3: a eller 4:a

turbofling

Trådstartare
Jag och sambon ska flytta hem till Sverige i början pa sommaren och vi har börjat titta lite pa lägenheter. Vi funderar pa om vi ska ha en 3: a eller 4: a.
Nu har vi en dotter (blir 1 ar i mars), och förhoppningsvis blir det ett till barn under den tiden vi kommer bo i lägenheten. Vi hoppas ha rad att köpa hus om ngr ar sa lägenheten är ingen plats vi kommer bo i för all framtid.

Vad har ni för erfarenheter, fungerar det bra att bo i en 3: a med 1-2 barn.
Har det fungerat bra för barnen att dela rum?

Sv: 3: a eller 4:a

Vi bor i en trea (hyfsat stor, 89 kvm tror jag) med tre barn och det går finfint än så länge! Men vi har inte så stora barn (äldsta är snart fem) och så samsover vi (för att vi vill det, inte för att vi är trångbodda ;)).

Så vi sover alla i samma rum, sen har vi ett kombinerat lek/barn/arbetsrum i det andra sovrummet. Visst längtar vi efter större ibland, men vi får plats bra här ett tag till (och i ärlighetens namn skulle vi få plats ännu bättre om vi rensade ut ordentligt bland våra grejer. Det är ju inte barnen som tar plats, det är sakerna :grin:)

Om ni ändå siktar på husköp om några år kan det väl vara smart att bo lite mindre ett tag och spara pengarna istället. Det är lite så vi tänker, vi trivs ju här så vi stannar så länge det bara går och försöker lägga undan pengar så att vi har råd med det boende vi vill ha sen när barnen är större (och kanske ännu fler, vem vet :p)

Då skulle jag sikta på en 3:a ( men vänta nu, det är ju precis så vi kommer göra :D).

Vi har skaffat oss en radhuslgh ( 3:a ) på 85 km2 ( bor i en 2:a nu ), tanken är den att inom 3-4 år så ska vi bygga hus istället och då kan vi spara undan mer om vi bor lite mindre nu ..

När barnen är yngre tror jag dom absolut kan ha utbyte av att dela rum :)

Senast ändrad:

Vi hoppas ocksa pa en radhuslägenhet, finns ngr lediga nu men med för tidigt inflyttningdatum :(

Jag tänkte mest pa om barnen väcker varandra pa nätterna om dom delar rum.
Jag och min bror delade rum när vi var barn, men da var vi lite större.

Våra barn har egna rum, men Tildes är litet och mer ett baby-krypin. Så bor vi kvar här när hon blir 3-4 år kommer hon få dela med Rasmus. Och alla leksaker kommer finnas hos honom.

Jag har en bekant som dela rum med 2 av sina syskon tills hon flytta hemifrån! Så visst går det. Jag tror inte dom väcker varandra, Tilde piper om nätterna och blir ibland super arg och fast Rasmus oxå sover i vår säng vaknar han inte!

och jag går helt mot strömmen och tycker ni ska kolla efter en 4a om det inte är så att 3an är jättemkt billigare...

Bor i en trea nu med sambon och vår 3 månaders och jag tycker att det är trångt! Nu har vi visserligen bara 60 kvm, så det kan ju bero på det också, men jag hade aldrig skaffat ett barn till i denna lilla lägenhet.

Jag tror att det är en smaksak - jag som är uppvuxen i hus vill ha flera rum och kunna stänga dörrar om mig. Dessutom har jag alltid, även som liten, haft stort behov av att vara ensam, och att dela rum hade nog inte funkat för mig, ens om 3-4åring....

Lycka till med flytten förresten!:)

Jag är van att bo trångt och fick dela rum med min bror tills jag var 11 år och jag tycker att det gick bra.
Ta en trea och spara pengarna till ett hus :).

Själv bor jag i en enplansvilla med källare och har 3 rum och kök på 63 kvm + 3 rum och badrum nere i källaren, men därnere vistas vi alldrig annat än när vi duschar.
Rummen nere är fullt inredda men används bara som förråd.
Nu ska vi dock flytta pga för mycket grejer och att vi bor för nära stan.

Det beror på hur stor lägenheten är. Min kusin bor i en 3:a på 60 kvm och den är TRÅNG. De har datorn i lilla sovrummet och sen är det fullt... Barnet har bara någon kvadratmeter att leka på mellan soffan och köksbordet. Hade de haft en 4:a skulle lillan i alla fall haft ett eget rum.

Vi bor i en 3:a på 90 kvm och använder inte vårt lilla sovrum mycket alls :) Vi har stooort vardagsrum som har en stor lekhörna och ett rätt stort sovrum som vi alla tre delar.

En del nyproducerade lägenheter kan vara rätt trånga.

Precis, det verkar som nyproducerade är ganska sma rum. Vi tittade pa en ny lägenhet som verkade helt perfekt men när vi räknade pa rummens storlek kom vi fram till att med tva sängar i barnrummet sa skulle det inte finnas plats för lek.

Jag kommer troligtvis att plugga ocksa, sa da behöver jag en plats att kunna sitta lugnt och plugga. Men den platsen kan vi ha i varat sovrum ocksa om det far plats.

Vi ska nog halla utkik efter en större 3:a, men även halla oss öppna för en fyra ocksa.

jag ångrar att vi inte flyttade till en fyra. Men just då fanns det inga så jag är tacksam över denna planlösning...

Jag tror också att du ska titta lite på hur stor lägenheten är, inte bara hur många rum det är. Vi tittar efter en trea just nu, och de som är 70 kvadrat och mindre är verkligen pyttiga. Vi bor i en tvåa på 58 kvadrat nu, och det är visserligen en fin och välplanerad lägenhet som jag trivs bra i, men man måste anpassa allting från uppfällbart diskställ till badrumsskåp till högtalare i vardagsrummet så att det tar så lite plats som möjligt, och den känslan får man i de små treorna också. Det ÄR skönt att ha lite mer plats i de allmänna utrymmena.

Jag tycker tvärtom de nyproducerade lägenheterna ofta har bättre planlösningar, utan onödiga hallar, och med ganska små sovrum för att istället ha mer plats i kök, badrum och vardagsrum. Känns mer anpassat till hur man lever idag, tycker jag.

Jag håller med dig, ang strl på lägenhet.

Att bo i en 60 kvm2 3:a är ju inte alls optimalt ( finns ju 2: or som är större ). En hyffsat stor 3:a på runt 80 kvm2 är väl bättre passat för en barnfamilj ( 1-2 små barn ).

Nä, en liten 3:a är uteslutet, tycker varan stora 2:a (65 kvm) känns pa gränsen till för liten ibland (men den är iof väldigt daligt planerad)

Liknande trådar

Övr. Barn Jag har ett stort problem, och famlar i detta själv och får ingen hjälp. Min dotter, nyligen 19 år har varit svajjig i ca tre år. Från... 2
Svar
28
· Visningar
3 768
Senast: Bullen22
·
Övr. Hund Hej! Först och främst vill jag vara tydlig med att jag ALDRIG skulle skaffa en hund om jag inte är absolut 100% säker på att jag har... 2 3
Svar
43
· Visningar
2 539
Senast: __sofia__
·
Gravid - 1år Jag kommer förhoppningsvis få ett barn till hösten. Jag bor idag i Malmö, där jag också jobbar. Jag kommer att vara självstående. Jag...
Svar
15
· Visningar
1 620
Senast: Queen
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad... 8 9 10
Svar
181
· Visningar
23 182

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka