20 000 steg om dagen utmaning

Min mobil räknar mina steg och jag hade 10 000steg efter 1timme men den kanske inte stämmer till 100% då. Började räkna steg igår

Det låter inte rimligt. Om man räknar på en steglängd på ca 70 cm skulle 20000 steg på två timmar motsvara 1,4 mil och 7 km/h. Det är inte omöjligt men det är ett sjujäkla promenadtempo..
 
Hej och gott nytt år alla. Finns det fler därute som vill börja promenera mera och följa/peppa varandra? Jag laddade ner en app som räknar steg och för varje 1000steg får man 1poäng. Poängen kan man sen välja tex ett presentkort för eller annat. Hade varit kul om vi är ett gäng och uppdaterar varandra hur många steg/km man gått.

Mitt mål är minst 20 000steg om dagen. Finns det fler hästfolk som räknar steg eller vill börja?

appen jag använder heter stepler. Känns motiverande att man kan få ett presentkort på 5000 till en resa tex när man fått tillräcklig med poäng
Hur kan appen räkna stegen?
 
Enligt Google (t ex Intersport och iForm) så motsvarar 10 000 steg 6 -8 km, 20 000 steg borde då motsvara 12-16 km. En hyfsat vältränad motionär springer milen på 50-60 minuter, inte en chans att man promenerar den sträckan på en timme.
Ska kolla och räkna lite så jag inte är helt ute och cyklar. Första rundan jag gick idag är på ca 6 km och visst kan man pw 6km på en timme? Efter rundan visade mobilen 10 000steg
 
Jag kollar av stegen via stegräknaren via Hälsaappen i min iPhone.
Jag tar ungefär 3500 steg om jag går en promenad på... gissningsvis.. en timme?

Jag tar i regel 16000 steg på jobbet om dagarna. Lite beroende på om jag gör annat på jobbet så blir det mindre men aldrig under 10.
Jag siktar på mer 'fritidssteg' så jag följer gärna tråden!
 
Tar man en pw kan det kanske gå, men de flesta gör inte det och många (framförallt med aktiva jobb) orkar nog inte det heller. Som redan nämnts i tråden, det är hälsosammare med varierad träning i vettig mängd och med vilodagar, än att ösa på i högt tempo, länge, varje dag.
Jag är nybörjare när det gäller träning men är en pw på 2timmar dagligen inte bra? Trodde alltid det var bra att promenera och röra på sig. Jag som är en soffpotatis i vanlig fall. När jag jobbar igen tänkte jag att jag borde ha gått 10 000steg vid arbetsdagens slut. Sen en pw med hunden på en timme och få ihop 10 000steg till
 
Jag kollar av stegen via stegräknaren via Hälsaappen i min iPhone.
Jag tar ungefär 3500 steg om jag går en promenad på... gissningsvis.. en timme?

Jag tar i regel 16000 steg på jobbet om dagarna. Lite beroende på om jag gör annat på jobbet så blir det mindre men aldrig under 10.
Jag siktar på mer 'fritidssteg' så jag följer gärna tråden!
Enligt min garminklocka hinner jag cirka 5000 steg på min lunchpromenad på 30 min. Tycker inte att jag går jättefort?
 
Enligt min garminklocka hinner jag cirka 5000 steg på min lunchpromenad på 30 min. Tycker inte att jag går jättefort?
Jag vet faktiskt inte , jag kanske skulle ha kollat av mej själv innan jag skrev nåt 🙈😅

Vi brukar ha barnen med oss då, så det går ju inte i pwtakt då direkt 😇

Edit: Det är nog mer rätt att det handlar om en halvtimme och 3500-4000 steg ungefär.
När jag går själv.
Jag kan då gå fortare men jag drar absolut inte fötterna efter mej.
 
Senast ändrad:
Enligt min garminklocka hinner jag cirka 5000 steg på min lunchpromenad på 30 min. Tycker inte att jag går jättefort?
Då borde min mobil stämma som säger 10 000steg på 1 timme. Verkar att några här tycker det är omöjligt att jag gick 20 000 steg på 2 timmar
 
Det låter inte rimligt. Om man räknar på en steglängd på ca 70 cm skulle 20000 steg på två timmar motsvara 1,4 mil och 7 km/h. Det är inte omöjligt men det är ett sjujäkla promenadtempo..
Gick som sagt en pw. Kollade telefonen nu och gick som mest 6,6km/timme
 
Jag är nybörjare när det gäller träning men är en pw på 2timmar dagligen inte bra? Trodde alltid det var bra att promenera och röra på sig. Jag som är en soffpotatis i vanlig fall. När jag jobbar igen tänkte jag att jag borde ha gått 10 000steg vid arbetsdagens slut. Sen en pw med hunden på en timme och få ihop 10 000steg till
Det beror nog mycket på vad som räknas som pw, och som sagt var vilket underlag man har, vilka skor man har, hur van kroppen är vid belastning osv. Du får såklart jättegärna testa hur det går för dig med dina stegmål när du jobbar, och du får såklart gärna uppdatera här, men var medveten om att det som är rimligt för dig kanske inte alls är någon universell sanning om vad som är rimligt för alla.

Kan tex nämna att jag tidigare gav mig på att jogga regelbundet, när jag inte hade ett aktivt jobb på samma sätt som nu. Jag tog på mig de bästa skor jag hade och gav mig ut på 2km långa rundor några gånger i veckan. Vips fick jag ont i benen (alltså själva skelettet, inte träningsvärk) av överansträngning. För att det skulle vara hållbart för mig fick jag börja med ca 100 meter i lugnt joggingtempo varannan dag i kanske en dryg vecka, sedan 200 meter, sedan kunde jag öka till 500 meter och sakta men säkert bygga upp kroppen. Då var jag ändå van vid att gå mycket och vara allmänt aktiv. Att tex en "soffpotatis" skulle må bra i längden av att plötsligt börja med 2 timmar pw dagligen tvivlar jag starkt på.
 
Inte omöjligt. Men att ha det som mål att varje dag efter en lång arbetsdag kunna hålla det tempot, det låter orimligt.
Men jag räknar med stegen jag tar på jobbet också (vet dock inte hur många steg jag tar där än) sen tänkte jag resten med hundpromenaderna. Min gissning är minst 10 000 på jobbet
 

Liknande trådar

A
Träning har en häst på prov och ska snart bli hans fodervärd. Har haft han nu i ca 3 månader. I början när han kom hit red vi bara i paddocken...
2
Svar
31
· Visningar
2 148
Senast: Elisha
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Gryta och matberedare
  • Det sjukaste har hänt
  • Barn och djur

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp