4 eller 2 broddhål

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Sarasara
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 33
  • Visningar Visningar 2 512
Sv: 4 eller 2 broddhål

Jag har alltid 4 broddar per sko. Den ändrade vinkeln som blir när man har 2 broddar kan inte vara bra för kotan. Tror det är värre när man har broddar bara i tån men jag skulle välja 4 broddar.

MVH Sanna

4 helt klart! Med 2 har dem en tendens att glida lite ibland plus vinkeln på hoven som blir.

Vi har alltid fyra, men vi kör mycket också då känns det säkrare

Jag har alltid 4. Trycket fördelas ju mycket bättre, dessutom känns det säkrare.

4 eftersom hästen får en naturligare vinkel och att det gör det mycket svårare för hästen att halka än om man har 2...

4 naturligtvis - både pga hovvinkel och ur halksynpunkt!

hålen ger jag inte mycket för men broddar skulle jag aldrig använda annat än noll eller fyra st i varje hov, aldrig bara 2 pga felbelastningen som blir i hästens ben och rygg..

6 tycker jag är absolut bäst! Men 4 duger... 2 skulle jag aldrig släppa ut hästen med...

BeastieBabe skrev:
hålen ger jag inte mycket för men broddar skulle jag aldrig använda annat än noll eller fyra st i varje hov, aldrig bara 2 pga felbelastningen som blir i hästens ben och rygg..

Kan inget annat än att hålla med :bow: .

4, no doubt. Just nu har sötnosen bara 2 hål per sko, men det beror på att han inte är 'skodd för vintern' än ;)

alla här har ju svarat 4.
kan ni förklara varför ni tycker de e så mkt bättre än 2? blir det stor felbelasting på koterna?
jag har 2.. men håller med om att 4 är bättre, men skaderisken känns mkt större om de skulle bli sparkade? eller?
min ponny är rätt hög i trakterna och hans hovar växer uppåt, de blir inte långa (alltså mer som ankfötter) är det ännu sämre att bara ha 2 då?
hihi.. blev lite långt å e inte grym på att förklara men hoppas på svar :D

Hjälp vad jag blir orolig när ni säger så!! Jag har bara 2 broddhål just nu och hästen ska inte skos förän om 3 veckor..:crazy:

Jaja, hon klarar väl sig =S

Jag har alltid fyra ISBRODD. Ur säkerhetssynpunkt ffa.

Om jag hoppar/rider på gräs brukar jag dock bara ha två, i trakterna.
Tycker att det blir så tvärstopp i landningen när man har fyrbrodd.
Och nej, jag menar inte att hästen ska glida femton meter bara för det.

Fötterna blir ju snedbelastade vid bara 2 broddar. Borde väl va bättre med jämnhöjd på foten.... eller?!

Jag ska ha fyra fr.o.m nästa skoning, som blir under v. 48.
Men just nu har hon bara två i varje fram, bak är hon oskodd.

4 om man ska rida på hårt underlag, is och likn.
vid gräsbrodd brukar jag ha 2, tycker att det räcker alldeles utmärkt

Jag har frågat flera olika hovslagare som varit hos oss och alla säger att det är bullshit att det skulle bli så farlig vinkel med endast traktbrodd. Kanske om man bara rider på asfalt, men det gör inte vi. I ridhus, i boxen och på snö sjunker ju brodden ner så då blir det ingen skillnad för benet. Möjligtvis när den går genom stallgången då. Jag tycker nästan det är bättre att ha två då, iallafall i bak, risken är mindre att de trampar sig med bakhovarna på framballarna då.

Liknande trådar

Utrustning Hur är dessa sadlar? Vad ligger den bäst på för rygg? Har kollat på en med bomvidd 4, säger mig noll och ingenting… Behöver en kort...
Svar
2
· Visningar
120
Senast: Fibusen
·
  • Låst
Utrustning Vad behöver jag för utrustning för att lägga i tappade broddar på hästen? Min häst tappar snabbt broddar med nuvarande hovslagare vilket... 5 6 7
Svar
132
· Visningar
5 114
Senast: Görel
·
Utrustning Hej allvetande bukefalister! Jag har precis köpt mig en hästtransport, en Blomert Nairobi från 2013 för att vara exakt. Jag skulle...
Svar
9
· Visningar
478
Senast: warg
·
Utrustning Hej! Jag har nyligen köpt en ny hopphäst, sto 13 år hoppar upp till 140. Hon flyttade hem till oss för snart 4 månader sedan. Upptäckte...
Svar
1
· Visningar
257
Senast: Nevermind
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka