Vilket torrfoder

Jag har tio hundar som äter 5-6 kilo om dagen. Jag beställer mat så det finns att fylla på innan det tar helt slut. Ser inte problemet ;)
Jag vet exakt när fodret tar slut, men det är bekvämare för mig att ge torrfoder när jag inte får bra kött, än att köpa dyrt i affären eller åka långt. Så det du tror är ett problem, är inte så för mig. Jag löser det med att ge torrfoder. Hade jag haft 10 hundar så hade det varit en annan femma och torrfoder hade då blivit dyrare i längden. Billigare med ordentliga frysar och köpa flera hundra kilo.
 
Nr 3 ser ut som Acana Ranchland (eller liknande foder) och de ger jag till min yngling när jag inte kan ge färskt - fungerar kanon på honom. Även hans mamma fick det när det behövdes :) Det är den variant dom gillar bäst. Körde Purizon en period, men gått tillbaka till Acana som torrfoder vid behov.

Även om det ser ut att vara en massa lullull i Acanas foder, så är det bara en pyttemängd med örter. Det är i stort sett det enda torrfoder som fungerar bra till mina (även Orijen fungerar, men är inte lika populärt - bra för min plånbok), förutom till den som ständigt bantar då. Har låtit mina uppfödda valpar få det som en tredjedel av sin kost, då inte alla valpköpare vill fortsätta ge enbart råfoder.
 
Jag hade hellre valt att ge standardt.

Standardt har en riktigt trevlig innehållsförteckning och var mitt förstahandsval när jag började leta foder utan kyckling. Tyvärr kraschade det magarna på båda mina hundar som annars kunde äta vad som helst, så jag fick leta vidare. Men det fungerar ju väldigt bra för många.
 
Aldrig hört talas om tomatmos i hundfoder. Mycket ska man lära i torrfoderdjungeln. Men det är bekvämt med torrfoder, händer ganska ofta att jag inte hinner tina upp kött eller har tillräckligt i frysen.
Jag gör likadant, eller jag ger typ 50/50 färskt och torrt men om jag glömt tina eller inte hunnit köpa mer eller whatever så äter de torrfoder, det finns alltid hemma, jag förstår inte riktigt problemet med att man kanske glömmer att tina en korv ibland eller så. Är väl perfekt att man har ett alternativ då.
 
Det må vara bekvämt, men att "inte hinna tina" eller ha tillräckligt hemma är ju ganska konstiga ursäkter. Oavsett vad man ska mata med så måste man ju se till att det finns hemma, liksom.
Men det är väl upp till djurägaren? Hon skriver ju att hunden får torrfoder om hon inte hunnit tina eller om det är slut. Vad är problemet och vad har det med trådens fråga om vilket torrfoder? :)
 
Det må vara bekvämt, men att "inte hinna tina" eller ha tillräckligt hemma är ju ganska konstiga ursäkter. Oavsett vad man ska mata med så måste man ju se till att det finns hemma, liksom.
Så länge hunden får mat och mår bra så är det väl skitsamma om vissa av oss inte alltid har hjärnan med sig?
Även jag glömmer köpa hundmat ibland eller glömmer plocka fram innan jag sticker till jobbet.
Shit happens, han får alltid något att äta och är lika glad för det.
 
Så länge hunden får mat och mår bra så är det väl skitsamma om vissa av oss inte alltid har hjärnan med sig?
Även jag glömmer köpa hundmat ibland eller glömmer plocka fram innan jag sticker till jobbet.
Shit happens, han får alltid något att äta och är lika glad för det.

Någon gång har det hänt att det köpts en burk Vov när jag haft totalt hjärnsläpp... :nailbiting:
 
Så länge hunden får mat och mår bra så är det väl skitsamma om vissa av oss inte alltid har hjärnan med sig?
Även jag glömmer köpa hundmat ibland eller glömmer plocka fram innan jag sticker till jobbet.
Shit happens, han får alltid något att äta och är lika glad för det.
Det resonemanget fungerar om man har en hund som kan äta allt. Jag har en allergihund och måste därmed tänka steget längre. Och ärligt talat så är det varken besvärligt eller jobbigt. Det är bara att beställa eller hämta när det är dags.
Alla ser faktiskt hur mycket (eller lite) mat det är kvar.
 
Det resonemanget fungerar om man har en hund som kan äta allt. Jag har en allergihund och måste därmed tänka steget längre. Och ärligt talat så är det varken besvärligt eller jobbigt. Det är bara att beställa eller hämta när det är dags.
Alla ser faktiskt hur mycket (eller lite) mat det är kvar.
Ja givetvis? Finns ju massa saker jag inte behöver tänka på eftersom min hund inte är allergisk eller känslig mot något. Det finns ju alltid något som inte passar för alla, men för normalhunden tror jag inte det är ett problem att matte/husse är virrig ibland.

Ja, men att jag ser att maten i frysen är slut betyder ju inte att jag kommer ihåg att gå till affären bara för det?
Det är som sagt sällan det händer, men jag fattar inte varför det är en big deal att man glömmer ibland så länge hundarna mår bra oavsett.
Sist jag glömde fick Ammo drygt en halv dagsranson färskfoder och pannkaka med grädde till mat - han verkade minst lika glad för det ;)
 
Standardt torrfoder (normal):
Parboiled ris, lammköttmjöl, grisköttmjöl, ister, blodmjöl (gris), morot, kalciumkarbonat, vassle (laktosreducerat).

Köttet är dessutom från Sverige och Norge och fodret tillverkas i Sverige.
 
Ja givetvis? Finns ju massa saker jag inte behöver tänka på eftersom min hund inte är allergisk eller känslig mot något. Det finns ju alltid något som inte passar för alla, men för normalhunden tror jag inte det är ett problem att matte/husse är virrig ibland.

Ja, men att jag ser att maten i frysen är slut betyder ju inte att jag kommer ihåg att gå till affären bara för det?
Det är som sagt sällan det händer, men jag fattar inte varför det är en big deal att man glömmer ibland så länge hundarna mår bra oavsett.
Sist jag glömde fick Ammo drygt en halv dagsranson färskfoder och pannkaka med grädde till mat - han verkade minst lika glad för det ;)
Eller hur. Förstår inte riktigt hetsen med att man råkar glömma nån gång (om man nu har hundar som tål det) det är ju inte så att jag skulle låta dom svälta i flera dagar. Här finns alltid nått i foderväg de kan äta, eller typ köttfärs eller nått. Orka jaga upp sig över att folk är mänskliga liksom!
 

Liknande trådar

Hundhälsa Har ju varit inne hos vetrinär med min bostonterrier som verkar ha fått lite tjall på magen. Bytte foder för ett litet tag sedan som...
Svar
5
· Visningar
666
Hundhälsa Såg ett torrfoder som ska ha 75% kötthalt och även spannmålsfritt. Fodret heter Applaws. Är det någon som testat det fodret här? Hur...
Svar
2
· Visningar
1 016
Senast: nilie
·
Hundhälsa Jag håller på att sätta mig in lite i fodervärlden och lära mig mer om hundarnas näringsbehov - det är en djungel! Just denna frågan är...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
12 272
Senast: DeadSerious
·
Övr. Hund Vilken rörig titel... men men. Jag är rätt kass på detta med foder så jag behöver lite hjälp för att "förstå mig på" ett foder som...
Svar
17
· Visningar
9 126

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp