"24 timmar i box är misshandel"

Sv: "24 timmar i box är misshandel"

Travhästar värda sjusiffrigt går ju i hage, så svaret är ju uppenbarligen ja.

Att man sedan inte låter elithästar gå i flock och/eller ute från morgon till kväll, det är ju en annan sak.
 
Sv: "24 timmar i box är misshandel"

Så är det ju, skaderisken får man ju alltid ta med i beräkningen!
Dessutom så kan ju hästar skada sig på fler ställen än i hagen.

Jag vet en häst som rullade i boxen och lyckades få ut ena benet i en springa i boxdörren. Sägas ska att det fanns ingen springa i boxdörren, men lik förb så lyckades hästen skada sig så pass att den efter ett halvår måste avlivas, den blev inte frisk!
Det slog mig då att de hästar jag umgåtts med genom åren, sällan att de rullar regelbundet i boxen. Och rullar de så är det små rullar, de kämpar inte för att rulla runt till andra sidan osv. Sådant gör de i hagen...
 
Sv: "24 timmar i box är misshandel"

KL

Lyckliga hästar presterar bättre.

Här har ni några av de bästa travhästarna sverige har.

Going Kronos insprunget 6,6 miljoner

going_kronos_boll_medium.jpg


Commander Crowe insprunget 5,3 miljoner

pic957.jpg


Finns säkert många elithästar inom ridsporten i sverige som har de lika bra. Och vi ska glädja oss att vi inom många djurskyddsområden är långt före många andra länder.

Men självklart ska målsättningen vara att ALLA hästar ska kunna röra sig fritt i alla gångarter utan ryttare och kusk VARJE dag.
 
Sv: "24 timmar i box är misshandel"

Hästar kan skada sig i boxen oxå,det finns inga garantier på att hästen inte skadar sig.
Så det är väl självklart att hästar ska gå ute i hagar, elithästar som vanliga fritidshästar.

ja det vet jag väl ;) varför skriver du det till mig jag sa bara ett argument mot hon som itne vill släppa ut en dyr tävlingshäst i hagen? :confused:

Jag sa att jag tycker det är fel mot alla hästar både tävling och andra att inte få gå i hage, det är fel
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter Dutch Masters avbröts med svenskar på plats i ’s-Hertogenbosch förra året. Nu laddar den holländska stortävlingen om för tävlingar i...
Svar
0
· Visningar
208
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter På grund av de holländska myndigheternas ytterligare åtgärder - inklusive det nyinförda holländska förbudet mot folksamlingar med mer än...
Svar
0
· Visningar
204
Senast: Gunnar
·
L
  • Artikel
Dagbok Jag vet inte varför jag skriver dethär. Eller jo egentligen så tror jag att det är två andledningar. Och det ena är för OM det kan...
2
Svar
25
· Visningar
2 830
Senast: Trasten
·
L
  • Artikel
Dagbok Varning att dethär är om känsliga saker så kanske är jobbigt för endel att läsa om. Men jag vill bara berätta om det men jag vet inte...
2 3
Svar
46
· Visningar
6 012
Senast: Motacilla
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp