350g fylllning

Limelight

Trådstartare
Är Horsewares Amigo 1200D med 350g fyllning riktigt tjockt ?.
Kan man räkna det som en tjockt vintertäcke eller är det mera som ett tjockt hösttäcke?
Jag är urdålig på det här med hur mycket fyllning i täcken är vad.

Är ute efter ett täcke som man kan ha nu i början av vintern när det inte är så kallt. Och funderar på om det jag skrivit om ovan passar in eller om det är så pass tjockt så det klarar 25minus senare i vinter.

Sv: 350g fylllning

350 g är ett tjockt vintertäcke för mej. Mina tjockaste är 375 g och dom har jag ner till 25 minus.

Tjockare hösttäcke som även klarar några minus är 200 g, enligt min mening...:)
Men allt beror ju på hur frusen hästen är.

Mvh Domino_s

Skriver som Domino_R, allt beror ju på hästen. För mina båda (shettis och nordis) är 200 g tjocka vintertäcken.

Men generellt anser jag att 350 g ÄR ett vintertäcke.

Som andra redan svarat är 350g Vintertäcke. Övergångstäcken är vanligtvis 100-250g och vintertäcken från 250-300g upp till 550g.

Tusen tack alla för svar :bow: :bow:

Nu har jag äntligen lärt mig lite mera om fyllning och så vidare.
Hästen är en aning frusen, men tror 350g blir för mycket nu för henne.

En följdfråga på detta om fyllning.
Hööks har ett fleecefodrat regntäcke, hur mycket fyllning räknas det som ? står enbart fleecefodrat så svårt att veta hur varmt det är.

Jag har också funderat på hur tjockt det är, för det beror ju på hur tjock fleecen är. Jag har ett fleecefodrat regntäcke som jag jämnställer med ett 100 grams och ett som är betydligt tunnare som jag jämnställer med vanligt regntäcke.
Du får ringa och fråga hur tjockt det är :)

Jag ringde till Hööks och de svarade inte direkt rakt på frågan, men fick fram till slut att det var som 100g fyllning, fast de upplevde det som varmare än med täcken som har 100g med blankt tyg inuti.
Lite knasigt svar.

Det som stör mig med denna studien är att den endast tar hänsyn till om hästen fryser eller ej. Den tar inte ett dugg hänsyn till musklernas välbefinnande i kyla. Skapar kylan spänningar? Kan hästen bygga muskler i kyla? Jag tvivlar inte alls på att min häst klarar sig utan att frysa när hon är täckeslös under vintern, men jag vet av erfarenhet att hon direkt får spänningar i ryggen och jag tror inte att det främjar hennes arbete.

Jag pratade med en veterinär en gång för länge sedan och han sa att hästar kan inte frysa om de får den grovfoder mängd de behöver. Alltså fri tillgång på vintrarna när det är riktigt kallt. Så länge de har grovfoder att äta på så ska de tydligen inte kunna frysa.

Men jag tror dock att hästar visst kan frysa om det är riktigt kallt ute tillsammans med snöstorm eller spöregn och det blåser rejält.
Däremot om det är 15minus ute och sol så tror jag inte de fryser.

Sedan hur musklerna tycker om kylan det sa aldrig veterinären.
Jag tror att hästen får lättare spänningar och får ont utav det än att de fryser om själva kroppen.,

Det som stör mig med denna studien är att den endast tar hänsyn till om hästen fryser eller ej. Den tar inte ett dugg hänsyn till musklernas välbefinnande i kyla. Skapar kylan spänningar? Kan hästen bygga muskler i kyla? Jag tvivlar inte alls på att min häst klarar sig utan att frysa när hon är täckeslös under vintern, men jag vet av erfarenhet att hon direkt får spänningar i ryggen och jag tror inte att det främjar hennes arbete.

Jag håller helt med. Min häst fryser inte om det är vindstilla och några minusgrader men hennes muskler blir spända och det ger ju smärta! Det vill jag inte utsätta min häst för.
Jag tror att det viktigaste är att man lär känna sin häst så att man själv kan avgöra när det är läge att täcka. Att man umgås såpass mycket med sin häst vid olika tider på dygnet och känner under täcket så att man lär sig. De är ju olika precis som vi människor.

Liknande trådar

Utrustning Tänkte handla vintertäcke om jag hittar någon bra rabatt under Black Friday, men funderar lite mellan två tjocklekar och två storlekar... 2
Svar
29
· Visningar
3 053
  • Artikel Artikel
Dagbok Det är med spänning jag ser fram emot trädgårdssäsongen 2023. Jag hoppas så att mina valnötsplantor överlever vintern. Här om dagen var...
Svar
0
· Visningar
643
Senast: Wille
·
Hästvård Jag har ett litet dilemma. Jag har en unghäst på 5 år. Han har gått på lösdrift sedan jag köpte honom för 3 år sedan. Innan dess stod... 2
Svar
29
· Visningar
3 547
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela... 2 3
Svar
57
· Visningar
11 994

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka