18 månaders sen med allt..

Ja det gör han. Kan inte säga att jag märkt av eller hört att han söker kontakt med andra barn eller ens syskon, men han blir ju glad när storasyskonet försöker busa med honom :heart


Jo både och, vi får remiss för psykolog (dit vi ska komma utan barn så jag undrar jag vad det kommer ge.. ska vi sitta och prata en timme om allt han inte kan?) och fysioterapeut. Jag hade ju hoppats på att få en koll av barnläkare som kan sånt här, eftersom det är så komplext med både tal och fysik, men men.. så lite besviken måste jag erkänna men något händer ju iallafall..!

Får tillägga att vi har annan ansvarig barn/sjuksköterska nu och denna verkar verkligen vilja hjälpa till. Det var helt annorlunda mot tidigare.
Jag kan så klart inte svara för hur det fungerar i just din region, men jag har jobbat som BVC-psykolog och vi träffade alltid föräldrarna för ett första samtal utan barnet för att kunna ha ett fokuserat samtal och göra en planering.
Vid sen utveckling gjordes oftast en utredning/utvecklingsbedömning. Då handlade det första samtalet om att ta in mer information, berätta vilka insatser som kunde erbjudas och om vi gick vidare med utredning vad den eventuellt skulle kunna leda till. Vi behöver föräldrarnas informerade samtycke kring vad vi ska göra innan vi startar en insats. Så förhoppningsvis är det ett första steg i att få vidare hjälp, oavsett vilken typ av insats ni kommer överens med psykologen om! :heart
 
Min son var mycket sen med allt, Det tog ett tag att få hjälp och diagnos. Det visade sig att han har Asperger och det är tydligen vanligt att de är sena med allt. Kan bara tycka du bör söka hjälp när du kan.
 
Ja det gör han. Kan inte säga att jag märkt av eller hört att han söker kontakt med andra barn eller ens syskon, men han blir ju glad när storasyskonet försöker busa med honom :heart


Jo både och, vi får remiss för psykolog (dit vi ska komma utan barn så jag undrar jag vad det kommer ge.. ska vi sitta och prata en timme om allt han inte kan?) och fysioterapeut. Jag hade ju hoppats på att få en koll av barnläkare som kan sånt här, eftersom det är så komplext med både tal och fysik, men men.. så lite besviken måste jag erkänna men något händer ju iallafall..!

Får tillägga att vi har annan ansvarig barn/sjuksköterska nu och denna verkar verkligen vilja hjälpa till. Det var helt annorlunda mot tidigare.
Jag tror att det blir nästa ”del” i utredningen. Här är rutinerna på BVC att första delen i utvecklingsbedömningen alltid görs av psykolog och fysioterapeut innan läkarbesök så att läkaren kan ha en samlad bedömning av motorik och föräldrarnas uppfattning.
 
Min son var mycket sen med allt, Det tog ett tag att få hjälp och diagnos. Det visade sig att han har Asperger och det är tydligen vanligt att de är sena med allt. Kan bara tycka du bör söka hjälp när du kan.
:heart Tack för att du delar med dig. Första gången jag ser någon som råkat ut för samma.
 
Min systers dotter var sen med allt, tror det var 12-18 månader. Hon fick en npf-diagnos, men har "kommit ikapp" och ska börja skolan "som vanligt".
 

Liknande trådar

Småbarn Jag har tänkt att det inte behövs, att hon är för liten för att kunna förstå och att det är bäst om hon bara får flyta med. Såklart med...
Svar
10
· Visningar
1 708
Senast: TinyWiny
·
Kropp & Själ Jag vill börja med att säga att jag velade mellan att lägga tråden här eller på Barn men landade i att det inte är bebisen som är den...
Svar
13
· Visningar
1 183
Senast: Milosari
·
Småbarn Vi fick förra veckan veta att minstingen ska utredas för autism/hjärnskada osv. Veckan efter väljer sambon att dumpa mig, storasyskonet...
6 7 8
Svar
146
· Visningar
28 789
Senast: Elendil
·
Hästmänniskan Jag har haft min häst i många år och utbildat den själv med hjälp av tränare. Älskar hästen över allt annat och har ridit den tusentals...
Svar
17
· Visningar
2 828
Senast: Solstig
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • bandage på katt
  • Kattsnack 10

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp