2-Type KK-Ultra Tredelat - Sprenger

Eliin_87

Trådstartare
Har försökt söka runt men inte hittat så mycket,så jag skriver en egen tråd :)
Min häst har känsliga mungipor,blir värre på vintern verkar det som. Har funderat på om hon kanske har nickelallergi och har nu testat sprenger tredelat med fasta ringer och det funkade bättre..

Men hon kändes lite mjukare att rida på ett vanligt tredelat(lösa ringar) Bet sig fast lite mer på det här bettet men verkade annars lugn imunnen.
Funderade därför på testa 2-Type KK-Ultra Tredelat. Det är ju lite uppbyggt eller vad man ska säga på sidorna?
Tänkte därför höra om nån har en känslig häst och har provat det här bettet? är ju inte precis världens billigaste bett :P
Hästen är kollad i munnen och bettet är inte för långt.

Mvh Elin

Sv: 2-Type KK-Ultra Tredelat - Sprenger

Sprengerbetten brukar gå att hyra för en billig penning i ridsportbutiker just för att man ska kunna testa ordentligt innan man köper.

Jag har en valack som har varit ursvår att hitta rätt betsling till. (Med rätt menar jag då ett bett som han trivs på och suger tag i, behöver inte alls betsla upp honom.) Han har varit orolig i munnen, lägger gärna tungan över och liksom "släpper munnen" med jämna mellanrum. Har provat mängder av olika varianter och det han funkat bäst på har varit vanligt rakt tränsbett och sämst har vanligt tvådelat varit.
Märker också stor skillnad beroende på vilken nosgrimma jag använder, det är också en variabel som spelar in!

Köpte hur som helst ett KK-Ultra (tredelat med rörliga ringar) i somras och kände skillnad på en gång! Han är mycket lugnare i munnen, grejar inte alls som han gjorde tidigare och har nu ett jämnt och stabilt sug i munnen - helt annorlunda mot förut.
Om det beror på metallen eller vridningen av länken (anatomiska utformningen) har jag ingen aning om. Jag är bara glad att det funkar! :)

Därför har jag lovat mig själv att till den här hästen kommer jag inte skaffa nåt annat än kvalitetsbett. Ja, det kostar några hundralappar mer, men om det innebär att jag inte behöver bråka och att min häst är betydligt mer harmonisk så är det lätt värt det!
Det är iaf så jag ser på det.
:)

Lycka till!

Tack för svaren :) min ridsportsbutik hade ett testcenter för sprengerbett så det skadar ju inte att testa. Verkar som om dom flesta hästar gillar sprengerbetten :)

Mitt halvblod gick som allra bäst på ett WH Ultra med gummikula eftersom hon annars lätt släppte bettet, men på detta sög hon tag super. Men i skogen red jag på typ 2-bettet fför omväxling och det var typ pyttelite skarpare. Eller inte skarpare-mer exakt kanske man ska beskriva det som.

Liknande trådar

Ridning Hej! Jag har haft ett PRE sto i snart 3,5år. Hon var bara inriden strax innan hon kom till min och min mammas ägo. Hon var då inriden på... 3 4 5
Svar
94
· Visningar
7 601
Senast: Emuliiaa
·
Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
649
Senast: cowgirl81
·
Utrustning Det börjar bli dags att börja fundera på att kanske ta sig ut på någon dressyrstart i sommar och jag behöver bettips eftersom man inte...
Svar
17
· Visningar
1 522
Senast: Fazeem
·
Utrustning Några som testat och märkt skillnad? Är nyfiken. Hade tredelat HS till min förre häst som va väldigt känslig i munnen och tänkte om...
Svar
13
· Visningar
1 419
Senast: Oknytt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka