Iddefixen

Trådstartare
Vad ska man tänka på vid köp av 4-hjuling (begagnad)? Vilken modell ska man köpa? Kan man hitta bra begagnade? Hur många kubik behövs?

Är helt nybörjare på detta område och behöver all hjälp jag kan få.

Den ska användas till att hämta nedfallna träd, köra ut vatten till hästarna, köra ved (med vagn, röja snö osv.
 
Jag gillar personlingen Hondas fyrhjulingar.

Mycket beror på hur mycket pengar man tänker lägga ut när man köper fyrhjuling. De sjunker inte så mycket i pris när de är begagnade. De bra begagnade brukar gå som smör i solsken. Vad har du ungefär tänkt dig för pris/ ålder på fyrhjulingen?

Ska prata med sambon som kan betydligt mer om det där ikväll.
 
Priset är inte så noga. Men det ska inte vara någon riktigt värstingmaskin utan mer en praktisk och funktionell. Har sett att nya ligger runt 80.000:-
Har jättedålig uppfattning om begagnatpriserna och hur lågt man vågar gå. Vill inte ha ett riktigt vrak.
 
Skall du dra stockar i skogen så bör du nog satsa på de större modellerna.

Jag tycker begagnatpriserna är ganska höga generellt sätt. Det här verkar vara eftertraktade maskiner. ;)
 
Skall du dra stockar i skogen så bör du nog satsa på de större modellerna.

Jag tycker begagnatpriserna är ganska höga generellt sätt. Det här verkar vara eftertraktade maskiner. ;)
 
Skall du dra stockar i skogen så bör du nog satsa på de större modellerna.

Jag tycker begagnatpriserna är ganska höga generellt sätt. Det här verkar vara eftertraktade maskiner. ;)
 
Vi har en Kawazaki på 250cc och den är outstanding till att dra timmer osv med.Vi köpte den -93 men den är hur bra som helst trots 10år på nacken.Det enda vi gjort är bytt ena framdäcket då den drar något ojämnt.Finns inget som vi inte har klarat med den.Härom dagen drog jag igång gubben med traktor bak,på vintern kör jag en del klentimmer då gubben använder griplastarn och traktor. ;)
 
Kanske är detta en korkad fråga....MEN! vart hittar man begagnade 4-hjulingar??? (begagnatbörs eller liknande...)
Har varit runt hos lite olika handlare - men de skrattar nästan åt mig när jag vill ha tag på en begagnad... :crazy:
 
Min erfarenhet:

Leta begagnat måste förenas med riktigt mycket tur. Begagnade 4-hjulingar går åt direkt! Oavsett märke. Jag har fn en Suzuki från -90/91 och blev erbjuden ca 35000kr+moms för ca 2 år sedan. Visserligen i ganska så bra skick, men ändå. Jag tror inte det har sjunkit så mycket sen dess. Skulle tro att du får ge 60000 och uppåt för en schysst begagnad i dag. Frågan är om du inte tjänar på att köpa en ny med viss rabatt?! Fördel med beg kan vara att det följer med vissa tillbehör. Riktigt gamla maskiner finns, men oftast i dåligt skick. De kostar sällan under 20000kr.

Begagnat söker man via handlare och kanske via ATL, Blocket, Motorbörsen, GulaTidningen, Snöskotertidningar, 4WheelDrive(tidning) samt relativt nystartade tidningen för 4-hjulingar(komer ej i håg namn). Men det är svårt att hitta och dom är snabbt borta. Handlarna får in ett fåtal beg per år. Troligen därför de skrattar åt dig.

Att kolla på en beg.

- Rost!
- Fläkt/kylning.
- Däck. bra mönster och ej snedslitet.
- Drivaxeldamasker
- Hjulinställningar (provkör om det drar snett etc)
- Fjädring (funktion och oljeläckage)
- Reglage. Allt skall fungera och gå lätt att 'lägga i'.
- Plastkåpor. Bör vara hela. Även om det kanske inte spelar någon större roll för funktion så är det dyrt att byta dem.




Jag använder min hjuling till lite av varje, mest ved och småtransporter. Snöblad hade jag på min gamla maskin. Kommer att tillverka ett till denna nästa år tror jag. Min maskin är liten, bara 250cc men klarar sig bra ändå. Tunga vedlass går bra på vanliga lågväxeln men det finns även en superlåg växel att ta till. Riktigt bra när man ska krypköra. Jag har dock inte behövt köra i starkt kuperad terräng med stora lass.

Modell är mycket en smaksak. Prova! Kubik är inte jätteviktigt såvida du inte drar jättelass i skogen. Med mindre kubik får du kanske köra en vända till eller två, men det är den stora skillnaden. Med tanke på vad du skrev om användning så tror jag knappast att du behöver kolla på de största motorerna av den anledningen. Men visst, det är inte en nackdel om den är stark.



Tekniska fördelar/nackdelar enl mig.

Stel bakaxel klarar släpvikt bättre. Individuell upphängning är å andra sidan följsammare i terrängen och har bättre fäste. Pendlande axlar är ett mellanting.

Variator/automatlåda är smidigt att köra med. Nackdelen är väl att man då kanske saknar möjlighet till motorbroms (beroende på märke/modell). Körning med last i backig terräng underlättas åtskilligt om man har motorbroms.

Möjlighet till diffspärr (ej diffbroms) fram ger högre dragförmåga/framkomlighet men ger även en mer svårstyrd maskin när denna används. Diffbroms är det vanligaste och man klarar sig bra långt med den. Framaxel utan något av dessa två alternativ är värdelöst om man kör i terräng,

Möjlighet att bara köra med enbart 2wd är bra då man bara ska transportera sig. Lättare att styra och det spar på däcken. Vanliga lätta transporter på relativt plant underlag gå alldeles utmärkt med enbart 2wd.

Vätskekylning är att föredra. Annars måste luftfläkt till cylinder finnas och fungera. En 4-hjuling har alldeles för dåliga möjligheter till fartvindskylning.

Rejäla fotplattor med skydd är bra för fötterna.

Tillbehör finns till de flesta märken. Störst utbud av det som är modellspecifikt finns nog till Yamaha, Suzuki och Polaris.

Skulle jag byta 4-hjuling i dag så kollar jag nog först och främst på Suzuki, Arctic Cat, Bombardier, Kawasaki. Sen kommer Honda, Polaris, Yamaha och ev övriga. Min ordning bygger på egen erfarenhet, goda kontakter med återförsäljare, teknikiska egenskaper och personlig smak. :)
 

Liknande trådar

Hemmet I år släcks ADSL för många, och de sista släcks 2026. Vi har försökt få mobilt bredband, med ”parabol” via Telias master länge. De har...
Svar
13
· Visningar
797
Senast: sjoberga
·
  • Artikel
Dagbok Jag har sagt det förr. Jag har mitt drömboende. Det har allt jag önskar mig. Eller ja, jag skulle behöva ett bättre rum att slunga...
Svar
11
· Visningar
1 259
Senast: Wille
·
Övr. Hund Jag har sälj annons ute på min hund sedan den 17 januari. Jag har fått tre svar. En som bor i samma stad som jag och som kör lastbil...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
4 260
Senast: ako
·
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
2 501
Senast: Lhas
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp