Bukefalos 28 år!

4 olika Torrfoder. Vilket väljer du?

Malibu_Stacy

Trådstartare
Vad tycker ni om dessa foder? Vilket föredrar du?


FODER 1:
Lammjöl från Nya Zeeland, havre, solrosolja, färsk lamm, potatis, ärtor, komplett mineral- och vitamintillskott, lusern, ärtfibrer och riskli, lammfond, linfrö, OMEGA 3 BOOST, färska hela ägg, FLEX C, blåbär, tranbär, hallon, äpple, morot, tomat, kelp, persilja, ginseng, grönt te, bipollen, ginko biloba, ringblomsextrakt, mannanoligo-sackarider, jästkultur, inulin, yucca shidigera.



FODER 2
Lammköttmjöl, ärtstärkelse, potatisflingor, tomatmos, lammfett, hela linfrön, lammsås, ärtor, sockerbetsmos, ärtprotein, alfalfa, morot, naturlig sjögräs, endivmos, natriumklorid, kalciumkarbonat, D,L-metionin, lysinehydroklorid, treonin.


FODER 3
Ris, lamm, majsprotein, majsgroddar, lammköttmjöl, majsmjöl, specialprocessad havre (SPC), animaliskt fett, lammbuljong, linfrö, betfiber, potatisprotein, monokalciumfosfat, , bryggerijäst, natriumklorid, kaliumklorid, skaldjurshydrolysat (innehåller glukosamin), broskhydrolysat (innehåller kondroitin), jäst (ß 1,3/1,6-glukan).


FODER 4
Ris, laxmjöl, torkad betpressmassa, bryggerijäst, linfrön, kalciumkarbonat, laxolja, solrosolja, animalisk äggvita (hydroliserad), natriumklorid, monokalciumfosfat, chikorépulver,


Mina kriterier:

*Så lite spannmål som möjligt, främst sådana som innehåller gluten (vete, korn råg)
*Ej för högt proteininnehåll pga. tidigare urinsten (Orijen och Acana går tex bort)
*Måste gå att få tag på både i Sverige och Tyskland (Tyvärr går Standardt därför också bort :cry:)
*BARF eller Färskfoder går tyvärr också bort pga en alldeles för liten frys och ingen plats alls för en till.
 
Sv: 4 olika Torrfoder. Vilket väljer du?

Jag är inte så jätteduktig på hundfoder men foder nummer ett låter som rena hälsokosten :D
Va där det för märke?
 
Sv: 4 olika Torrfoder. Vilket väljer du?

Olive'rs Lamb är det :) Är nog det och Foder 2 som jag dras mest till. Framförallt för att kött står som första ingrediens och inte ris som på de två andra.
 
Sv: 4 olika Torrfoder. Vilket väljer du?

Det är jättesvårt att svara på. T ex så fiser min hund massor av ärtor och linfrön spec ärtor och när de tar bort kolhydrater i form av majs och vete så ersätter de det med massor av ärtor oftast och 100 miljoner örter...:crazy: foder 1 och 2 är bra foder som många hundar mår bra på men man måste nog prova sig fram. Jag testade 2 andra sorter av samma märken och fick en stinkbomb.

Idag äter min hund James Wellbeloveds och fiser inte, kliar inte och bajset är utmärkt. Men min hund har bara torrfoder som godis och jag har bara haft det i en månad så det är för tidigt för utvärdering ännu. Tål din hund bara Lamm?
 
Sv: 4 olika Torrfoder. Vilket väljer du?

James Wellbeloved har han ätit förut, dock de sorterna som baseras på ris och inte som Foder 2 som baseras på grönsaker/potatis.
Han tål alla fromer utav protein dock var det bara dessa 4 foder jag hittade som passade in på kriterierna och det råkade vara lamm i 3 av fyra :)

Självlklart är det ju så att alla hundar fungerar olika på en fodersort men ibland kand et vara bra med lite erfarenheter, tankar och så kring de foder man valt :)
 
Sv: 4 olika Torrfoder. Vilket väljer du?

OK för jag testade JWB lamb & vegetables och det var det han fes värst av. Tror att de med bara ris är mycket bättre än detta. Man behöver inte vara så rädd för ris, potatis är lika bra/dåligt beroende på hur man ser det ;) Jag har JWB turkey and rice nu och det verkar vara det bästa hittills och så ser innehållsförteckningen enkel och bra ut. Annars gillar jag ju standardts hjort men det kunde du ju inte få tag på.
 
Sv: 4 olika Torrfoder. Vilket väljer du?

Jag vet vilka foder respektive innehållsförteckning hör till. Jag känner mig sjukt skadad som vet det, men med en allergihund, så.. ;) Jag har provat de tre första.

Av de så är det faktiskt foder nummer tre som jag tyckt varit bäst, både fungerat bäst och sen är jag inte förtjust i allskönt örter och 'jox' i foder.

Jag vill dock eg också ha köttbaserat, men.. Däremot, stirra dig INTE blind på vad som står först. T ex så kan 'ris, lamm, lammköttmjöl, bla bla' innehålla MER kött än 'lamm, ris, majs, lammfett, ärtor, potatis, bla bla'. Dvs andelen spannmål/icke kött kan vara högre än andelen kött även om kött står först - för spannmålet är uppdelat.
 
Sv: 4 olika Torrfoder. Vilket väljer du?

Tyvärr innehåller många av deras risfoder även korn (vilket innehåller gluten), så därför tittade jag på deras vegetable foder.


Alexandra_W: Tänker man logiskt så stämmer ju det du säger om andelen spannmål/protein :) Vet hur det är att ha allergihund. Min är dock egentligen inte foderallergiker utan atopiker men lätt är det ändå inte.
Gillar även Roburs Laxfoder, det likanr foder nummer 3 ganska mycket. Åh svårt att välja.
 
Sv: 4 olika Torrfoder. Vilket väljer du?

Tyvärr innehåller många av deras risfoder även korn (vilket innehåller gluten), så därför tittade jag på deras vegetable foder.


Alexandra_W: Tänker man logiskt så stämmer ju det du säger om andelen spannmål/protein :) Vet hur det är att ha allergihund. Min är dock egentligen inte foderallergiker utan atopiker men lätt är det ändå inte.
Gillar även Roburs Laxfoder, det likanr foder nummer 3 ganska mycket. Åh svårt att välja.

Inte mitt ;)

Ris, kalkonköttsmjöl, havre, hela linfrön, kalkonbuljong, kalkonfett, sockerbetsmassa, alfalfa, natriumklorid, naturlig sjögräs, kalciumkarbonat, cikoriaextrakt, lysin, D, L-metionin, yuccaextrakt, och treonin.
 
Sv: 4 olika Torrfoder. Vilket väljer du?

Är det då ris och lamm varianten? Den har han ätit förut och efter ett tag (typ 3 år ;)) gillade han inte smaken längre.
Om det blir JWB så blir det definitivt Lamb&Vegetable varvat med Fish &Vegetable (den sista finns av någon anledning inte i Sverige.)
 
Sv: 4 olika Torrfoder. Vilket väljer du?

Är det då ris och lamm varianten? Den har han ätit förut och efter ett tag (typ 3 år ;)) gillade han inte smaken längre.
Om det blir JWB så blir det definitivt Lamb&Vegetable varvat med Fish &Vegetable (den sista finns av någon anledning inte i Sverige.)

Nope han äter turkey & rice och jag tror att duck & rice är samma fast med anka istället för kalkon. Fast 3 år ;) då är det väl ok att byta :p
 
Sv: 4 olika Torrfoder. Vilket väljer du?

Ja, alltså det senaste året har han ätit allt möjligt. Först Hills u/d efter urinstensoperationen, Sen blev han alldeles för tjock på det så då gick vi över till w/d som också kan ges efter urinstensoperationer och samtidigt få honom att minska i vikt.
Sen blev det eliminationsdiet (2 omgångar) med hästkött + hirs som jag även ger nu fram december då den andra omgången av eliminationsdieten är över. Hittills har han inte blivit bättre ett dugg så det är tyvärr atopi han har.

Innan åt han som sagt JWB, främst lamm och ris men han har ätit alla de andra sorterna (med ris) förutom fisk ibland också :)
 
Sv: 4 olika Torrfoder. Vilket väljer du?

I princip alla fodersorter som finns i Sverige förutom vissa svensktillverkade foder (tex Standardt), plus en hel drös med tyska foder naturligtvis.

BARF är jättestort här så det finns en hel del på den sidan med. Det enda de inte verkar ha här är färskfoder, har bara hittat en sida på Internet som säljer det (Nordic), dock endast i så stora mängder åt gången att jag inte får plats med det i frysen :(
 
Sv: 4 olika Torrfoder. Vilket väljer du?

Om nu BARF är så stort så skulle du väl kunna ge det, t ex kindkött varierat med vom o lite annat samt blanda det med Difro? Det är ju Tyskt så det borde ju vara enkelt att få tag på.
Innehålls o näringsförteckning hittar du på Jipotimas hemsida eller googla för info på Tyska.
 
Sv: 4 olika Torrfoder. Vilket väljer du?

Vi har bara en sådan där liten minifrys ovanpå kylskåpet och den är redan full tyvärr :( Finns absolut ingen möjlighet för något större eller en till frys i lägenheten eftersom den är liten. I Källaren finns det inget uttag.

Annars hade jag nog kört på det för länge sedan.
 
Sv: 4 olika Torrfoder. Vilket väljer du?

Det finns ett foder många rekommenderar som heter Healthy Paws men finns inte ens i butik Sverige? utan jag tror man får beställa från ngn sida ska se om jag hittar länken... Vet inte om det finns i Tyskland?

http://www.healthypaws.se/

Annars finns ju ANFs foder men mycket örter och gojs i dem med

Acana:

http://foderbilen.se/hund/produkter/hundfoder/acana-lamb-and-apple-formula-13-5kg.html

Precept:

http://foderbilen.se/hund/produkter/hundfoder/precept-plus-sensicare-12-kg.html

Brit care: ( mindre jox dvs örter )

http://foderbilen.se/hund/produkter/hundfoder/brit-care-salmon-all-breed-12kg.html

Proformance ( lite korn men lättare innehållsförteckning:

http://foderbilen.se/hund/produkter/hundfoder/proformance-freshway-holistic-15kg.html
 
Sv: 4 olika Torrfoder. Vilket väljer du?

Acana har för högt proteininnehåll, har nämligen tittat på det tidigare.
Precept har en alledels för lång innehållsförteckning...
Proformance går bort pga kornet.

Men Brit care har jag sneglat lite på innan, finns även i tyskland såg jag nu. Så de kanske också kan vara något. Hm, svårt att bestämma sig!

Även Healthy paws verkar intressant, så tack för tipsen!
 
Sv: 4 olika Torrfoder. Vilket väljer du?

*Ej för högt proteininnehåll pga. tidigare urinsten (Orijen och Acana går tex bort)
Nog för att jag vet att båda fodrena har mycket proteiner i sig, men tänkte bara skriva en påminnelse om att man inte enbart ska titta på procenten, utan även på mängen foder hunden ska äta. En hund äter inte i procent utan i gram.
 
Sv: 4 olika Torrfoder. Vilket väljer du?

Absolut! Har jämfört fodrena med hjälp av foderstat och han ska äta ungefär samma mängd i gram (runt 120) av alla så så stor skillnad blir det inte.
Med tanke på att han är 12 år så kommer han inte dö av att äta ett foder med liten-normal proteinimängd utan i hans fall är det snarare bättre pga risken (som är otroligt hög tyvärr) för återfall av urinsten minskas. Annars är både Orijen och Acana intressanta foder på ett sätt, vad jag inte gillar är alla tusen olika örter och växter de blandat i.
 

Liknande trådar

Hundhälsa FODER NUMMER 1: Köttmjöl från vildsvin (30 %), köttmjöl från frigående lamm (25 %), gula ärter (20 %), kycklingfett (med tokoferoler...
2
Svar
33
· Visningar
2 818
Senast: bollen__
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Hudvårdstråden 2
  • Melatonin
  • Var vill vi bo?

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp