3-delad stång?

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Dressiar
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 15
  • Visningar Visningar 1 635
Sv: 3-delad stång?

Ledat stångbett?
Tredelat stångbett?
Tvåledat stångbett?
Instabilt stångbett?

ja, jag vet att det är ett stånbett, men jag vet att det kallas nåt annat (även om det är en typ av stångbett) men jag vet bara inte vad:confused:

Det borde inte fungera som ett stångbett om det är tredelat, så jag menade..

Surfat lite, och inte sett någon speciell benämning på det. Så måste vara en speciell typ av tredelad stång du söker efter?

hmm, det var konstigt, för jag har ju snackat runt, och sett dessa stångbett med skänklarna, bara att dom är 3-delade. har självklart frågat om det är en stång, och visst har de svarat ja, men det är ändå konstigt...:confused:

hmm, det var konstigt, för jag har ju snackat runt, och sett dessa stångbett med skänklarna, bara att dom är 3-delade. har självklart frågat om det är en stång, och visst har de svarat ja, men det är ändå konstigt...:confused:

Stångbett i den meningen att det har skänklar, och fungerar med hävstång är det ju. Men verkan i munnen blir ju ganska stor skillnad på jmf med en oledad stång, därför jag inte är helt beredd att tycka att det är ett stångbett. Men det är alltså 'funktions'delen jag klurar på..

Jag ska inte säga bergsäkert iom att jag inte undersökt det så noga, men det blir ju helt andra mekanismer med en tredelad mundel jmf med en oledad mundel, även om skänklar och kedja osv är likadana.

Hursom, de finns ju lite varstans, och aldrig sett dem benämnas på något speciellt vis mer än just 3-delad stång. Så det 'andra' namn du hört kanske är på någon specifik typ av sådant?

Men verkan i munnen blir ju ganska stor skillnad på jmf med en oledad stång, därför jag inte är helt beredd att tycka att det är ett stångbett. Men det är alltså 'funktions'delen jag klurar på..

Hur tänker du då? Jag har hört många säga så men jag får inte ihop det riktigt. Ett ledat stångbett borde väl verka likadant som ett oledat stångbett, fast med en viss fördröjning eftersom mundelen måste "forma" sig efter tungan, vilket inte ett oledat behöver.

Hur tänker du då? Jag har hört många säga så men jag får inte ihop det riktigt. Ett ledat stångbett borde väl verka likadant som ett oledat stångbett, fast med en viss fördröjning eftersom mundelen måste "forma" sig efter tungan, vilket inte ett oledat behöver.

Saken är ju just det - att ett ledat och ett oledat bett fungerar helt annorlunda. Alltså oavsett om det är ett tränsbett eller ett bett med skänklar.

Och om man betänker stångens (med oledat mundel, som på en kandarstång) funktion, att sänka nacken och länga överlinjen, och bridongen är för att 'plocka upp' samt ställa och böja, så känns det som en tredelat stång så blir det så markant annorlunda att frågan är om det är jämförbart.

Jag säger inte att ett tredelat med skänklar är dåligt, det finns väl funktioner ett sådant kan fylla. T ex ett tredelat pelham så kan du ha kvar den extra skärpa pelhamet ger via nedra tygeln, men ge en häst som inte gillar rak mundel en mundel den gillar bättre.

Men om man tänker sig att kandarbetsla med en tredelad stång så blir det helt bakvänt. Nu är jag inte så insatt i vad man vill uppnå vid ridning på blank stång, men jag kan t ex se att rida med enhandsfattning på en tredelad blank stång lär bli väldigt mycket annorlunda signaler än på en oledad. Och om jag inte helt cyklar så rids det inte på enhandsfattning på ledade tränsbett inomd e lärorna.

För det är ju mer än att en ledad mundel formar sig efter tungan etc. En oledad mundel så kan du inte påverka ena sidan av bettet oberoende av det andra, utan om du tar i höger tygel t ex kommer det påverka väsidan av bettet med (på gott och ont), medan du med en ledad mundel - beroende på typ - kan påverka mer 'enkelsidigt'

Sen är jag inte helt hundra på att jag övht gillar kindkedja på ledade bett. Jag har ridit på det, och jag har funderat på ett tredelat pelham så jag är inte rabiat mot det, men ju mer jag funderar på hur det blir i hästens mun med ledad mundel, skänklar på bettet samt kindkeja, desto mer fundersam blir jag (och därför har jag inte köpt det där tredelade pelhamet). För man borde få en ganska bra 'snareffekt' runt underkäken med ett tredelat. Mundelen lägger sig om tungan/käken, kedjan drar åt i kindkedjegropen och var ska hästen göra av tungan? Ett oledat utan tungfrihet ger också tungtryck, men bettet kommer inte trycka ner tungan längre än i nivå med lanerna, och det kan aldrig 'knipa runt' landerna eller underkäken. Ett tvådelat å¨sin sida kan ju ge ökat lantryck samtidigt som det petar upp i gommen, och så drar kedjan underifrån.

Men jag hänger fortfarande inte riktigt med på resonemanget..

Ett oledat bridongbett är ju lika mycket höjande som ett tredelat bridongbett. En ledad stång borde vara lika längande som en oledad stång. Jag förstår heller inte riktigt hur en ledad stång skulle "knipa runt hela käken" mer än vad en oledad stång skulle göra.

hehe, det var inte så jag mena, utan det kallas något annat utan benämningen stång:p

Liknande trådar

• Låst
Utrustning Vad behöver jag för utrustning för att lägga i tappade broddar på hästen? Min häst tappar snabbt broddar med nuvarande hovslagare vilket... 5 6 7
Svar
132
· Visningar
4 930
Senast: Görel
·
Utrustning Min unghäst blir tre år iår och av olika anledningar är jag inte så sugen på att sko henne traditionellt, inte just nu iallafall. Men... 2 3
Svar
59
· Visningar
2 492
Senast: skiesabove
·
Utrustning Hej allvetande bukefalister! Jag har precis köpt mig en hästtransport, en Blomert Nairobi från 2013 för att vara exakt. Jag skulle...
Svar
9
· Visningar
461
Senast: warg
·
Utrustning Jag har idag en Cheval liberte 2002XL som jag köpte billigt och tänkte fixa till. Nu har flera saker fått mig att inse att jag kör den... 2 3
Svar
49
· Visningar
3 237

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Eurovision 2025
  • Ögonfärg
  • Sängproblem...

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka