Sv: 4-åring

Nja min kompis hade ridit i 5 år å fick en ponny på 4 år å det gick juh sså där å nu i år har ponnyn fyllt 6 år å det ahr la gått ganska bra men det är inget jag skulle rekommendera. Men får hon hjälp åså så kommer det att gå jätte bra å om hästen e duktig så visst inga problem :):)
 
Sv: 4-åring

Jag skulle inte gjort det...finns så himmlans Mycket finas hästar här i vårt avlånga land... jag vet vad det krävs av ryttaren att ha en sådan unghäst..den är 4 nu snäll och lugn, vänta tillden blir 5...
 
Sv: 4-åring

jag tycker ni tänker lite fel, har ni tur kan ni hitta bra ponnyer för 45:000 som ligger ca på den utbildnings nivån, men jag ser sällan ponnyer som är utb L:B/L:b som bara säljs för 45.000 dom kan lugnt säljas för mer pengar, men allt hänger på vart man letar och vad man är ute efter.


Jag sålde en C-ponny för 1 år sedan, han såldes som 6 åring för 55:000 kr , viserligen hade han bra stam och likande, men var en calack då stamen endå inte spelade så stor roll, han var utbildad av mig upp till reg L:B men startade aldrig.

så allr hänger på vad ni vill ha... men L:C / L:C kan ni nog hitta för dom pengarna. Men jag råder att inte köpa en för gammal.
 
Sv: 4-åring

Tack för alla era tankar och åsikter. Det är intressant att läsa.
Jo jag undrar : Varför skulle denna fyraåriga ponny bli värre som femåring?Förstår inte vad du menar?

Någon annan påstod att man måste träna för instruktör FLERA dagar i veckan. Är det verkligen nödvändigt? Räcker inte en dag i veckan om man tränar själv också?

Är det viktigt att det är en autoriserad instruktör? Det har väl de flesta ridskolor?
 
Sv: 4-åring

därför att det är med hästar som med barn :D dom kommer i "trotsåldern". en del mer och andra mindre. ;)

jag har personligen tränat minst 2 ggr/veckan för instruktör(privatlek.) under min uppväxt, det va givetvis ett previlegium och säkert inte "nödvändigt". men ju mer bra hjälp, ju fortare lär man sig.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: 4-åring

Vi har kjøpt oss ett sto på 4 år, som er shit snæll mot alt och alla...

Till 10 000 i Norge, der vi bor då...

Det er våran førsta hest och...

Jag ville kjøpt 4 årig hest, før då kan din 14 åriga tjej, forma hesten sjælv efter seg...

Altså, en hest på 8-14 år, då er den utbildad, och då har du nestan inget att hitta på med hesten.. Och du lær mer av å kjøpa en ung hest, i stellet før en gammal hest....

45 000 før en bra hest, inte så dyrt det...
 
Sv: 4-åring

Vi köpte våran första ponny som nyinriden 6 åring, syrran hade dock haft foder häst i ett år, samt massa ridskole år bakom. Vi komm till ett stall med MKT hjälp samt regelbunden träning. Det var en jobbig ponny men som så småning om blev riktigt bra.

Min granne köpte en 4 åring till sin dotter, tror hon var 12 år när hon fick honom.
Syrran och jag ställde upp till 100%, i början så tränade hon även för mig och jag hjälpte henne att skola hästen när den började trottsa. I bland så kunde den ha kommit på ett nytt trotts till varje träning (1ggr/vecka).
Men efter som vi alltid finns till hands med råd och hjälp, även nu ett par år senare så har hon inga problem med sin ponny.
Hon utbildar den i nuläget i hoppning för en bra hopptränare och de har utvecklats enomt mkt.

Jag tycker det finns både för och nackdelar med äldre eller yngre häst.
fast till barn som första häst så är det ignetligen bättre med en lite äldre häst som är välskolad, man kan få ut så mkt mer som man sedan kan annvända på en yngre häst i framtiden!
 
Sv: 4-åring

om din dotter vill ut och tävla lite, ganska fort skulle jag valt en äldre ponny!!

tar ju ganska lång tid innana en 4 åring kan ut och tävla! men ta en ponny på helt foder, kan ju oxå vara en ide!!

min första ponny fick jag när jag var 9 år och han 18 hade han i 4 år och fick samma som vi betala för honom när vi sålde!!(jag växte ur han,annars skulle jag haft han längre!)

så ska ni inte "tok" tävla och träna så kan man mycket väl köpa en så gammal häst!! prova i några år och se om intresset finns kvar, sedan köpa en yngre ponny eller häst!!

lycka till!!
 
Sv: 4-åring

Holly skrev:
Vi har kjøpt oss ett sto på 4 år, som er shit snæll mot alt och alla...

Till 10 000 i Norge, der vi bor då...

Det er våran førsta hest och...

Jag ville kjøpt 4 årig hest, før då kan din 14 åriga tjej, forma hesten sjælv efter seg...

Altså, en hest på 8-14 år, då er den utbildad, och då har du nestan inget att hitta på med hesten.. Och du lær mer av å kjøpa en ung hest, i stellet før en gammal hest....

45 000 før en bra hest, inte så dyrt det...

Ok att hästen är snäll, men det är snarare så att ungen får mer glädje av att ha en utbildad häst som hon kan rida ordentligt på och lära sig efter, finns ingenting som säger att man inte skulle kunna hitta på roliga saker med den? Bara för att det är en unghäst ska inte det betyda att hon skulle kunna göra vad som helst med den som är roligt, för det kan hon dels inte eftersom hästen är outbildad och ung och växer och kan dra på sig skador lättare. Alltså skulle hon ha mer glädje av en utbildad och färdigväxt häst som hon kan hitta på just vad som helst med.

Min personliga erfarenhet av yngre tjejer som skaffar häst är att de vill inte ta det långsamt eller tragla för tränare varje dag, de vill ut i skogen och köra racing, hoppa en bana eller varför inte köra lite gymkhana med kompisen, sen kanske de tittar lite på tävlingar på tv så dagen efter vill de rida dressyr a la Briar. Inget av detta funkar med en outbildad, icke-färdigväxt 4-åring. En utbildad skulle dock inte ta skada av det, skulle antagligen inte klara någon dressyr a la Briar men den skulle visa mer än 4-åringen iaf...
 
Sv: 4-åring

min numera 5-åring har precis kommit i trotsåldern. har varit väl framme innan , men nu "kommit på" att han inte alls vill göra det matte vill ibland. Sånt kommer ju med konditionen också.

Kommer man i sånt läge måste man veta säkert vad man ska göra, eller låta nån som kan rida till ponnyn.

Jag tycker ni ska köpa en lite äldre ponny, minst 8. men räkna inte med att få den så billigt om ni inte har riktig tur. hellre då en äldre ponny som har gått lite högre klasser. En vän till mig köpte en 16-årig dressyrponny som gått FEI för 40 000. Hon sålde den enkelt 2 år senare.
 
Sv: 4-åring

jag köpte min första ponny när jag var 12 och det var en 1 årig ridponny hingst..;)
nu är han 4 år och allt har gått bra trots att jag inte har fått ngn hjälp och mina föräldrar är inte kunniga heller:D ..nu har jag köpt en till 1 års hingst och tänkt att behålla honom som hingst...denna gången blev det en arab..denna araben var inte hanterad ngt och när vi åkte och tittade på honom så kunde man knappt gå fram och klappa honom för att han var så skygg..
nu 6 veckor senare så går han att leda,binda upp, borsta och lyfta framhovarna på..detta är nu en riktig kelgris:D ..
jag tycker att det bros på vad hon vill göra med hästen..vill hon tävla och kunna träna "normalt" så tycker inte jag att hon ska köpa en unghäst men vill hon träna ngn gång ibland och mest ta det lugnt och i hästens takt så går det väl, men jag tycker ändå att hon ska köpa en lite äldre mer erfaren häst.
lycka till!!
 
Sv: 4-åring

om hon verkligen vet vad hon ska ge sig in på ( låter grymt ) men allså de är ju jäkla mkt jobb innan ponnyn blir färdigutbildad..
 
Sv: 4-åring

Min flicka vet inte vad det innebär med en så ung häst,
men jag som mamma är mycket tveksam.
Jag har nästan bestämt att vi ska köpa en äldre häst fastän min tjej absolut vill köpa 4-åringen. Jag vet ju hur min tjej är dvs. hon vill ha en häst som fungerar direkt, problemfritt och lättriden och det är ju ingen 4-åring. Dessutom blir det ju ännu dyrare om vi måste anlita privat dressyrtränare. Tack så jättemycket för era bra råd!!!
 
Sv: 4-åring

Jag skulle inte köpa en 4 årig häst åt en så ung flicka. Det är SÅ mycket lättare att bli bra på att rida om man får chansen att rida en utbildad häst. När det gäller ponny kan man också få chansen att bli fodervärd/köpare till en mkt utbildad ponny vars f.d. ägare växt ur hästen. I fodervärdsfallet har man heller inte förlorat några pengar men haft möjlighet att få en utmärkt läromästare.
Förutom att en oerfaren ryttare (och det är man vid 14 års ålder såvida man inte haft en ytterst priviligierad uppväxt när det gäller ridtärning) mer eller mindre kan förstöra en ung ponny så kan det vara tufft att komma igenom och ta tag i "5-års-trotset" ( ex-vis stegring, backning på platser och vid tillfällen där det tidigare inte varit några som helst problem).
Visst finns det folk som köper underbara 4-åringar till oerfarna tjejer som lyckas jätte-bra men dessa har oftast stor uppbackning av tränare och föräldrar, de är ju faktiskt den oerfarna tjejen som ska utbilda hästen tills den är "färdig", det räcker itne med att den kan de olika gångarterna. För den mer "normala" ryttaren passar en utbildad, trafiksäker och genomsnäll ponny bättre. Där spelar heller inte en tusenlapp eller två någon roll bara man får tag i den "rätta" hästen.
Lycka till med ponnyletandet!
 

Liknande trådar

Träning Är i planerna att skaffa häst efter några års uppehåll. Ridit i hela mitt liv. Hyr nu lägenhet på gård med hästar så har möjlighet att...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
6 775
Senast: Mia_R
·
Hästmänniskan Jag red som barn, men slutade efter en olycka i tidiga tonåren och satt inte på en häst på 15 år. Nu har jag ridit i vuxen ålder igen i...
2 3
Svar
44
· Visningar
2 795
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
5 469
Senast: Sirap
·
Hästmänniskan Hej! Jag sålde min häst 2017 efter nästan 4 år tsm då jag ramla av rejält och tyvärr blev väldigt rädd. Från att ha tränat tsm och...
Svar
8
· Visningar
831
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp