4:e stallet...

• Träning
  • Trådstartare Trådstartare karuso_00
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 30
  • Visningar Visningar 2 705
K

karuso_00

den sista mars flyttar jag min kuse för fjärde gången på mindre än 2 år. han är så fruktansvärt tuff i huvudet o skarp så det inte är sant. (han är 6 år gammal) tror ni att jag kommer slippa hans dumheter med att inte gå ifrån stallet utan kompisar (ridning alltså)? jag hoppas verkligen det men vad tror ni.
har ni egna erfarenheter av det?

Sv: 4:e stallet...

Hur ar han annars da? Har du forsokt att leda honom fran stallet? Jag hade en saluhast som jag inte kunde rida fran stallet - han var 8 nar han kom till oss. I borjan var han sa galen ute att jag bara promenerade med honom. Sedan "lekte" jag mycket med honom for att bygga upp hans fortroende till mig.
Hans fd agare hade den installning att man inte kunde rida honom ute. Jag tror om man forvanta sig problem sa kommer de ocksa. Jag forsoker att tanka positivt hela tiden.
Kanske lite flummigt men jag hoppas du forstar vad jag menar.

Är det av den anledningen som du flyttar honom så mkt, eller är det problem i stallen som gör att ni måste flytta? Låter som om han är osäker när han blir ensammen, det kommer inte att gå bort för att du flyttar utan han måste bli tryggare och lydigare först.

det har bara inte funkat i stallen. tror inte det har med att han är otrygg o det du skrev, lydig är han o han följer mig bättre än min gamla hund jag hade... desto argare jag blir ju högre stegrar han sig...

tror jag förstår... :smirk:
men detta är bara dumheter, det gick bra första tiden sen vid granngården såg han 2 shettisar som lekte o stegrade sig o sen den dagen har det inte varit roligt... leda honom från stallet går bra.:)

Jag är säkert skittrög, men jag förstår inte anledningen att du byter stall, är det för att han är tuff och inte går att rida från stallplanen så tror jag att du är inne på helt fel spår.

När jag köpte min häst var han också jättetuff, är det idag med men han lyssnar på mig på ett helt annat sätt. Jag fick be om hjälp av en av de kunnigare i stallet som provoserade ner honom lite... Han var inte van att behöva lyssna och lyda sin ledare innan hos förra ägaren. Hon utövade lite grund av NH på honom, som jag sen fick lära mig och öva vidare med. Idag är det en helt annan häst. Finns ingen som du kan be om hjälp att hitta en väg att träna honom på som du märker funkar på honom så han börja lyssna mer på dig?
Lycka till

Min kompis har också en häst som är fruktansvärt tuff. Han kan inte gå ihop med andra hästar och så. Han kan också vara svår att leda till hagen, han är stor och stark och han vet om det.

Hon tog hormonprov på honom och det visade sig att han hade fullt med hormoner. Nu har de även hittat delar av en testikel i honom. Han är alltså klapphingst...

//Lillan

defenitivt inte den anledningen. den riktiga anledningen är att det har slarvats med mat o dylikt, kvällsfodringar som hästarna inte har fått som dom ska o även utgång tyvärr...

Jag vet inte om det hjälper att flytta hästen till ett nytt stall.
Det jag vet är att hästen absolut INTE blir säkrare av att flyttas runt hela tiden.
Hästar är vanedjur och trivs bäst om dom får stå på samma ställe hela tiden.
Det kan ta väldigt lång tid innan en häst har "bott in sig" i det nya stallet.
För varje flytt kommer det troligen att ta längre tid.

Hon har ju trots allt sagt några gånger att det inte är därför hon byter stall... :smirk:

Arwyn skrev:
Hon har ju trots allt sagt några gånger att det inte är därför hon byter stall... :smirk:

Men i grund och botten kan ju ändå hästens beteende bero på kringflyttandet. En häst som uppfattas som "tuff och hård" eller kanske istadig kan i själva verket många gånger vara väldigt osäkra.

I det här fallet skulle det ju faktiskt så att hon har en häst som är osäker på sin omgivning och på sin plats i "stallflocken". När den trygga ledaren (ägaren) lämnar marken och sitter upp på ryggen måste han ta beslut själv och våga gå framåt på egen hand. Kanske törs han inte det. Jag hade en gång en häst som var sådan och honom red jag ut på lite varje dag. I början kom vi 25 meter från stallet (Jag vände alltid innan han hann med att göra det), successivt vågade han sig bort längre och längre sträckor. Det tog ungefär två veckor. Jag såg alltså till att vända före honom och klappade och berömde och var nöjd.

Att bli arg brukar inte lösa några problem. Om hästen totalvägrar att ridas från stallet utan sällskap och ovanstående inte funkar får man kanske leda iväg hästen en bit och sedan sitta upp. För det funkade väl att leda iväg den?! Om man går en rätt lång bit första gången kan man kanske korta av biten successivt och till slut sitta upp utanför stallet.

Prova er fram! Och att hitta ett stall där all skötsel med hästarna - fodringar och insläpp funkar - är JÄTTEVIKTIGT! Jag har själv flyttat runt mellan tre olika ställen inom ett halvår på grund av att rutiner inte fungerade.

LYCKA TILL!

karuso_00 skrev:
defenitivt inte den anledningen. den riktiga anledningen är att det har slarvats med mat o dylikt, kvällsfodringar som hästarna inte har fått som dom ska o även utgång tyvärr...
Usch ja det är inte lätt att hitta ett stall man trivs i!
Hoppas att du kommer hitta ett som motsvarar dina "krav" på hästhållning! :bump:

Jag känner igen ditt problem med att hästen inte vill gå utanför stallområdet utan kompisar. Min häst var sån förr, dock stegrade han sig inte för att vi kom för långt bort, men han var orolig, gnäggade, taktade, galopperade på stället och iubland runt mig och försökte vända om hela tiden (jag promenerade med honom). Jag fick helt enkelt bita i det sura äpplet och fortsätta gå den vägen som jag hade tänkt mig sedan belönade jag honom när vi kom hem igen. I ridhuset blev han panikslagen till en början när han blev lämnad, han bockade och allt möjligt att för att kunna få av mig så han kunde springa ut.
Samma sak där, bara att öva och fortsätta rida när han blev lämnad, och det blev bättre hela tiden. Dock tog det lång tid innan han kunde bli lämnad av en speciell häst, och det var inte förrän ett par veckor sen som hon gick upp till stallet och min häst brydde sig inte ens.
Tror det handlar om förtroendet mellan häst och ryttare, det har gått upp och ner för oss, men när det har funkat tror jag det beror på att vi ahr litat på varandra.

jeg vet inte om det är jag som är trögfattad;)

MEN varför har du bytt stall på din häst 4 gånger :confused:.
är det nu så att du INTE är nöjd med hästhållningen
så måste du ju ta upp det med dom som äger stallet
och jag tror inte hästen blir bättre av att flytta igen.

varken jag eller hästen har trivts på dom stallen han har stått på o det senaste varför jag inte tar upp det med stallägaren; har redan gjort det o dom sa ungefär bara oj då det var konstigt för jag vägde höet igår, vad konstigt.
och det accepterar inte jag. du kanske skulle göra det?

hehe, sen är det ju jobbigt att det är ett delvis kollektivstall du står i, så man måste ta vissa morgonutsläpp odyl.

En liten fundering bara...
Tänk på att en del hästar kan reagera starkt på att bli flyttade så mycket och visar det i form av stress, aggresivitet etc.
Hoppas verkligen att ni hittar ett varaktigt stall!

karuso_00 skrev:
varken jag eller hästen har trivts på dom stallen han har stått på o det senaste varför jag inte tar upp det med stallägaren; har redan gjort det o dom sa ungefär bara oj då det var konstigt för jag vägde höet igår, vad konstigt.
och det accepterar inte jag. du kanske skulle göra det?

vänta nu lite
jag hänger INTE med alls :confused:

på mitt stall måste jag ju väga mitt hö så min häst får rätt mängd hö
vad är det för konstigt med det?

jo det tycker jag oxå att det är JÄTTE viktigt för både min häst och mig att vi trivs på stallet
MEN sedan tycker jag inte det är befogat och sitta och gnälla över att din häst blir jätte stressad av att flytta
tänk dig själv att precis kommit in i rutinerna och skaffa kompisar då måste jag flytta
och sedan MÅSTE man ta reda på orsakenrna till varför det är såhär på stallet
jag vet inte om du gjort det
men som hyresgäst har du RÄTT att ställa krav för du betalar stallhyra

men jag hoppas verkligen att ni hittar ett stall som ni trivs på

Liknande trådar

• Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Just nu känner jag en längtan efter något. En längtan efter att återuppta de saker som gjorde livet så härligt – spontana resor...
Svar
0
· Visningar
406
Senast: IngelaH
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde... 3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 863
Senast: Juli0a
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
16
· Visningar
2 442
Senast: Edla
·
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid... 2 3
Svar
52
· Visningar
6 001
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka