"24 timmar i box är misshandel"

Sv: "24 timmar i box är misshandel"

Jag tror att alla har sina gamla pensionerade tävlingshästar i hage, inte bara Anky, vad är det för exempel?
 
Sv: "24 timmar i box är misshandel"

jag håller med henne, 24timmar i en box ÄR misshandel... åtminstone om nån frågar mig.
 
Sv: "24 timmar i box är misshandel"

Herregud..Är det bara pensionerade hästar som behöver gå i hage varje dag!!:eek: Fy för människor som behandlar djur som tävlingsmaskiner..
Vad gulligt av dom att ta ut dom ur boxen fyra gånger per dag..verkligen..
När ska DOM få vara flockdjur kan man undra??
Helt otroligt att man får ut det bästa av ett djur prestationsmässigt när dom blir behandlade så..urk..
 
Sv: "24 timmar i box är misshandel"

Herregud..Är det bara pensionerade hästar som behöver gå i hage varje dag!!:eek: Fy för människor som behandlar djur som tävlingsmaskiner..
Vad gulligt av dom att ta ut dom ur boxen fyra gånger per dag..verkligen..
När ska DOM få vara flockdjur kan man undra??
Helt otroligt att man får ut det bästa av ett djur prestationsmässigt när dom blir behandlade så..urk..

om du hade haft en häst som var värd flera miljoner hade du vågat släppa ut den i en hage med andra hästar då?
 
Sv: "24 timmar i box är misshandel"

Herregud..Är det bara pensionerade hästar som behöver gå i hage varje dag!!:eek: Fy för människor som behandlar djur som tävlingsmaskiner..
Vad gulligt av dom att ta ut dom ur boxen fyra gånger per dag..verkligen..
När ska DOM få vara flockdjur kan man undra??
Helt otroligt att man får ut det bästa av ett djur prestationsmässigt när dom blir behandlade så..urk..


Hur många hästar på elitnivå tror du dom vågar släppa i hage med andra hästar att busa runt? Tyvärr är hagskador dom allra vanligaste bland hästar.

och många många många tävlingsryttare långt under eliten har dem inte heller i hage. Sen rids dressyrhästarna på graman istället i ridhusen:cool:
 
Sv: "24 timmar i box är misshandel"

Självklart..LÅT DJUREN VARA DJUR!! jag skulle må så jäkla dåligt av att ha en häst på det viset. Aldrig få röra sig fritt i alla sina gångarter..aldrig få busa med kompisar..Det är inget liv!! Mina går ute minst 12 oftast 14 timmar per dygn, vissa går på lösdrift året runt. Stora hagar och ingen går ensam-Någonsin! Jag har inte heller kaniner i bur.
Ska vi nu ha dom i fångenskap så kan vi åtminstone göra det bästa vi kan för att göra deras liv så likt det ursprungliga som möjligt.Hästar har klaustrofobi och utan en kompis att ty sig till känner dom sig inte säkra och kan inte slappna av helt och hållet.Varje häst i en flock har olika egenskaper-saker som dom är bra på..Vissa försvarar flocken,andra är spejare..det är omöjligt för en ensam häst att klara sig själv i naturen,Därför är det grymt att låta dom leva ett liv i ensamhet.
Från och med 1 augusti i år kommer en ny lag som säger att hästar ska ha sällskap ´samt att dom ska kunna röra sig fritt i alla sina tre gångarter varje dag:bow:
Vad är hagskador mot förslitningsskador pga för lite rörelse? Hästar är gjorda för att vara i ständig rörelse
 
Sv: "24 timmar i box är misshandel"

om du hade haft en häst som var värd flera miljoner hade du vågat släppa ut den i en hage med andra hästar då?

Om du hade varit en elitidrottsman på toppnivå, hade du då stängt in dig i din villa och helt gett upp ditt sociala liv? Bara för att du inte ska råka skada dig och förlora pengar?

Hästarna har dessutom inte bett att få vara högpresterande atleter. Än mindre har de bett om att få offra ett drägligt liv mot en karriär på tävlingsbanorna.
 
Sv: "24 timmar i box är misshandel"

Tack för det inlägget! :bow:

Skaderisk är något man ska ta med i beräkningen och acceptera att den finns, även om man på förnuftiga sätt reducerar den.

LIA
 
Sv: "24 timmar i box är misshandel"

Helt otroligt att man får ut det bästa av ett djur prestationsmässigt när dom blir behandlade så..urk..
Frågan är, får man det?? Tänk om djuret skulle prestera ännu bättre om det hade ett bättre liv?

F ö stavas urrrk med 3 r! ;)

LIA
 
Senast ändrad:
Sv: "24 timmar i box är misshandel"

om du hade haft en häst som var värd flera miljoner hade du vågat släppa ut den i en hage med andra hästar då?

Ser man till att underlaget i hagen är bra och de åtminstonde kan få en hagkompis så nog skaderisken lika med noll.
 
Sv: "24 timmar i box är misshandel"

om du hade haft en häst som var värd flera miljoner hade du vågat släppa ut den i en hage med andra hästar då?
Pja, jag vet inget om värdet på hästarna (mer än att de inte lär vara gratis), men en liten bit härifrån går fälttävlanshästar som tävlar på högsta internationella nivå och de går ute i hagen med andra hästar hela dagarna, precis som mina bonnhästar gör. Ingen skillnad.
Är de vana vid att vara ute tillsammans hela dagarna och man har lämplig flocksammansättning så är inte skaderisken särskilt stor.
 
Sv: "24 timmar i box är misshandel"

En liten fundering, fick inte Milton gå i hagen trots att han var så pass känd?
 
Sv: "24 timmar i box är misshandel"

tänkte precis skriva det att många travare på elitnivå går i hagar mes hästkompisar om dagarna
 
Sv: "24 timmar i box är misshandel"

Hästar kan skada sig i boxen oxå,det finns inga garantier på att hästen inte skadar sig.
Så det är väl självklart att hästar ska gå ute i hagar, elithästar som vanliga fritidshästar.
 
Sv: "24 timmar i box är misshandel"

KL

Hon har väl rätt många hingstar och det är kanske tveksamt om de får gå i hage med hagkompis ens som pensionärer...
 
Sv: "24 timmar i box är misshandel"

När man kör förbi stall där hästarna går ute ensamma i små, små hagar med rätt djupt underlag (lera eller grus), då förundrar man sig över att inte fler skadar sig där. För en häst med mycket energi som ska skoja och busa på den ytan - snacka om risk för skador i senor etc. Jämfört med mycket utevistelse i stora hagar - då sprallar och springer de där marken är bra, och har inte alls så mycket överskottsenergi. I stora hagar blir konflikterna hästar emellan inte alls så allvarliga, dessutom.
Samt, som någon sa - skulle en elitidrottare sitta still i soffan all tid hon/han inte tränade? Tror inte det. Stackars hästar som har så okunniga människor...
 
Sv: "24 timmar i box är misshandel"

Frågan är, får man det?? Tänk om djuret skulle prestera ännu bättre om det hade ett bättre liv?

F ö stavas urrrk med 3 r! ;)

LIA

Djurskydds lagen borde vara hårdare mot elit stallen..även på andra "tävlingsstall" långt under elit nivån förekommer detta..eller så får dom stå i frimärkshagar tre timmar om dagen..URRRK:D;)
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter Dutch Masters avbröts med svenskar på plats i ’s-Hertogenbosch förra året. Nu laddar den holländska stortävlingen om för tävlingar i...
Svar
0
· Visningar
208
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter På grund av de holländska myndigheternas ytterligare åtgärder - inklusive det nyinförda holländska förbudet mot folksamlingar med mer än...
Svar
0
· Visningar
204
Senast: Gunnar
·
L
  • Artikel
Dagbok Jag vet inte varför jag skriver dethär. Eller jo egentligen så tror jag att det är två andledningar. Och det ena är för OM det kan...
2
Svar
25
· Visningar
2 830
Senast: Trasten
·
L
  • Artikel
Dagbok Varning att dethär är om känsliga saker så kanske är jobbigt för endel att läsa om. Men jag vill bara berätta om det men jag vet inte...
2 3
Svar
46
· Visningar
6 012
Senast: Motacilla
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Bra blötmat
  • Oseriös avel 2023

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp