2 veckors inbetning

F

Fantasi

tror ni det räcker?
under dessa två veckor får hästen dagligen en hel ikeapåse full med handplockat gräs uppdelat på ett större mål på morgonen och ett mindre på kvällen. Detta tillsammans med hö i så pass stor mängd att han äter upp det.
Kan tillägga att gräset han får under inbetningen är taget från mer proteinrika åkrar än det bete dit han kommer ( som ej är omplöjt på över fem år).
Hästen är ej överviktig, nästan tunn i mina ögon, skiten verkar helt okej och han har varken nämdvärt varma hovar eller svullna ben.
tror ni att två veckor räcker för att kunna släppa honom på bete sedan?

det har nämligen gått två veckor på lördag och då jag är höggravid och skall få barn nästa vecka så skulle det vara skönt att ha fått ut honom till de andra hästarna på betet, men jag vill inte riskera fång i onödan..

det finns inga möjligheter att ta in hästen nattetid eftersom betet inte ligger vid stallet.

hästen är ny hos mig och har inte gått på bete i hela sitt (vuxna)liv därför är jag extra försiktig iom att jag inte vet hur han reagerar för bete..

Hästen är ett vbl.

vad tror ni?
 
Sv: 2 veckors inbetning

Ge magtarmbalans och prova.. Och erbjud hö på betet med i början.

Det är knepigt det där med hur lång inbetning som 'behövs'. Jag vänjer in på så lång tid som behövs (men förstår ditt dilemma iom graviditeten etc), och oftast så räcker 2 veckor finfint.

I år vet det sjutton vad det är för skumma grejer med gräset. Men mina är inne på 2½ veckas invänjning, de släpps på betet de kommer gå på (KRAFTIGT!) och från att ha fått gå 1 timme är de nu uppe i 6-7 h/dygn. Men där har vi stått och stampat i snart en vecka. Såfort jag höjer så får de 'koblajebajs'. Dvs inte så himla alarmerande i sig, men jag är petig.

De har fått bakteriebalans i 2 veckor nu, men icke då.

Jag tror iofs det är vädret som trasslar till det, att det är ömsom soool och värme, sen bara vräker regnet ner några dagar, sen kommer sooolen.

Sen har jag tidigare av diverse orsaker varit tvungen att slänga hästar rakt ut på bete utan invänjning alls - utan minsta problem.

Det knepiga är att du kan ju aldrig veta, men det finns många hästar som får sämre invänjning än din har fått, så magtarmbalans, koll och lite tumhållning så går det säkert bra! Lycka till!

(Jag har både stall, vinterhagar och bete hemma på gården, så för mig gör det inget att det tar tid att vänja in, jag har tid. Skulle säkert gå bra att fota ut dem på helbete nu, skulle väl ha koblajebajs några dagar men sen ge sig. Men eftersom jag är nojig så får det ta tid istället)
 
Sv: 2 veckors inbetning

jag brukar med min andra häst ha ca två veckors inbetning pluss minus några dagar och sedan brukar hon gå ut på 24 timmars bete utan problem, i år blev det bara drygt en veckas inbetning på henne, men henne känner jag ju och jag vet hur hon brukar reagera på bete och det är dessutom samma bete och tid på året som hon släpps som tidigare så hon är jag inte orolig för, utan det är för att jag inte "känner" denna nya häst som jag är extra nojjig..

vart köper du bakteriebalans, vad kostar det och hur lång tid tar det innan det ger effekt?
 
Sv: 2 veckors inbetning

Jag köpter Bakteriebalans på Granngården. Står på burken att den är till smågrisar och kalvar, men det är exakt samma sak i den nu som då den var till häst med. Sen kom någon EU-grej och gjorde att den inte är 'godkänd' till häst. Men jag använder den ändå, 1 - 2 skopor/dag (skopa finns i hinken).

Förbyggande fungerar den direkt, har du redan en störning så brukar man se effekt på 1 - 2 dagar. Minns inte vad den kostar, 150 kr för ett kilo typ? Smakar inget, luktar inget.

Sen finns t ex Kraffts MagTarm, kostar ca 250 kr för en burk som räcker 14 dagar. Luktar peck och smakar apa, ingen av mina hästar äter den (och de äter butta, avmaskningsmedel osv i maten utan knot, men Kraffts MagTarm är rena giftet enligt dem). Fungerar lika bra som bakteriebalansen.

Är det en tarmstörning som redan är så att säga, då ger jag ProEquo, men det är onödigt i ditt fall. (PE är ensilerad havre med tillsatta levande bakterier isolerad från frisk hästtarm. Färskvara, ska förvaras i kylskåp, begränsad hållbarhet och kan vara knepigt att få tag i, köps på vissa kliniker. Smakar som och ser ut som filmjölk, är i bag in boxförpackning, man ger ca 1 liter/dag. Helt SUVERÄNT om man har redan pågående magtarmstörning dock).

Sen finns Probimin mfl preparat.

Men jag använder Bakteriebalans som sagt, den är billig, dryg, bra hållbarhet (= kan ha hemma) och ffa att den är lukt- och smaklös = lätt att få i kräken.

Är förresten en vit hink med rosa text. På 'min' granngården finns den både på hästavdelningen koavdelningen, men på vissa ställen finns den bara på koavdelningen (och vissa Granngården kanske inte ens har den, men då ska de kunna ta hem)
 
Sv: 2 veckors inbetning

tack för tipset! skall kolla om den finns på "min " granngård :bump:
 
Sv: 2 veckors inbetning

Fantasi skrev:
tror ni det räcker?
under dessa två veckor får hästen dagligen en hel ikeapåse full med handplockat gräs uppdelat på ett större mål på morgonen och ett mindre på kvällen. Detta tillsammans med hö i så pass stor mängd att han äter upp det.
Kan tillägga att gräset han får under inbetningen är taget från mer proteinrika åkrar än det bete dit han kommer ( som ej är omplöjt på över fem år).
Hästen är ej överviktig, nästan tunn i mina ögon, skiten verkar helt okej och han har varken nämdvärt varma hovar eller svullna ben.
tror ni att två veckor räcker för att kunna släppa honom på bete sedan?

det har nämligen gått två veckor på lördag och då jag är höggravid och skall få barn nästa vecka så skulle det vara skönt att ha fått ut honom till de andra hästarna på betet, men jag vill inte riskera fång i onödan..

det finns inga möjligheter att ta in hästen nattetid eftersom betet inte ligger vid stallet.

hästen är ny hos mig och har inte gått på bete i hela sitt (vuxna)liv därför är jag extra försiktig iom att jag inte vet hur han reagerar för bete..

Hästen är ett vbl.

vad tror ni?
Det kanske räcker för din häst, det kan jag inte svara på. Men jag har gjort som så att jag gjort en liten hage i hagen. Då får hästarna beta lite mer för varje dag. Jag har alltså använt plaststolp som man kan trampa ner i marken. Flyttar sen dessa mer och mer för varje dag så hagen blir större och större. Stödfodrar med hö. Din häst skulle då ha sällskap av de andra på betet och lära känna de andra hästarna om den nu inte redan gör det. Nackdelen är att hagen till en början blir ganska liten... Men kan kan ju som sagt öka på mer för var dag. Jag flyttar staket tre ggr/dag, lite krångligt men mina är hemmavid. Och du, all lycka med den lilla!!!
 

Liknande trådar

Foder & Strö Såhär års överöses man av artiklar, reklam från fodertillverkare mm på temat att ta in hästarna från betet och "stalla in". För mig är...
2
Svar
34
· Visningar
3 796
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Ja, det är väl inte höst än. Men snart så! Då flyttar mina hästar till vinterlösdriften och börjar fodras med hösilage. Jag tycker det...
2 3
Svar
56
· Visningar
4 795
Hästvård Känner att jag behöver skriva av mig… Jag köpte (räddade) ett varmblod i somras, 6 år gammal, nätt och fin, med super bra lynne, trots...
Svar
17
· Visningar
3 648
Senast: Lavinia
·
Hästvård Hej. Jag var för en tid sedan medryttare på en häst som var hur snäll som helst. Varför jag valde att söka till denna annonsör var för...
Svar
9
· Visningar
3 069
Senast: Djurvän
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp