2011 års små Isis fölisar

Även fine Mambo är nu exteriörbedömd:
Exteriör: 8,01

Huvud: 7,5

Hals-Manke-Bog: 8,5
1) Välrest 4) Högt ansatt hals 9) Slank övergång, huvud-hals

Rygg och kors: 8,0
8) Bra rygglinje G) Spetsigt kors

Proportioner: 8,0
2) Lättbyggd 4) Högbent

Ben (kvalitet): 8,0

Benställning: 7,0
Kommentar på bakben: B) Intåad C) Trång
Kommentar på framben: C) Nágengir

Hovar: 8,0

Man och Svans: 8,0
Vad betyder kommentaren om frambenen?
 
wpid-dsc_5146_20140921153828769.jpg
Badbollen flyger solo för första gången! Tredje gången med ryttare...
 
Dags för en liten uppdatering om Meyja o Rá!
wpid-wp-1421005340701.jpeg


wpid-wp-1421005198074.jpeg



De gick ju på vila typ oktober nån gång, då syntes det på båda två att de inte var intresserade. Men efter en månad så jagade Rá grimmor och hängde vid grinden o gnäggade på oss. Så hon fick starta upp igen. Hon går som tåget, men hennes introverta egenskaper gör att honstannar iibland. Det vet jag inte riktigt hur jag skall hantera?

Meyja startade igen för ca 2-3v sedan. Ett pass i paddocken, sen red vi ut! Hon går om möjligt ännu bättre än Rá. Dom är himla trevliga båda två, otroligt enkla och trygga!

Vi har ju även fått en inackordering som är född 2011 så vi har tre supersugna tonåringar som bara vill vill vill! Man blir verkligen pepp av dom små skitungarna!!!
 
@kvandi Vad kul med unghästarna skriver jag här med!

Menar du att hon stannar på banan eller blir rädd, eller mer seg?
Hedinn ska få skor för första gången på onsdag och jag satt på honom för första gången efter vintervilan här igår. Han känns lite allmänt loj fortfarande. Han lyder men det är lite seg-kola o energifattigt. Ska försöka rida ut ganska omgående o "fräsa på" med sällskap för att se om det kan hjälpa.
Han kom ju hem i oktober och var galet enkel att sitta in. Han går fram (hyfsat), stannar för säte och svänger dit man vill har hela tiden varit väldigt lätt. :)

Har ett till 2011-projekt som kom hem i nov från Island. Hon är rätt skygg och spänd till psyket så där går vi fram i microsteg men har haft träns på och longerat några gånger. Kommer dock troligen bli riktigt bra!
 
@kvandi Vad kul med unghästarna skriver jag här med!

Menar du att hon stannar på banan eller blir rädd, eller mer seg?


Hon stannar bara, är absolut inte rädd. Hon har alltid varit sådan, hon är introvert (Parellis left brain introvert) och hon hanterar saker genom att stanna. Första gången med sadel på stannade hon i varje steg o man såg hur hela hon tänkte så det knakade. Hon stannade förr när hon skulle ut i hagen efter skolan, vägrade gå ut i hagen -hon ville mer! Så nu när hon rids stannar hon om vi väljer en specifik ridväg, vill inte gå den vägen. Hon verkar oxå stanna när hon blir trött. De senaste ridturerna har vi ridit lite kortare och då har hon inte stannat. Hon tycker det är roligast om bästisarna hänger med än om nån vuxen är med. Hon har rätt mkt egen vilja! Funkar inte att bli arg, då låser hon sig ännu mer. Nu funderar jag på att testa vänta ut henne. Om hon nu är trött t.ex. Bara berömma framåt o ignorera när hon står still, hon vill ju ha kul o se världen så tror det kan funka. Men jag kanske gör bort mig oxå o hon ser stanna som beröm...

Har aldrig haft en så speciell häst innan, så det är lite utmaning!
 
Hon stannar bara, är absolut inte rädd. Hon har alltid varit sådan, hon är introvert (Parellis left brain introvert) och hon hanterar saker genom att stanna. Första gången med sadel på stannade hon i varje steg o man såg hur hela hon tänkte så det knakade. Hon stannade förr när hon skulle ut i hagen efter skolan, vägrade gå ut i hagen -hon ville mer! Så nu när hon rids stannar hon om vi väljer en specifik ridväg, vill inte gå den vägen. Hon verkar oxå stanna när hon blir trött. De senaste ridturerna har vi ridit lite kortare och då har hon inte stannat. Hon tycker det är roligast om bästisarna hänger med än om nån vuxen är med. Hon har rätt mkt egen vilja! Funkar inte att bli arg, då låser hon sig ännu mer. Nu funderar jag på att testa vänta ut henne. Om hon nu är trött t.ex. Bara berömma framåt o ignorera när hon står still, hon vill ju ha kul o se världen så tror det kan funka. Men jag kanske gör bort mig oxå o hon ser stanna som beröm...

Har aldrig haft en så speciell häst innan, så det är lite utmaning!
Jag hade vänt henne så fort hon stannat så att själva "frysningen" inte blir ett beröm. Även om hon inte tar sig framåt så är ändå rörelsen igång i kroppen. Alltså svänga lite grann, svänga tillbaka o.s.v. tills hon går framåt igen. Blir du passiv när hon stannar så är det faktiskt ett väldigt stort beröm. Red en sådan unghäst ibland, fast denna var väldigt lat också, gick inte att longera under inridningen så det var bara att hoppa upp och rida ut. Tog ett bra tag att få honom att tänka framåt men helt plötsligt släppte det och han blev lagom villig, med massor av gång ;)
 
@kvandi jag tror också att "göra ingenting och stå still" är ett stort beröm. Som @Michis skriver, försök sysselsätta henne med nåt annat. Och såklart i kombination med massa beröm när hon går fram! Och verkligen belöna direkt när hon börjar TÄNKA på att röra sig framåt. (Mycket "åka med" när hon gör det hon ska) Och så skulle jag rida mycket med det sällskap hon gillar så du får lite hjälp av det =)

@Michis skönt att höra att ditt lata projekt ändrade sig. Atli var inte heller orolig men jag nojjar ju ändå. Min plan för våren är mycket uteritter, korta intensiva pass och fokus på framåt! =)
 
@kvandi Så kunde Rigel också göra. Gjorde det obekvämt för honom att stå still när det inte var på min begäran.
Nu efter vilan har han blivit en helt annan häst, antar att han mognat en del också :-) Så det släpper säkert med tiden.
 

Liknande trådar

Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
11 884
Hundavel & Ras Min kompis hund gick bort i vintras och hon funderar lite på en ny hund nästa år. Tidigare hund var en Basenji och det var helt rätt...
2
Svar
23
· Visningar
2 255
Hästmänniskan Vad ska man tänka på? Nej, jag ska inte köpa något föl nu, jag bara funderar på vad min nästa häst kan tänkas bli. Det kan dröja ett...
2
Svar
35
· Visningar
4 844
Senast: Ninnurur
·
Relationer Kanske någon kan komma med smarta infallsvinklar. Jag har en historia av misshandel (fysiskt och psykiskt) samt sexuella övergrepp i...
14 15 16
Svar
300
· Visningar
19 975
Senast: Amaranthe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Hingstval 2024
  • Dressyrsnack 16
  • Födda 2022

Omröstningar

Tillbaka
Upp