4 åring som är rädd för världen

P

polinette

Hej!
Jag rider en 4 åring..
När hon föddes hade hennes mamma inte haft föl på fleera år, detta resulterade i att stoet var sjukt rädd om sin unge. Hon lärde fölet att allt var farligt, och detta har 4 åringen tagit med sig.. Än idag är hon rädd för allt.. :eek: När man är i stallet, i skogen, överallt!
Jag är en lugn person, och ger henne alltid massor med tid tills hon oftast inser att det inte är farligt.. Miljöträning är nog det hon behöver, men jag vill ha tips på vad jag kan göra.. Världen är inte så farlig som hon egentligen tror..

Hon är alltså en väldigt osäker och rädd liten krabat..
 
Sv: 4 åring som är rädd för världen

Är inte så bra på att ge tips och sånt, men har också en häst som brukar vara rätt så rädd för många saker, men inte allt. Det som har hjälpt oss är bara repetition. Var rädd för bilarna först, under en period bilvägen var enda vägen ut. Red ut med en lugn häst, som stoppkloss framför. Nu har det gått ett bra tag, men hon reagerar inte längre. Så det jag tror kanske kan hjälpa är att du bara struntar i hennes reaktion, fortsätter som vanligt. Efter ett tag när man har passerat det läskiga, eller katten har lugnat ner sig, eller det har slutat rassla i träden så vänjer dom sig. Eller dom och dom, min gjorde det i alla fall. Sen mycket beröm, hela tiden för igenting :)
 
Sv: 4 åring som är rädd för världen

Min yngsta var också ganska rädd förut, skvätte för minsta lilla och ville bara gömma sig när det blev "farligt".


Jag började då "tömköra" honom, med repgrimma, långt ledrep och typ ett längre "spö". (som förberedelse kunde han gå fram dit jag pekade, samt att han sänkte huvudet när jag "nyper" honom i nacken)
Vi började gå ut och gå som vanligt, jag erbjöd honom att gå med huvudet lite före mig. Såg han något läskigt stannade vi, han fick inte gå bakom mig eller vända sig bort. Vi väntade tills han "tittat klart" och så frågade jag om han ville gå igen, inget tvång, var han fortfarande osäker väntade vi lite till.
Jag var noga med att inte gå före honom, han måste ta beslutet att gå fram själv. Om något var väldigt läskigt kunde jag be honom sänka huvudet, det inverkar avslappnande på dem.
När han sedan började få mer självförtroende började jag skicka honom lite längre framför mig, så jag gick vid bogen, sedan sadelläget, sedan rumpan och tillslut helt bakom.
Var något otroligt läskigt så kunde jag gå lite närmare huvudet som stöd, men aldrig framför.

På bara några dagar fick jag en mycket mer självsäker häst, han bara ääälskade att tömköra på det här sättet, jag tror han tyckte det var härligt att känna att han var modig och tuff :idea:
Och när vi sedan började rida honom, så ville han vara den som gick först, helcool :love:
 

Liknande trådar

Övr. Barn Hej! Då detta inte rör mitt barn har jag skapat ett hemligt nick. Jag vill inte att någon ska förstå vilken familj det rör sig om, så om...
2 3
Svar
41
· Visningar
6 575
Senast: TinyWiny
·
Övr. Hund Min tollare fyller 2 år i slutet av mars. Han är en underbar hund med mycket energi och glädje. Vårt (eller egentligen mitt) problem är...
2 3
Svar
50
· Visningar
8 773
Senast: AlmostEasy
·
Övr. Hund Hej allihopa! Jag är helt ny här och blev tipsad om detta forum då jag använder positiva metoder när jag tränar min tjej. Jag pluggar...
2
Svar
32
· Visningar
11 636
Senast: Milosari
·
Övr. Barn Hur mycket jag än söker runt hittar jag ingen med samma problem som jag. Jag vet inte vad jag ska göra, mina barns far som jag är...
Svar
13
· Visningar
2 716
Senast: Och_Aye
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Annonsera mera hundar 2
  • Bra blötmat

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp