30kr/dagen till mat

Jag har aldrig påstått det heller 🤷‍♀️
Jag vänder mig bara mot att matlagning skulle vara en nödvändig sak för föräldrar att lära sina barn. Min mamma lärde mig aldrig att laga mat men hon gav mig en stor förmåga att tro på mig själv i alla lägen vilket gör att jag idag har ekonomi nog att välja om jag vill laga mat eller äta ute.
Men oavsett driv och självförtroende så kan vem som helst drabbas av sjukdom eller annat som gör att man inte kan förlita sig på att alltid ha en obegränsad ekonomi.
Jag skulle aldrig betrakta grundläggande färdigheter att klara sin egen vardag som något man kan skippa att ha som en grundläggande bastrygghet. Oavsett om man har förmånen att för tillfället inte behöva använda dem.
 
Men oavsett driv och självförtroende så kan vem som helst drabbas av sjukdom eller annat som gör att man inte kan förlita sig på att alltid ha en obegränsad ekonomi.
Jag skulle aldrig betrakta grundläggande färdigheter att klara sin egen vardag som något man kan skippa att ha som en grundläggande bastrygghet. Oavsett om man har förmånen att för tillfället inte behöva använda dem.
Eller så kan något hända (typ som en smittsamsjukdom el dyl) som gör att restauranger inte får lov att/kan vara öppna.... :angel:
 
Men oavsett driv och självförtroende så kan vem som helst drabbas av sjukdom eller annat som gör att man inte kan förlita sig på att alltid ha en obegränsad ekonomi.
Jag skulle aldrig betrakta grundläggande färdigheter att klara sin egen vardag som något man kan skippa att ha som en grundläggande bastrygghet. Oavsett om man har förmånen att för tillfället inte behöva använda dem.
Men som sagt, jag kan välja mellan att köpa utemat eller laga själv 🤷‍♀️
 
Jag är också förundrad! Våran inte ens-tvååring är ju liksom redan med och lagar mat, om än på hennes nivå, faller inte det sig naturligt när man bor ihop? När jag bodde hemma både hjälpte vi till med maten när pappa eller mamma lagade (och även om det kanske var "skala grönsaker" som blev delegerat till oss så snappar man ju liksom upp ett och annat) och slängde ihop något själva ibland. Det hände att jag försökte övertala pappa om att låta mig laga maten, när jag hittat något recept jag var sugen på (med kyckling, eller ve och fasa-vegetariskt!) och han redan snickrat ihop kvällens meny kring en köttbit :laugh:
Nä. Vi hade ett litet kök när jag var liten, det var inte plats att jobba två i det. Så jag hjälpte aldrig till med nånting, vad jag minns. Mina barn hjälper inte heller till - jag har visat dom hur man gör några enkla saker så de kan fixa nåt till sig själva när de blir hungriga och vi inte är hemma, men de är inte med när jag lagar middag. Om de vill så får de såklart, men de har aldrig visat intresse. Ofta när jag lagar mat så är jag själv också trött efter arbetsdagen, och det behöver gå fort - det finns inte tid och ork att vara kökschef och pedagogiskt delegera lämpliga moment till barn och andra också.
 
Men oavsett driv och självförtroende så kan vem som helst drabbas av sjukdom eller annat som gör att man inte kan förlita sig på att alltid ha en obegränsad ekonomi.
Jag skulle aldrig betrakta grundläggande färdigheter att klara sin egen vardag som något man kan skippa att ha som en grundläggande bastrygghet. Oavsett om man har förmånen att för tillfället inte behöva använda dem.
Men man kan väl lära sig själv med hjälp av en kokbok, eller fråga? Matlagning handlar ju väldigt mycket om övning, och det får man ju sen när man börjar laga mat själv.
 
Men alltså, aldrig lagat någon mat alls? Hur går det liksom till?
Nån gång,åtminstone i tonåren måste han ju ha varit ensam hemma en kväll, helg eller vecka och blivit hungrig?
Jag tänker att man troligen inte har regelrätta matlagningslektioner men att man ändå efter en viss ålder av ren självbevarelsedrift fixar något ätbart när föräldrarna inte är hemma. Eller att man blir satt på att tex fixa med potatismoset när föräldrarna är upptagna med nån annan del av middagen?

Jag är inget vidare på att laga mat, jag tycker det är aptråkigtoch om jag bara hade råd hade jag ätit ute, men lite matlagning fick jag till mig under uppväxten vare sig man ville eller inte till exempel " du får fixa äggröran medan jag går till tvättstugan" eller när föräldrarna inte var hemma, då fick man ju laga något själv?
Dom flesta tonåringar kan hantera en Micro. Det kunde även min.

Han har aldrig varit intresserad av matlagning men skötte sin egen tvätt som 12 åring.

Dom lär sig med tiden. Man behöver inte kunna allt omgående när man blir ensam i hushållet. Det kan växa fram med tiden.
 
Jag kunde laga mat när jag flyttade hemifrån eftersom jag alltid tyckt det var kul, däremot färgade jag och krympte en hel del kläder :angel: och att diska är fortfarande något jag avskyr innerligt.
 

Liknande trådar

Tjatter SKEPP O'HOJ "Men kära nån, har hon helt tappat perspektiv om tiden?" funderar de redan invigda, som antingen deltagit i tidigare...
9 10 11
Svar
204
· Visningar
9 085
Katthälsa Vår omplacering sen drygt en månad tillbaka har blivit lös i magen. Jag fick duscha av henne mitt i natten nu när jag upptäckte det...
Svar
5
· Visningar
365
Senast: Hoarfrost
·
Övr. Hund Vi har två hundar. 1 år och 1,5 år båda tikar. Den yngre är finnspets och den äldre blandras( labrador, golden, pudel och jackrussel)...
Svar
15
· Visningar
712
Kropp & Själ God morgon, och gott nytt år! :heart Jag har lite nätfasta över ledigheterna men behöver verkligen er expertis just nu. Jag berättade...
2
Svar
38
· Visningar
3 652
Senast: Badger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 10
  • Bästa trimmern till kanin?
  • Hur länge är din hund ensam?

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp