20 000 steg om dagen utmaning

Man kan kolla på lite reklam också och få 11 bonuspoäng per dag utöver stegen. Och om man värvar folk får man bonus. Men det är några år man får traska om man vill ha just det presentkortet..
Bara 3poäng utan att behöva gå. Annars gäller 2bonuspoäng när man gått 5/10/15 och 20 000steg.

16månader fick jag det till om man går 20 000steg om dagen. Då ett presentkort på 3000kronor
 
Själv gör jag tvärt om, kämpar för att få så få steg som möjligt per dag. En vanlig dag ligger jag på minst 18 000 steg enligt min mobil (som jag bär runt på för det mesta). Hade gärna legat runt ca 10 000 med tanke på att jag tränar annat också :p
Kan man få för mycket vardagsmotion? Promenader är väl bara bra för kroppen eller?
 
Bara 3poäng utan att behöva gå. Annars gäller 2bonuspoäng när man gått 5/10/15 och 20 000steg.

16månader fick jag det till om man går 20 000steg om dagen. Då ett presentkort på 3000kronor

Ja, men är det realistiskt för en vanlig Svensson med stillasittande jobb?
 
Jag gick 10.000 steg om dagen i 3 månader. Slutade med överansträngt knä och höft, ont i ljumsken och vaden. Trots bra skor.

Så jo, det kan vara för mycket. Jag älskar att promenera, men försöker att inte gå varje dag. Igår gick jag 1,6 mil, idag ingenting.
 
20 000 steg är mycket, jag har hund och ett jobb där jag aldrig sitter ner och jag kommer upp i 15 000 - 18 000 steg på en jobbdag. Jag är ganska sliten i fötter och ben då. Precis som @Red_Chili är jag mer nöjd när jag har färre steg. (10 000 är mitt dagliga mål, men blir det färre ser jag det som en välbehövlig vilodag.) Men där är man ju olika.

Jag har haft appen, och jag kämpade ett tag med mina poäng, men när jag skulle lösa in presentkort så var det å ena sidan köptvångssumma på den sida jag valde för mer än presentkortet var, å andra sidan var jag tvungen att vänta på en kod som skulle komma via mejlen, och på ett tredje försök så funkade det helt enkelt bara inte. Så den appen avinstallerade jag.
 
Nog kan "för mycket" vardagsmotion vara nedbrytande för kroppen?
Nu svarade jag nog fel (tillägg)

Grejen som gör att man blir starkare av motion är ju att den bryter ned t.ex. muskler som läker och blir starkare. Det innebär också att motion måste kombineras med vila.

För de flesta av oss är det inget problem, men om du är väldigt tung eller har ett jobb där du rör dig mycket så kräver även promenader eftertanke. @Red_Chili har ett aktivt jobb, två aktiva hundar och andra fritidsintressen som involverar fysisk ansträngning.
 
Ja, men är det realistiskt för en vanlig Svensson med stillasittande jobb?
Realistiskt och realistiskt nu är det ju en utmaning. 20 000steg motsvarar en promenad på 2 timmar. Men visst blir det svårare med ett stillasittande jobb. Vissa hinner ”träna” 2 timmar dagligen andra inte. Men just i mitt fall som är ute med hunden flera gånger om dagen plus att jag går en del på jobbet skulle det inte vara omöjligt. Jag vill komma i form och vill lägga min lediga tid på att promenera helt enkelt
 
Kan man få för mycket vardagsmotion? Promenader är väl bara bra för kroppen eller?
Med tanke på att jag fått inflammerad sena i foten, problem med ena knät och är så trött att jag de värsta dagarna knappt orkar eller hinner laga mat, så jodå, nog kan det bli för mycket. Om allt hade handlat om skogspromenader i skor som var perfekt anpassade för såväl fot som underlag, då hade det nog varit lugnt. Tyvärr(!) kan jag inte tjäna pengar på att gå runt i skogen hela dagarna så vitt jag vet.
 
Har lite svårt att se att 18 000steg om dagen skulle vara för mycket
Min kiropraktor tycker att jag ska vara försiktig med att gå/springa för mycket då det sliter på kroppen. Jag tycker att 10-15k steg är lämpligt, går jag mer får jag ibland ont i ben/knän.

Det är dock min kropp, jag kan inte svara för hur andra har det. Men jag tror att 20k steg per dag är att sikta onödigt högt, om man inte lägger in vilodagar.
 
Realistiskt och realistiskt nu är det ju en utmaning. 20 000steg motsvarar en promenad på 2 timmar. Men visst blir det svårare med ett stillasittande jobb. Vissa hinner ”träna” 2 timmar dagligen andra inte. Men just i mitt fall som är ute med hunden flera gånger om dagen plus att jag går en del på jobbet skulle det inte vara omöjligt. Jag vill komma i form och vill lägga min lediga tid på att promenera helt enkelt
Jag går inte 20 000 steg på två timmar. Inte en chans.
 
Kan man få för mycket vardagsmotion? Promenader är väl bara bra för kroppen eller?
Det finns ingen hälsovinst i att just gå 20000 steg utan hälsovinsterna man kan få är upp till ca 7500 steg per dag. Vardagsmotion är bra, jag som ligger på mellan 15-25000 steg om dagen pga mitt jobb kan säga att det sliter en del på kroppen och det är bättre att variera sin träning om man vill uppnå bättre hälsa om man når 7500 steg. Och som med all träning så måste man bygga upp kroppen långsamt, vänja den vid belastningen och varva med vila.
 
20 000 steg är mycket, jag har hund och ett jobb där jag aldrig sitter ner och jag kommer upp i 15 000 - 18 000 steg på en jobbdag. Jag är ganska sliten i fötter och ben då. Precis som @Red_Chili är jag mer nöjd när jag har färre steg. (10 000 är mitt dagliga mål, men blir det färre ser jag det som en välbehövlig vilodag.) Men där är man ju olika.

Jag har haft appen, och jag kämpade ett tag med mina poäng, men när jag skulle lösa in presentkort så var det å ena sidan köptvångssumma på den sida jag valde för mer än presentkortet var, å andra sidan var jag tvungen att vänta på en kod som skulle komma via mejlen, och på ett tredje försök så funkade det helt enkelt bara inte. Så den appen avinstallerade jag.
Sitter aldrig heller ner på jobbet och är också trött och sliten i fötter och ben när jag kommer hem. Har ingen aning hur många steg jag tar en jobbdag men jag kanske ändrar 20 000 steg till mina lediga dagar. Är bara på min andra dag nu och julledig tyckte bara det skulle vara en rolig utmaning men kanske inte alls är genomförbar men oavsett vad har jag en stor hund som kräver rätt långa promenader
 

Liknande trådar

A
Träning har en häst på prov och ska snart bli hans fodervärd. Har haft han nu i ca 3 månader. I början när han kom hit red vi bara i paddocken...
2
Svar
31
· Visningar
2 161
Senast: Elisha
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Ridskoleryttare
  • Vi som letar häst II

Omröstningar

Tillbaka
Upp