2-åring som sover oroligt

inverterad

Trådstartare
Dottern är ganska nyss fyllda 2 år. Hon har aldrig sovit en hel natt i sitt liv (om en med hel natt menar från nattning ca 21 till morgon ca 08). Hon vaknar minst en gång per natt, ibland två, och vill ha välling, trots att hon äter jättebra på dagarna. Ofta har hon förutom detta något eller några vändor under natten då hon snurrar, sparkar, gnyr, halvgråter och pratar, helt eller delvis i sömnen tror jag. Det här börjar verkligen tära på mig. Nu har jag en helt galen höst på jobbet och måste vara hyfsat utvilad på dagarna, och därför har vi bestämt att vi måste tag i detta NU innan vi blir för trötta och inte orkar utan bara låter det fortgå.

På dagarna är hon hur glad och pigg som helst så hon verkar ju i alla fall få tillräckligt med sömn. Hon sover oftast en timme på förskolan och 1-2 timmar på helgerna, samt på natten då ca 10 h (med något/några avbrott). Somnar oftast runt 21 och vaknar mellan 8 och 9 - hemskt morgontrött. Ibland vaknar hon dock runt 7. De dagar hon inte sover på dagen nattar vi tidigare, märker dock ingen skillnad på nätterna.

Vi samsover (dottern sover mellan mig och partner). Att en vuxen sover i annat rum har vi testat, ingen större skillnad förutom att hon ibland sover lugnare med bara partnern (men det verkar vara rätt random, vissa nätter är det ingen skillnad alls). Hon har en egen säng i vårt rum som vi har tänkt introducera, men problemet är att den är lite väl smal, och hon far runt så mycket att jag tror hon kommer väcka sig själv. Men det kan vi helt klart testa. Vällingen måste bort, helt på det klara med det, men frågan är bara hur - hon älskar verkligen sin välling och om vi ska ta striden känner jag att vi behöver en bra strategi för att orka, då det kommer bli några tuffa nätter.

Någon som har några tips eller känner igen sig?

/trött MOR
 
Vi hade samma problem innan vi tog bort luren på dagen. Nu sover hon 18.30 till mellan 06-07 varje natt (dock så klart vaknar hon vissa nätter som alla barn). Om jag var ni hade jag börjat i den änden.
 
Dottern är ganska nyss fyllda 2 år. Hon har aldrig sovit en hel natt i sitt liv (om en med hel natt menar från nattning ca 21 till morgon ca 08). Hon vaknar minst en gång per natt, ibland två, och vill ha välling, trots att hon äter jättebra på dagarna. Ofta har hon förutom detta något eller några vändor under natten då hon snurrar, sparkar, gnyr, halvgråter och pratar, helt eller delvis i sömnen tror jag. Det här börjar verkligen tära på mig. Nu har jag en helt galen höst på jobbet och måste vara hyfsat utvilad på dagarna, och därför har vi bestämt att vi måste tag i detta NU innan vi blir för trötta och inte orkar utan bara låter det fortgå.

På dagarna är hon hur glad och pigg som helst så hon verkar ju i alla fall få tillräckligt med sömn. Hon sover oftast en timme på förskolan och 1-2 timmar på helgerna, samt på natten då ca 10 h (med något/några avbrott). Somnar oftast runt 21 och vaknar mellan 8 och 9 - hemskt morgontrött. Ibland vaknar hon dock runt 7. De dagar hon inte sover på dagen nattar vi tidigare, märker dock ingen skillnad på nätterna.

Vi samsover (dottern sover mellan mig och partner). Att en vuxen sover i annat rum har vi testat, ingen större skillnad förutom att hon ibland sover lugnare med bara partnern (men det verkar vara rätt random, vissa nätter är det ingen skillnad alls). Hon har en egen säng i vårt rum som vi har tänkt introducera, men problemet är att den är lite väl smal, och hon far runt så mycket att jag tror hon kommer väcka sig själv. Men det kan vi helt klart testa. Vällingen måste bort, helt på det klara med det, men frågan är bara hur - hon älskar verkligen sin välling och om vi ska ta striden känner jag att vi behöver en bra strategi för att orka, då det kommer bli några tuffa nätter.

Någon som har några tips eller känner igen sig?

/trött MOR

Kan du testa att ha en flaska vatten ståendes vid sängen? Ifall hon tycker att det är okej med vatten istället för välling, så kan hon ju ta en slurk själv när hon vaknar och slipper väcka er.
 
Känner igen allt!

Det blev mycket bättre när vi tog bort nattmaten vid ca 26 månader. Vi trodde det skulle bli trixigt men blev helt odramatiskt. Hon var väldigt verbal och resonabel för sin ålder så vi pratade ett par dagar om att det var dags att sluta med välling pga stor tjej. Sa till på kvällen innan att det nu är det slut. Första natten frågade hon efter flaskan. Vi erbjöd vatten istället. Lite protester men inget utbrott. Andra natten var det vatten hon frågade efter. Började direkt sova bättre.

Vi upplever att hon sover bättre i eget rum då hon blir störd av samsovning. Dock kommer hon nästan varje natt över till vår säng, oftast redan vid 22-23. Vill hon det får hon såklart, men har i alla fall fått rutin på att somna i egen säng.

Tog bort dagvilan vid drygt 2,5 år och då blev det ytterligare bättre. Testat tidigare att hoppa dagvilan, men då blev det tyvärr bara sämre. Sömnproblem ökar ju ofta vid sömnbrist.

Men lite stökigt är det allt fortfarande trots att hon snart blir tre år och det är nog bara att acceptera. Vi båda föräldrar var sömngångare som barn och jag har alltid haft stökig sömn, så till viss grad är det nog så hennes sömn är. Vi jobbar dock mycket med förutsättningarna så som goda rutiner.
 
1. Nattvällingen.
Kan bli strid men man måste "bara" bestämma sig. Barnet behöver inte mat nattetid vid två års ålder.
De flesta barn blir inte så arga att det blir ohållbart/ogenomförbart men man får vara beredd på att det kan bli jobbigt under en period.

2. Avstå från dags-vilan och se om det förbättrar nattsömnen.

Du har fått råden redan men de är bra.
 
De råd som du har fått är bra. Jag vill trycka på det här med eget rum. Barnet kommer säkerligen sova bättre när ni inte stör varandra.
 
Nu drack vår inte välling,men mjölk ur flaska. Vi trappade ner typ i 1-2v tills det var slut. Gråt två kvällar och så var det ok efter.
 
Tack alla för svar!

Sova i eget rum är inte görbart för tillfället då det enda lediga sovrummet ligger på undervåningen medan vårt sovrum ligger på övervåningen. Vi har planer på att göra en av kattvindarna bredvid vårt sovrum till hennes rum, men det kommer dröja. Planen nu är 1. bort med nattvällingen, 2. börja sova i egen säng i vårt rum

Kan ju uppdatera lite om hur det gick inatt! Igår pratade vi stora delar av dagen om att stora flickor inte äter välling på natten utan bara på kvällen innan de ska sova. Dottern var lite fundersam och tyckte att hon var ju stor flicka OCH bäbis, och bäbisar dricker välling, så då kan ju hon göra det. Men det märktes att hon började fundera. I många andra sammanhang är hon noga med att hon är stor, ingen bäbis, kan själv osv.

Efter flaskan borstade vi tänderna och sen somnade hon efter lite stök. Inatt vaknade hon vid 4 och ville ha välling. Partner (som brukar fixa vällingen) viskade då att vällingen var slut men hon kunde få vatten. Hon blev lite ledsen och grät några minuter men somnade sen om. Sov till 7.30 och vaknade glad.

Så himla skönt att det var så pass odramatiskt! Bara hoppas det fortsätter på det viset.
 

Liknande trådar

Gravid - 1år Jag behöver hjälp för håller på att bli galen. Min 3 månaders bebis sover så dåligt på nätterna. 1 natt på en 14 veckors period är...
2
Svar
23
· Visningar
1 357
Senast: G-uldlock
·
Gravid - 1år Som ni säkert hört mig beklaga mig över så sover sonen inte särskilt bra. Han vaknar på nätterna (varje/varannan timme) och börjar veva...
5 6 7
Svar
138
· Visningar
10 591
Senast: Madalitso
·
Småbarn Vi håller på bryta ihop lite halvt här hemma då vår snart 2 år gamla son sover så dåligt om natten alltför ofta. Handlar om att han...
Svar
12
· Visningar
1 305
Senast: cherie
·
Småbarn Vi har sökt vård både på jourcentral, akuten och kommer sannolikt behöva söka oss till VC nästa vecka om symtomen inte släpper - men är...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 102
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp