30kr/dagen till mat

Mina veckohandlingar brukar hamna på mellan 700 och 1000 kr för två personer, lite beroende på om jag t.ex. behöver köpa hundmat den veckan. Då ingår allt sådant som man kan köpa på Willys, dvs rengörings- och de flesta hygienprodukter också. Och alltså hund- och kattmat. Så vi ligger väl på 3000-4000 kr/månad för två personer, en katt och en hund... :) Det som tillkommer i matväg är luncher tre gånger/vecka när jag har valt att äta pedagogiskt. Så det blir 3x19 kr extra för mat varje vecka på grund av detta.
 
Men alltså, aldrig lagat någon mat alls? Hur går det liksom till?
Nån gång,åtminstone i tonåren måste han ju ha varit ensam hemma en kväll, helg eller vecka och blivit hungrig?
Jag tänker att man troligen inte har regelrätta matlagningslektioner men att man ändå efter en viss ålder av ren självbevarelsedrift fixar något ätbart när föräldrarna inte är hemma. Eller att man blir satt på att tex fixa med potatismoset när föräldrarna är upptagna med nån annan del av middagen?

Jag är inget vidare på att laga mat, jag tycker det är aptråkigtoch om jag bara hade råd hade jag ätit ute, men lite matlagning fick jag till mig under uppväxten vare sig man ville eller inte till exempel " du får fixa äggröran medan jag går till tvättstugan" eller när föräldrarna inte var hemma, då fick man ju laga något själv?
Billys var nog standard. Och mackor. Kunde steka grillkorv eller be om pengar till en pizza. Eller så lät jag nog bli att äta. Chips fungerade nog istället för mat?
 
Megarakattens mat, godis, sand och leksaker (som hon dissar till förmån för kartongerna de kommer i) har jag inte räknat in. De går nog på ca 300 i månaden.

Just den här månaden ligger matkostnaden på lite under 3000 av många anledningar.
 
Jag är jobbskadad, jag har muttrat lite över att mina matkostnader numera ligger onödigt högt över vad det ekonomiska biståndet ger i matkostnade, men jämför jag med konsumentverket ser det ju mycket bättre ut
 
Den mat jag köper har blivit enormt mycket dyrare nu än för tio år sen. Jag klarade mig lätt på 1200 kr i månaden för mat och hushållsprodukter när jag pluggade. Nu är det absolut inte under det dubbla. Visserligen inklusive hundmat också men den ”icke existerande” inflationen syns tydligt där. Sen beror det så klart på VAD man köper men många färska grönsaker och ”bra” mat ÄR dyrare nu. I vissa fall absolut befogat, dansk fläskfilé för 50 kr/kilot är inget jag saknar...

Jag har möjligheten att odla mycket själv så det är mitt tips för att spara pengar. Speciellt kruktomater om man har en varm plats och Squash som växer som ogräs och är en utmärkt grönsak att dryga ut tomatbaserade såser och röror med och dessutom blir gott att riva ner i degen när man gör bröd.
Men åt du exakt "samma mat" när du pluggade som du gör nu?

Statistiskt sett, så går en mindre andel av inkomsten åt till "mat" (såsom statistikerna definierar mat) nu, än det gjorde före EU-inträdet.
Man kan liksom inte räkna på absoluta tal hos en individ, utan man räknar på "andel av disponibel inkomst" baserat på populationen, snarare än på enskild individ.

Och så får man fram hur stor andel som läggs på mat, på boende, på semesteraktiviteter m.m.

Det är skillnad på statistik, och på en enskild persons levnadsförhållanden.

Det finns ju folk som lägger massor med pengar på mat, för att man vill det, det finns de som har låg inkomst, och vänder på varenda krona, för att kunna bli mätta och få någon enstaka guldkant, och så finns det alla varianter där emellan.

När jag var yngre, och hade låg lön, så åt jag annorlunda än jag gör idag, låg kostnad och enkel tillagning var prioriterad. När jag fick barn, så blev intresset för både "gott och nyttigt" större hos mig, och dessutom fanns det mer pengar eftersom det var två löner som stod för hushållets kostnader, så småningom utökades dessutom intresset för att välja miljö- och klimatsmart mat...
Sammantaget, så äter vi väldigt annorlunda numera i familjen, jämfört med när vi pluggade eller just flyttat hemifrån.
 
Jag är jobbskadad, jag har muttrat lite över att mina matkostnader numera ligger onödigt högt över vad det ekonomiska biståndet ger i matkostnade, men jämför jag med konsumentverket ser det ju mycket bättre ut
Vad är summan för mat när det gäller ekonomiskt bistånd?
 
Jag lagade nog ingen mat hemma tills jag i tidiga tonåren slutade äta kött. Plötsligt lagade jag typ all min mat själv.
Flyttade hemifrån när jag var 17 år och lagade då utan problem mat. Var rejält fattig, så fick lära mig leva mycket billigt och äta mycket skolmat och på restaurangen jag jobbade på. Men det var bra att lära sig.
 
Vad är summan för mat när det gäller ekonomiskt bistånd?
Riksnormen för de totala personliga kostnaderna (mat, kläder, nöjen, hygien, telefon etc) är 3160 kr/månad för en ensamstående, 5700 för ett par (den är inte uppdelad i olika kostnader utan presenteras som en klump - det borde dock räknas på beståndsdelarna)
 
Vad är summan för mat när det gäller ekonomiskt bistånd?
Strax över 1800kr mån för en ensamstående.
Socialstyrelsen har liksom klumpat ihop riksnormen, men kommunerna brukar bryta ned det i olika poster tex kläder, livsmedel, fritid ect. Slutsumman är alltså densamma men fördelningen mellan posterna kan ibland skilja några kronor mellan kommuner.
 
Riksnormen för de totala personliga kostnaderna (mat, kläder, nöjen, hygien, telefon etc) är 3160 kr/månad för en ensamstående, 5700 för ett par (den är inte uppdelad i olika kostnader utan presenteras som en klump - det borde dock räknas på beståndsdelarna)
Sen har du "gemensamma kostnader" för hushållet för telefon, förbrukningsvaror osv för en ensamstående är 1020kr i månaden nu 2021
Är man fler i hushållet så ökar den totala "gemensamma kostnader" något men fördelat på fler personer. Så är man sambo får man dela på 1130kr i gemensamma kostnader.

Det här med att man nu för tiden har personliga telefoner och inte en enda för hushållet har liksom inte riktigt hängt med.

Den stora svårigheten med att leva på riksnormen är inte att göra det ett par månader, det kan de flesta göra utan att lida allt för mycket om man behöver dra åt utgifterna ordentligt en period, men man har bra vinterskor i garderoben, basvaror i köket, ett förmånligt telefonabonnemang osv den stora utmaningen är att tvingas göra det under längre tid.
De är sjukt dyrt att vara fattig i längden, och försörjningsstödet var aldrig tänkt att folk skulle behöva leva på det år in och år ut!

Det är ju dessutom ofta de som har sämst förutsättningar att klara av det som är de som hamnar där. det är en sak att som välfungerande person och med en buffert och bra frys orka planera inköp, laga mat från grunden, hitta de billiga butikerna och kunna passa på att köpa ett lager när det är rea. Det är en helt annan om du har diverse olika svårigheter, är sjuk och flyttar runt i tillfälliga bostäder utan riktiga kök osv.
 
Sen har du "gemensamma kostnader" för hushållet för telefon, förbrukningsvaror osv för en ensamstående är 1020kr i månaden nu 2021
Är man fler i hushållet så ökar den totala "gemensamma kostnader" något men fördelat på fler personer. Så är man sambo får man dela på 1130kr i gemensamma kostnader.

Det här med att man nu för tiden har personliga telefoner och inte en enda för hushållet har liksom inte riktigt hängt med.

Den stora svårigheten med att leva på riksnormen är inte att göra det ett par månader, det kan de flesta göra utan att lida allt för mycket om man behöver dra åt utgifterna ordentligt en period, men man har bra vinterskor i garderoben, basvaror i köket, ett förmånligt telefonabonnemang osv den stora utmaningen är att tvingas göra det under längre tid.
De är sjukt dyrt att vara fattig i längden, och försörjningsstödet var aldrig tänkt att folk skulle behöva leva på det år in och år ut!

Det är ju dessutom ofta de som har sämst förutsättningar att klara av det som är de som hamnar där. det är en sak att som välfungerande person och med en buffert och bra frys orka planera inköp, laga mat från grunden, hitta de billiga butikerna och kunna passa på att köpa ett lager när det är rea. Det är en helt annan om du har diverse olika svårigheter, är sjuk och flyttar runt i tillfälliga bostäder utan riktiga kök osv.
Bara el och försäkring äter upp de hushållsgemensamma kostnaderna ganska fort.
 
Men åt du exakt "samma mat" när du pluggade som du gör nu?

Statistiskt sett, så går en mindre andel av inkomsten åt till "mat" (såsom statistikerna definierar mat) nu, än det gjorde före EU-inträdet.
Man kan liksom inte räkna på absoluta tal hos en individ, utan man räknar på "andel av disponibel inkomst" baserat på populationen, snarare än på enskild individ.

Och så får man fram hur stor andel som läggs på mat, på boende, på semesteraktiviteter m.m.

Det är skillnad på statistik, och på en enskild persons levnadsförhållanden.

Det finns ju folk som lägger massor med pengar på mat, för att man vill det, det finns de som har låg inkomst, och vänder på varenda krona, för att kunna bli mätta och få någon enstaka guldkant, och så finns det alla varianter där emellan.

När jag var yngre, och hade låg lön, så åt jag annorlunda än jag gör idag, låg kostnad och enkel tillagning var prioriterad. När jag fick barn, så blev intresset för både "gott och nyttigt" större hos mig, och dessutom fanns det mer pengar eftersom det var två löner som stod för hushållets kostnader, så småningom utökades dessutom intresset för att välja miljö- och klimatsmart mat...
Sammantaget, så äter vi väldigt annorlunda numera i familjen, jämfört med när vi pluggade eller just flyttat hemifrån.
Jag äter hyfsat lika måste jag säga med skillnad i att jag odlar mer grönsaker sommartid (då går kostnaden ner rejält) och äter mindre men bättre kött. Jag har alltid tränat en del och hållit hyfsad koll på vad jag ätit och är en "bokföringsnarkoman" och har excelblad på inköp och utgifter från sådär tio år tillbaka så det är rätt lätt att jämföra. Det enda som har förändrats ordentligt är att jag oftare handlar på stormarknad idag än då, vilket egentligen borde dra ner priserna lite.
 
Varierar men ca 2000 för en person. Ibland mer. Beror lite på månaden.

Jag handlar för 3-4000 i månaden. Då ingår mat till en, övrigt hushåll för två (hushållspapper, toapapper, diskmedel osv.). Inga djurprodukter (två katter blir ca 1000:- till i mat och sand, enbart blötmat) och ingen personlig hygien inräknat. Inte heller hämtmat eller uteätande (det är minst en tusenlapp till i dagsläget, betydligt mer när det inte är restriktioner).

För mig är det en enorm lyx att kunna äta i princip vad jag vill, jämfört med de fattiga åren då råris, linser, lök och vitkål var det enda som inhandlades. Att kunna ha mjölk i kylen, frusna (eller ibland färska) bär till frukosten och ett utbud av pålägg...
 
Alla har inte samma driv som du. Alla föds inte med samma driv.
Men gott att det har gått bra för dig!
Jag har aldrig påstått det heller 🤷‍♀️
Jag vänder mig bara mot att matlagning skulle vara en nödvändig sak för föräldrar att lära sina barn. Min mamma lärde mig aldrig att laga mat men hon gav mig en stor förmåga att tro på mig själv i alla lägen vilket gör att jag idag har ekonomi nog att välja om jag vill laga mat eller äta ute.
 

Liknande trådar

F
Tjatter SKEPP O'HOJ "Men kära nån, har hon helt tappat perspektiv om tiden?" funderar de redan invigda, som antingen deltagit i tidigare...
9 10 11
Svar
204
· Visningar
9 130
Senast: Fruentimber
·
Katthälsa Vår omplacering sen drygt en månad tillbaka har blivit lös i magen. Jag fick duscha av henne mitt i natten nu när jag upptäckte det...
Svar
5
· Visningar
392
Senast: Hoarfrost
·
Övr. Hund Vi har två hundar. 1 år och 1,5 år båda tikar. Den yngre är finnspets och den äldre blandras( labrador, golden, pudel och jackrussel)...
Svar
15
· Visningar
715
Kropp & Själ God morgon, och gott nytt år! :heart Jag har lite nätfasta över ledigheterna men behöver verkligen er expertis just nu. Jag berättade...
2
Svar
38
· Visningar
3 690
Senast: Badger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp