30kr/dagen till mat

Min mamma yrkesarbetade på relativt hög nivå hela barndomen, plus var inte ett dugg intresserad av mat, så visst lagade hon mat, men det var ingen direkt gourmet mat. Det värsta var när hon var på tjänsteresa och min plastpappa som är kanadensare stod för matlagningen - antagligen skulle det kunna pressas in under 30 kr regeln eftersom det bestod av köttfärs, vita bönor i tomatsås, morötter, paprika och lök. Detta frös sedan in i portionspåsar och togs fram och serverades tillsammans med rostat bröd när det var han som stod för middag.

Eftersom jag var matintresserad så började jag tidigt laga mat, min syster absolut inte. Däremot eftersom vi bodde granne med en golfklubb var vi där relativt ofta och åt när ingen orkade laga mat. Det var väl inte heller gourmet iofs. När vi bodde i Kenya hade vi anställd personal, bl.a då en kock. Men jag var ändå ute i köket och härjade eftersom jag tycker om att laga mat - att ha någon som hackade lök var dock guld värd ;)

Som vuxen har jag både levt fruktansvärt snålt och på marginalen - snabbmakaroner rules och haft ekonomi att ffa köpa och laga den mat jag vill ha, och även gå ut på de restauranger jag ville gå på. En kompis och jag bestämde oss för att äta oss igenom alla Stockholms koreanska restauranger, nu fanns det då bara fem, sex om man var generös, så det tog inte så lång tid. Mat jag lagar hemma själv är ofta godare än det man får på restaurang och jag får den precis som jag vill ha den.

Jag tror man får prioritera, jag älskar god mat, så mitt matkonto är stort, däremot kläder, smink, uteliv osv är jag helt likgiltig för så där är budgeten noll. Jag har lovat mig själv att bara äta sushi en gång i veckan men det är väl inte bara ekonomiskt utan även hälsomässigt. Annars skulle jag nog kunna leva på det :angel:
Vad räknar du som stort matkonto?
 
Förlåt för en dum fråga, men går det att överleva på 30kr/dag en längre tid? Jag tänker så att mat är ju väldigt dyrt nuförtiden tiden? / från en dom inte kan laga mat från grunden. Fast jag önskade att jag kunde det men hjärnsn orkar inte.
Mat är jättebilligt nuförtiden!

"Vi" lägger mest pengar på vårt boende nuförtiden, som är ruskigt dyrt.

Mat var väldigt dyrt innan Sverige gick med i EU.

Jag hittade inte någon jättefärsk webbsida när jag googlade, men det som står i länken stämmer fortfarande.

https://www.radron.se/vardagskunskap/Dyr-maten-myt/
 
Den här tråden fick mig att se över våra matkostnader. Vi behöver äta bort en del av vårt förråd, så nu ska vi verkligen använda kreativiteten och använda det vi har istället för att köpa det man är sugen på.

Är van hemifrån med att storhandla och planera middagar och har försökt lära min man att tänka längre än dagens middag då han handlar. Med si och så resultat. Dom senaste veckorna har jag jobbat över så då har maken skött matlagningen och inköpen..

Hemma hjälpte jag till med alla måltider. Tror jag var en av dom få i min årsgrupp som faktiskt kunde laga mat. Tyckte själv att det att folk inte kunde hacka en lök när de började högstadiet och vi hade hemkunskap😏 vi har själv en son nu som fyller 6 år och han är med ibland och lagar mat. Han kan också sortera tvätt och starta tvättmaskin, plocka i och ur diskmaskin och starta den.
 
Mat är jättebilligt nuförtiden!

"Vi" lägger mest pengar på vårt boende nuförtiden, som är ruskigt dyrt.

Mat var väldigt dyrt innan Sverige gick med i EU.

Jag hittade inte någon jättefärsk webbsida när jag googlade, men det som står i länken stämmer fortfarande.

https://www.radron.se/vardagskunskap/Dyr-maten-myt/
Den mat jag köper har blivit enormt mycket dyrare nu än för tio år sen. Jag klarade mig lätt på 1200 kr i månaden för mat och hushållsprodukter när jag pluggade. Nu är det absolut inte under det dubbla. Visserligen inklusive hundmat också men den ”icke existerande” inflationen syns tydligt där. Sen beror det så klart på VAD man köper men många färska grönsaker och ”bra” mat ÄR dyrare nu. I vissa fall absolut befogat, dansk fläskfilé för 50 kr/kilot är inget jag saknar...

Jag har möjligheten att odla mycket själv så det är mitt tips för att spara pengar. Speciellt kruktomater om man har en varm plats och Squash som växer som ogräs och är en utmärkt grönsak att dryga ut tomatbaserade såser och röror med och dessutom blir gott att riva ner i degen när man gör bröd.
 
Äh min unge har aldrig behövt laga mat under sin uppväxt men numera när han jobbar, bor själv och betalar maten själv så har han vackert fått lära sig.

Han är inte det minsta curlad av mig under sin uppväxt men hade inget intresse av att lära sig laga mat.

Dom överlever och lär sig när dom blir tvungna till det.
Men alltså, aldrig lagat någon mat alls? Hur går det liksom till?
Nån gång,åtminstone i tonåren måste han ju ha varit ensam hemma en kväll, helg eller vecka och blivit hungrig?
Jag tänker att man troligen inte har regelrätta matlagningslektioner men att man ändå efter en viss ålder av ren självbevarelsedrift fixar något ätbart när föräldrarna inte är hemma. Eller att man blir satt på att tex fixa med potatismoset när föräldrarna är upptagna med nån annan del av middagen?

Jag är inget vidare på att laga mat, jag tycker det är aptråkigtoch om jag bara hade råd hade jag ätit ute, men lite matlagning fick jag till mig under uppväxten vare sig man ville eller inte till exempel " du får fixa äggröran medan jag går till tvättstugan" eller när föräldrarna inte var hemma, då fick man ju laga något själv?
 
Vi tar inte med oss kylskåpet, sa mina svärföräldrar till sina tonårssöner när de de åkte bort. Killarna fick uppfinna mat själva.

Det var jag extremt tacksam för när jag flyttade ihop med exet. Inställningen smittade av sig på barnet också. Hen blev inte rädd att testa.

Är inte det halva lönsningen? Att våga testa hur man gör. Gärna med en vettig kokbok.
Jag levde med rutiga kokboken. Exet med Vår kokbok.
 
Men alltså, aldrig lagat någon mat alls? Hur går det liksom till?
Nån gång,åtminstone i tonåren måste han ju ha varit ensam hemma en kväll, helg eller vecka och blivit hungrig?
Jag tänker att man troligen inte har regelrätta matlagningslektioner men att man ändå efter en viss ålder av ren självbevarelsedrift fixar något ätbart när föräldrarna inte är hemma. Eller att man blir satt på att tex fixa med potatismoset när föräldrarna är upptagna med nån annan del av middagen?

Jag är inget vidare på att laga mat, jag tycker det är aptråkigtoch om jag bara hade råd hade jag ätit ute, men lite matlagning fick jag till mig under uppväxten vare sig man ville eller inte till exempel " du får fixa äggröran medan jag går till tvättstugan" eller när föräldrarna inte var hemma, då fick man ju laga något själv?

Jag är också förundrad! Våran inte ens-tvååring är ju liksom redan med och lagar mat, om än på hennes nivå, faller inte det sig naturligt när man bor ihop? När jag bodde hemma både hjälpte vi till med maten när pappa eller mamma lagade (och även om det kanske var "skala grönsaker" som blev delegerat till oss så snappar man ju liksom upp ett och annat) och slängde ihop något själva ibland. Det hände att jag försökte övertala pappa om att låta mig laga maten, när jag hittat något recept jag var sugen på (med kyckling, eller ve och fasa-vegetariskt!) och han redan snickrat ihop kvällens meny kring en köttbit :laugh:
 

Liknande trådar

Tjatter SKEPP O'HOJ "Men kära nån, har hon helt tappat perspektiv om tiden?" funderar de redan invigda, som antingen deltagit i tidigare...
9 10 11
Svar
204
· Visningar
9 089
Katthälsa Vår omplacering sen drygt en månad tillbaka har blivit lös i magen. Jag fick duscha av henne mitt i natten nu när jag upptäckte det...
Svar
5
· Visningar
366
Senast: Hoarfrost
·
Övr. Hund Vi har två hundar. 1 år och 1,5 år båda tikar. Den yngre är finnspets och den äldre blandras( labrador, golden, pudel och jackrussel)...
Svar
15
· Visningar
712
Kropp & Själ God morgon, och gott nytt år! :heart Jag har lite nätfasta över ledigheterna men behöver verkligen er expertis just nu. Jag berättade...
2
Svar
38
· Visningar
3 652
Senast: Badger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp