150 g för varmt för helklippt häst i stall?

the_connemara

Trådstartare
Gäller samma häst som i kli tråden ;)

Djuret fick idag på sig ett helt urtvättat termotäcke som i princip består av ett tunt yttertyg och en bomullinsida. Fodret är lika med noll. efter 1,5 h med det på var han lagom varm/sval under. Stallet hade 3 grader, han hade ätit under tiden och står på ett tjockt lager halm. Hästen är nyklippt i söndags fm för första gången i sitt liv. Han är en 4-åring connemaravalack utan extra hull i än så länge rätt låg kondition. Han och hans mor är sådana ickefryshästar som aldrig fryser och innan han klippte hade han ganska bra med päls, tät men ej direkt lång utan mest fluff (även där precis som sin mor). Täckades aldrig förutom efter ridning om han skulle ut i hagen vintertid och vid transport innan han klipptes.

Är det normalt att hästen inte behöver täckas mer när den helklippts? Jag funderar tom på att låta honom stå naken en natt för att se om han blir mindre besvärad av kliet.

Tänkte skaffa ett nytt stalltäcke med glansig insida (båda mina har typ bomullinsida) om det ver så att det kliade på honom och funderade på HW Amigo som har 150 g fodring. Men som han beter sig nu känns det ju osm att det är på tok för varmt.

Är det fler än jag som har sådana här kaminer till hästar? Hur täckar ni dem? Tänker främst på stall nu, ute är han inte alls besvärad utan ser helt nöjd ut.
 
Sv: 150 g för varmt för helklippt häst i stall?

Jag har en sådan som jag kommer att helklippa i dagarna. Jag har dock gått igenom allt först, foderstat, tänder, avmskningschema osv.... för att säkerställa att det inte rimligtvis borde finnas någon annan orsak till hans "päls och hud-problem".

Han blir alldeles för varm nattetid och har utvecklat problem i huden/pälsen, satt en oerhört kraftig men kort päls gentemot förra året då han hade sommarpäls hela vintern. En importhäst vilket kan förklara det men han har stått under samma föresättningar här inklusive ljus minst 16 h/dygn.

Efter jag klipper gör jag alltid en sk Hot Oil Treatment, dvs blandar en speciell olja i varmt vatten och svampar hela hästen med,låter torka under filtar. Oerhört bra mot tex mjäll eller efter klippning vilket uteslutande alltid torkar ut huden.

Till din fråga, nej en del hästar behöver inte täckas mer. Särskilt inte i varmstall eller stall där det står många hästar och där utluften är mindre bra, dvs fukten och värmen stannat i stallet vilket är tämligen vanligt. Det absolut viktigaste är att du har ett tcäke som andas. är det varmt i stallet kanske det räcker med ett fleecetäcke? Jag hade nog inte låtit honomstå helt otäckad iallafall....
 
Sv: 150 g för varmt för helklippt häst i stall?

Tack för ditt svar :)

Dock har han ju inte problem med päls/hud på det viset din verkar ha, han är mest en jäkla överlevnadsponny verkar det som :D

Hoppas det löser sig med din häst :)
 
Sv: 150 g för varmt för helklippt häst i stall?

tror du inte ditt urtvättade täcke har ca 150 g då? amigos är rätt så tunnt, bara mer "fluffigt".
 
Sv: 150 g för varmt för helklippt häst i stall?

Men du skriver att han är helklippt och att han kliar sig... det är ett vanligt problem på klippta hästar eftersom folk glömmer att efterbehandla.
Huden blir torr av klippning och dessutom tar man bort hästens naturliga skydd och man måste återfukta den, vilket man gör med Hot Oil Treatment. Klådan kommer med all säkerhet av att han har fått torr hud efter klippningen,även om det inte syns.
 
Sv: 150 g för varmt för helklippt häst i stall?

men de är ju "fluffet" som värmer? Om "fluffet" är ihoptryckt så värmer de inte lika mycket.
 
Sv: 150 g för varmt för helklippt häst i stall?

tror du inte ditt urtvättade täcke har ca 150 g då? amigos är rätt så tunnt, bara mer "fluffigt".

Klämmer man på det är det typ 1 mm tjockt (om ens det?) och man kan se igenom det om man håller det mot lampan - nej jag tror inte det är så mkt som 150 g i :D

Möjligtvis från början, det var inte så tjocka täcken på den tiden det köptes.

Låter ju bra om amigos iaf :)
 
Sv: 150 g för varmt för helklippt häst i stall?

Varför skulle han få torr hud av klippningen? Jag har aldrig hört om det innan :)
 
Sv: 150 g för varmt för helklippt häst i stall?

Skillnaden är ju att fukten lämnar huden direkt, vilket gör att huden torkar och spricker i små små sprickor, detta kliar. Jag har exemhud och blev alltid som ung rekommenderad av hudläkare att låta huden torka efter dusch före påklädning men har som äldre förstått att för mig är det precis tvärtom. Är huden bar får den absolut inte bli torr, för då kliar det vansinnigt tills en stund efter att jag täckt den = stoppat avdunstningen. Jag måste behålla fukten på huden. Har alltid haft mycket mycket bättre hud och hår i England och Frankrike, och får sämre på vintern.

Kan tänka mig att din häst har råkat ut för samma sak? Isåfall bör det ju ge sig på någon vecka eller så, när huden återfuktat sig, eller så får du ge honom ett oljebad så att fettet hjälper till att kapsla in fukten. Själv måste jag gå direkt från handduk till kläder, bara på den bit det är från bottenvåningen till övervåningen där garderoben är, är för lång bit. Kliandet börjar så fort jag lyfter bort handduken från huden.
 
Sv: 150 g för varmt för helklippt häst i stall?

Har aldrig haft täcke inne på klippta hästar i 0 o uppåt. De flesta bhästar mår bättre utn.
PL
 
Sv: 150 g för varmt för helklippt häst i stall?

Förmodligen samma fenomen som om du tar en rakhyvel och rakar armen eller benet mothårs, huden kommer att flaga och det är inte särskilt skönt... Man tar ju bort det naturliga skyddet för huden, det feta hårstrået, så det är rätt logiskt egentligen.

Det märks mer eller mindre på olika hästar men inom "grooming världen" (alltså folk som pysslar med show och vissa raser där man showgroomar rätt hårt, tex araber, quarter, paint, morgans osv) är det mer regel än undantag att man efterbehandlar huden när man har klippt, alldeles särskilt helklippt. Och eftersom din häst är klippt och har en oförklarlig klåda (om jag förstått det rätt?) så skulle jag tippa på att hans hud stördes av klippningen och han skulle kunna vara hjälpt av en hot oil treatment till exempel.
Det finns särskilda oljor för H.O.T till hästar men du kan ta en hink full med varmt vatten (så varmt som du och din häst står ut med), häll i lite olivolja (eller specialolja då) kanske ½-1 dl, svampa hela hästen noga med det och se till att det verkligen kommer in till huden, dra av överflödigt vatten med svettskrapa och låt pålle torka under filtar. Krångligare än så är det inte! Skadar inte att prova eller hur!
 
Sv: 150 g för varmt för helklippt häst i stall?

Det där lät väldigt rimligt! Hur gör man då det smidigast på en häst? Är ju inte så lätt att smörja in honom i bodylotion som man gör med sig själv :p

Ska svara Wrangler om det!
 
Sv: 150 g för varmt för helklippt häst i stall?

Jag är för feg för att ta av täcket helt :o Hur håller hästen värmen när den står helt still? I min pålles fall handlar det om 12 h. Mat i all ära men det är en jäkla massa päls han blivit av med ju?
 
Sv: 150 g för varmt för helklippt häst i stall?

Låter ju vettigt. Det finns ingen smidigare sätt utan massa vatten? Det är inte mer än ngn grad över nollan i stallet och jag är tveksam till att dränka min häst då :o

Funderar på babyolja på en trasa/borste eller dyl.
 
Sv: 150 g för varmt för helklippt häst i stall?

Min häst har lite samma problem, han fick klåda och dessutom eksem förra året när han var helklippt och hade stalltäcke på sig.

Har fått lösa det så att jag bara halvklipper honom och har honom naken inomhus. Funkar bra!
 
Sv: 150 g för varmt för helklippt häst i stall?

Låter ju vettigt. Det finns ingen smidigare sätt utan massa vatten? Det är inte mer än ngn grad över nollan i stallet och jag är tveksam till att dränka min häst då :o

Funderar på babyolja på en trasa/borste eller dyl.

Mja.... själva idén med Hot oil treatment är att man använder varmt vatten (förmodligen för attman öppnar porerna men det är bara en gissning...) Dock vet jag att det säljs sprayer som ska kunna vara ett alternativ.... skadar ju inte att prova kanske.

Om man bara tar olja på en trasa tror jag tyvärr effekten blir att det lägger sig utanpå och bara ger en oljig häst somdrar till sig allehanda smuts och damm istället...

Jag har samma förutsättningar som du dock men badar hästen på kvällen när de andra ska in (värmer upp stallet lite) och sedan får han torka under massvis med fleece och/eller ylle som jag byter ofta, klippt päls torkar fort och det brukar inte vara några problem faktiskt men man får ju vara lite snabb under själva vatten proceduren :laugh:
 
Sv: 150 g för varmt för helklippt häst i stall?

Jag är för feg för att ta av täcket helt :o Hur håller hästen värmen när den står helt still? I min pålles fall handlar det om 12 h. Mat i all ära men det är en jäkla massa päls han blivit av med ju?

Personligen skulle jag inte heller skippa täcket men är han väldigt varm av sig kasnke det räcker med ett fleecetäcke eller tunnare täcke som andas bra inne.
 
Sv: 150 g för varmt för helklippt häst i stall?

Som jag sa i den andra tråden, skulle låta honom vara naken i stallet. Ni har plus och han har mat. Klippt eller ej.

Jag har haft tre kaminer, alla tre skulle personligen vilja mörda mig om de stod klippta med 150 gram i stall med plusgrader. De hade/har 150 gram i stall med ner till 7 - 8 minus, och lagom tempererade och nöjda.

Så hävdar fortfarande att innan du köper något täcke, ta av täcket och se.

Ang 'hur täckar ni dem' så jag lyssnar rakt av på hästen. Är hästen för varm spelar det ingen roll att jag tycker att 'men det blir för kallt' utan då får de mindre/inget täcke.

(På samma sätt lyssnade jag på fryslorten, som JAG ansåg vara övertäckad, men som frös annars)
 
Sv: 150 g för varmt för helklippt häst i stall?

Klämmer man på det är det typ 1 mm tjockt (om ens det?) och man kan se igenom det om man håller det mot lampan - nej jag tror inte det är så mkt som 150 g i :D

Möjligtvis från början, det var inte så tjocka täcken på den tiden det köptes.

Låter ju bra om amigos iaf :)


Mitt Amigo 150 gr blir millimetertjockt om man klämmer på det, samma sak med det fleecefodrade regn som jag bedömer är 100 - 150 gram (värmer lika mkt som amigot iaf). Jag har 280gramstäcken jag kan 'klämma ihop' till nästan inget med.

Se igenom kan man ju inte med mina, men är ju enbart för det är utetäcken med 'vävt' yttertyg. Skulle man ta bort det är det ju bara fluff kvar. Och yttertyget värmer inte direkt, skyddar ju bara mot väder och vind.

Testade på skoj nyss att lysa igenom ett gammalt 200 gr shire stalltäcke. Jodå, det lyste igenom, även om man inte regelrätt kan SE igenom. Även det har år på nacken och är lite mer 'hoptryckt' och kompakt.

Jag kan för den delen se genom mitt duntäcke med, så vet inte hur mkt man kan lita på det?

Ang klidelen så ta kokhett vatten, doppa trasa, krama ur, stryk över hästen, doppa, krama ur, gör om. Även om jag inte tror klippningen har med kliigheten att göra, skulle den vara kliig ute med.
 

Liknande trådar

Hästvård Har fram tills i våras haft min unghäst på lösdrift, då ej klippt. Men står nu i kallstall där hästarna har samma täcke både dag och...
2
Svar
22
· Visningar
4 022
Senast: mackan
·
Utrustning Hur varmt är det? Har tittat på HWs ofodrade stalltäcken. Vill inte ha fleece/ull. Det är mor min som är lite orolig inför den...
Svar
12
· Visningar
1 573
Utrustning Jag har ett amigo 300 gram som jag gillar jättemycket, men jag behöver ett till. Som ligger på 400-500 gram, eller som ligger på runt...
Svar
7
· Visningar
1 087

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Mat till kräsen liten valp
  • Akvarietråden IV
  • Kattsnack 10

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp