Sv: 4:e stallet...
Jag känner igen ditt problem med att hästen inte vill gå utanför stallområdet utan kompisar. Min häst var sån förr, dock stegrade han sig inte för att vi kom för långt bort, men han var orolig, gnäggade, taktade, galopperade på stället och iubland runt mig och försökte vända om hela tiden (jag promenerade med honom). Jag fick helt enkelt bita i det sura äpplet och fortsätta gå den vägen som jag hade tänkt mig sedan belönade jag honom när vi kom hem igen. I ridhuset blev han panikslagen till en början när han blev lämnad, han bockade och allt möjligt att för att kunna få av mig så han kunde springa ut.
Samma sak där, bara att öva och fortsätta rida när han blev lämnad, och det blev bättre hela tiden. Dock tog det lång tid innan han kunde bli lämnad av en speciell häst, och det var inte förrän ett par veckor sen som hon gick upp till stallet och min häst brydde sig inte ens.
Tror det handlar om förtroendet mellan häst och ryttare, det har gått upp och ner för oss, men när det har funkat tror jag det beror på att vi ahr litat på varandra.