21 polohästar dog oförklarligt

(Ridsport)
Veterinärer i Florida, USA, undersöker vad som kan vara anledning till att 21 polohästar från ett Venezuelabaserat hästpololag föll ihop och dog vid och efter avlastningen inför en hästpolomatch i Florida på söndagen.

Läs mer...
 
Sv: 21 polohästar dog oförklarligt

:eek: vad i hela fridens namn?! Stackars hästarna :cry: Hoppas de hittar orsaken. Att de vågade flytta de hästarna som klarade sig lite längre till "andra platser" när flera tydligen trillade ihop vid avlastningen.
 
Sv: 21 polohästar dog oförklarligt

Men gud. Gift? Stackars hästar, 21 liv bortkastade för att någon ville se laget misslyckas genom att förgifta hästarna...? Usch. :(
 
Sv: 21 polohästar dog oförklarligt

men gud vad sorgligt =( hur fan kan 21 hästar dö samtidigt? förmodligen gift som ni nämt ovan =( R.I.P hästarna
 
Sv: 21 polohästar dog oförklarligt

Man förvånas inte längre! Människor är sjuka varelser!
 
Sv: 21 polohästar dog oförklarligt

Läckage av avgaser eller annan gas (air condition, gasol, e.dy) in i skåpet där hästarna stod? Det borde man se på bilen iofs.
 
Sv: 21 polohästar dog oförklarligt

Tydligen så har man gett hästarna "vitamincoctails" innan resan. Där ligger förmodligen förklaringen... En Argentinsk veterinär ser ut att vara ansvarig. Detta enligt en amerikansk sida.
 
Sv: 21 polohästar dog oförklarligt

Det ar nu uppe i 30 hastar.
Enligt mina kallor (en amator spelare som ocksa ar proffs trav tranare och en vetarinar som bada var pa plats) borjade det med att hastarna stelnade till over bakdelen, skotarna gjorde sitt basta for att fa hastarna att rora pa sig och sedan foll de bara ihop. Pulsen blev svagare och tillslut lag vetarna pa hastarna och gjorde hjartmassage i ett sista forsok att halla liv i dem.
Andra platser refererar till stallet dar hastarna bodde. Dvs om det varit ett virus skulle det redan funnits i stallet. Tydligen var det tranarens guldhastar som dog. Han har 70 hastar i traning och dessa var hans absolut basta.
Vitaminerna skall tydligen vara B-vitamin med Selenium fran Frankrike men vem vet vad mer som fanns i shotarna...

Vi ber iallafall till gudarna att det var nagon slags forgiftning (vilket ar troligast). Om det ar ett virus kommer de med all sakerhet satta hela staten io karantan (igen) och jag vill inte stanna har hela sommaren. Vi och ca 1000 andra trav hastar ar planerade att aka norrut inom de narmaste veckorna och det blir verkligen inte kul om de satter oss alla i karantan.
 
Sv: 21 polohästar dog oförklarligt

Eftersom det skedde kort efter avlastning så tycker även jag att det låter som om de blivit gasförgiftade i transporten. Stackars hästar... :(
 
Sv: 21 polohästar dog oförklarligt

Men gud vad hemskt!
Stackars hästar..

Man får hoppas att det inte är ett virus, det vill man inte ska komma till sverige isf..
Men nu verkar det inte vara det, men man kan aldrig vara på den säkra sidan..
 
Sv: 21 polohästar dog oförklarligt

Usch :( När jag läste detta igår höll jag på att dö :( Så hemskt..
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter Världcupens andra finalomgång bjöd på fin ridning av svenskarna men slutade med amerikanskt i topp och två unga britter på pallen. Jens...
Svar
0
· Visningar
272
Senast: Gunnar
·
Hästvård Min 12-årige Irish Cob valack fick kolik söndag kväll. Igen. Han fick kolik tre gånger förra hösten (stod uppstallad i Frankrike) -...
Svar
5
· Visningar
2 717
Senast: Egonson_
·
  • Artikel
Hästnyheter Sweden international horse show på Friends arena slutade med en tragedi. Efter ett avslutat ärevarv föll fyrspannshästen Luma de Lux...
Svar
0
· Visningar
927
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter En häst föll ihop och dog under Sweden international horse show på Friends arena. Nu får tävlingarna skarpt kritik från organisationen...
6 7 8
Svar
144
· Visningar
10 218
Senast: avslutat medlemskap
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp