200.000 for en ponny.

Haffe

Trådstartare
Nå er det slik at jeg endelig skal kjøpe meg en superponny :banana: Yohoo!! Har vært å sett på en nå. Hun er nettopp kommet fra Australia og er grå og den mest lettridde hesten du kan tenke deg!1.45 høy. I Australia har hun vunnet brotimot alle klasser hun har stil i. HUn har nettopp blitt syv år og har kanon stam. Hun har bare blitt hoppet i to sesonger og da i 1.20+ klasser. Hun er en speed hest, da hun kan vende på en femøring og har en osannolig reaksjonsemne. Av alle de gangene jeg har ridd henne, har hun ikke revet eller stoppet en gang!! (Hoppet 1m. - 1.30 baner)Hun kom også på 4 plass i national championship i Australia. Hun er lett å ha med på alle måter, og å ri henne er en drøm. Bombesikker på transport, ved veien og på stallen. Drømmehest :bump: :love: :love: Men; mamma og pappa synes det er mye penger. Derfor; er det det? Hva koster ponnyene i globen? Hun er gaaaarantert en slik en!!! HUn er sååååå bra :D Men hva sier dere? Er drømmehesten min for dyr??
 
varning:
köp dej INTE framgång.
200 000 e mycket pengar o som det låter så går hästen av sej själv? :o
inget som du kommer att ha nytta av när du ska börja rida stor häst.
snarare tvärtom.
jag hade INTE köpt hästen även om jag hade haft råd med den.

jag tycker att man ska få kämpa med sin häst och sin egen ridning inte få det serverat på en tallrik.
vad e det för någon sport i så fall?
jag köpte min ponny för 15 000 och hon har aldrig stannat hon heller.
hon har hoppat en liten bana på 135cm o e själv 138 cm hög.
dock ej med mej på ryggen :smirk:
 
tycker att om du verkligen vi ha den å betala 200.000 så gör det du vill ju tävla å den här hästen kommer du ha jätteskoj med
tycker att man kan va en lika bra ryttare även om man sitter på en dyr häst alla hästar som kostar gör inte allt så...
 
Hei igjen,
jeg skjønner poenget ditt, men nå har jeg heller aldri sagt at jeg aldri har eid en mindre enkel ponny... Jo da, jeg har slitt med ponnyer som har rusat, bockat, stegrat seg bla, bla, listan er lång. Men når man har muligheten til det så hvorfor ikke kjøpe seg en hest der mulighetene for at det man tidligere har strevet med opptil et år for å få bort ikke skjer igjen så; hvorfor ikke? Hvis jeg er en dårlig rytter vil vel heller ikke denne hesten holde sin nåværende kvalitet alt for lenge? Den vil garantert plokke på seg uvaner. Vet flere som har bra hester sliter med samme problem; "De har bare en god hest, kan ikke ri". Tror mye av dette utsagnet beror mye på sjalusi, da en lettridd hest ikke nødvendigvis har vært det fra begynnelsen av. Er det virkelig en mye større indikator på at rytteren er god at hesten holder på å stoppe forran hvert hinder, bokker mellom hinderene og man må dra, sparke og skrike forran hvert hinder? Hvis et slikt equipage kommer feilfritt i mål vil folk rundt si: "Bra rytter" Men hvis en "hoppmaskin" hopper uten tydelige signaler (for publikum) vil folk rundt si: "Lett hest" Kan det ikke bare bero på at man trener mer på hjemmeplan og at man faktisk har gjort et bedre arbeide fra begynnelsen av enn denne andr equpagen? Jeg tror nemlig det, at vhis du er en dårlig rytter, så vil du aldri beholde denne "hoppmaskinen" i samme kondisjon som når du kjøpte den" :confused:
 
Hade jag haft pengarna hade jag självklart köpt den :D Det är ju super att lära sig på man kan alltid köpa en unghäst att utbilda vid sidan av ju :bump:
 
Ganska mycket pengar, men vill man komma nånstans så får man våga satsa!
 
Har man gott om pengar så varför inte? Behöver man låna stora summor så är det inte riktigt vettigt anser jag. Man KAN hitta bra ponnyer för mindre pengar än så. Antar att det dessutom handlar om 200.000NKR och inte SEK.

Men; FÖRHASTA DIG INTE NU! Åk runt och provrid FLER hästar innan du köper denna som jag tror ligger i överkant av vad SM ponnyerna kostar. (Efter att ha varit in på Bukefalos radanonnser och sett hästar utanonnserade som SM vinnare& topptävlingsponny mellan 75-250.000kr)

Är det inte roligare att utbilda själv än att köpa en som någon annan ridit till? En liten tanke bara.

Kan tänka mig att pressen från den som köpt hästen blir väldigt hård. Även om man har bra föräldrar, så blir det säkert en del prestationsångst när man förväntas lyckas så bra då man troligen har den dyraste hästen. Kommer du att våga rida ut i skogen på den hästen, ha den med andra, ha den i hagen för all del?

En kompis till mig köpte en Islandshäst för 20.000 (som ansågs knäpp) som hon senare tog SM brons med när hon fått ordning på den..

För 2x halva summan kan du köpa två fina tävlingshästar.. Eller tre-fyra.. 200.000kr! Det är en svindlande summa för en häst, kostar som en bil! Eller en liten hästgård i någon svensk avkrok.

Man blir naturligtvis jättesugen när man får rida hästar som är så fantastiska, men det FINNS billigare hästar som kommer upp i höga klasser också. Dyrast är inte = bäst alla ggr.

Det finns en privatryttare (som inte tävlar) som äger en Islandshäst här i sverige som kostade ca 800.000kr i inköp enligt ryktet! :eek: Har man pengar så är det väl inte fel att satsa på en häst man verkligen tycker om, skönt att kunna strunta i prislappen.

Själv är jag glad om jag lyckas skramla ihop till en på 45.000-55.000kr så småningom :smirk:.
 
Jag tycker att du ska vänta och provrida fler hästar. 200 000:- är för mycket för en ponny oavsett hur bra den än är. Jag slår vad om hur mycket som helst att du kan hitta en ponny som är minst lika bra för betydligt mycket mindre pengar. Lägg de pengarna på skötseln och utrustningen istället, jag tror inte att du kommer att ångra dig! Men är det så att den här ponnyn känns heeelt rätt så borde du nog försöka satsa på henne, men då ska du vara riktigt säker på din sak och försök att pruta lite. :) Är det många spekulanter på henne? Jag kan inte tänka mig att det finns många som är beredda att betala så mycket som 200 000:- för en ponny, så försök att pruta du.
Lycka till med hästköpet! Det ordnar sig nog ska du se! :banana:
 
Jag tycker att hästen är alldeles för hårt tagen. Du skriver att den är hoppad i två säsonger i 120+ klasser och är nu sju år. Den skulle inte jag våga köpa jag tycker det låter som en häst som är klart forcerad och risken är skitstor att den går sönder. Men så är jag typen som INTE bli imponerad av unga hästar som gjort en j-la massa, det blir så med talanger, de kommer till nån som ser talangen, men glömmer att hästen måste byggas långsamt för att hålla.
 
Har man råd så visst, köp den om den passar dig och dina behov! 200 000 är mkt pengar men det beror på vad man jämför med. Folk köper bilar, motorcyklar, husvagnar osv. stora summor också. Det handlar om vart man vill satsa pengarna.
Sen så skulle jag vilja tillägga att många bra och välutbildade hästar INTE är nån barnlek att rida. Visst finns det okomplicerade tävlingshästar, men på de flesta så kan man inte "åka sig fram till framgång"! :smirk:
En häst med mkt gång, motor och som är känslig (som en bra tävlingshäst bör vara) är oftast inte busenkla att rida.

Nirak
 
Det beror på hur mycket du vill satsa. Tycker att det är jättebra att köpa en häst som kan mer än ryttaren. Allt för många gånger köper folk orutinerade häster för att "utbilde" utan att de är tillräkligt rutinerade själva.
Jag skulle provridet fler och känner du att den ändå känns rätt så köp den!
 
Det låter inte alls farligt!! En tjej här i Sverige har nyss fått en D-Ponny som kostade över 1 ½ miljon !!!
Men du frågar på fel forum =)
Det var väl en B-Ponnie som var till salu för 250 000 KR Förut???
 
Ja det är en import.. Dom dyra ponnyerna i Sverige exporteras härifrån.. O Dom dyra Importeras hit verkar det som =)
Fast hopp ponnyerna går ju på en massa.. Har dom bara vunnit MSV B Så kan man säkert få 200.000 För den.. Det fick min kompis!!!
 
det beror nog mycket på vad man har för ekonomi, att köpa en häst som är välutbildad, en läromästare är väl aldrig fel men jag kan säga så mycket som att jag hade nog inte givit 200 000 tusen för någon häst men det är jag det :)
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jeg vet ikke hva som er galt med meg, og jeg trenger å skrive av meg.... kanskje er det noen andre der ute som har hatt lignende...
Svar
18
· Visningar
990
Senast: Lobelia
·
Hästvård Jeg har en halvfoder hest som jeg har ansvar for (eier har fått baby). På torsdag oppdaget jeg en hevelse/kul under magen. Den gjorde...
Svar
5
· Visningar
803
Senast: Cattis_E
·
Hästvård Hei, Jeg står på en liten stall med plass til 6 hester og nå skal det komme en hest fra Spania. Den kommer ikke til å bli satt i noen...
Svar
7
· Visningar
1 308
Senast: warg
·
Hästmänniskan Jeg er medrytter 2 dager i uken på en ponni hvor hesteier ikke er mye til stede. Jeg vet ikke hvor mange andre medryttere han har men...
Svar
1
· Visningar
1 132
Senast: mandalaki
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp