4-årstestet... hjälp..

Re: Idag

Förresten - ni som vet!
KAN en häst som min, som hade ett delbetyg under 7 på exteriören, i överhuvudtaget vinna en delgren? Tanken slog mig nu att hon kanske inte vinner trots allt, fast att hon hade högst totalpoäng och enda 10:an? :confused:

Att hon inte får diplom pga 6:an vet jag, likaså vet jag naturligtvis att hon inte går vidare i o m att hon löshoppades, men f.ö - hur fungerar det?

I mälardalen är prisutdelningen senare under hösten nämligen och de var inte säkra själva...

Av proppen att döma så borde hon dock räknas som vinnare :) men man vet ju aldrig!
 
Re: Hoppningen

Jag hade gärna kommit fram och hälsar - nu åkte jag inte alls ! Hästarna från vårt stall visades på fredagen och då hade jag inte möjlighet att åka.

Grattis till att det gick så bra iallafall.

Jag hörde av de som var där att bedömningen var VÄLDIGT ojämn. Tyvärr. Och att hästarna var väldigt trötta på hoppningen, speciellt de som visades under ryttare....det är precis den erfarenhet jag har från när jag visade min häst för ett par år sen.
 
Re: Kvalitetsbedömningen

Jag tycker att uppsuttet och löshoppat är totalt ojämförbart !

Mina kompisar som var där sa att löshoppningen var delvis katastrofal, men å andra sidan så var det gångartsthästar som bara behölvde momentet för att kunna få ut eventuella gångartstdiplom, det delades ut både 2_or, 3:or och så, men det spelar ju ingen roll, det är ju bara trist att om man delat ut en massa låga betyg så var det som om de var tvugna att kompenser med alldeles för höga betyg om nån råkade kravla sig över hindren i löshoppningen. Det klonkades och frambenen hängde men det belv ändå 8:or och 9:or. Trist tycker jag.
 
Re: Kvalitetsbedömningen

Jag håller som sagt med er om att löshoppningen och den uppsuttna inte är jämförbar och eg inte borde jämnställas, absolut (trots att min gick bra i löshoppningen), men jag håller definitivt inte med om att de satte överbetyg på flera bara för att kompensera de som knappt klarade sig igenom :smirk:.
Visst, jag såg inga av dem som startade innan min häst på lördagen och hon startade sent, men jag såg de flesta på söndagen. De som fick höga poäng då tyckte jag förtjänade det, på någon enstaka hade varit roligt att höra lite mer underbyggnad av den positiva kritiken dock.

Och min häst är ingen gångartshäst utan en hopphäst som helt enkelt haft otur i sitt liv och därför inte hoppats tillräckligt mycket uppsuttet hittills för att jag skulle välja det. Hon "råkade" inte bara kravla sig över hindren... Hellre löshoppa än att inte visa alls tycker jag :)
 
Re: Kvalitetsbedömningen

Fast att sätta 9-9 på en häst som klonkar och har minst sagt USEL bensteknik tycker jag är en skymf mot de som hoppar uppsuttet och får 7-7 tex men hästen faktiskt HAR teknik eller för all del mot din häst (nu fick den ju bättre :) poäng som tur var )

För övrigt så tycker jag att det är märkligt att det är så stor skillnad på gångartspoängen hos exteriör domaren och hos gångartsdomaren. De hästar från vårt stall som visades hade ALLA 2 poäng bättre hos exteriördomaren än hos gångartsdomaren.

Du får inte ta min kritik personligt mot din häst - utan det här gällde de som visades på söndagen.
 
Re: Kvalitetsbedömningen

Jag har som sagt inte försvarat sammanslagningen på något sätt och jag tycker liksom du att de borde hållas isär. Det känns missvisande att ha de ihop då det överlag är lägre poäng uppsuttet. Jag tex är inte alls övertygad om att min skulle fått riktigt lika höga poäng uppsuttet, tvärt om.

Dock har jag svårt att se att domarna skulle satt 9-9 på en häst med SÅ usel benteknik... jag kan mycket väl ha missat den som du pratar om, jag såg inte alla på söndagen, men jag *tror* jag vet vilken du syftar på och visst reagerade jag också lite över den... men rent usel tyckte jag inte att den var :smirk:.

Och nej, jag tog det inte personligt :) - det kändes som att alla drogs över en kam bara och inte kunde hoppa någon av dem trots höga poäng ;)

Ojämnheten och skillnaden hos exteriördomarna och gångartsdomarna var minst sagt förvånande ja, rent utsagt skrattretande ojämnt ibland... :crazy: Likaså hur mycket de "hjälpte" olika ryttare under bedömningarna varierade MYCKET...
 
Re: Kvalitetsbedömningen

Frågan är ju vem man kan lita på ?

Rent generellt så *borde* en häst visa MER under ryttare än vid hand. Förresten det var likadant när jag visade min häst för två år sen - samma domare också ! Fast för honom skilde bara en pinne.
 
Re: Idag

Nja sanning med modifikation. Ja din häst var det enda HALVBLODET den helgen som fick en 10 men samma domare och samma plats och helg gav 10-10 i hoppning till en ridponny på söndagem med ett snitt på 9.28p.
9.08 är jättebra så GRATTIS!!!!!!! jag såg dina fina resultat då jag satt i sekreteriatet på söndagen.
 
Re: Idag

Förlåt mig, jag syftade naturligtvis på halvbloden :o
Jag har missat ponny-resultaten helt, då jag tyvärr inte kunde stanna och titta på dem... :( men 9,28 är RIKTIGT bra, wow! :cool: Den hade varit roligt att se!

:bow:
 
Re: Kvalitetsbedömningen

Ja det är ju det som är frågan.

Det har ju varit såhär de senaste åren och visst, domarna dömer ju vad de ser, men det skapar ju minst sagt förvirring hos många.

Det känns konstigt att flera hästar tex får en 8:a på skritten för hand för att sedan, 20 min senare, få en 6:a uppsuttet :confused: SÅ stor skillnad borde det inte kunna vara på en fri skritt tycker jag.
 
Re: Kvalitetsbedömningen

Ja, de dömer ju vad de ser. Men man kan ju lugnt säga att vissa domare ser jäkligt underligt ;) Hon som dömde gångarter på s-holm tillhör ju inte precis nån av mina personliga favoriter ! Jag föredrar att se det som exteriördomarna !
 
Re: Kvalitetsbedömningen

Min kompis var på ett annat ställe i helgen och visade en häst, på extriören fick han 8 på traven med kristine mycket gott påskjut, på gångarterna fick samma häst 5 på traven med kritiken slappa och släpande bakben, jag är ingen gångart domare med det kan jag säga att slappa bakben har inte den hästen.
Det åkte hem efter ca 25 starter då hade "dressyrkärringen" gett ut en enda 8:a men desto mer 4-6:or och så dåligt hade nog inte startfälet inte varit.
 
Re: Kvalitetsbedömningen

Det var nog lite samma för mig. Min häst fick 8 på skritten exteriört, 7 vid ridning. 7 på traven exteriört med omdömmet taktmässsig, på ridprovet fick hon 5 poäng och omdömmet att hon saknar grundtakt eller något liknande. I och för sig fick vi inte till några längningar och hon kan trava bättre än så men det var ändå intressant att se skillnaden. De påpekade dock att för dagen får hon 5:a men att det säkert går att förbättra.
 
bild..

Det blev en bild trots allt... men vilken bild sedan :crazy: ... Jag kände faktiskt knappt igen min egen häst! Man kan inte tro att den hästen på bilden tidigare fått en 9:a på typ, hon ser ju både fet och inte minst lågställd ut :crazy:
De måste ha köpt den av den äldre man som fotade alla hästar på plats och jag var rätt besviken när den bilden togs och det avspeglar sig på hästen kan man lungt säga... :o

jaja,Här är en annan, lite bättre bild ;) Dock tagen när hon var 3 men ändå :)
 
Re: Kvalitetsbedömningen

Konstiga siffror är inget ovanligt.

Jag har ju en ful ponny och en vacker ponny ;)
 
Re: bild..

Åh, jag som inte har läst ridsport ännu, får vänta tlls den kommer ut i affären. Stod det något om min misslyckade hoppnng tro :o...
 
Re: Kvalitetsbedömningen

Ja, jag såg att du fått VÄLDIGT skiftande poäng på henne. Nästan skrämmande, från katastrofpoäng till guld !
 

Liknande trådar

Hundträning Hej alla, Min maltipoo (hane, inte kastrerad) blir i år 4 år gammal och det finns en rad problem som jag tror bottnar i stress. Vet...
2
Svar
20
· Visningar
2 238
Senast: Acto
·
Övr. Hund Jag har sälj annons ute på min hund sedan den 17 januari. Jag har fått tre svar. En som bor i samma stad som jag och som kör lastbil...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
4 855
Senast: ako
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
31
· Visningar
3 089
Senast: nullo-modo
·
Hundhälsa En lång historia. Malinois hane på nu snart 2år som förra året i oktober fick svårt att gå på hårda underlag. Testade vila en vecka...
Svar
10
· Visningar
1 406

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp