Bukefalos 28 år!

3,5 kg hö till 600 kg häst i med-svårt arbete

R

Ridi

Har tidigare bott i både Tyskland och Schweiz och alltid reagerat på hur lite hö dom ger hästarna men gärna öser på med kraft foder. Läste i en tidning häromdagen om hur havre har åter börjat bli ett allt populärare foder. En professor (tror jag det var) från ett universitet rekommenderade följande foderstat till en 600 kg stor tysk halvblodshäst som arbetar 1-2 timmar (dressyr) om dagen.

3,5 kg hö
1 kg halm
5,5 - 6,5 kg havre ????
plus vitaminer och mineraler

Är det bara jag som tycker att det är en väldigt konstig rekommendation?
 
Sv: 3,5 kg hö till 600 kg häst i med-svårt arbete

Knäppt är väl ett mer passande ord;) hästen ska ha 1,5 kg hö/100 kg häst...så professorn är nog snarare den galna professorn;)
hur många gånger får hästen äta kraft om dagen då? en 600 kg häst kan bara äta max 2,4 kg kraft per tillfälle, och tre mål med 2,4 kg låter extremt. Inte bara att det inte är bra men hästen kan ju tappa aptiten och sen finns det ju såklart massa andra grejer som kan bli rent av farligt. Jag hörde om en häst som nästan enbart fick kraftfoder, han va galopphäst. Tillslut så klarade sig inte microorganismerna eller en stor del av dem så när han gick från banan till nån annan flicka så kunde han knappt äta hö eller hösilage... inte så skoj foderstat han hade . Han fick äta andra hästars bajs för att få deras microarganismer. Ingen delikatess direkt;9 men nu seglar jag väl iväg lite hehe.. men det är ingen bra foderstat iaf, hästen behöver grovfodret.:)
 
Sv: 3,5 kg hö till 600 kg häst i med-svårt arbete

När jag läser en sådan foderstat funderar jag alltid på hur man kan klara att ge en häst såpass lite mat? Jag ger mina två filurer MYCKET mer, och ändå tycker jag nästan synd om dem eftersom maten alltid verkar ta slut så fort. Just nu får mina (d-ponny och shettis) ca 12,5 kg tillsammans/dygn och jag tycker att den hömängden försvinner fort som katten, ÄVEN om den faktiskt ligger ca 3 kg över minimimängden om man räknar 1,5 kg hö/100 kg kroppsvikt...
 
Sv: 3,5 kg hö till 600 kg häst i med-svårt arbete

Det är som att be om magsår, men det har ju tyskarna även haft problem med på sina hästar.
Köpte en häst en gång av en beridare som jobbat mkt i tyskland. Hos henne fick hästen (ca 500kg) ca 3kg hö och 5kg havre om dagen(som tur var stod de på halm), skrämmande tycker jag. Foderstaten ändrades ganska radikalt när den kom till mig.
 
Sv: 3,5 kg hö till 600 kg häst i med-svårt arbete

Nej, du är inte ensam om att tycka att det är konstigt.
Men det är tyvärr vanligt förekommande, och jag undrar hur länge dessa hästar orkar prestera?

Immer
 
Sv: 3,5 kg hö till 600 kg häst i med-svårt arbete

Har tidigare bott i både Tyskland och Schweiz och alltid reagerat på hur lite hö dom ger hästarna men gärna öser på med kraft foder. Läste i en tidning häromdagen om hur havre har åter börjat bli ett allt populärare foder. En professor (tror jag det var) från ett universitet rekommenderade följande foderstat till en 600 kg stor tysk halvblodshäst som arbetar 1-2 timmar (dressyr) om dagen.

3,5 kg hö
1 kg halm
5,5 - 6,5 kg havre ????
plus vitaminer och mineraler

Är det bara jag som tycker att det är en väldigt konstig rekommendation?

Eh. NEJ! Du är inte ensam... Om man har lite kunskap om hur hästen är skapt, borde man inse att en sådan foderstat faktiskt i princip innebär kvalificerat djurplågeri. yvärr är den här typen av foderstater inte alls ovanlig nere i Europa, och mycket riktigt har man långt mycket mer problem med kolik däe än vi har här...
 
Sv: 3,5 kg hö till 600 kg häst i med-svårt arbete

Är det inte så att de har mer ont om hö?
det är oxå mer praktiskt att forsla större mängder havre än dito hö till tävlingar.
Arbetsbesparande oxå.

Vet även att man även hade liknande foderstater här på tävlingshästar-förr.

De vill väl ha krut i hästarna o hästarna orkar inte att äta hur mkt som helst- prioriterar havren
 
Sv: 3,5 kg hö till 600 kg häst i med-svårt arbete

Rekommendationen kom från Professor Helmut Meyer, Institutet för Djurnäring vid Högskolan i Hannover. Man bara undrar hur vi i Sverige kan ha en sådan annorlunda syn på hur man utfodrar hästar än många andra länder i Europa. Man måste inte vara en professor för att förstå att det måste vara bättre och grunda en foderstat på så mycket grovfoder som möjligt. Det är ju det mest lika hur en vildhäst äter. Ganska intressant hur olika det kan vara.
 
Sv: 3,5 kg hö till 600 kg häst i med-svårt arbete

Men om jag inte är felunderättad så ger man även lucernbriketter i många tyska stall, vilket också får räknas som grovfoder. Hörde nämligen en liknande foderstat, och här förfasade sig folk över detta. Men vid närmare granskning så visade det sig att just denna pålle även fick sk hö/lucernbriketter, så egentlige hade den här hästen en ganska ok grov fodergiva även om man skulle kunna ha önskat lite till med mina mått mätt.
 
Sv: 3,5 kg hö till 600 kg häst i med-svårt arbete

I de stall jag varit i (helt vanliga stall med vanliga ryttare, ej dyra tävlingshästar) har jag aldrig sett hö/lucernbriketter, förutom dom jag köpte till mina egna hästar för att de skulle få en "normal" svensk foderstat. I det sista stallet jag var i fick de hö 2 ggr / dag och total mängd TS var ca 1,5 kg hösilage per gång. De får helt enkelt äta halm tills de är mätta. Det var absolut inte tillräckligt för de större hästarna för de hade en ryggrad med gropar i stället för muskler längs ryggraden. Inte tillräckligt med Protein. Professor Meyer nämde inget om att ge extra lucern i sin foderstats rekommendation.
 
Sv: 3,5 kg hö till 600 kg häst i med-svårt arbete

Där slog du tummen på spiken.;)
För luzernhack mm är nog knappast ett svenskt påfund.
 
Sv: 3,5 kg hö till 600 kg häst i med-svårt arbete

Man bara undrar hur vi i Sverige kan ha en sådan annorlunda syn på hur man utfodrar hästar än många andra länder i Europa.

Det beror på att vi i Sverige har en god tillgång på grovfoder.
Hö är dyrt och havre är billigt.
Jag kan köpa sädkross av grannen för 1.50 + moms.
Och hö för 2:-+ moms.
Många kan köpa hel havre för 1:-/kg.
För det så får man då 11MJ och 85g smrp vilket är mycket prisvärt.
Hö i Tyskland kan nog kosta uppåt 4:-/kg.
 
Sv: 3,5 kg hö till 600 kg häst i med-svårt arbete

Jag betalde över 5 kr/kg för höbriketter i Schweiz. Har man inte råd att utfodra hästarna såsom de ska utfodras då får man enligt min mening låta bli att ha häst vare sig man bor i Sverige, Tyskland eller Schweiz. Ene hästen i sista stallet var 1,87 i mankhöjd och han fick också så lite hö. Fanns ett par kallblod och ett par Araber och de klarade sig på den lilla mängden hö men en sån enorm häst måste ju få mer. Höftbenen stack ut och hade överhuvudtaget inget som liknade muskler på hals och rygg.
 
Sv: 3,5 kg hö till 600 kg häst i med-svårt arbete

Visst, det kan jag inte annat än att hålla med om.
Men så tycker tydligen inte de.
 
Sv: 3,5 kg hö till 600 kg häst i med-svårt arbete

Nere på kontinenten är hö en lyxvara kan man säga. De använder den lilla marken de har till att odla grödor och spannmål på i stället. Tyvärr.

Läste någonstans att tyskarna rekommenderar 0,5-0,6 kg ts/100 kg häst.

Men ofta så står hästarna på halm, så de får ju tugga iaf. Men det finns ju ingen näring i halm.
 
Senast ändrad:
Sv: 3,5 kg hö till 600 kg häst i med-svårt arbete

*kl*

Med en sådan foderstat så är det ju inte konstigt om hästarna får kolik.
Enligt mig är det vansinnigt....:mad:
 
Sv: 3,5 kg hö till 600 kg häst i med-svårt arbete

Där nere går alltid snacket om vilket stall har minst kolik anfall per år. De ger hästarna "Mash" 2 ggr i veckan för att de tror att det ska hjälpa dem. Satsa de pengarna på mer hö i stället. Kolik är vanligt och de verkar inte förvånade när det händer men kopplar inte ihop det med mängden kraftfoder vs hö.
 
Sv: 3,5 kg hö till 600 kg häst i med-svårt arbete

Det verkar vara väldigt lite grovfoder om det ska vara en komplett foderstat. Men som flera har skrivit så förekommer det ofta lusern och större mängder halm i foderstaterna på kontinenten och mindre hö jämfört med oss. I Spanien t.ex. har jag sett att de ofta fodrar med halm istället för hö. Där vi var senast fick hästarna halm 2ggr/dag och hö till kvällen. Tror dock att de ändå fick i sig tillräckligt med grovfoder eftersom halm är rätt fiberrikt.
 
Sv: 3,5 kg hö till 600 kg häst i med-svårt arbete

Där slog du tummen på spiken.;)
För luzernhack mm är nog knappast ett svenskt påfund.

Mycket av dessa lucerntyper har ett ursprung i tyskland, orsaken är just avsaknaden utav möjligheter att odla grovfoder. Vet ett stall som fodrade sina hästar med enbart höbriketter som det kallas där, och jag minns en uppfödare av islandshästar som använde detta på prov till sina hästar under tävling. Förpackningen var kompakt, lätt placera men innehöll ändå mycket grovfoder.
Vi var mycket nyfikna när hon kom med en hink grovfoder.:eek:
Fibermässigt hade innehållet i denna hink detsamma som 3-4 kg hö.
 
Sv: 3,5 kg hö till 600 kg häst i med-svårt arbete

Den minskade strukturen kan ev vara negativ. Den minskade tuggtiden är det absolut men där kommer ev ätbar halm in.
PL
 

Liknande trådar

Foder & Strö Har i år fått tag på två olika sorters hö. Skickade in själv analys till USA. Hade aldrig köpt det ett normalt år, men har inget val...
Svar
9
· Visningar
1 831
Senast: Bee
·
Foder & Strö Jag har ridit i nästan hela mitt liv. Har dock alltid ridit andras hästar vilket lett till att jag aldrig har behövt bekymmra mig för...
Svar
5
· Visningar
1 328
Foder & Strö Har börjat fundera på foderet jag ger min häst och lite så, så nu tänkte jag fråga er om vad ni tycker om hennes foderstat.. Hästen...
Svar
5
· Visningar
1 100
Senast: arabia
·
Foder & Strö "Grannen" ska ev beställa hem en pall av detta foder,och frågade om nån var intresserad av att köpa. Min pålle har varit jättesvår att...
Svar
17
· Visningar
2 922
Senast: fleur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp