2 små bekymmer

Sv: 2 små bekymmer

fast iof, headshaking kan uppstå precis närsomhelst, så det behöver inte ha funnits vid köp även om givetvis oddsen är att det har det, men jag har faktiskt varit med om ett par hästar som jag känt länge pga att de stått i stallet i många år, alternativt hos vänner till mig, där hästarna fick headshaking efter att de sålts någon/några månader efter. Ödets ironi antagligen vad vet jag?

Ts: det är ju absolut inte konstaterat att det är headshaking din har, men sådär ska den ju som sagt inte bete sig normalt så kolla upp det.
det finns hur många olika grader och nivåer av headshaking som helst, så det går heller inte att bedöma här hur pass gravt det är osv för din del, men det låter ju ganska mycket OM det verkligen skulle vara det.
de hästar jag känner med Headshaking är allt från mycket milda symptom som avhjälps av nosnät varma säsongen, till häst som öht inte är ridbar utomhus sommartid öht. Övriga tid på året fungerar den fint och har inga symptom.
 
Sv: 2 små bekymmer

tid för koll av veterinär är bokad iaf så får se vad dom säger om de.. då blir de koll av tnder å rygg å så ska jag prata med honom om huvudkastningarna å se vad han säger.

idag har jag iaf longerat å då gjorde han absolut ingenting. han lyssnade super på allting.. dock så ville han inte bli tränsad.. så min magkänsla säger att de iaf är nånting i munnen.. fick in en finger å kände lite å kändes som en vargtand så får se om de är de. sen får vi se om vet hittar nånting mer. man får ju beta av en sak i taget å se om man kommer fram till nåt..

men är de nån som vet varför dom får headshaking? vad beror de på? å varför blir en del då lugnare med såntdär nosnät?
å hur tar dom reda på om de är de?
 
Sv: 2 små bekymmer

Jag satt precis och läste lite om headshaking på en tysk sida och dem säger att man inte BARA ska "vifta bort" sjukdomen med hjälp av såna där nät eller liknande.

Läste att det är svårt att hitta orsaken. Det skiljer från häst till häst och oftast hittar man inte grundorsaken.
 
Sv: 2 små bekymmer

okej.. där ser man.. un ska jag som sagt inte måla f*n på väggen men är ju bra att få lite råd om vad man ska be veterinären kolla efter osv..

men de går itne bota heller eller?
 
Sv: 2 små bekymmer

Jag satt precis och läste lite om headshaking på en tysk sida och dem säger att man inte BARA ska "vifta bort" sjukdomen med hjälp av såna där nät eller liknande.

Läste att det är svårt att hitta orsaken. Det skiljer från häst till häst och oftast hittar man inte grundorsaken.

det är väl inte att vifta bort utifrån hur hästen upplever det när den har headshaking? det är ju att dämpa responserna hästen får där den upplever smärta.
sen har du ju rätt att orsaken fortfarande inte finns diagnosticerad. men eftersom den är så nervmässigt upplevt smärtsam för hästen när den har symptomen så förstår jag inte riktigt filosofin att man skulle vifta bort det för att man använder ett ev. nosnät som då tar bort stimuli responsen hos hästen och den slipper den upplevda smärtan?

Ts: jag tror verkligen inte din häst har headshaking i första hand.
BRA att du bokat utredning. och Bra i sammanhanget om du tror det finns anledning att misstänka ngn vargtand/bettproblem i munnen. du får rapportera här sen!
 
Sv: 2 små bekymmer

Tack så mycket, känner mig lite lugnare nu, jag har en tendens att alltid tro de värsta men självklart ska man kolla upp de, jag rapporterar:-)
 
Sv: 2 små bekymmer

jag tycker absolut inte du ska ta ut ngt i förskott. Ta det lugnt och vila in faktumet att du bokat tid och tänker kolla hästen. Den verkar ju må ypperligt bra i allmänhet utöver det! ska jag säga min egen mening utifrån hur kort den varit hos dig om jag tolkat det rätt dvs ett par dagar? så hade jag inte ens bokat veterinärtid öht utifrån såna "problem" du rapporterar här. det känns lite drastiskt faktiskt MEN: eftersom den gjorde så även vid provridning och du ändå köpte den så känns det lite sådär ....
Utöver hur tråden runnit iväg nu på just att din häst kastar/skakar med huvudet/inte kan stå still vid uppsittning (kanske inte är van vid pall öht bortsett från det) så skulle jag nog vilja säga som några gjort att kom den för ngn dag sen så kanske den behöver landa och inte ridas öht faktiskt, utan bara ta det lugnt och att du hanterar den in och ut från hagen, får in lite lugna rutiner och ni lär känna varandra osv... utöver det behöver en ny häst ofta få gå in sig även utan människan, dvs om den ska gå med andra hästar osv, bara få vara med de hästarna i hagen så maxat som möjligt utan att ngn kommer och tar bort den från flocken första veckan/veckorna osv. tillochmed samma sak om det är en känslig individ att inte heller andra hästägare kommer hela tiden och plockar in/släpper tillbaka flockmedlemmar osv.

ja vore väldigt roligt eller vad man ska säga, om du vill fortsätta rapportera utkomst i tråden. Lärorikt för alla :) ta det lugnt nu fram till klinik och lär känna din häst lite under tiden :)
 
Senast ändrad:
Sv: 2 små bekymmer

Jag hade lämnat tillbaka hästen direkt. Jag fick ta bort min förra häst pga headshakingsyndrom och tur i oturen så var det innan försäkringsbolagen hade tagit bort headshakingsyndrom som betalbar orsak så jag fick ut försäkringspengarna. Det hade jag inte fått om det var idag. Det finns alltså inget försäkringsbolag vad jag vet som betalar ut livvärdet om man måste ta bort en häst pga headshakingsyndrom längre.
För min häst började det med att hon skakade lite på huvudet. Först bara med träns och när man travade. Sedan bara hon fick träns på sig. Sen skakade hon så fort man bara tog på grimman och sen även i hagen utan grimma. Till slut skakade hon så mycket att hon gick omkull. Det tog ca 18 månader ifrån att hon började skaka tills jag fick ta bort henne. Jag försökte verkligen med allt utom operation för den var bara på försöksstadiet då och godkändes inte av försäkringsbolaget eftersom det var så dålig prognos. Jag hade den bästa veterinären jag kunde hitta men hon blev bara sämre och sämre och till slut hade hon så ont i hela kroppen av alla muskelbristningar som blev av skakandet och av att hon gick omkull hela tiden att hon inte kunde leva längre. Hon gick på tredubbel dos butta men hade ändå så ont att hon inte ville att man skulle röra vid henne :cry:
Hon började med att skaka på huvudet som de gör när de är irriterade utav flugor men snart drog hon mulen i marken och kastade sedan upp huvudet så att nacken nästan nådde ryggen. Jag blev nockad första gången hon drog hela vägen för då satt jag på men då fick jag sluta att ens försöka rida och det blev bara värre och värre. Hon var alltid helt sårig på mulen eftersom hon drog den så hårt i marken och hon kunde verkligen inte sluta. Det var liksom inte viljestyrt när hon skakade så. Med det i bagaget så hade jag lämnat tillbaka hästen direkt. Skakande går inte att vänja dem av med för som sagt, det är inte viljestyrt.

Det behöver självklart inte vara headshakingsyndrom som din häst har men jag hade inte vågat chansa.
 
Sv: 2 små bekymmer

tråkigt att höra:(

men som sagt behöver ju itne vara de bara för att han slänger med huvudet upp och ner.
behöver ju inte alltid vara de värsta- å jag har tre månaders bytesrätt så ska kolla upp lite med veterinärer å munnen,ryggen å sadeln.börja i rätt ände som sagt behöver inte tro de värsta.

men alltså.. hur VANLIGT är de att hästar får de här..? menar hästar skakar å slänger med huvudena ändå..? eller har alla som slänger med huvudet detta?
 
Sv: 2 små bekymmer

Högst personligt, men jag hade inte velat börja mitt hästägande med en utredning, bekymmer med häst kommer oftast ändå.
 
Sv: 2 små bekymmer

KL har nu haft ute veterinären ang hans kastningar med huvudet.. å han har ont i munnen för tillfället.. hans betar håller på att växa ut:P så inte så konstigt om han inte vill bli tränsad å står å håller på med bettet å kastar å slänger.. + att han är lite stel i nacken å halsen.. så de håller på att fixas nu.. å så passar min sadel till honom:D såååå glad för de.. dock så är han fortfarande lite högre i rumpan än fram så han kommer antagligen bli lite högre sa veterinären:P

för övrigt så har han blivit jätte duktig å lugn med allt idag stod han inne uppbunden i ca en timme (vet.var försenad så vi fick snällt stå å vänta) såååå duktig är han.. å rygg å allt är helt perfekt så nu kan jag vara lugn=)
 
Sv: 2 små bekymmer

Härligt att det bara var tänderna :)
Får hoppas att allt löser sig så småningom :)
 
Sv: 2 små bekymmer

ja de kändes bra att de bara var de.. är ju så när man är ung:P å han har blivit lugnare över huvudtaget sen han kom=)
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
1 581
Senast: MiniLi
·
Hästhantering Precis som rubriken säger har jag en häst som är svår/jobbig att sko. Jag vet varför - en hovslagare har varit dum mot honom en gång -...
2
Svar
29
· Visningar
1 967
Senast: Askur2017
·
Hundträning Jag vill bli bättre på shejping så tänkte ta tag i det genom att träna trix som inte har med tävling att göra. Bara ha roligt och...
Svar
16
· Visningar
941
Senast: Krumben
·
Hundträning Hej. Jag har en mittelspitz hane på 2år. Har ett problem att han är så misstänksam emot mig och nu har han börjat totalvägra att klippa...
Svar
15
· Visningar
882
Senast: Josefineeee
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp