Bukefalos 28 år!

3 veckor villa är det lagom?

Julia

Trådstartare
Hej!
Vi hade tänkt att vår ponny som är 6 år ska få villa i 3 veckor. Då hon ska få smälta in allt hon lärt sig under detta året då vi precis har fått henne och hon kunde inte så mycket innan hon kom till oss.
Vad tror ni är 3 veckor lagom? Kommer hon tappa mycket muskler och kondition under dessa 3 veckor? Hur lång tid i så fall tar det att bygga upp det igen?
Tack på förhand
 
Sv: 3 veckor villa är det lagom?

Det där kan du få lika många svar på som det finns hästägare. Har hon gått hårt kan jag tycka att tre veckor är lite i minsta laget. Å andra sidan finns de folk som anser att en sexåring är vuxen och ska inte stå alls. Och det finns dem som anser att minst sex veckor för att ev småskador ska få läka ut. Sen skrittpass.
Jag kan tycka att det är enklare att ställa av i januari, då det ändå är lite tjurigt att vara hästägare.

Huruvida hon tappar muskler är också så individuellt.
 
Sv: 3 veckor villa är det lagom?

Beror lite på hull och bete också.
Det är inte bra att ställa av en häst om den är mullig, speciellt inte en lättfödd ponny.

Rid ut och skritta ta det lite lugnare och ställ av när det är mindre bete i hagarna.
 
Sv: 3 veckor villa är det lagom?

Ställ inte av en ponny som går på gräs på sommaren. Risken för fång ökar markant. Vill du ge henne lite vila så skritta bara (energiskt, minst en halvtimme men helst längre tid) under några veckor. Ge henne sedan helvila i november eller i januari istället. En frisk häst tappar inte mycket på tre veckor. Visst börjar man med att skritta några dagar när man sätter igång och kör ju inte en hård träning det första man gör men efter någon vecka med lite lugnare ridning så kan du rida som vanligt.
 
Sv: 3 veckor villa är det lagom?

Hej!
Vi hade tänkt att vår ponny som är 6 år ska få villa i 3 veckor. Då hon ska få smälta in allt hon lärt sig under detta året då vi precis har fått henne och hon kunde inte så mycket innan hon kom till oss.
Vad tror ni är 3 veckor lagom? Kommer hon tappa mycket muskler och kondition under dessa 3 veckor? Hur lång tid i så fall tar det att bygga upp det igen?
Tack på förhand

JAG skulle inte ställa av alls. Jag skulle dra ned på kraven och lugna mig med att pusha vidare om jag känner att det blivit lite mycket eller gått lite för fort i utbildningen för att sen fortsätta vidare när hästen känns redo igen. Eller göra något helt annat en period om man "knäckt" hästen så att den behöver ett helbreak rent fysiskt - köra in kanske? Men att ställa av helt några veckor för HÄSTENS skull tror jag inte tillför HÄSTEN något. Ryttaren däremot kanske vill ha semester?
 
Sv: 3 veckor villa är det lagom?

Hej!
cket muskler och kondition under dessa 3 veckor? Hur lång tid i så fall tar det att bygga upp det igen?
Tack på förhand

Har för mig att det finns studier på att hästar kan vila 4 veckor utan att påverkas alls av det muskel/konditionsmässigt. Nästan helt hundra på att en föreläsare nämnde det under våra fysiologiföreläsningar (går på SLU)
 
Sv: 3 veckor villa är det lagom?

Har för mig att det finns studier på att hästar kan vila 4 veckor utan att påverkas alls av det muskel/konditionsmässigt. Nästan helt hundra på att en föreläsare nämnde det under våra fysiologiföreläsningar (går på SLU)

Vill minnas något liknande också.
 
Sv: 3 veckor villa är det lagom?

Lugnare skritturer och en bra hage där hästen rör sig så kommer den inte tappa nånting alls, bättre än att ställa av helt.
 

Liknande trådar

Träning Hej! Min häst har gått lite till och från under våren och därav tappat mycket muskler + kondition. Men nu är det dags att börja bygga...
Svar
2
· Visningar
858
Senast: Lager
·
Hästhantering Hej, jag har en haflinger valack på tre år! Han har börjat explodera mer och mer de senaste ca 6 månaderna (innan var det inte alls...
Svar
8
· Visningar
1 563
Senast: sorbifolia
·
Hästvård Hej! Jag har hittat en 4 åring som jag gillar. Han var röntgad som 3 åring och ska röntgas av säljaren i nästa vecka igen, mest för...
Svar
19
· Visningar
1 758
Senast: Grazing
·
Hundhälsa Hej där, Jag har en shiba som är okastrerad på nästan så exakt 2 år, han har betett sig väldigt konstigt de senaste 2 veckorna. Vi...
Svar
0
· Visningar
332
Senast: ryujaneiro
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Avliva aggressiv hund
  • Livförsäkring
  • Gräs i näshålan?

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp