket huvud! Vilka ögon! Jag säger bara WOW!!

Då blir det ju spännande att se vem fadern är... Hoppas det inte är allt för vanligt att de blandas ihop på seminstationerna:confused: Väldigt vackra föl båda två och vilket vackert uttryck den ljusa hade.

Klart att IW ska posta fler bilder på den lilla sötisen. Hon kan ju inte hjälpa att tråden blir översvämmad av ex namnförslag på Grädde, det är ju isåfall alla fansen som får ta det i namntråden istället.

Jag har också en rejält överbyggd tjej här hemma nu, men jag ser att det stämmer överens med hur de flesta andra fölen här i samma ålder ser ut, så det är nog så det ska vara:idea: Kan ju hoppas att hon jämnar till sig inför fölvisningen...

Igår blev Silhouette (Sillan, Silly Billy, Sillisen:angel:) avmaskad hon är 8 veckor i söndags. Jag tog en chansning och sprutade ut dosen i maten (Hon får 2 dl Lympos ung/avel, små morotsbitar och lite vatten varje kväll) Det gick jätte bra, hon märkte nog inte Banminthen utan slickade hinken noggrant ren som vanligt.:love:

Jag binder upp henne och Mamman varje kväll i ligghallen när det är dags för mat och det funkar super, så passar jag på att rykta och kratsa hovar också så det blir lite väntetid, medan jag fixar med den andra hästen, denna metoden verkar passa min lilla tjej väldigt bra:laugh:

Kul att se hur många fölisar som fäller nu. Inte bara min som är fläckig. Man upptäcker nya fläckar varje dag, med nya färgen under:d Silhouette ser ut att vara svart , men precis runt ögonen har hon lite annan färg. Kanske är det fölpälsen kvar, eller så blir hon svartbrun?

Har någon fått besök av chipmärkaren ännu? Jag har pratat med hon som kommer ut hit och hon tyckte vi skulle vänta tills hon var lite större och hade fällt lite mer päls, men reg. handlingarna måste ju vara inne innan 31 augusti om jag förstår det rätt. Det är ju ett tag till ioförsig.

Ursäkta för ett långt inlägg, men det var ett tag sen jag skrev:D

Jag ska hämta ut avmaskningsmedel idag för min är 8 veckor nu med. Kanske att jag skulle försöka ge i maten också... Hon får ingen egen mat men stjäl så mycket hon kommer åt från sin mamma :grin: så kanske med en egen hink ikväll så går det att lura i henne utan at behöva spruta i munnen :)
Får jag vara nyfiken och fråga varför din fölungen får eget käk nu?

Jag funderar ocksåpå detta med chipsmärkningen. Det är ju verkligen ingen lång tid de låter en få på sig om man ska ha den billigare avgift:mad: Nu tycker jag ju att min lilla är mycket mörkare und fölpälsen och kanske hellre ska bli reggad som mörkbrun istället för brun, men drt är ju lite svårt att se innan hon fällt av mer....

kl

Auw, så fina alla bäbisar är, känner att jag måste titta in här oftare :love:

Här kommer lite foton på mina ponnyföl, båda snart 2 månader gamla!

Hingsten:
dsc_0418_50054f74ddf2b36549000e3e.jpg

dsc_0426_-_kopia_50054f95e087c33f90001161.jpg

dsc_0387_4ffc83059606ee0efd0009c8.jpg

Stoet:
dsc_0355_4ffc8215ddf2b33ec10009b6.jpg

dsc_0365_4ffc8262ddf2b33ea8000928.jpg

Jag ska hämta ut avmaskningsmedel idag för min är 8 veckor nu med. Kanske att jag skulle försöka ge i maten också... Hon får ingen egen mat men stjäl så mycket hon kommer åt från sin mamma :grin: så kanske med en egen hink ikväll så går det att lura i henne utan at behöva spruta i munnen :)
Får jag vara nyfiken och fråga varför din fölungen får eget käk nu?

Jag funderar ocksåpå detta med chipsmärkningen. Det är ju verkligen ingen lång tid de låter en få på sig om man ska ha den billigare avgift:mad: Nu tycker jag ju att min lilla är mycket mörkare und fölpälsen och kanske hellre ska bli reggad som mörkbrun istället för brun, men drt är ju lite svårt att se innan hon fällt av mer....

Då blir det kul att se vilken färg som komer att stå i passet sedan:)

Helt ok att du frågar.:)Anledningen till att bäbis får lite egen mat är att stoet är lite äldre och behöver kanske lite hjälp för att kunna täcka upp näringsbehovet för fölet. Dessutom vill jag inte att hon ska bli arg på fölet när hon tjuvar från hennes hink. Jag läste en avhandling angående näringsbehov och utfodring av föl innan och efter avvänjningen, som jag känner att jag kan ta till mig. Om du googlar på UTFODRING AV FÖL FÖRE OCH
EFTER AVVÄNJNING så finns det en del intressant läsning där:) Bl a ang creepfeeding, näringsbehov etc. :)

Det är mkt bättre att spruta det direkt i munnen på dem som föl, de brukar inte reagera alls och det de lär sig som föl har man igen som vuxen. Har en vuxen här som klyddade som föl och då valde de att ge den det i maten istället med följden att nu skall jag slåss med 600kg häst som är väldigt mkt större när något måste sprutas i munnen tex livsviktig hippotrim när hon hade en kraftig inflammation och det är inte roligt. Nej ta inga genvägar när de är föl de lär för livet nu och att få saker sprutade i munnen är en mkt viktig sak att lära sig.

Gu vilka söta ponnyföl! Speciellt stot, med sina stora rådjursögon :love:

Har fotat lite idag, men fick inte så många bra då hon bara ska följa john :P

IMGP2820.jpg

Hon ska även slicka mammas hink

IMGP2827.jpg

I morgon är hon två veckor och då får jag med mig lite sällskap ut till hästarna så ska vi försöka träna på att bli ledd. Kommer säkert gå bra med en rödhårig tjej med mycket vilja ;)

Då blir det kul att se vilken färg som komer att stå i passet sedan:)

Helt ok att du frågar.:)Anledningen till att bäbis får lite egen mat är att stoet är lite äldre och behöver kanske lite hjälp för att kunna täcka upp näringsbehovet för fölet. Dessutom vill jag inte att hon ska bli arg på fölet när hon tjuvar från hennes hink. Jag läste en avhandling angående näringsbehov och utfodring av föl innan och efter avvänjningen, som jag känner att jag kan ta till mig. Om du googlar på UTFODRING AV FÖL FÖRE OCH
EFTER AVVÄNJNING så finns det en del intressant läsning där:) Bl a ang creepfeeding, näringsbehov etc. :)

Superintressant läsning. Tack :bow:
Det har nog fått mig att tänka till vad gäller utfodringen av mitt föl. Jag har inte optimalt bete och ett lite äldre sto (18 år). Dessutom är fölet lite liten, inte mager på något sätt för hon är bra i hull, utan i storlek. jag ser ju gärna att hon växer på sig lite mer i storlek.
Ska åka till min foderbutik och köpa fölpellets och börja ge henne lite också i liten mängd till att börja med.
Det enda jag tänker på är dr som jag läst tidigare om att fölens magar inte är så anpassade vid så här ung ålder att ge så mycket annat än grovfoder utöver det de diar. Har du läst något om det för det tas inte upp alls i exjobbet?

Gylle: bra tankar om avmaskningen där! Nu har jag redan hunnit ge henne det i lite foder idag, men jag ger nog i munnen nästa gång.

Sweetbriar: håller med om att du har jättefina föl! Vem var hingstfölet efter?

Mitt sto är också gammalt och Grädde får två nävar Dodson & Horrells Foal Creep pellets som innehåller stomjölk redan nu
för att vänja sig i fall att mjölken inte skulle räcka till senare. Grädde är så liten och jag tycker det är svårt att avgöra om stoet
ger tillräckligt med mjölk.

Det är lika bra att ge henne något anpassat för föl, annars står hon och käkar av mammas lite mer rejäla käk, sojamjöl och
plus protein och det fixar inte hennes mage.

Kan bara instämma med andra, jättefin fölunge du har!:love:

sweetbriar fina ponnyungar! stofölets huvud är bedårande!

Nausea Mammahäst ser inte ut att ha så mkt vitt på bilden? Himla skoj att du fick så mkt och så jämna vita tecken på din fina fölis:)

KL.
Jag måste verkligen skärpa mig och ta lite bättre bilder på ungen men bara undrar.. tänker hon växa om sin mor redan som föl??:eek::D det blir stege i framtiden..
425162_10150949594386344_1102005331_n.jpg

när kroppen inte hänger med är det tur att hon är söt iaf:angel:
599818_10150949591611344_1050780272_n.jpg

376402_10150949590631344_1683464581_n.jpg

541603_10150949590376344_971684702_n.jpg

Det är lika bra att ge henne något anpassat för föl, annars står hon och käkar av mammas lite mer rejäla käk, sojamjöl och
plus protein och det fixar inte hennes mage.

Ehhh, går hon inte på gräs? Låter inte som helt rätt foder för Stella, hon är väl rätt fet?

Stella får 1 dl soja och 1 dl plus protein i krubban då det tar lång tid att vänja in foder på henne.
Hon blir jättedålig i magen om man byter foder eller börjar på nytt med något foder, så därför får hon
behålla en liten mängd av det fodret som hon ätit innan och ska äta i höst så att jag slipper en dålig
hästmage. 2 dl kraftfoder tror jag knappast att hon blir fetare av, men likväl vill ungen äta av dessa
små mumsbitar. ;)

Jag kommer att få öka fodret om ett par veckor då gräset i deras hage närapå är helt slut, dom går ju
bara på en fjärdedels hektar på grund av Stellas senskada och Stella har redan börjat minska i vikt, revbenen
börjar anas igen, vilket jag är glad över då hon är fet. Men hon kan ju inte gå och bli för smal när hon ska ge
mat åt en liten unge. :) Inte för att det är någon fara än.

Tyvärr så blir det svårt med hagbyte och därmed mer gräs, då Stella blir hysterisk om det kommer en häst i närheten
av Grädde och så är Grädde en utbrytardrottning... hon tar sig ut om hon inte är inlåst med både extra trådar och rejält med el.

Senast ändrad:

ah ok :)

men du spärrade väl av hennes stora hage, kan du inte bara stängsla om så får hon ju nytt gräs :idea: så hinner de andra delarna vila :)

sen är det ifs inte lika mkt krut i gräset längre men som sagt, Stella är ju ingen liten mini-sparv ;)

Tyvärr så fick jag öppna upp där så dom går i hela "stora" hagen nu som är en fjärdedels hektar. Har inte mer hage att
släppa dom i, men vi får se, växer Grädde lite mer så kanske vi kan ta ut dom i en av sjöhagarna som ligger en bit ifrån
dom andra hästarna. Där är det stänglsat för normala hästar, så där kan jag inte släppa än. Grädde skulle bara ducka
och sedan vara ute på mindre än en sekund. :p

Så jäkla dumt med senskadan. Stallägaren har runt 50 ha inhängnad betesmark. :(

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Avel Är i startgroparna att leta hingst. Men när brukar de hingstar som kommer vara i avel ha kommit ut på Språngrulla ? Som det är nu så...
Svar
0
· Visningar
172
Senast: corzette
·
Avel Halloj! Jag är helt ny till avel och kan väldigt lite. Fick mitt första föl för några dagar sedan och insåg då en sak. Stuteriet jag...
Svar
1
· Visningar
478
Senast: Rosett
·
Avel Någon som kommer ihåg varför han togs ur avel? Har haft ett gott öga till honom ända sedan jag var domarsekreterare då han visades på...
Svar
11
· Visningar
1 586
Senast: Freazer
·
Avel Jag är jättenybörjare på avel och är i full färd med att försöka välja hingst. Hittar många äldre trådar om samma ämne med hingstar som...
Svar
17
· Visningar
1 374
Senast: Murray
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Smitare - hur gör ni?
  • Valp 2025